Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اعلام این خبر گفت: اولین آزمایشگاه تخصصی حوزه پیشرانش فضایی کشور، موفق به دریافت گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵ مطابق با ویرایش ۲۰۱۷ این استاندارد شد.

وی درباره ضرورت توسعه فناوری سامانه‌های پیشرانش فضایی تصریح کرد: تراسترهای شیمیایی با سطح تراست محدود ۱/۰ تا ۲۵ نیوتن، به‌منظور جابه‌جایی و حفظ مدار یا کنترل وضعیت ماهواره‌ها به‌طور گسترده‌ای در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز استفاده از این نوع سامانه‌های پیشرانش در آینده نزدیک و در نسل‌های آتی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی غیرقابل‌اجتناب است. ازاین‌رو، پژوهشگاه فضایی ایران نیز مدت‌زمانی است که توسعه تراسترهای شیمیایی با سطح تراست محدود را در راستای نقشه راه توسعه فناوری سامانه‌های پیشرانش فضایی در دستور کار قرار داده است.

صمیمی توضیح داد: به‌منظور توسعه این محصولات فناورانه در شرایط ایمن و با ملاحظات استانداردهای فضایی، به تجهیزات و زیرساخت‌های ویژه‌ای برای انجام آزمون‌های مختلف نیاز است. آزمایشگاه تراسترهای فضایی شیمیایی توسط متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی پژوهشگاه، برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ در کشور تأسیس‌شده و ارائه خدمات آزمون‌های توسعه‌ای تراسترهای شیمیایی و اجزای آن در این مرکز انجام می‌گیرد.

وی گفت: در این آزمایشگاه که با نام «آزمایشگاه ابوریحان بیرونی» شناخته می‌شود، قابلیت انجام انواع تست‌های توسعه‌ای و داده‌برداری در شرایط اتمسفریک و خلأ برای تراسترهای شیمیایی تک جزئی و دوجزئی وجود دارد. زیرساخت مذکور، نقش مهمی در زنجیره تحقیقات و توسعه تراسترهای شیمیایی برعهده دارد.

صمیمی درباره روند کسب این گواهی گفت: استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵، استانداری بین‌المللی و تخصصی ویژه آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون است که به احراز صلاحیت این آزمایشگاه‌ها می‌پردازد. این استاندارد، الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون‌ها یا کالیبراسیون و همچنین نمونه‌برداری را توسط آزمایشگاه‌ها مشخص می‌سازد که این مسئله روش‌های استاندارد و غیراستاندارد و همچنین روش‌های توسعه‌یافته توسط خود آزمایشگاه را پوشش می‌دهد. اخذ این استاندارد بین‌المللی برای آزمایشگاه‌هایی که در حال ایجاد سیستم‌های کیفی، اجرایی و فنی هستند، توصیه‌شده است.

وی افزود: پیاده‌سازی مقدمات اجرای این استاندارد در آزمایشگاه ابوریحان بیرونی، از اواسط سال ۱۳۹۸ آغازشده و روند اخذ اولین گواهینامه تا خرداد ۱۳۹۹ به طول انجامید. صدور اولین گواهینامه مطابق با استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ ویرایش ۲۰۰۵ بود که ارزیابی و ممیزی آن هم توسط یکی از نهادهای اعتباردهی انجام‌شد و در نهایت گواهینامه استاندارد مذکور از طرف مرکز استاندارد دفاعی ایران (IDS) صادر شد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: با پایان اعتبار گواهینامه اولیه، روند تمدید گواهینامه مطابق با ویرایش ۲۰۱۷ استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵، از آذرماه سال ۱۴۰۰ آغاز و مراحل ارزیابی، ممیزی و روال‌های اداری آن تا اواخر اسفندماه به طول انجامید. دراین‌بین، مستندات مربوط به اجرای استاندارد مذکور شامل پیاده‌سازی ساختارهای سیستمی، روال‌های اداری گردش کار، آموزش‌های عمومی و تخصصی کارکنان و همچنین روال‌های فنی و تخصصی مرتبط با آزمون‌ها، دستورالعمل‌های کار با تجهیزات و الزامات کیفی هر آزمون توسط کارشناسان فنی بخش آزمایشگاه تراستر و کارشناسان مدیریت ایمنی و تضمین کیفیت پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی تدوین و به‌روزرسانی شد.

صمیمی تصریح کرد: در نهایت بر اساس ممیزی انجام‌گرفته، گواهینامه ISO/IEC ۱۷۰۲۵ مطابق با ویرایش ۲۰۱۷ از طرف «مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران» (NACI) به‌عنوان معتبرترین مرکز صدور گواهینامه‌های آزمایشگاهی کشور برای آزمایشگاه ابوریحان بیرونی صادر شد. کسب این گواهینامه نشان از تعالی سیستمی انجام مأموریت‌های توسعه فناوری در حوزه پیشرانش فضایی دارد و در نوع خود پیشرفت مهمی در این مسیر به شمار می‌رود.

کد خبر 5496414 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین صمیمی پژوهشگاه فضایی ایران گواهینامه بین المللی شرکت دانش بنیان ایرانسل شبکه ملی اطلاعات تحقیقات علمی حاکمیت سایبری همراه اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری فناوری فضایی ماهواره صندوق نوآوری و شکوفایی هوش مصنوعی روز جهانی ارتباطات لیزر پژوهشگاه فضایی ایران پیشرانش فضایی آزمایشگاه ها ISO IEC ۱۷۰۲۵ آزمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور بیش از ۹۰ هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، شهرام ملایی هزاروندی گفت: پارسال در مجموع ۱۴۷ هزار و ۵۱۳ نفر مورد سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای قرار گرفتند که از این تعداد ۹۰ هزار و  ۳۸ نفر موفق به دریافت گواهینامه بین المللی مهارتی شدند.


وی افزود: آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای در بیش ۳۵۰ حرفه مهارتی از زیر مجموعه رشته‌های صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، فناوری اطلاعات، صنایع جوش، عمران، امور مالی و بازرگانی، تاسیسات، اتومکانیک، برق، صنایع دستی و صنعت ساختمان و درقالب ۱۱ مرحله اجرا شد.  


ملایی هزاروندی ادامه داد: با راه اندازی ۲۴ مرکز آزمون آنلاین، استان خوزستان در سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد نشان می‌دهد.


مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اضافه کرد: سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه‌ای شامل آزمون هماهنگ پایان دوره کارآموزان بخش‌های دولتی، آموزشگاه‌های آزاد، تفاهم نامه، صنعت ساختمان و آنلاین است.


گفتنی است در خوزستان ۵۵ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و یکهزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد در بخش خصوصی برای ارایه آموزش‌های مهارتی در استان فعالیت دارند.

دیگر خبرها

  • تصاویر | بنز چینی گواهینامه فروش دریافت کرد
  • بنز چینی گواهینامه فروش دریافت کرد
  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی مرکزی
  • صدور بیش از 90 هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • اولین کنفرانس ملی مهارت ایران برگزار می‌شود
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • صدور بیش از ۹۰ هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان 
  • واگذاری آزمون‌های ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی به دانشگاه‌ها