Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@11:05:23 GMT

آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۳۷۲۳

ناشزه محسوب شدن زن هیچ گونه ارتباطی به تقاضای طلاق از طرف او ندارد و زنی که تمکین از همسر خود نکرده و قصد جدایی نیز دارد می تواند در حالی که ناشزه محسوب می شود دادخواست طلاق خود را ثبت نماید. ناطقان: همانطور که زن پس از جاری شدن عقد نکاح و رسمیت یافتن ازدواج با همسرش مالک مهریه می شود و مرد نیز موظف به پرداخت نفقه می باشد و این اختیار به زن داده شده است که از تاریخ وقوع عقد نسبت به مطالبه آن اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل نیز زن موظف به تمکین عام و خاص نسبت به همسر خود شده است و همچنین برطرف نمودن نیاز های جنسی مرد و برقراری رابطه زناشویی.  


زن و مرد بعد از وقوع عقد نکاح و ایجاد زوجیت بین آن ها به جز تعهداتی که نسبت به یکدیگر پیدا می کنند، نسبت به عهدهایی که با هم بسته اند نیز، خود را متعهد می دانند و در قالب عقد نکاح شروع به زندگی مشترک و ساختن پایه و بنای زندگی می کنند.

از لحاظ اخلاقی نیز موظف هستند همانطور که در ماده 1103 قانون مدنی به آن اشاره شده نسبت بهم حسن معاشرت و اخلاق پسندیده داشته باشند و به این طریق به جهت حفظ نهاد مقدس خانواده کوشا باشند.

همانطور که مرد نسبت به زن مکلف به فراهم کردن لوازم رفاهی که در ماده 1107 قانون مدنی آمده است نیز، مکلف به برطرف نمودن نیازهای جسمی و روحی زن می باشد، همچنین زن هم موظف به مساعد نمودن وسایل آسودگی خاطر و آرامش جسمی و روحی مرد را فراهم نماید. در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در خصوص ترک زندگی مشترک توسط زن را دارید می توانید با وکیل متخصص در امور خانواده سایت وکیل وند مشاوره نمایید.
تمکین به چه معناست؟

همانطو که در بالا توضیح داده شد بعد از وقوع عقد نکاح زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایفی دارند که یکی از این وظایف که در این مقاله به آن می پردازیم تمکین می باشد، تمکین در لغت به معنای فرمان بردن می باشد.
انواع تمکین
تمکین 2 نوع است:

    تمکین عام: تمکین به معنای عام ارتباط کلی به همه‌ی تکالیفی می باشد که قانون گذار به شکل صریح و ضمنی بر عهده ‌ی هریک از زوجین قرار داده است و زوجین موظفند که قانون را رعایت کنند.
    تمکین خاص: تمکین در معنای خاص خودش یعنی همان وظایف زناشویی که زن و شوهر نسبت به هم دارند و موظفند که نسبت به نیازهای یک دیگر رابطه جنسی برقرار کنند مگر اینکه یکی از طرفین به علت عذر موجهی نتواند این نیاز را از طرف مقابل خود برطرف نماید.

شرایط ناشزه شدن زن چیست

از آنجا که در برخی موارد همه چیز طبق قاعده و قانون خود پیش نمی رود، ممکن است زن از ایفای وظایف خود سر باز زند و از تمکین نمودن به همسر امتناع ورزد لذا از این رو مرد می تواند اقدام به الزام زن جهت تمکین عام و خاص نماید.که در صورتیکه زن با ترک منزل مشترک اقدام به عدم تبعیت از همسر خود کند و مرد نیز این امر را در محکمه به اثبات برساند زن با صدور حکم مبنی بر الزام به تمکین از مرد موظف به اجرای حکم قانون می باشد که در صورت عدم تبعیت از حکم قانون زن ناشزه محسوب شده و تبعاتی را برای او خواهد داشت. شما می توانید در خصوص مسائل خانوادگی خود با وکلاء متخصص سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مشاوره نمایید.
6 مورد از شرایطی که زن می تواند عدم تمکین کند

    یکی از این موارد که در ماده 1115 قانون مدنی آمده است این است که اگر بودن زن و شوهر در یک منزل متضمن خوف و ضرر جانی و یا مالی و یا آبرو  برای زن باشد زن می تواند با مراجعه به محکمه و اخذ اذن از دادگاه مسکن جداگانه اختیار کند که در این صورت زن مستحق نفقه هم می باشد.
    مطابق ماده 1127 قانون مدنی: هر گاه مرد بعد از عقد نکاح به امراض مقاربتی مبتلا شود زن می تواند از تمکین نمودن به همسر خود امتناع کند و با توجه به صراحت قانون این ترک تمکین مانع حق نفقه برای زن نیست. در خصوص بیماری های مقاربتی می توان بیماری ایدز را مثال زد که با برقراری رابطه زناشویی سرایت میکند.
    موردی دیگر از موارد جواز عدم تمکین زن در ماده 1114 قانون مدنی آمده است: در ماده فوق آمده است که زن موظف به زندگی در محل و مسکنی است که مرد برای او تعیین می کند مگر آنکه تعیین محل زندگی و مسکن برای زن شرط شده باشد که در این صورت زن می تواند محل زندگی را تعیین کند در این مورد اگر زن در منزلی که شوهر تعیین نموده حاضر نشود و تمکین نکند ناشزه محسوب نمی شود.
    یکی دیگر از موارد جواز عدم تمکین زن در مقابل همسر خود مبتلا شدن زن به بیماری های مقاربتی و مسری که در صورت برقراری رابطه جنسی مرد را نیز مبتلا کند. مانند بیماری ایدز و یا بیماری کرونا که هر دو می تواند کشنده باشد،  قَرَن نیز مشمول این قاعده است که در این مورد هم در صورت عدم تمکین، زن باز هم مستحق نفقه می باشد و زن را ناشزه.
    مطابق ماده 1085 زن می تواند تا زمانی که مهریه او پرداخت نشده است از انجام وظایف خود امتناع کند البته این در صورتی است که باکره بوده باشد و بعد از عقد نکاح نیز تمکین خاص ننموده باشد در این مورد زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند و تا زمانی که مهریه را دریافت ننموده تمکین نکند این مورد هم مسقط حق نفقه برای زن نیست.
    زن در مواردی که حال انجام واجبات شرعی است نیز از انجام رابطه زناشویی معاف است و مرد نمی تواند او را ملزم به برقراری رابطه کند. مانند نماز و روزه.

عواقب ناشزه محسوب شدن زن

مطابق ماده 1108 قانون مدنی هرگاه زن بدون عذر موجه و مانع مشروع از وظایف زناشویی خود امتناع ورزد مستحق نفقه نخواهد بود.

 (مطابق مواد ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۵ بهمن ماه ۱۳۵۳) در صورتیکه زن ناشزه محسوب شده باشد مرد می تواند تجویز ازدواج مجدد را از دادگاه خانواده درخواست نماید.
زن ناشزه قادر است تقاضای طلاق کند

تقاضای طلاق از طرف زنی که ناشزه محسوب می شود هیچ مانعی ندارد و زن می تواند با اثبات شرایطی که در قانون برای او تعیین شده است تقاضای طلاق نماید اما در صورتیکه زن ناشزه محسوب شود و طلاق هم انجام شود دیگر به او در زمان عده طلاق ،  نفقه تعلق نخواهد گرفت.

همچنین مهریه زنی که در زمان طلاق ناشزه محسوب می شود قابل مطالبه است و ناشزه محسوب شدن زن ارتباطی به مطالبه مهریه او ندارد. برچسب ها: زن ناشزه ، طلاق ، تمکین

منبع: ناطقان

کلیدواژه: طلاق تمکین برقراری رابطه زن می تواند قانون مدنی عدم تمکین عقد نکاح همسر خود برای زن شدن زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوهرم بوی سیگار و مشروب و عطر زنانه می‌دهد! | طلاق می‌خواهم چون شب‌ها دیر به خانه می‌آید

به گزارش همشهری آنلاین، دختر جوان رنگ به چهره نداشت. مدام به همسرش که روبه‌رویش ایستاده بود نگاه می‌کرد و زیر لب کلمات نامفهومی بیان می‌کرد و رفتار پر اضطرابش توجه اطرافیان را جلب کرده بود.

پسر جوان نزدیکش شد و گفت میترا جان بس کن بیا بریم خانه، باور کن اشتباه می‌کنی من با کسی رابطه ندارم، من عاشق تو و زندگی‌ام هستم. چرا من و خودت را اینقدر عذاب می‌دهی؟

میترا نگاهی به پسر جوان کرد و گفت: برای این حرف‌ها دیگر خیلی دیر شده باید خیلی وقت پیش به این موضوع فکر می‌کردی.

فرار دختر جوان با پسری که او را کنیز خودش کرد | کتکم می‌زد و دست‌هایم را می‌سوزاند ازدواج زن ۴۰ ساله با پسر ۱۸ ساله | می‌خواستم از شوهر سابقم انتقام بگیرم

در همین موقع مدیر شعبه دادگاه خانواده بیرون آمد و زوج جوان را به داخل فراخواند.

قاضی پشت میز نشسته و سرگرم مطالعه پرونده آنها بود. دقایقی بعد سرش را بالا آورد و به میلاد گفت: چرا همسرت درخواست طلاق داده است؟

میلاد مِن‌مِن‌کُنان گفت: نمی‌دانم جناب قاضی؛ من همسرم را دوست دارم و برایش هیچ چیز در زندگی کم نگذاشته‌ام از خودش بپرسید که چه می‌خواهد؟

میترا گفت: آقای قاضی ما یک سال قبل ازدواج کردیم و در این مدت اتفاقات زیادی رخ داد که من با گذشت چشمم را روی همه اشتباهات این آقا بستم اما دیگر خسته شده‌ام. در این یک سال بارها از او خواهش کردم شب‌ها زودتر به خانه بیاید. وقتی ساعت کاری‌اش ۹ شب است، چرا باید ۱۱ و ۱۲ شب بیاید؟ هر شب به بهانه‌ای دیر می‌آید؛ یا زنگ می‌زند و می‌گوید دارم می‌روم باشگاه ورزش کنم یا می‌گوید می‌روم برای مغازه جنس بیاورم یا می‌گوید با دوستانم شام می‌روم بیرون و... وقتی هم که می‌آید یا بوی سیگار و مشروب می‌دهد یا بوی عطر زنانه! هربار اعتراض کردم با چرب زبانی مرا فریب داده و گفته عاشق من است و به هیچ زن و دختری نگاه نمی‌کند.

وی ادامه داد: من هم باور کردم اما دیدن عکس‌هایش در میهمانی‌های مختلط در صفحه اینستاگرام دوستانش مرا بدجوری عصبانی کرده است. همان شب‌هایی که گفته رفتم برای مغازه جنس بخرم یا باشگاه هستم در میهمانی بوده و مشغول خوش‌گذرانی. از اینکه در این یک‌سال فریب حرف‌های دروغش را خوردم از خودم بدم می‌آید.

میلاد با شنیدن این حرف‌ها گفت: من دروغ نگفته‌ام. آن شب با دوستم باشگاه بودم وقتی او را به خانه‌ای که گفته بود رساندم متوجه شدم نامزدش برایش میهمانی گرفته و غافلگیرش کرده است بعد از من هم خواست در میهمانی‌اش شرکت کنم همین واقعیت ماجرا بود اما همسرم مرا متهم به دروغگویی کرده است. البته جناب قاضی بگذارید یک واقعیت را بگویم؛ خواهر همسرم به دلیلی که نمی‌دانم چیست شاید به خاطر حسادت به زندگی ما، ایشان را مدام علیه من تحریک می‌کند او هم چون از خواهرش کوچک‌تر است و تحت‌تأثیر حرف‌های او قرار می‌گیرد مدام با من سر ناسازگاری دارد.

میترا با عصبانیت گفت: به خواهر من چه کار داری؟! تو زندگی‌مان را خراب کردی. تو به من خیانت می‌کنی و برای توجیه رفتارت من و خواهرم را متهم می‌کنی!

میلاد هم گفت: تو و خواهرت هر دو بیمار روانی هستید و به همه شک دارید من اگر از روز اول می‌دانستم این بیماری سوء‌ظن در خانواده شما وجود دارد هرگز با تو ازدواج نمی‌کردم.

زن جوان با شنیدن توهین‌های همسرش عصبانی شد و گفت: آقای قاضی لطفاً طلاق مرا صادر کنید چون دیگر نمی‌توانم با این مرد خیانتکار و بی‌ادب زندگی کنم.

امیرحسین صفدری - کارشناس حقوقی

علت اصلی ایجاد تنش‌ها بین این زوج جوان این است که آنها در مدت آشنایی راجع به اولویت‌های زندگی مشترک و اهداف‌شان از ازدواج، هیچ صحبتی نکردند و بدون شناخت کافی و از روی ظواهر باهم ازدواج کردند که تأثیرات منفی این ساده‌انگاری را الان مشاهده می‌کنید.

میلاد و میترا اگر می‌خواهند این زندگی را حفظ کنند باید از ابتدا به این رابطه نگاه کنند و با صداقت و تعهد و مسئولیت‌پذیری رابطه خودشان را بسازند وگرنه این رابطه با این طرز تفکر که هیچ تعهدی در آن‌ دیده نمی‌شود و دروغ وارد آن شده است راهی جز طلاق و جدایی را برایشان به ارمغان نخواهد آورد.

زوج‌های جوان باید بدانند زندگی متاهلی با زندگی مجردی تفاوت زیادی دارد زندگی مشترک یعنی مسئولیت‌پذیری یعنی تعهدداشتن و وفاداری و از خودگذشتگی و اگر این موارد را رعایت نکنند با شکست مواجه می‌شوند.

کد خبر 846228 منبع: ایران برچسب‌ها خبر مهم ازدواج - طلاق خانواده حوادث ایران

دیگر خبرها

  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • نمی‌توانم چاق‌شدن زنم را تحمل کنم، طلاق می‌گیرم!
  • کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است
  • پس از طلاق ملاقات با فرزند چه شرایطی دارد؟
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • شوهرم بوی سیگار و مشروب و عطر زنانه می‌دهد! | طلاق می‌خواهم چون شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید