Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شهرستان طارم که به عنوان یکی از شهرستان‌های پرجمعیت استان زنجان مطرح است پزشک متخصص زنان که مستقر در شهرستان باشد و زنان و مادران باردار در هر لحظه از طول شبانه روز بتوانند دسترسی داشته باشند؛ امکان‌پذیر نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مقام معظم رهبری بیان فرموده‌اند: باید «مسأله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور در حال کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست؛ یعنی مسأله جمعیّت از مسائلی نیست که بگوییم ۱۰ سال دیگر فکر می‌‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌‌‌‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست».

بنابراین باید به فرزندآوری در کشور اهمیت داده شود اما این امر خود حداقل‌ها را می‌طلبد یکی از این امور همان وجود پزشک متخصص زنان و مامایی است. پس لازم است در راستای بهبود شرایط و دسترسی مناسب زنان به پزشک متخصص زنان حداقل در سطح هر منطقه یا بهتر است بگوییم در هر شهرستان یک پزشک متخصص و ماما مستقر شود تا مادرانی که باردار هستند بدون هیچ مشکل و محدودیتی در هر زمان و هر لحظه‌ای که لازم باشد با پزشک متخصص در ارتباط باشند و اگر مشکل و مسئله‌ای ایجاد شد در سریع‌ترین زمان به متخصص مراجعه کنند و مشکل خود را حل کرده و همین طور مادران باردار فرزندان خود را بدون مسئله و مشکلی خاص به دنیا بیاورند.

باید گفت نبود پزشک مستقر متخصص زنان و ماما در منطقه‌ای که امکان دسترسی به مرکز استان در سریعترین زمان ممکن نیست به بزرگترین معظل در برخی مواقع تبدیل می‌شود و گاها حتی می‌تواند جان مادر و نوزاد را در خطر قرار دهد.

با تمام این‌ها در شهرستان طارم که به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین شهرستان‌های استان زنجان مطرح است پزشک متخصص زنان که مستقر در شهرستان باشد و زنان و مادران باردار در هر لحظه از طول شبانه روز بتوانند دسترسی داشته باشند؛ میسر نیست.

حتی در طول روز‌های گذشته که تنها پزشک متخصص زنان بیمارستان طارم در مرخصی بود موجی از گلایه شهروندان طارمی را از نبود این پزشک به همراه داشت. اما گویی این مسئله تنها مختص روز‌های گذشته نیست و این موضوع هر ماه تکرار می‌شود چراکه تنها پزشک متخصص زنان تنها بیمارستان طارم در ماه ۲۳ روز در بیمارستان حضور دارد و ۷ روز در مرخصی است و آن‌طور که مردم شهرستان طارم اذعان دارند پزشک متخصص جایگزین نیز در این بیمارستان وجود ندارد تا در صورت عدم حضور این پزشک، پزشک دیگری در طول یک هفته در شهرستان حضور داشته باشد و در صورت نیاز بر بالین بیماران که به صورت اورژانسی نیاز به پزشک متخصص دارند؛ حاضر شود.

با همه این‌ها مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز اذعان دارند که پزشک متخصص زنان در طول ماه ۲۳ روز در بیمارستان حضور دارد و ۷ روز دیگر بیمارستان بدون پزشک متخصص زنان است، بنابراین این موضوع نیز دسترسی بانوان به پزشک متخصص را با مشکل بسیار جدی مواجه کرده است.

اما نکته دیگر این است که یکی از مسئولان اذعان کرد: شهروندان طارمی به اندازه کافی دارای توانایی مالی هستند و در مواقع نیاز به پزشک متخصص زنان در شهرستان منجیل مراجعه می‌کنند و به نظر نمی‌رسد مشکل حادی به دلیل عدم دسترسی به پزشک متخصص زنان در این شهرستان وجود داشته باشد.

اما سوال این است افرادی که توانایی مالی لازم را ندارند و نمی‌توانند به شهرستان منجیل یا شهرستان زنجان مراجعه کنند نباید در تمام روز‌های طول ماه از وجود پزشک متخصص زنان در شهرستان طارم بهره‌مند باشند؟

یکی از اهالی شهرستان طارم در گفت‌وگو با موج‌رسا در انتقاد از نبود پزشک متخصص در شهرستان طارم اذعان کرد: بنده از اهالی یکی از روستاهای شهرستان طارم هستم که چند روز پیاپی صبح ساعت ۸ خود را به بیمارستان طارم میرساندم تا جهت ویزیت همسرم نوبت بگیرم متاسفانه تا ساعت ۱۲ ظهر مشخص نمی‌شد که پزشک متخصص در بیمارستان حضور دارد یا خیر! بعد از ساعت ۱۲ اعلام می‌شد پزشک در مرخصی است و روز بعد مراجعه کنید.

وی با ابراز تاسف از اینکه در شهرستان پر جمعیتی همچون طارم نبود پزشک متخصص زنان و حتی ماما به شدت شهروندان را دچار مشکل کرده است گفت: مادران باردار مجبور هستند برای روند درمان خود به زنجان و منجیل مراجعه کنند چراکه امکان دسترسی به پزشک متخصص زنان و حتی ماما در هر ساعت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در طول ماه نیز همه روزه تنها پزشک متخصص زنان در بیمارستان طارم حضور ندارد و حتی یک مطب پزشک ماما نیز در شهر آببر وجود ندارد گفت: به دلیل نبود پزشک و مامای مستقر در طارم مادران باردار با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند.

دیگر شهروند طارمی نیز در گفت‌وگو با موج رسا اذعان کرد: مسئله نبود چند روزه پزشک متخصص زنان در بیمارستان شهرستان طارم هر ماه تکرار می‌شود و به معضلی همیشگی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه حتی در زمانی که پزشک در بیمارستان حضور دارد باز هم مسائل و مشکلاتی برای مراجعان ایجاد می شود، تصریح کرد: ساعت حضور پزشک و ویزیت بیماران از ساعت ۱۲ ظهر آغاز می‌شود و گاها همه مراجعان نمی‌توانند همان روز مورد ویزیت قرار گیرند با این حال مطالبه اکثر شهروندان طارمی این است دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان فکری اساسی برای استقرار پزشک متخصص زنان و ماما در سطح این شهرستان داشته باشد.

با این‌حال خبرنگار موج‌رسا علت نبود پزشک متخصص در شهرستان طارم را از علی‌رضا آرمانی‌کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان جویا شد.

آرمانی‌کیان اذعان کرد: مشکل درمانگاه زنان صرفا دو روز بوده که مرتفع گردیده و در حال حاضر هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال مجدد مبنی بر اینکه چرا در شهرستان طارم پزشک متخصص زنان مستقر نیست؟ گفت: هر چند مشکل جدی وجود ندارد  اما دو نفر پزشک زنان طارم را پوشش می‌دهند و مشکلی ندارند هر چند در کلان استان کمبود متخصص و پزشک عمومی وجود دارد بویژه در مناطق صعب العبور! با این شرایط البته کمبود کشوریست و مختص استان زنجان یا شهرستان طارم نیست!

همین طور عفت حاجیلو رئیس بیمارستان شهرستان طارم در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه مشکل نبود پزشک متخصص زنان در بیمارستان شهدای طارم هم‌اکنون مرتفع شده است، اظهار داشت: طبق قانون وزارت، پزشک متخصص باید ۲۳ روز مستقر باشد و ۷ روز حق مرخصی دارد.

وی با بیان اینکه پزشک متخصص زنان بیمارستان شهرستان طارم خارج از قوانین عمل نکرده و در طول روز‌های گذشته ۲ روز مرخصی رفته است، افزود: همین امر موجب گلایه شهروندان طارمی شده است.

رئیس بیمارستان شهرستان طارم با بیان اینکه در ۷ روز زمان مرخصی متخصص زنان، پزشک دیگر جهت جایگزینی وجود ندارد گفت: اگر موارد اورژانسی برای زنان ایجاد شود می‌توانند به بلوک زایمان بیمارستان مراجعه کنند، همکاران ماما و سایر پزشکان در بیمارستان حضور دارند و ویزیت را انجام می‌دهند. اگر شرایط اورژانسی نباشد منتظر برگشت پزشک متخصص می‌‌مانند.

وی با تاکید بر اینکه در طول روز‌‌های گذشته و حتی در طول سالیان موردی از مراجعه‌کنندگان نبوده که به صورت اورژانسی مراجعه کند و خدمت دریافت نکند، تصریح کرد: سر و صدایی که در طول چند روز اخیر از نبود پزشک متخصص زنان در طارم بلند شده تنها مختص ویزیت‌های سرپایی کلینک بوده است و کسی از اورژانس و بلوک زایمان بدون ویزیت برنگشته است.

حاجیلو در پاسخ به این سوال که چرا پزشک متخصص زنان دیگری در شهرستان طارم مستقر نمی شود، گفت: پزشکان غیر بومی متخصص زنان حاضر به حضور در منطقه محروم و صعب‌العبوری همچون طارم نیستند.

وی با بیان اینکه از لحاظ وجود ماما مشکلی در شهرستان وجود ندارد گفت: شهرستان طارم دارای ۱۳ نفر پزشک ماما است اما هیچ پزشک متخصص بومی برای زنان در این شهرستان وجود ندارد.

حال با تمام این‌ها طبق اذعان مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی مسئله نبود پزشک مستقر متخصص زنان در شهرستان طارم کاملا آشکار است و حتی در تمام طول روز‌های ماه پزشک متخصص زنان در بیمارستان نیز حضور ندارد.

اما مسئله ای که مطرح می‌شود این است آیا نباید با تاکیداتی که بر افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور و استان وجود دارد و به شدت در حال کاهش هست توجه ویژه‌ای به زنان و ماداران باردار شود؟ آیا استقرار پزشک متخصص زنان جزو حداقل‌های زیرسازی برای سیاست‌های افزایش جمعیت نمی‌تواند باشد؟ تا ماداران باردار بدون دغدغه و نگرانی از قرارگرفتن در چالش خاصی و با دسترسی سریع و به موقع به پزشک متخصص زنان اقدام به فرزند‌آوری کنند؟

باید این نکته ذکر شود که مسئولان مختلف در استان زنجان از کم شدن فرزند‌آوری، نرخ پایین جمعیت، روند سالمندی به شدت نگران هستند به طوری که محمد محرمی، رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بحث نرخ رشد باروی یک بحران ملی است که در حال وقوع است، گفته است: از مهمترین مسائل و مولفه‌های اثر گذار بر بحث جمعیتی نرخ باروی است که اخیرا بسیار افت داشته است، بنابراین بزرگترین بحران سقوط جانشینی جمعیت ناشی از سقوط میزان موالید است و این خطر بزرگی است.

همین طور طبق اذعان مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، کشور از لحاظ رشد جمعیت سیر نزولی دارد و با اینکه از سال ۹۳ قانون حمایت از خانواده ابلاغ شده اما عملا فرهنگ‌سازی درستی بر روی موضوع انجام نگرفته است، همین امر سبب شده تا خطر پیری جمعیت کشور و استان زنجان را تهدید کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور از ۲.۱ درصد در سال ۹۵ به ۱.۷۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است، اعلام کرده است: نرخ رشد جمعیت در استان زنجان در سال ۹۹ به ۱.۷۸ درصد رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ سالمندان کشور و نیز به‌الطبع در استان زنجان به دو برابر خواهد رسید، گفته است: سیر پیری جمعیت که در کشورهای دیگر در طول ۱۰۰ سال شکل می‌گیرد در کشور ما در ۲۰ سال اتفاق خواهد افتاد بنابراین ما در کشور و استان با کهولت سن مواجه خواهیم بود.

همین‌طور بنا به گفته سلمان حسینی سرپرست بهزیستی استان زنجان، زنجان جزو ۱۰ استان کشور در رشد جمعیت سالمندی است و نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

بنابراین توجه به حداقل‌ها و فراهم آوری سازو کاری مناسب در شرایط حاضر که هشدار سقوط نرخ رشد جمعیت داده می شود ضروری است.

حال با استناد به موارد مذکور آیا لازم نیست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اندکی به خود بجنبند و به جای ارائه عللی ناکافی از نبود پزشک مستقر متخصص زنان که مواردی همچون صعب‌العبوری منطقه، محروم بودن و یا حتی توانمند بودن اهالی برای حضور در سایر استان‌ها و شهرستان ها برای تحت درمان قرار گرفتن با پزشک متخصص عنوان می‌شود، به فکر استقرار پزشک متخصص زنان در شهرستان طارم؛ هندوستان ایران باشند! شاید همین تامین پزشک متخصص زنان در شهرستان طارم که زنان بدون دغدغه به پزشک مراجعه کنند قدمی کوچک و جزئی در راستای سیاست‌های افزایش جمعیتی باشد که سال‌ها است بر روی آن تاکید می شود اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان پزشک متخصص زنان در بیمارستان پزشک متخصص زنان در شهرستان بیمارستان شهرستان طارم بیمارستان حضور پزشک متخصص زنان پزشک متخصص زنان بیمارستان طارم استان زنجان مادران باردار نرخ رشد جمعیت پزشک متخصص نبود پزشک مراجعه کنند وجود ندارد همین طور موج رسا طول روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد/ پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید کریمی، در حاشیه نشست شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی، افزود: تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، ۱۲۶ هزار تومان، پزشکان متخصص، ۱۸۹ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ ۲۴۱ هزار تومان، متخصصان روانپزشکی ۲۵۱ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶ هزار تومان است.

وی، جز حرفه‌ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی ۱۰۱ هزار تومان و برای تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، ۳۰ هزار تومان دانست و گفت: تعرفه‌های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد چراکه در دوران گذشته هیچ گاه شاهد رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌ها نبوده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در تعرفه‌های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۰، یک واحد جز حرفه‌ای در بخش خصوصی، ۳۶ هزار تومان بوده و بعد از گذشت یک دهه و در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ هزار تومان رسیده در حالی که در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.

کریمی از جبران عقب ماندگی‌های تعرفه پزشکی توسط دولت مردمی در دو سه سال گذشته در مسیر حفظ نخبگان و افزایش انگیزه‌های کاری آنها خبر داد و گفت: از نمونه‌های توجه دولت به جبران عقب ماندگی‌ها می‌توان به افزایش یک واحد جز حرفه‌ای در بخش خصوصی از ۵۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ هزار تومان در سال جاری اشاره کرد.

وی، افزایش ضریب K از ۲۰ به ۳۰ هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز عنوان کرد و افزود: پرستاران دریافتی پایین‌تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نرخ ۴۴ هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۰، تاکید کرد: نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری ۱۲۶ هزار تومان تصویب و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود سه برابر افزایش یافته است، البته عدد ۱۲۶ هزار تومان نسبت به هزینه‌های کنونی، زیاد نیست، اما جبران عقب ماندگی‌ها در این دولت، قابل توجه است.

کریمی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی ابتدا در شورای عالی بیمه تصویب می‌شود که افزایش ۴۶ درصدی در نظر گرفته شده بود، گفت: پس از بررسی و تأیید این مصوبه در سازمان برنامه و بودجه و طرح آن در هیأت دولت، در نهایت افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها ابلاغ شده که مورد حمایت و پوشش بیمه‌ها نیز قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: اعمال جراحی بر اساس ضریب K ثبت می‌شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت، ۳۱ K، آب مروارید ۳۲ K، سزارین ۴۰ K و زایمان طبیعی ۵۰ K است و K که واحد دستمزد و به جز حرفه‌ای معروف است و هر سال توسط هیأت دولت ابلاغ می‌شود که مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی K از ۳۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۵۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۰۱ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

معاون وزیر بهداشت، از ابلاغ سراسری تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، در روز جاری خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • امیدواری پزشک استقلال به بازگشت سریع یامگا
  • آخرین خبر از بازگشت کوین یامگا در فصل آینده
  • تشریح وضعیت یامگا برای فصل آینده
  • آخرین وضعیت یامگا برای بازگشت به میادین
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ها
  • طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها
  • جزییات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد/ پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان