Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه شنبه شب جهان‌آرا با موضوع ساماندهی بازار خودرو در برابر دیدگان مخاطبین قرار گرفت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی شبکه افق سیما، بازار خودرو ایران را شاید بتوان در سال‌های اخیر یکی از پر چالش‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور دانست که در این سال‌ها در حالی که افزایش قیمت داشته، با کیفیت پایینی هم توسط خودروسازان به مردم تحویل می‌شود که خود عامل بروز بسیاری از تلفات در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در حدود به چهار سال اخیر صدای بسیاری از مردم را در آورد و کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی به موضوع گرانی و بی کیفتی خودرو‌های داخلی چندین بار ورود کردند و خواستار اصلاح اساسی در این حوزه شدند.

بحران تا دولت سیزدهم ادامه داشت و در پی افزایش روز افزون قیمت در عین عدم تغییر در کیفیت خودرو‌های داخلی، دولت به فکر افتاد تا با طرحی باعث ایجاد فضای رقابتی و در عین حال افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو‌های داخلی شود.

این طرح تا رسیدن به مرحله نهایی حواشی بسیاری را تجربه کرد و به دلیل همنی حواشی سوالات بسیاری را در ذهن مردم ایجاد کرده است. به همین منظور شبکه افق سیما، شنبه شب در برنامه جهان‌آرا موضوع خود را به این طرح اختصاص داد و با دعوت از مصطفی طاهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن به بررسی آخرین وضعیت خودروسازان داخلی و ابهامات موجود در طرح واردات خودرو پرداخت.

این نماینده مجلس، در برنامه موضوعات مهمی را مطرح کرد که به مهمترین بخش‌های آن را با هم مرور میکنیم.

مصطفی طاهری، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دو خودرو سازی معروف داخلی گفت: بیش از 51 درصد سهام خودروسازان در اختیار دولت است. در مورد ایران خودرو یک قطعه‌ساز به صورت انحصاری بخشی از سهام را دارد. نکته جالب‌تر اینکه مدیران شرکت‌های زیرمجموعه مدیرعامل شرکت مادر را انتخاب می‌کنند و او هم مدیران همان شرکت‌ها را دوباره بر می‌گزیند.

وی افزود: در دولت جدید و با اهتمام شخص رئیس جمهور، احتکار خودرو توسط خودروسازان کمتر شده و هدف رسیدن به تولید واقعی 1.5 میلیون در سال است.

طاهری با اشاره به فساد در این صنعت تاکید کرد: بخشی از فساد خودروسازی در نظام توزیع بود، حتی برخی شرکت‌ها 70 درصد ظرفیت را خارج از نظام رسمی عرضه می‌کردند و این مشکل در خودروسازان بزرگ هم وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: امکان انجام اصلاح در خودروسازی وجود دارد. ما ایده‌هایی برای حذف قرعه‌کشی داریم، ولی بنای دولت فعلا انجام آن به صورت متمرکز است. برنامه‌ها و رویکرد‌های دولت در زمینه خودروسازی راضی‌کننده است، ولی آنچه تاکنون اجرا شده به صورت کامل هنوز نتوانسته رضایت کامل نمایندگان را جلب کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل منع واردات خودرو، بحث رانت خودروسازان نبوده، در سال 97 با مشکل ارزی مواجه شدیم بنابراین مصوب شد که تا سه سال خودروی خارجی وارد نشود. در دولت قبلی مشکل ارز را به FATF گرده می‌زدند، ولی الان بدون آن، هیچ منبع ارزی جدید که بلوکه شده باشد نداریم.

وی در ادامه گفت: بعید می‌دانم بتوان با ارز با منبع خارجی، خودرو وارد کنیم، چون زیرساخت آن وجود ندارد. باید به سمت خودرو‌های اقتصادی برای واردات برویم که تفاوت چندانی هم با مدل‌های بالاتر ندارند، چون ارزبری کمتری دارد البته سرمایه‌گذاری با سود حاصله باید مورد توجه باشد.

طاهری تاکید کرد: می‌توان ابتدا خودرو‌های گرانقیمت را در بورس کالا عرضه کرد که البته ممکن است قیمت را افزایش دهد، ولی نکته مثبت آن، تک نرخی شدن است که تقاضای کاذب را از بین می‌برد. آن مبلغ افزایش یافته هم می‌تواند برای توسعه حمل و نقل عمومی و خودروسازی مصرف شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ای برای افزایش کیفیت خودرو ندیده‌ام. خودم یک خودروی پژو دارم که فقط برای درست شدن کولرش، 10 بار به نمایندگی مراجعه کردم! یکی از خودروسازان بزرگ، 90 شرکت زیر مجموعه دارد که بسیاری از آن‌ها وظایف مشترک دارند، ولی باز شاید چنین وضعیت کیفی در خودروسازی هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به فامیل بازی در شرکت‌های خصوصی گفت: طبق آماری که داشتیم برخی شرکت‌های خصوصی، 68 درصد ظرفیت موجود را به آشنایان داده بودند یا اینکه صرفا یک کد ملی در میان بوده برخی افراد یا نهاد‌های قدرت هم در این زمینه اعمال نفوذ داشته‌اند و خودرو گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: در سال 1399 حدود صد هزار میلیارد تومان مبلغ رانتی بوده که به خاطر تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار رد و بدل شده، یک پنجم بودجه کل کشور. سه برابر همین مقدار هم در صنعت فولاد وجود داشت.

طاهری در پایان گفت: دلیل زیانده بودن خودروسازان این است که به خاطر انحصار و رانت، قطعه گران‌تر به خودروسازان رسیده؛ تعداد نیروی انسانی هم در این صنعت زیاد است؛ سهام چرخه‌ای هم عامل دیگر برای کاهش نقدینگی آنهاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شبکه افق خودروسازان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه جهان آرا نماینده مجلس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ پیگیری برای دریافت کامل حقابه ایران ادامه دارد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان سمنان بیان کرد: از مردم استان سمنان بابت استقبال پرشور از رییس جمهور و حمایت دولت تشکر می کنم. این هفته معاون اول رییس جمهور سومین دیدار با فعالان بخش خصوصی در سال جاری را داشت دولت سعی می کند با تثبیت شعار سال و هم دیدار با گروه های مردمی و هم سازمان های حرفه ای اقدام مشارکتی دولت و مردم در جهت تحقق اقتصادی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با جدیت پیش می رود آیین نامه دیگری در این خصوص پیرو فرمایشات رهبر انقلاب تصویب و ابلاغ شد همچنین مجوزهای تأیید محور و نه ثبت محور فروردین امسال در دولت تصویب و ابلاغ شد.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و امضای ۸ سند همکاری تصریح کرد: سعی می شود در راستای افزایش تولید و افزایش اشتغال از همه بازارهای داخلی و خارجی استفاده شود امروز روز آخر سفر رئیس جمهور به پاکستان است و سپس به سریلانکا می رود که طرفین اسناد همکاری امضا می کنند و افتتاحی هم خواهیم داشت‌.

بهادری جهرمی تصریح کرد: در سفر آیت الله رییسی به پاکستان توسعه همکاری های امنیتی یکی از محورهای گفتگوهاست که در زمینه تبادلات تجاری و امنیتی بین دو کشور اثرگذار است.در سال گذشته هم سهم ارزش ارزی صادرات و هم تنوع سبد کالاهای صادراتی را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه پاکستان ششمین کشور مقصد صادراتی ایران است، گفت: از یک و نیم میلیارد دلار حجم تجارت در ۱۴۰۱ به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش داشت که ۳۸ درصد افزایش ارزش و ۲۳ درصد افزایش حجم داشته است در این سفر حجم تجارت ۱۰‌میلیارد دلاری هدف گذاری شده است. 

افتتاح یک ابر پروژه چند منظوره در سریلانکا

بهادری جهرمی یکی از محورهای صادراتی را خدمات فنی مهندسی دانست و خاطر نشان کرد: رئیس‌جمهور فردا نیز به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا سفری یک روزه به این کشور در جنوب شرق آسیا خواهند داشت.در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهماتی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، از ابر پروژه چندمنظوره ۲ سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، افتتاح و بهره برداری خواهد شد. پیشتر هم شاهد صادرات های محصولات دانش بنیان ها و محصولات فناور پایه بوده ایم که پهپادهای کشاورزی، ربات های جراحی و ... از این دست است.  در سفرهای خارجی هم برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتخاب روز تعطیلی آخر هفته باتوجه به اقتضائات فرهنگی و اقتصادی و نظرات کارشناسان صورت گیرد

سخنگوی دولت بیان کرد: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد.پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.

وی خاطر نشان کرد: نگاه دولت این است که درباره این تصمیم گیری منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضائات زمانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش های مختلف قرار گیرد.

رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲  

بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو بیان کرد: ممنوعیت واردات خودرو تا پیش‌از دولت به حدود ۶ سال رسیده بود که با مصوبه دولت واردات خودرو آزاد شد. یکی‌از برنامه‌های دولت اصلاح بازار خودرو از طریق حمایت از افزایش تولید خودرو بود که این برنامه همچنان در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو رشد ۴۰ درصدی داشت.

وی ادامه داد: در ادامه برنامه زمان‌بندی دولت برای استفاده از ظرفیت واردات خودرو تدوین و پیگیری شد.ابتدا واردات خودروهای نو در دولت تصویب شد.در سال ۱۴۰۲ واردات خودرو نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۰ برابری داشت.ارز خوبی برای حوزه حمل و نقل در دولت سیزدهم اختصاص داده شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون دلار نیز برای کشنده و کامیون اختصاص داده شده‌است، خاطر نشان کرد: ۱۵۰ میلیون دلار برای اتوبوس و مینی بوس و آمبولانس تخصیص داده شده‌است.حدود ۸.۴ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو و موتور اختصاص داده شده که افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.در مرحله سوم واردات خودروی سواری کارکرده از مناطق آزاد تصویب شد که فرآیندهای اجرایی آن در حال پیگیری است. در حال حاضر آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو در دولت تصویب شده باشد ولی ابلاغ نشده باشد، نداریم.



در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلات ۲ روزه آخر هفته از نگاه دولت رئیسی /واردات خودرو به کجا رسید؟
  • تکلیف انتخاب روز تعطیل آخر هفته مشخص شد؟/مراقب جوسازی مافیای خودرو باشید
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ نظر دولت درباره تعطیلی آخر هفته
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ پیگیری برای دریافت کامل حقابه ایران ادامه دارد
  • در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • بیشترین نارضایتی مردم از خودرسازان چیست؟ | ویدئو
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست/ ثبت ۲ هزار شکایت از خودروسازان
  • رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت