Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@07:21:11 GMT

در فلوریدا دسترسی آسان‌تری به حجاب اسلامی داشتیم!

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۳۴۵۹

در فلوریدا دسترسی آسان‌تری به حجاب اسلامی داشتیم!

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: انتخاب زندگی شرافتمندانه به خودی خود کاری همراه با دشواری است. برای هر بخشی از زندگی با شرافت، هزینه، انرژی و مشغله زیادی باید صرف کرد که در شرایط جامعه از گزند آفت‌های اجتماعی و اعتقادی دور بود. رسانه «ایرنا زندگی» در گزارشی به بخشی از این دغدغه که مربوط به انتخاب پوشش و خرید البسه مناسب در بازار امروز ایران است پرداخته است:

کافی است سری به فروشگاه‌های پوشاک زنانه بزنید تا با انواع و اقسام شال‌های کم‌عرض، شلوار جین‌هایی پر از زاپ و پارگی، پارچه‌های نازک و مانتوهای بدون دکمه‌ای و آستین بلند روبرو شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدل‌هایی که هیچ‌کدام نمی‌تواند معنای حجاب برای زنان و دختران ایرانی داشته باشد. لباس‌هایی که نه اسلامی و نه حتی ایرانی به نظر نمی‌رسند. البته ناگفته نماند که این لباس‌ها مخاطبان و طرفداران خودش را دارد و روی دست طراح، دوزنده و فروشنده نمی‌ماند. اما این وسط، تکلیف کسانی که سلیقه‌شان با چنین تولیداتی همخوانی ندارد چیست؟ افرادی که تعدادشان کم هم نیست و این روزها سرگردان‌تر از همیشه باید در بین رگال‌ها بچرخند و بعد از چند دقیقه با دست‌خالی از فروشگاه خارج شوند؛ در این میان اگر خیلی خوش‌شانس باشند، تک فروشگاهی در جای دوری از شهر و یا مزونی خاص را در صفحات فضای مجازی پیدا می‌کنند که با سلیقه آن‌ها همخوانی دارد.

جای خالی طراحان مد اسلامی

بر کسی پوشیده نیست که چیزی که در کشور ما فراوان است، نیروی جوان و مستعداست! اما اینکه چقدر از آن‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و حتی هنری استفاده می‌کنیم جای بحث و سوال و تعجب دارد! این را مرضیه عباسیان می‌گوید که رشته طراحی پارچه خوانده است و هنوز نتوانسته با هیچ نهادی همکاری کند و طرح‌هایش را ارائه بدهد: «نه فقط من که سایر همکلاسی‌هایم هم که اتفاقاً فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر کشور هستند، خواهانی برای طرح‌های‌شان ندارند؛ انگار اصلاً کسی به دنبال نیروی جوان نیست و خب ما هم آنقدر سرمایه نداریم که بتوانیم برند اختصاصی خودمان را راه بیندازیم.» این در حالی است که روز به روز، مزون‌هایی به راه می‌افتد که طراحانش دست بر روی طرح‌هایی غربی می‌گذارند که نشانی برای جلب سلیقه محجبه‌ها در بین طرح‌هایشان دیده نمی‌شود: «نمی‌دانم چطور می‌شود که آن‌ها این‌چنین سرمایه‌ای دارند اما طراحانی که به دنبال تولید محصولاتی باب میل بانوان محجبه است، نمی‌توانند طرح‌ها و ایده‌هایشان را عملی کنند.»

محجبه‌ها خرید آسانی ندارند

اما همه‌چیز با یک جستجوی موفقیت‌آمیز برای پوشش اسلامی به پایان نمی‌رسد؛ آنقدر که اگر بتوانی فروشگاه و مزونی با محصولات پوشیده و مورد سلیقه خانم‌های محجبه پیدا کنی، انگار تازه در اول مسیری قرار گرفته باشی که قرار است تو را نکشد اما قوی‌ترت کند؛ چرا که قیمت‌های این محصولات گاهی چنان تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار دارند که واقعاً می‌تواند هر خریداری را به اما و اگر بیندازد: «مانتوهایی که قدبلندی دارند و کمی کار شده هستند، بالای یک میلیون تومان قیمت دارند؛ روسری و چادر هم که جای خودش را دارد.» قیمت‌هایی که ممکن است هر کسی را از خرید پشیمان کند و به صرافت خرید مانتوهایی با طرح دیگر و یا حتی دوخت مانتو بیندازد: «خلاصه‌اش این است که برای هربار خرید یک مانتوی جدید، باید پی دردسرهای متفاوتی را به تن‌مان بزنیم.» این را دختر جوانی می‌گوید که به قول خودش چند سالی هست که پارچه مورد علاقه‌اش را می‌خرد و به خیاط می‌دهد تا برایش بدوزد: «البته که این هم یک تفاوت قیمت صد تا صد و پنجاه هزار تومانی با مانتوی آماده دارد ولی حداقلش این است که باب سلیقه‌ام است.» اما شاید با اختصاص دادن یارانه‌هایی برای این نوع از محصولات، قدم‌های بزرگی در عرصه تسهیل دسترسی به حجاب برداشته شود. چیزی شبیه به یک تیر و دو نشان واقعی؛ هم دایره انتخاب محجبه‌ها بالاتر می‌رود و هم یک کار فرهنگی به معنای واقعی صورت گرفته است؛ چرا که بدون شک، قرار دادن امکاناتی برای خریداران مثل خرید به قیمت تعاونی مردم و افراد علاقه‌مند به حجاب را برای ادامه انتخاب‌شان مصمم‌تر می‌کند.

مزونی که هست اما گران است

خانم ثمینی، یکی از مزون‌داران پوشاک و حجاب اسلامی در شهر تهران است؛ صفحه مزونش در فضای مجازی مخاطبان زیادی دارد ولی هم خودش و هم مخاطبان صفحه‌اش قیمت بالای محصولات این مزون را قبول دارند: «من می‌پذیرم که قیمت‌ها تا حدودی بالا است و خرید برای قشر خاصی از جامعه سخت می‌شود اما واقعاً برای من و تولیدکننده، در شرایط امروز، قیمت‌هایی جز این صرفه اقتصادی ندارد. شاید بهتر است به جای اینکه از تولیدکننده‌ها موضوع قیمت را پیگیری کنیم، به سراغ متولیان امر برویم و ببینیم که چرا هیچ حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد که بتوانند قیمت نهایی را پایین بیاورند؟» او حتی به سراغ وام‌های کارآفرینی هم رفته است اما آنقدر پروسه سخت و نفس‌گیری داشته که قیدش را زده و نهایتاً مجبور به بالا بردن قیمت محصولاتش شده است: «وقتی از صفر تا صد تولید یک محصول، بر عهده تولیدکننده است، چطور می‌توانیم قیمت نهایی محصول را تعدیل کنیم؟ کاش حداقل بخش کوچکی از این مسیر را مسئولان فرهنگی بر عهده می‌گرفتند.»

انتخاب حجاب! پاداش یا تاوان؟

اما فارغ از همه قیمت‌های سر به فلک‌کشیده و حمایت‌هایی که باید از طراحان بشود و نمی‌شود، این میان، قشر نوجوان بیشتر از دیگران، در حق‌شان ظلم می‌شود. نوجوان‌هایی که وقت انتخاب و تصمیم‌شان برای داشتن و نداشتن حجاب است و آن‌ها محجبه بودن را انتخاب کرده‌اند؛ اما پاداش این انتخاب صحیح و عاقلانه‌اش چیست؟ مانتوها، تونیک‌ها و محصولاتی با رنگ و طرح‌های تیره و بدون جذابیت که طبیعتاً سلیقه یک دختر ده دوازده ساله که روحیه حساسی هم دارد نیست؛ نوجوانی که دلش می‌خواهد در عین داشتن حجاب، ظاهری شکیل و جذاب در میان دوستانش داشته باشد و گاهی باید بابت انتخابش، قید زیبایی را بزند.

این را نه ما بلکه مادران متعددی می‌گویند که دغدغه پیدا کردن یک لباس زیبا و در عین حال پوشیده برای دختر نوجوان‌شان، خسته‌شان کرده است: «در فروشگاه‌های سطح شهر که هیچ لباسی که نظر دخترم را جلب کند پیدا نکردم؛ اما چند مزون در شبکه‌های اجتماعی هست که حداقلش عکس‌هایش توانسته دخترم را راضی کند که حضوری هم به مزون برود تا شاید از آن‌ها خوشش بیاید.» این تجربه قریب به اتفاق ادرانی است که روزهای پرتلاطمی را با دختران نوجوان‌شان می‌گذرانند. مادرانی که معتقدند در یک جمع دوستانه از همکلاسی‌هایش دخترش، بسیاری از آن‌ها بدون دغدغه حجاب، رنگی‌ترین و جذاب‌ترین لباس‌ها را می‌پوشند و دلش می‌خواهد فرزند او هم لباسی شکیل و در عین حال پوشیده بر تن داشته باشد: «و خیلی تاسف‌آور است که چنین خواسته‌ای در کشور ما انقدر سخت و غیرقابل دسترس شده است.

نوجوان‌های سخت‌پسند

بله سخت است؛ به دست آوردن دل دخترهایی که دیگر نه کوک هستند و نه جوان، بسیار سخت است. دختران نوجوانی که نه لباس‌های چین و واچین می‌تواند دلشان را ببرد و نه مجاب به پوشیدن مانتوهای مناسب خانم‌های میانسال می‌شوند که طبیعتاً تن‌خور باب میلی ندارند. حالا نبود سایر مناسب آن‌ها را هم به مجموع مشکلات اضافه کنید که قریب به اتفاق آن‌ها مجبورند لباس خریداری‌شده‌شان را دست خیاط بدهند تا قدش را کمی کوتاه و کند و دور کمرش را بگیرد! یعنی نه فقط سلیقه که حتی سایزی هم برای دختران نوجوان تعیین نمی‌شود که بتوانند با دل خوش و سرمست از خرید خوبشان از مغازه خارج شوند. نیازی که شاید تنها هشتگ #لباس_نوجوان در شبکه‌های اجتماعی بتواند آن را برطرف کند؛ آن هم با یکی دو مزون لباس نوجوان. مزون‌هایی که به دست یک دغدغه‌مند راه‌اندازی شده است و نشستن پای درد و دل‌های او هم نور علی نور این ماجرا است. تولیدکننده‌ای که مدت‌ها است برای جزئیات کارش وقت، انرژی، هزینه و … صرف کرده است و حالا باید به‌تنهایی، بار پاسخگویی به گرانی پوشش حجاب نوجوان را به دوش بکشد؛ مسئولیتی که به نظر می‌رسد بیشتر از او، بر عهده مسئولان فرهنگی کشور است!

فروشگاه‌های حجاب، مقیم فلوریدا

«قیاس مع‌الفارق است اما جالب است بدانید که محجبه‌های ایالت فلوریدا آمریکا، خیلی دغدغه‌ای برای انتخاب لباس پوشیده ندارند؛ چرا که می‌دانند در فاصله کمی از بزرگترین مسجد فلوریدا، فروشگاهی وجود دارد که آن‌ها را از محصول حجابی بی‌نیاز می‌کند. در واقع پیدا کردن لباسی پوشیده و مورد پسند بانوان محجبه، در قلب ایالت‌های آمریکا، به سختی پیدا کردن این محصولات در شهرهای کشور ما نیست!»این را «شهرزاد فلاحتی» می‌گوید که سه ماه پیش برای دیدن خانواده‌اش به تهران آمده و حالا یکی از مشکلات این روزهایش پیدا کردن لباس‌هایی با پوشش اسلامی است: «در جایی که عنوان اسلامی بودن ندارد، زنان و دختران مسلمان محجبه، به راحتی می‌توانند بسیاری از لباس‌های بلند و روسری‌هایشان را از این مرکز فروش بخرند؛ من به خیال اینکه در تهران به راحتی می‌توانم لباس‌های پوشیده پیدا کنم لباس زیادی با خودم نیاوردم اما حالا واقعاً به مشکلات جدی در این زمینه برخورده‌ام. پشت این ویترین‌ها و در این رگال‌ها از گشتن خسته شدم و هنوز هم لباس باب میلم که پوشش مناسب داشته باشد را پیدا نکرده‌ام.» حرف‌های این مقیم ایالت فلوریدا زنگ هشداری و البته کمی مایه خجالت مسئولانی باید باشد که متولی صنعت مد و پوشاک ایرانی و اسلامی هستند و خروجی کار آنها ویترین‌های خالی از حجاب اسلامی است.‌

کد خبر 5495629 محدث تک فلاح

منبع: مهر

کلیدواژه: حجاب و عفاف انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف مد و لباس طراحی لباس صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های ورزشی پادکست صفحه اول روزنامه های استان ها اهدای عضو کوهنوردی سقط جنین محرومیت زدایی فرزند آوری موسسات خیریه ویروس کرونا ازدواج جوانان پیدا کردن محجبه ها قیمت ها لباس ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

فرمانده فراجا اعلام کرد: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

به گزارش گروه اجتماعی، سردار احمدرضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم. تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

به گفته رادان اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسون فرهنگی که جزو اولین واحد‌ها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

حمایت مجلس از اجرای طرح نور


در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس پای کاربران اجرای طرح نور پلیس است و الحمدالله این طرح با موفقیت حرکت می‌کند. امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: عفاف و حجاب جزو احکام الهی است و هر مسلمانی باید نسبت به این موضوع احترام قائل باشد و کشور ما اسلامی است و باید قوانین اسلامی نیز داشته باشد. اقدامات انجام شده نیز در مسیر درست و خوبی است.

آقاتهرانی اضافه کرد:‌خوشبختانه فراجا با ملاحظاتی که برای اجرای قانون و عملیاتی شدن آن مدنظر قرار می‌دهد، منجر به این می‌شود که جمعیت عفیف ما احساس بهتری داشته باشند. بابت این اقدامات به فرمانده کل انتظامی و یکایک کارکنان این فرماندهی دست مریزاد می‌گویم. همچنین امیدواریم از ۳۲ دستگاهی که در این موضوع وظیفه دارند همگی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند و به احکام الهی التزام داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: همه چیز رو به پیشرفت است و امیدواریم مجلس انقلابی که تا کنون پای کار این موضوع بوده در آینده نیز پای کار باشد.

حفظ کرامت و جایگاه بانوان سرلوحه کار فراجا در حوزه عفاف و حجاب است


احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: سرلوحه کار فراجا همواره شناخت دقیق مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ کرامت و جایگاه مردم به ویژه بانوان است. در راستای پیگیری اجرای قانون مربوط به حوزه عفاف و حجاب مهمان فرمانده محترم کل انتظامی شدیم و دو موضوع، فلسفه حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست صمیمانه بود.

وی گفت: اخذ گزارش و البته تقدیر و تشکر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از اقدامات به موقع و هوشمندانه فراجا در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و انجام مسئولیت‌های قانونی در اجرای طرح نور پلیس اولین موضوعی است که بر آن تاکید داریم.

سخنگوی این کمیسیون با تاکید بر این که حقیقتا فراجا یکی از ۳۲ دستگاهی است که با شجاعت و شهامت و با شناخت دقیق مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ کرامت و جایگاه بانوان به موضوع عفاف و حجاب پرداخته و پای کار آمده است، افزود: دستگاه بزرگ انتظامی کشور در مدت اجرای این طرح وجه کامل پلیس مقتدر مهربان را به نمایش گذاشته است.

به گفته وی کمیسیون فرهنگی همواره از اقدامات شایسته و خوب فراجا حمایت می‌کند و معتقدیم قوای سه گانه باید در اجرای این طرح در کنار فراجا قرار گرفته و به صورت ویژه این سازمان را حمایت کنند.

راستینه با اشاره به این که جامعه ما شریف و عفیف است، گفت: مردم ما خانواده دوست هستند و می‌دانند دشمن با ترویج ناهنجاری‌ها در جامعه، کشف حجاب زنان را به عنوان رکن اصلی خانواده هدف قرار داده است.

وی با اشاره به این که بایستی با افراد معلوم الحال که با اهداف مغرضانه اخلاقیات جامعه اسلامی ما را هدف گرفته‌اند، برخورد شود، گفت: لزوم حمایت از فراجا ضروری است و مردم فهیم ما باید به اجرای قانون پایبند باشند. اختلاف نظر برخی از افراد جامعه در نوع پوشش نباید به عدم تمکین قانون منجر شود و ما معتقدیم که همه دستگاه‌ها در این موضوع پای کار باشند و فراجا را در اجرایی سازی قانون حمایت کنند و جامعه ما الگو و نمونه‌ای در تراز جامعه اسلامی باشد.

دیگر خبرها

  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است
  • یک صفحه جدید به واتساپ اضافه می‌شود + عکس
  • رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • جهاد دانشگاهی و کارگروه مد و لباس تفاهمنامه امضا کردند
  • زائران دسترسی مناسبی به حرم حضرت معصومه (س) و اطراف آن ندارند
  • نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش مشتریان | این لباس رو یک نفری نمی تونی بپوشی ...! | ویدئو
  • تاسیس شهرک صنفی لباس در هرمزگان/همکاری مردم با طرح نور مطلوب است
  • یک صفحه جدید به واتساپ اضافه خواهد شد/ عکس