Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجرایی شورای عالی قرآن یکی از مزایای برگزاری دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت را ضابطه‌مند شدن ویژگی‌های علمی و مهارت‌های قاریان دانست.

به گزارش ایران آنلاین، محمدتقی میرزاجانی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ساماندهی و شفاف‌سازی در امر رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرآن کریم، یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه قرآنی کشور از گذشته بوده که در این طبقه‌بندی، سطوح عناصر قرآنی با توجه به ویژگی‌های علمی و مهارت‌های عملی ضابطه‌مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین در سایه این رتبه‌بندی شفاف و ضابطه‌مند، هر قاری و مدرس قرآن ضمن شناخت توانمندی‌ها و استعدادهای خود، شرایط و مراحل ارتقاء به رتبه‌های بالاتر را نیز به خوبی رصد نماید تا در مجموع، رشد و ارتقای قاریان و معلمان عزیز فراهم آید. به تبع آن هم، شرایطی ایجاد شود تا با الگوسازی و نصاب‌آوری در قرائت، شاهد تولید آثار فاخر در این حوزه باشیم. این نکته مهم در تأکیدات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در تعیین حد قاری کامل، خود را به خوبی نمایان ساخته است.

میرزاجانی اضافه کرد: در حال حاضر، گواهی‌نامه تخصصی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم تنها مدرک رسمی در حوزه تلاوت و تدریس قرائت در کشور است. این مدارک طبق قانون، هم‌تراز با مدارک تحصیلی کاردانی تا دکتری محسوب شده و دارندگان این مدارک، مشمول کمک هزینه تحصیلی نیز می‌شوند. ادامه تحصیل، بدون شرکت در کنکور ویژه درجات ۱ و ۲ از دیگر مزایای این مدارک است و مزایای فوق در استقبال جامعه قرآنی از این طرح نقش بسزایی داشته است.

یازدهمین دوره­ ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم از امروز (اول خرداد) یکم خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد. اولین مرحله دوره یازدهم­ شامل ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی تا پایان این ماه برگزارخواهد شد. قاریان و مدرسان علاقه‌مند در این یک ماه فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن بخش سامانه جامع ارزیابی، ثبت نام کنند. با توجه به غیرحضوری بودن آزمون ورودی، شرکت‌کنندگان باید پس از ثبت نام، ضمن مطالعه دقیق آیین‌نامه این مرحله، قطعات تلاوت و سایر آثار مورد درخواست را ارسال کنند.

شرکت‌کنندگان دوره های نهم و دهم، نیاز به ثبت‌نام مجدد نداشته و فقط با درج نام کاربری و کلمه عبور و ورود به صفحه کاریری، می‌توانند درجه و گرایش خود را انتخاب کنند. نتیجه آزمون مرحله ورودی یازدهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، تیرماه اعلام خواهد شد و سایر مراحل نیز مطابق تقویم اجرایی در سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت.

مهارت‌های علمی قاریان با برگزاری دوره‌های ارزیابی ضابطه‌مند می‌شود

شورای عالی قرآن در اسفند سال گذشته، ۱۵۰ قاری و مدرس قرآن به عنوان نفرات برگزیده دوره‌های نهم و دهم ارزیابی قاریان و مدرسان معرفی شدند تا از اعطای گواهی نامه تخصصی برخوردار شوند. با جمع بندی نتایج آزمون های ورودی، مصاحبه و تلاوت و همچنین آزمون نظری نهمین و دهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، نفرات برگزیده توسط دبیرخانه ارزیابی، معرفی شدند.

در دوره نهم از مجموعه ۲۹۸ نفر شرکت کننده، ۵۱ نفر در بخش قاریان و هشت نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح یک تا چهار شدند. همچنین از مجموع ۳۷۲ نفر شرکت کننده در دهمین دوره ارزیابی، ۷۲ نفر در بخش قاریان و ۱۹ نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح یک تا چهار شدند. از مجموع ۱۵۰ نفر دریافت‌کنندگان این مدارک تخصصی، ۱۳۰ نفر آقا و ۲۰ نفر خانم از ۲۴ استان کشور  هستند که از ابتدای اردیبهشت‌ گواهی‌نامه خود را دریافت کردند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تعیین ساز و کاری جهت ارزیابی و رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم و تسهیل تعامل و خدمت‌رسانی دستگاه‌های مختلف به آنان، آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در جلسه نهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هفتم اسفند ۸۹ به تصویب رساند و برای اجرا به شورای عالی قرآن ابلاغ کرده و پس از آن هر سال حداقل یک دوره آزمون تخصصی برگزار و به قبول‌شدگان گواهی‌نامه تخصصی قرائت و تدریس قرآن از سطح یک تا چهار اعطاء می شود.


انتهای پیام/


 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم ارزیابی قاریان و مدرسان گواهی نامه تخصصی شورای عالی قرآن دوره ارزیابی نفر در بخش ضابطه مند ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیمان صالحی افزود : بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته، خوشبختانه شیوه نامه مشوق‌های خدمتی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی تدوین و توسط ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

وی گفت:  بر اساس این شیوه نامه از این پس دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با کسب مهارت‌های تخصصی و عمومی می‌توانند از مشوق‌های خدمتی همچون کسری خدمت، مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی، تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر در صورت دارا بودن صلاحیت‌های لازم و متناسب با سوابق مرتبط، بهره‌مند شوند.

صالحی افزود: سوابق و اطلاعات دوره های مهارت آموزی برگزار شده در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور باید تا دو ماه قبل از تاریخ اعزام توسط دانشجویان آماده شده و توسط دانشگاه ها مورد تایید قرار گیرد. در این راستا شیوه نامه و سامانه مربوطه در دست تهیه بوده و روش های اجرایی در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

 معاون وزیر علوم گفت: این نخستین بار است که مهارت آموزی تاثیر مستقیم در فرایند خدمت سربازی دانشجویان داشته و نیاز است دانشگاه‌ها همکاری و هماهنگی لازم را با دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اجرای این شیوه نامه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ارتباط خوبی هم بین هیئت‌ها، قاریان و مجامع قرآنی برقرار شده است
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • وزیر آموزش و پرورش : پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان
  • برگزاری سه کارگاه علمی تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • برگزاری نشست تخصصی و علمی تاب‌آوری بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی 
  • اولین کنفرانس ملی مهارت ایران برگزار می‌شود
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی