Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فسا، با گذری کوتاه در خیابان ها و معابر شهری و نگاه به بلوارها و میادین شهر به خوبی می‌توان میزان زحمت و فعالیت کارگران فعال و پرتلاش شهرداری را دید.

افرادی که بدون تعطیلی و حتی عده ای از آنها به صورت شبانه و در روزهای سرد و گرم سال در حال فعالیت هستند تا محیط زندگی ما، در کنار پاکسازی از زباله ها، مکانی زیبا و چشم نواز باشد و بی انصافی است اگر در برابر این همه تلاش و از خودگذشتگی آنها، نسبت به حقوق اولیه اشان بی تفاوت باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که در روایت و احادیث معصومین(ع) نیز تاکید شده است که مزد کارگر را باید قبل‌ از خشک شدن عرقش بپردازید اما سال‌ها است که کارگران برخی ادارات و نهادهای مختلف و مخصوصا کارگران شهرداری ها نسبت‌ به عدم دریافت چندماهه حقوق خود گلایه‌مند هستند.

 این روزها با وجود شرایط اقتصادی جامعه در اکثر اوقات، پرداخت نشدن به موقع حقوق برای افرادی که با درآمد حداقلی روزگار می‌گذرانند، سبب می‌شود ‌که برخی از آنها در تامین نیاز‌های اولیه زندگی خود عاجز بمانند و فشار مضاعفی را تحمل کنند و این امر، می‌طلبد که مسئولین تلاش کنند با گرفتن تصمیمات درست و اقدامات لازم این مشکلات را کاهش دهند نه اینکه با بی‌توجهی و عدم پرداخت حقوق آنها، عامل بروز مشکلات بیشتری برای اقشار کم‌درآمد باشند.

دو ماه  از سال تمام شد ولی حقوقی نگرفتیم

یکی از کارگران شهرداری فسا با بیان اینکه اردیبهشت ماه تمام شد و ما هنوز حقوقی دریافت نکرده ایم، در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: من طی این سالها که در قسمت خدماتی شهرداری فعالیت می‌کردم، دلخوش به بیمه ام بودم که بعد از بازنشتگی راه درآمدی برایم باشد و به همین علت حقوق پایین و کار سنگین را تحمل می‌کنم.

وی ادامه داد: طی این سالها حقوقی که دریافت کرده ام اینقدر نبوده است که بتوانم پس اندازی داشته باشم و چشمم به حقوق اول ماه است که مایحتاج خانواده ام را تامین کنم.

یکی دیگر از کارگران جوان که از این وضع به وجود آمده نگران است، با اشاره به هزینه های فرزند شیرخوارش گفت: بچه کوچک من که نداشتن پول را نمی‌فهمد و نمی‌داند که مثلا پیمانکار شهرداری نتوانسته حقوق پدرش را پرداخت کند، او فقط غذا و پوشاک می‌خواهد و من به عنوان پدر در قبال او مسئولم.

با هر اعتراضی تهدید به اخراج می‌شویم

وی ادامه داد: تا اعتراض می‌کنیم که مشکل داریم و حقوقمان را می‌خواهیم فورا تهدید به اخراج می‌شویم، با این اوضاع که نمی‌شود زندگی کرد من اگر اخراج بشوم که به این راحتی کاری پیدا نمی‌کنم و اگر بمانم و حقوق نگیرم، همسر و فرزندم تحت فشار قرار می‌گیرند.

همسر یکی از کارگران شهرداری که به همراه  شوهرش آمده و به اوضاع به وجود آمده اعتراض کرد و گفت: شوهر من در بدترین ساعات شبانه روز سر کار است، در تعطیلات فروردین ماه و حتی در  ماه رمضان با زبان روزه  کار می‌کرد تا مسافرینی که به شهر می‌آیند از محیط و فضای سبز بوستان ها و  پارک لذت ببرند و این انصاف نیست که خودش و خانواده اش، محتاج نان شب باشند.

دریافت منظم حقوق خواسته زیادی نیست

وی افزود: از بس از مغازه های خواربار،  نسیه گرفته ایم دیگر خجالت می‌کشیم به مغازه آنها برویم، این در حالی است که دریافت حقوق منظم هر ماه خواسته زیادی نیست.

در خصوص اعتراض کارگران شهرداری مهرداد نیساری، رئیس شورای شهر، شهرستان فسا در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی دارای ساختار درآمد هزینه‌ای هستند که 95 درصد از بودجه شان را از عوارض و متکی بر پرداخت های عمومی دارند و هیچ بودجه دولتی خاصی ندارند، جز 9 درصدی که از ارزش افزوده مالیات، از محل شهرداری تامین می شود و ما در ماه های اخیر متاسفانه از این منبع درآمدی نداشتیم.

وی با بیان اینکه بحث وجه نقد در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری بسیار مهم است، بیان کرد: شهرداری برای پرداخت حقوق ناگزیر است که وجه نقد داشته باشد تا به حساب بانک واریز بشود و با این حال و در شرایط کنونی شهرداری تحت فشار است، اگرچه که باید در نظر داشت که حدود 350 نیرو اعم از نیروهای کارگری و کارمند داریم که این پرداخت همزمان حقوقِ تمام آنها، نیازمند رقم بالایی در حساب شهرداری است.

رئیس شورای شهر فسا با اشاره به اینکه تورم و رکود بازار و تغییر مدام قیمت‌ها همزمان با بالا و پایین رفتن دلار  باعث شده است انبوه سازان و مردم در بحث ساخت و ساز دچار تردید شوند، افزود: تمام این تردیدها در حوزه ساخت و ساز باعث شده این قسمت از دریافتی هایی که شهرداری که معمولا قسمت بزرگی از هزینه ها را تامین میکرد بر نقدینگی شهرداری تاثیر بگذارد، البته نباید فراموش کرد که همیشه در اوایل سال  که 15 روز تعطیلات است و  امسال که مصادف شده بود با ماه مبارک رمضان، بر توقف ساخت و سازها افزوده بود.

 

نیساری اظهار داشت: شهرداری قبل از عید نوروز، سنوات، عیدی و پاداش کارگران را پرداخت کردیم و فقط حقوق برج ۱۲ آنها  پرداخت نشد که آن هم توان داشتیم ولی به یک دلیل پرداخت نکردیم، چون می خواستیم مدیریت نقدینگی برای کارگر داشته باشیم که اگر یکباره پول به او بدهیم شب عید همه آن را هزینه می‌کند و برای فروردین ماه دستش خالی میماند به همین خاطر حقوق اسفند ماه را  از هفتم تا ۱۵ فروردین پرداخت کردیم!

مسائل اقتصادی کشور باعث شده شرکت‌های طرف قرارداد به وظایف خود عمل نکنند

وی با بیان اینکه ما هم اکنون حقوق فروردین ماه را عقب هستیم، توضیح داد: اگر یک بررسی کنید می بینید که شهرداری های مجاور ما هم چند ماه عقب هستند و این یک مشکل طبیعی است و به لحاظ روال قانونی عقب نیستیم اگرچه که شرکت های طرف قرارداد با شهرداری باید توان پرداخت حقوق 2 ماه را داشته باشند ولی توان مالی این شرکت‌ها هم به خاطر همین مسائلی اقتصادی موجود، ضعیف شده است.

اولویت اول ما پرداخت حقوق کارگران فضای سبز و پاکبانان است

رئیس شورای شهر بیان کرد: در حال مدیریت اوضاع و منابع مالی هستیم تا عقب افتادگی‌ها جبران شود و تا امروز حقوق فروردین ماهِ 2 تا از شرکت ها را تا 50 درصد پرداخت کردیم و بقیه را به صورت ۵۰ درصدی در هفته جاری پرداخت و حقوق کارکنان رسمی را آخرین مرحله پرداخت می‌کنیم، در واقع اولویت اول ما همیشه پرداخت حقوق کارگران فضای سبز و پاکبانان هست.

 عقب‌افتادگی‌ها جبران می‌شود

نیساری با بیان اینکه اعضای شورای شهر به عنوان اتاق فکر و نمایندگان مردم شهر به دنبال این رفع مشکل هستند، افزود: سعی می‌کنیم با وجود همه مشکلات و اتفاقاتی که در این زمینه می افتد بدنه کارگری را زیاد دچار چالش نکنیم ولی به ما هم این حق را بدهند و شرایط را درک کنند و با نا آگاهی در مورد مسائل این چنین صحبت نکنند، با صبوری کردن و همکاری، مشکلات حل خواهد شد و ما هم به مردم قول می‌دهیم که عقب افتادگی ها را جبران کنیم و بتوانیم به پرداخت ها نظم دهیم.

وی با اشاره به اینکه  تلاش می‌کنیم با شرکت دادن بخش خصوصی در انجام پروژه شهرداری کار مشارکتی انجام بدهیم و از این کار مشارکتی کسب درآمد می کنیم گفت: می بینید که شرایط سخت است و  حتی پیمانکاری که می‌خواهد با شهرداری قراردادی ببندد، به دلیل نوسان موجود، دچار سردرگمی شده است که امیدواریم با صبوری این مسئله حل شود.

گزارش از: نرجس علیرضایی

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرستان فسا پرداخت حقوق کارگران شهرداری معوقات کارگران کارگران فضای سبز پاکبانان کارگران شهرداری فروردین ماه پرداخت حقوق شورای شهر شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی ها را عصبانی کرد /وزیر کار استیضاح می شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسینعلی حاجی دلیگانی، درباره این‌که باتوجه به شعار سال، این سوال در بین جامعه کارگری پیش آمده است با این مقدار افزایش حقوق آیا برای آنان رمقی می‌ماند در چرخه تولید کوشا باشند و بتوانند این شعار را محقق کنند، گفت: یکی از ارکان اصلی تولید نیروی کارگری است که باید در عرصه حضور داشته باشد و تولید کند.

بنابر گزارش ایلنا، این نماینده مجلس تاکید کرد: ما واقعا از رفتار نمایندگان دولت خصوصا وزیر کار در شورای عالی گله‌مند هستیم و گذاشتیم بعد از اینکه مجلس شروع به کار کرد، بحث را دنبال کنیم و با همفکری یک تصمیمی در خصوص وزیر و تصمیم اتخاذ شده، بگیریم.

وی افزود: نهایتا مسولیت با آقایان بوده است و باید نوعی تصمیم می‌گرفتند که عادلانه باشد، قبلش هم با نمایندگان کارگران‌ صحبت کرده بودیم، مصاحبه هم انجام داده بودیم که باید عدد حقوق، عددی مناسبی برابر آنچه که قانون دائمی می‌گوید باشد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: قانون دائمی می‌گوید افرایش حقوق کارگران باید بر اساس نرخ تورم‌ باشد، این‌ها اولین کاری که باید انجام دهند این است نرخ تورم‌ را از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه استعلام کنند و ببینند، نرخ تورم چقدر است و بر اساس آن تصمیم می‌گرفتند. اگر همه بر اساس قانون عمل می‌کردند، خیلی از مشکلات به وجود نمی آمد.

وی اظهار داشت: این عددی که گذاشته شده کف حقوق است، طبیعتا واحدهای تولیدی، کارگری و خدماتی می‌توانند خودشان عددهای بالاتری دهند، یعنی کسی آنان را منع نکرده است که عددهای بالاتری را نپردازند و این می‌تواند تا زمانی که تصمیم جدیدی گرفته شود، ملاک عمل قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این‌که آیا امکان استیضاح وزیر کار وجود دارد، گفت: باید ببینیم، به هر حال چون این نوع کارها تصمیم جمعی است، باید با همکاران مشورت کنیم و ببینیم چه کاری باید انجام داد.

وی درباره این‌که کارگران مطرح می‌کنند آیا خود مسئولان می‌توانند با ماهی ۱۰ میلیون زندگی کنند، عنوان کرد: خیر، واقعا نمی‌شود آنکه مشخص است. بالاخره خط فقر را خود مرکز پژوهش های مجلس تعیین و اعلام کرده است و دولت هم می‌داند خط فقر چه عددی است و حداقل بایستی عددی را می‌گذاشتند که یک مقداری نزدیک خط فقر باشد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888609

دیگر خبرها

  • حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟
  • (ویدیو) وزیر کار: کارگرِ کارگران هستیم
  • حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت
  • حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟ + جزئیات و جدول حقوق
  • احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران جدی شد؛ حقوق کارگران چه عددی است؟
  • استیضاح وزیر کار به خاطر میزان افزایش حقوق کارگران؟!
  • حقوق کارگران 1403 تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته‌ است؟ به همراه جدول
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی ها را عصبانی کرد /وزیر کار استیضاح می شود؟
  • ببینید | حساب‌کتاب تلخ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از حقوق کارگران: صد سال کار فقط ۱۰ میلیارد تومان!
  • جزئیات مالیات کارگران و کارمندان در سال 1403 / سقف معافیت مالیات حقوق ۱۴۰۳ چقدر است؟