Web Analytics Made Easy - Statcounter

روابط اجتماعی بین کودکان برای ایجاد تعادل در خانه بسیار مهم است. کودکان باید در هر محیطی که هستند با قوانین تعامل اجتماعی سالم تربیت شوند.

کودکان زینت زندگی هستند و والدین در دنیا به آن‌ها افتخار می‌کنند، پس باید با آن‌ها خوب برخورد کرد و تا حد امکان سعی در افزایش روابط اجتماعی بین او و فرزندان داشت؛ بنابراین برای تقویت روابط بین اعضای خانواده باید کار‌های زیادی انجام دهید و روحیه همکاری و محبت را بین اعضای خانواده گسترش دهید، تلاش کنید تا بچه‌ها از یکدیگر بیاموزند و از تجربیات خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما باید بتوانید قوانینی را تنظیم کنید که کودکان بر اساس آن با یکدیگر رفتار کنند.

روش‌های جدید برای تقویت روابط بین کودکان

برای تقویت روابط اجتماعی بین کودکان از روش‌های مدرن شناسایی شده توسط روانشناسان پیروی و مراقب باشید که از تبعیض بین کودکان خودداری کنید، زیرا این امر اثرات منفی زیادی بر زندگی کودک دارد. تبعیض بین فرزندان ممکن است بر روابط بین فرزندان و میزان علاقه آن‌ها به یکدیگر تأثیر بگذارد که باعث ایجاد نفرت بین آن‌ها شده و روحیه آن‌ها را از بین می‌برد.

والدین و اطرافیان برای اینکه از افزایش فاصله بین بچه‌ها و قطع شدن راه‌های ارتباطی بین آن‌ها جلوگیری کنند، باید نکاتی را برای تقویت روابط بین خود و کودک رعایت کنند.

اهداف تحکیم روابط

تقویت روابط اجتماعی بین فرزندان باید هدف هر پدر و مادری باشد، پس سعی کنید با کودک خود صحبت کنید و تا سطح فکر کودک خود را پایین بیاورید. سعی کنید توانایی فکر کردن، احترام به احساسات کودک و علاقمندی‌های او را افزایش دهید، مراقب خواسته‌ها و علایق کودک باشید تا بتواند ظرفیت ذهنی خود را افزایش دهد، همچنین بین خود و کودک یک راه حل ایجاد و سعی کنید تمام تلاش خود را برای کمک به کودک و فداکاری برای او به کار گیرید.

به کودک خود گوش دهید

تا جایی که امکان دارد به حرف‌های بچه‌ها گوش کرده و سعی کنید سد‌هایی را که بین شما و آن‌ها قرار دارد بشکنید. از سرزنش زیاد فرزندتان بپرهیزید تا رابطه شما با او تحت تأثیر قرار نگیرد.

برابری در بین کودکان

خوب بدانید که تساوی بین بچه‌ها ممکن است در خیلی چیز‌ها باشد، تساوی بین بچه‌ها برابری در غذا و در مجالس است و از مقایسه بچه‌ها در کار‌هایی که انجام می‌دهند بپرهیزید، به کودک نگوئید «مثل برادرتان ورزش کنید».

تعادل در تنبیه کودک

برخی از والدین برای تحکیم روابط اجتماعی ممکن است در صورت ارتکاب هر اشتباهی ولو ساده از سوی کودک، او را تنبیه کنند و در مقابل، با کودک دیگر که اشتباهی مرتکب می‌شود، مسامحه کرده و او را ببخشند؛ این تبعیض بر شخصیت خاص فرزندان و روابط بین آن‌ها تأثیر می‌گذارد و کودک ممکن است از برادر خود که مورد توجه و مراقبت والدین است متنفر شود؛ بنابراین شما باید تا جایی که می‌توانید بین فرزندان خود عدالت را برقرار کنید.

منبع:.ts۳a.com

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روابط اجتماعی کودکان روانشناسی کودک روابط اجتماعی بین برای تقویت روابط بین فرزندان بین کودکان روابط بین سعی کنید بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدماتی که والدین ندانسته به سلامت کودک خود می‌زنند

پدر و مادر‌ها همیشه قلباً خیرخواه فرزندان شان هستند، اما گاهی ندانسته دست به کار‌هایی می‌زنند که می‌توانند آسیب زا باشند.

به گزارش روزیاتو، از عادت‌های به ظاهر بی ضرر گرفته تا کار‌های هدفمند، پدر و مادر‌ها به شیوه‌های مختلفی ممکن است ناخواسته به سلامت فرزند خود صدمه بزنند.

۱- اجازه می‌دهید ورزش‌های خطرناک کند

ورزش کردن برای کودکان بسیار عالی است، اما بعضی ورزش‌ها می‌توانند برای آن‌ها با ریسک‌هایی همراه باشند. پزشکان به طور ویژه درباره‌ی ۶ ورزش هشدار داده اند که می‌توانند برای کودکان آسیب زا باشند: فوتبال آمریکایی، هاکی روی یخ، هنر‌های رزمی ترکیبی، بوکس، کشتی و راگبی. این ورزش‌ها کودک را در معرض ضربه به سر قرار می‌دهند، امری که می‌تواند باعث آسیب مغزی شود.

ورزش‌های «های ایمپکت» (High impact) هم می‌تواند به پشت و ستون فقرات کودک آسیب بزنند. انجام ورزش‌هایی مانند اسکوات، زدن وزنه‌های سنگین، ورزش‌هایی که با فرود سخت همراه اند و دوی مسافت طولانی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی شود و باعث تشدید کژپشتی در کودک شود.

۲- اجازه می‌دهید از وسایل الکترونیک زیاد استفاده کند

محدود کردن مدت زمان استفاده‌ی کودک از وسایل الکترونیک مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و غیره، به دلایل مختلفی از اهمیت زیادی برخوردار است، از جمله اینکه کودک تشویق به بازی در فضای باز می‌شود، می‌توانید از باکیفیت بودن خواب شبانه‌ی او مطمئن شوید و فرزندتان می‌تواند تعاملان رو در رو را تجربه کند. استفاده‌ی زیاد از وسایل الکترونیک می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند. به علاوه، این امر می‌تواند الگو‌های خواب و سلامت کلی کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از مشکلات این مسأله خستگی چشم‌ها است که باعث ناراحتی، تاری دید و سردرد بر اثر خیره شدن طولانی مدت به صفحه‌ی وسایل الکترونیک می‌شود. کودک ممکن است دچار خشکی و درد چشم هم شود که دلیل آن کاهش دفعات پلک زدن در هنگام استفاده از وسایل الکترونیک است. استفاده‌ی طولانی مدت از وسایل الکترونیک می‌تواند فوکوس روی اجسام دور را برای کودکان دشوار کند.

کودکانی که زمان زیادی را در فضای بسته، پای وسایل الکترونیک می‌گذرانند ممکن است دچار نزدیک بینی شوند، چون نور طبیعی دریافت نمی‌کنند. همچنین استفاده از وسایل الکترونیک پیش از خواب می‌تواند باعث مختل شدن خواب شود که یک دلیل آن نور آبی رنگی است که از صفحه‌ی وسایل الکترونیک ساطع می‌شود.

برای حفظ سلامت چشمان کودکان، آن‌ها باید در زمان استفاده از وسایل الکترونیک، طبق قانون ۲-۲۰-۲۰-۲۰ به خود استراحت دهند. بر اساس این قانون، کودک باید هر ۲۰ دقیقه یک بار، به مدت ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله‌ی ۲۰ فوتی (۶ متری) از خود، خیره شود و همزمان ۲۰ بار پلک بزند. به علاوه، فراموش نکنید که فرزندتان را تشویق کنید روزانه دست کم ۲ ساعت را در فضای باز بازی کند تا سلامت چشم‌ها و بینایی او حفظ شود.

استفاده از وسایل الکترونیک با صفحات بزرگ با فاصله‌ی معقول هم می‌تواند به کاهش فشار وارده به چشم‌ها در مقایسه با وسایل الکترونیکی که صفحه‌ی کوچکی دارند، کمک کند.

۳- اجازه می‌دهید بدون کفش مناسب بازی کند

صافی کف پا در کودکان زمانی رخ می‌دهد که بافت‌ها و استخوان‌های درون پا‌های آن‌ها به درستی شکل نمی‌گیرند. نوزادان و کودکان خردسال به این دلیل ممکن است کف پای صافی داشته باشند که تاندون‌های آن‌ها برای شکل گرفتن و ایجاد قوس در کف پا به زمان نیاز دارند. اما گاهی این اتفاق به طور کامل رخ نمی‌دهد و کف پای کودک با بزرگ‌تر شدن سنش صاف می‌ماند، امری که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

گاهی استخوان‌های درون پای کودک آنطور که باید از یکدیگر مجزا نمی‌شوند و به همین دلیل کف پای کودک صاف باقی می‌ماند.

صافی کف پا می‌تواند ارثی هم باشد و در مناطقی که کودکان زیاد کفش به پا نمی‌کنند، این مشکل رایج‌تر است. با این حال، پوشیدن کفش‌های مناسب از سن کم می‌تواند جلوی تشدید صافی کف پا را بگیرد. در برخی موارد، یک جراحی ساده هم می‌تواند به رشد صحیح استخوان‌ها و تشکیل قوس در کف پا با بزرگ‌تر شدن کودک کمک کند.

۴- خطر نور خورشید را فراموش می‌کنید

یک نکته‌ی مهم دیگر که والدین باید به خاطر داشته باشند محافظت از پوست کودک خود در برابر نور خورشید است. پژوهش‌ها نشان داده اغلب موارد ابتلا به ۲ نوع شایع‌تر سرطان پوست، به نور خورشید مرتبط هستند. شما باید اهمیت مراقبت هر روزه از پوست خود در برابر نور خورشید با استفاده از کرم ضد آفتاب، لباس و ماندن در سایه را به فرزند خود یاد دهید. این کار کمک می‌کند که این امر برای او تبدیل به عادتی ماندگار شود؛ و بهترین زمان برای شروع این آموزش از همان ابتدا است.

– از تولد تا ۶ ماهگی: در این دوره حفظ کودک در برابر نور خورشید ساده است، چون با مقاومت چندانی از سوی او مواجه نمی‌شوید. ممکن است در برنامه‌های خانوادگی یا سفر‌ها که با قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید همراه هستند، با چالش‌هایی مواجه شوید.

– از طفولیت تا ۱۲ سالگی: وقتی کودک تان به ۶ ماهگی رسید، هنگام بیرون رفتن به پوستش کرم ضد آفتاب بزنید. از ضد آفتاب‌های استفاده کنید که فاقد عطر و حاوی مواد معدنی‌ای مانند زینک اکساید و تیتانیوم اکساید هستند، مواددی که احتمال ایجاد واکنش پوستی در آن‌ها کمتر است. علاوه بر این، استفاده از کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های بلندی که پوست را بپوشانند را فراموش نکنید. سعی کنید هنگام بیرون رفتن سایه‌ای برای پناه گرفتن پیدا کنید.

۵- برای مسواک زدنش از خمیردندان‌های معمولی استفاده می‌کنید

بدن کودکان عملکرد متفاوتی با بدن بزرگسالان دارد. به همین دلیل است که لازم است بدانید فرزندتان از چه زمانی می‌تواند استفاده از خمیردندان‌های معمولی را آغاز کند. خمیردندان‌های مخصوص کودکان تنها رنگ و اسانس متفاوتی ندارند. بلکه به دلیل خاصی متفاوت تولید می‌شوند. یک تفاوت آن‌ها مربوط به فلوراید است.

فلوراید یک ماده‌ی معدنی طبیعی است که دندان‌ها را محکم‌تر می‌کند و جلوی پوسیدگی آن‌ها را می‌گیرد. این ماده حتی در آب آشامیدنی ما هم وجود دارد، چون از اهمیت زیادی برخوردار است. اما خمیردندان‌های مخصوص کودکان هیچ فلورایدی ندارد، چون قرارگیری زیاد در معرض فلوراید در کودکی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید رنگ روی دندان‌های کودک شود یا حتی در موارد نادر، او را بیمار کند.

خمیردندان کودکان یک تا ۳ سال، معمولاً فلورایدی ندارد. مقدار فلوراید درون خمیردندان کودکان بزرگ‌تر کمتر از خمیردندان بزرگسالان است. کودک با بیشتر شدن مهارتش در زدن مسواک و آبکشی دهان خود، می‌تواند از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کند. مطمئن شوید که بلع خمیردندان مشکلی برای فرزندتان ایجاد نمی‌کند.

به همین دلیل است که بزرگسالان نباید از خمیردندان کودکان استفاده کنند. این خمیردندان‌ها فلوراید کافی برای حفظ استحکام و تمیزی دندان‌ها را ندارند.

۶- گوش هایش را با گوش پاک کن تمیز می‌کنید

کارشناسان هشدار می‌دهند از تمیز کردن گوش‌های چه کودک تان و چه خودتان با گوش پاک کن خودداری کنید. جرم گوش برای گوش‌ها درواقع مفید است. کار آن حفظ سلامت گوش‌ها با گیر انداختن گرد و غبار و آلودگی‌ها است تا نتوانند بیش از آن به داخل گوش راه یابند. وجود مقداری جرم در گوش‌ها به حفظ پوست داخل گوش‌ها هم کمک می‌کند. گوش‌ها به طور خودکار خود را تمیز می‌کنند، برای همین نیازی به انجام این کار نیست.

بدن ما شیوه‌ی مخصوص به خودش را برای خلاصی از جرم‌های قدیمی گوش‌ها دارد. وقتی غذایی می‌جوید یا فک خود را تکان می‌دهید یا پوست تازه‌ای درون گوش هایتان رشد می‌کند، جرم‌های قدیمی رفته رفته به بیرون گوش‌ها سوق داده می‌شوند. اما وقتی از گوش پاک کن استفاده می‌کنید، جرم‌ها بیشتر به سمت داخل گوش فشرده می‌شوند و ممکن است به مجرا یا پرده‌ی گوش صدمه بزنید.

انباشت طبیعی جرم در گوش‌ها اتفاق رایجی نیست. به گفته‌ی کارشناسان، صرفاً از هر ۱۰ کودک، یکی و از هر ۲۰ فرد بزرگسال، یکی دچار این مشکل می‌شوند. برخی افراد، مانند سالمندان و کسانی که دارا معلولیت‌های بخصوصی هستند، ممکن است بیشتر دچار این مشکل شوند.

اگر خودتان یا فرزندتان در گوش هایتان احساس درد، خارش، گرفتگی یا زنگ زدن کردید، یا برای شنیدن دچار مشکل شدید، و یا با بو یا ترشح نغیرمعمولی از گوش‌ها مواجه شدید، ممکن است به دلیل ازدیاد جرم گوش باشد. اگر متوجه این نشانه‌ها شدید، به پزشک مراجعه کنید.

دیگر خبرها

  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • یونیسف: کشتار کودکان در غزه باید متوقف شود
  • شکوفایی استعدادهای کودکان با اسباب بازی مناسب
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • صدماتی که والدین ندانسته به سلامت کودک خود می‌زنند
  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند