Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@18:02:48 GMT

استانداران آستین‌ها را بالا بزنند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۰۲۴۵

استانداران آستین‌ها را بالا بزنند

با توجه به عزم دولت در ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده، انتظار می‌رود استانداران به عنوان رئیس شورای مسکن استان‌ها نقش پررنگ‌تری را در اجرای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم ایفا کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، استانداران در واقع باید پیش‌قراولان اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشند. این موضوعی است که در روزهای اخیر  رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و معاونان او بر آن تاکید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق قانون، استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و مسئولیت تامین مسکن  در استان‌ها و شهرهای کشور بر عهده‌ی آنهاست.

در روزهای اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس‌جمهوری در سومین نشست شورای عالی مسکن به اهمیت نقش استانداران در طرح نهضت ملی مسکن  اشاره کرد. او استانداران را موظف کرد که ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.

روز گذشته هم رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در جلسه آتی شورایعالی مسکن به ریاست رییس جمهوری، استانداران روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را در بخش‌های تامین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان نام‌نویسی و معرفی شده و شروع عملیات اجرایی واحدهای طرح ارایه خواهند کرد.

از زمان تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن در ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ که هدف آن ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی است حدود ۹ ماه می‌گذرد اما سرعت اجرای طرح در حد انتظارات نبوده است. در این خصوص انتظار می‌رود شورای مسکن استان‌ها به عنوان ناظر و سیاست‌گذار در همکاری با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به عنوان بازوی اجرایی، قوی‌تر از قبل در پیشرفت این طرح عمل کنند.

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن حاکی  از آن است که تا پایان خردادماه به استان‌ها برای تامین اراضی، پالایش متقاضیان و اجرای طرح فرصت داده شده است.

بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، اراضی یک میلیون و ۳۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تامین شده است. بیشترین تامین زمین در سیستان و بلوچستان و بوشهر و کمترین اراضی در کردستان، لرستان، کرمان، تهران تامین شده است که ضرورت دارد تا روند تامین اراضی سرعت یابد.

وی هم‌چنین گفت: بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از متقاضیان نیز به کارتابل استان‌ها معرفی شده‌اند تا روند پالایش آنها تکمیل شود.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ارایه داده تا روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده، در حال اجرا است. بر اساس آمار تا روز یکم خرداد ۱۴۰۱ برای یک میلیون و ۳۶۴ هزار واحد تامین زمین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شرایط لازم برخوردارند و تایید شدند.

رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۲ میلیون واحد به مرحله اجرا برسد. وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: طرح جهش تولید و تامین مسکن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: طرح جهش تولید و تامین مسکن جهش تولید و تامین مسکن وزیر راه و شهرسازی طرح نهضت ملی مسکن میلیون واحد مسکن استان هزار واحد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت نهضت ملی مسکن بدون آورده متقاضیان

وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن شهری بدون آورده متقاضیان خبر داد و گفت: قیمت تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن را کاهش می‌دهیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امسال میزان حمایت و کمک‌ها برای تحویل تعداد بیشتر واحدهای مسکونی تقویت خواهد شد، اظهار کرد: تامین مسکن در بخش محرومان در سال 1402 نسبت به سال 1401 به میزان 44 درصد افزایش یافت. امسال در این بخش تصمیمات خوبی گرفته شده و تلاش می‌کنیم تا افتتاح‌ها را افزایش یابد.

وی از سرعت بیشتر ساخت مسکن روستایی نسبت به مسکن شهری با افزایش وام آن به 350 میلیون تومان خبر داد و با بیان این‌که در مسکن روستایی 670 هزار قطعه زمین تامین شده است، افزود:‌ حدود 500 هزار مسکن روستایی در حال احداث است.

وزیر راه  و شهرسازی درباره مسکن شهری گفت: با توجه به آنکه نرخ سود تسهیلات  در مسکن شهری بالاتر است تصمیم گرفته شد تا قیمت تمام شده را کاهش دهیم. مقرر شده در مواردی که افراد در تامین آورده مشکلاتی دارند، ابتدا تسهیلات بانکی را به پروژه‌ها تزریق کنیم تا پروژه‌ها آغاز شود.

بذرپاش از تضامین زنجیره‌ای بانکی در اجرا نهضت ملی مسکن خبر داد و با اشاره به اینکه تخصیص 200 همت در تبصره ماده 13 قانون بودجه مصوب شده تا به مسکن محرومان، وام ازدواج و وام فرزند آوری تخصیص یابد، گفت: مقرر شد تا ظرف یک هفته بانک مرکزی سهم مسکن محرومان را از 200 همتی که در قانون بودجه آمده، تعیین کند تا هرچه سریعتر این سهم به پروژه مسکن محرومان تزریق شود. اینکه به هر پروژه نرخ 400 میلیون تومان به شکل قرض‌الحسنه تزریق شود شتاب خوبی به ساخت مسکن به ویژه در بخش شهری می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تا تابستان امسال زمین تامین شده در بخش شهری و روستایی برای طرح نهضت ملی مسکن به 120 هزار هکتار می‌رسد، گفت: تا تابستان امسال زمین تامین شده برای طرح نهضت ملی مسکن در بخش شهری و شهرک‌ها به 70 هزار هکتار می‌رسد. همچنین در بخش روستایی زمین تامین شده برای 670 هزار قطعه حدود 50 هزار هکتار است.

وی تصریح کرد: در مجموع 120 هزار هکتار زمین به عملیات ساخت نهضت ملی مسکن در محدوده شهری و روستایی افزوده شده است و این غیر از زمینی است که در محدوده شهری به شکل خودمالکی، در بافت فرسوده و یا اراضی خودمالکی روستایی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوش درباره طرح نهضت ملی مسکن
  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • تامین زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان سال جاری به ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد
  • ساخت نهضت ملی مسکن بدون آورده متقاضیان
  • اراضی بیش از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد 
  • ۲۷۱ هکتارزمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در زنجان تامین شد
  • تامین زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال به ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد
  • ضرورت تامین زیر ساخت ها در شهر جدید مهستان استان البرز
  • تامین زمین برای بیش از صد هزار واحد مسکن در فارس
  • تامین مالی ساخت ۸۵۳۷ واحد نهضت ملی مسکن در بانک مسکن خراسان جنوبی