Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجام این سفر نماد اراده سیاسی مقامات ارشد دوکشور برای تقویت مناسبات و همچنین سطح بالای اعتماد میان طرفین بود. در این سفر شاهین مصطفی اف و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو برای ادامه پروژه های برق رسانی و اجرای کارهای مربوط به انتقال برق به منطقه اقتصادی زنگه زور شرقی و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران، به تفاهم رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکمیل ساخت و بهره برداری از نیروگاه های برق آبی خداآفرین و قیز قلعه سی و نیروگاه های برق آبی در رودخانه ارس نیز در زمره توافقات طرفین بود. نکته مهم اینکه مقرر شد برق تولید شده در قره باغ- شهر آزاد شده جمهوری آذربایجان - از طریق ایران به نخجوان، ترکیه و کشورهای اروپایی صادر شود. انتظار می رود در آینده شرکت های ایرانی در ساخت نیروگاه های قره باغ و همچنین در ساخت مجتمع آموزشی و بیمارستان در قره باغ مشارکت داشته باشند.

در دیدار شاهین مصطفی اف با جواد اوجی وزیر نفت، طرفین از همکاری های فیمابین بخصوص اجرای موفقیت آمیز پروژه انتقال و تبادل گاز ترکمنستان از طریق خاک ایران به آذربایجان و توسعه همکاری ها در بخش نفت و گاز رضایت داشتند. به همین علت، قرار شد در آینده نزدیک قراردادهای جدیدی در زمینه توسعه میادین نفت و گاز در دریای خزر امضا شود. اقدامات مقدماتی در این زمینه انجام شده و هیئت های کارشناسی دو کشور در حال ادامه مذاکرات هستند.

در نشست مشترک مقام آذربایجانی با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز درباره همکاری در حوزه های حمل و نقل و ترانزیت، صنعت، تجارت، سرمایه گذاری و توسعه همکاری های چندجانبه مذاکره شد. توافق درمورد تسریع در اجرای مفاد یادداشت تفاهم برای ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگه زور شرقی در آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران و تکمیل ساخت پل ها در مدت یک سال نیز اتفاق مهم این نشست بود. علاوه بر این، قرار شد ساخت پل جدید خودرویی و عابر پیاده، بر روی رودخانه مرزی آستاراچای و همچنین احداث پایانه بار در شهر آستارای ایران، تا پایان سال جاری به اتمام برسد. پروژه بعدی احداث راه آهن پارس آباد-ایمیشلی خواهد بود. طرفین درباره مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان و اقدامات انجام شده در این زمینه نیز به طور مفصل گفتگو کردند.

افتتاح و بهره برداری از دو مرز جدید بین ایران و جمهوری آذربایجان در مناطق خداآفرین و پارس آباد نیز رویداد مهمی است که مورد توافق قرار گرفت که در صورت انجام، تاثیر مثبتی بر افزایش مبادلات تجاری خواهد داشت. در حال حاضر چهار مرز در سرحدات آستارا، جلفا، بیله سوار و پلدشت فعال است و تردد مسافر و خودرو از این مرزها انجام می شود. بر اساس آمار منتشره حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته سی درصد، در سال جاری بیست درصد و حمل و نقل جاده ای نیز هفتاد درصد افزایش یافته است. حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان در سال 2021 بالغ بر 440 میلیون و 810 هزار دلار بود که میزان صادرات آذربایجان به ایران 43 میلیون و 287 هزار دلار و واردات از ایران نیز 397 میلیون و 523 هزار دلار بوده است.

به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در دیدار با شاهین مصطفی اف، ماهیت فشرده سفرهای متقابل مقامات عالی رتبه نشان از پیشرفت روابط ایران و آذربایجان دارد.
دیدار معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز نشانگر اعتماد طرفین به یکدیگر برای تقویت مناسبات دفاعی و امنیتی بود. در این دیدار مسائل منطقه ای و چشم انداز همکاری های راهبردی و نظامی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن ابراز خرسندی از آزادسازی اراضی آذربایجان گفت: ایران همواره علاقمند به توسعه روابط با آذربایجان است.

در مجموع، رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر اولویت دادن به تقویت روابط با همسایگان، فرصت ارزشمندی برای تداوم تحولات مثبت در روابط تهران- باکو ایجاد کرده و ریل گذاری جدید، می تواند منافع ملت های ایران و جمهوری آذربایجان را بخصوص در حوزه اقتصادی تامین کند. آقای شاهین مصطفی اف نیز مورد اعتماد رئیس جمهور آذربایجان و فردی علاقمند و باانگیزه برای ایجاد پیشرفت در مناسبات دو کشوراست و از این بابت می توان به اجرای توافقات فیمابین امیدوار بود.
با توجه به تحولات مثبت در مناسبات تهران و باکو، ممکن است همانند گذشته، برخی عوامل فرامنطقه ای، قومگرایان ورشکسته و رسانه های وابسته به آنان، اقداماتی را بخصوص در فضای مجازی برای تخریب مناسبات دوستانه دو ملت، صورت دهند. انتظار است مسئولین ایران و جمهوری آذربایجان که به خوبی عوامل مخرب را می شناسند با درک حساسیت های یکدیگر و مراقبت از پیشرفت های حاصل شده در روابط فیمابین، مسیر توسعه مناسبات راهبردی را هموار سازند.

کد خبر 1633876

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محسن پاک آیین دیپلماسی ایران و جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظام، تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟

روزنامه هم میهن نوشت: لیست مورد ائتلاف قالیباف و حداد عادل، با ائتلاف‌شکنی غیررسمی جبهه پایداری و دولت شکست خورد و این آغاز اختلافاتی است که در سال ۱۴۰۳ خودش را نشان خواهد داد.

این تنش در جریان انتخابات دور دوم مجلس در تهران و همچنین انتخاب هیئت رئیسه مجلس دوباره بروز خواهد کرد و در ماه‌های پایانی سال و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری به اوج خواهد رسید. آینده بسیاری از این جریانات و گروه‌ها درجریان انتخابات رؤسای قوای مجریه و مقننه روشن خواهد شد و همین عاملی تنش‌زاست.

از سوی دیگر با تداوم بحران‌های خارجی و اقتصادی، بعید است که نظام سیاسی تاب و تحمل چنین تنشی را داشته باشد و همین می‌تواند باعث شود که سرنوشت برخی گروه‌های سیاسی تعیین‌تکلیف شده تا دست از ایجاد تنش بردارند. از همین رو، سال ۱۴۰۳ می‌تواند در عرصه سیاست داخلی نیز سالی سرنوشت‌ساز باشد.

عرصه خارجی تحولات نظام بین‌الملل:

در حال حاضر دو جنگ مهم اوکراین-روسیه و فلسطین-اسرائیل بر روابط بین‌الملل تأثیر عمیقی گذاشته و انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر (آبان‌ماه) در آمریکا، توجهات را به خود جلب کرده است. چه جنگ‌های مذکور و چه انتخابات آمریکا، هر دو بر تحولات آینده حاکم بر ایران تأثیرگذار خواهد بود:

الف) جنگ‌ها: جنگ روسیه و اوکراین یک نقطه‌عطف در مناسبات بین‌الملل محسوب می‌شود. این جنگ به ۳۰ سال همکاری پس از فروپاشی شوروی میان قدرت‌های بزرگ پایان داد و دنیا را وارد دوران جدیدی کرد؛ جنگی که برای روسیه و اروپا بسیار حیثیتی است. آنها شکست در آن را یک تهدید وجودی برای خود تصور می‌کنند و هیچ‌کدام نمی‌خواهند بازنده جنگ باشند. به‌دلیل ارتباط نزدیک ایران و روسیه، برنده و بازنده این جنگ بر مناسبات داخلی ایران خواه‌ناخواه اثرگذار است.

اگر روسیه پیروز جنگ شود، جریانات قدرتمند حاکم از آن منتفع خواهند شد و اگر اروپا پیروز شود، ممکن است اقتدار جریان حاکم لطمه ببیند. این امر خصوصاً از این جهت قابل تحلیل است که جمهوری اسلامی ایران به روسیه پهپاد داده و اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تحویل موشک‌های بالستیک به این کشور نیز شنیده می‌شود؛ امری که برای اروپا قابل تحمل نیست و حتماً به آن واکنش نشان خواهد داد و در صورت پیروزی بر جنگ تلاش خواهد کرد این‌گونه مبادلات نظامی ایران با روسیه را بیش از پیش کنترل کند؛ موضوعی که می‌تواند پای تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را باز کند و اقتصاد نحیف ایران را بیش از پیش دچار بحران کند.

در سوی دیگر، جنگ نابرابری که هم‌اکنون میان رژیم اسرائیل و ساکنان غزه در جریان است و جنایت اسرائیل در فلسطین، بر مناسبات داخلی و خارجی در ایران نیز اثر می‌گذارد. ایران به‌عنوان مهم‌ترین کشور حامی محور مقاومت، ارتباط مستقیمی با این جنگ دارد؛ آنچنان که حتی سفارتخانه آن در سوریه مورد تهاجم رژیم اسرائیل قرار گرفته است. افزایش این تنش‌ها احتمال درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل را افزایش داده است. نحوه‌ی پایان این جنگ و احتمال درگیری اسرائیل با حزب‌الله و ایران، بر اقتدار منطقه‌ای ایران اثرگذار خواهد بود و تضعیف یا تقویت این اقتدار منطقه‌ای، در داخل و خصوصاً در میان نیرو‌های وفادار به جریان حاکم، اثرگذار خواهد بود و ممکن است منجر به افزایش اختلافات داخلی شود. در همین راستا، حمله ایران به اسرائیل، اتفاقی بسیار مهم است که می‌تواند بر تحولات سیاسی و اقتصادی سال جاری و سال‌های آتی تأثیر مستقیم داشته باشد. به‌طور مثال، در صورت افزایش این تنش‌ها و حمله اسرائیل به خاک ایران، بسیاری از تحولات سال‌های آتی متأثر از واکنش‌های ایران خواهد شد.

ب) انتخابات آمریکا: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و شکست او در انتخابات ۲۰۲۰، بر مناسبات میان ایران و دنیا اثرگذار بود. خروج او از برجام و سخت‌گیری علیه ایران برای فروش نفت تا سال ۲۰۲۰ و آسان‌گیری دولت بایدن در فروش نفت تاکنون، کاملاً بر اقتصاد ایران اثرگذار بوده است. تأثیر انتخابات آمریکا بر مناسبات داخلی در ایران به‌حدی است که برخی معتقدند در صورتی که ترامپ در سال ۲۰۲۰ انتخاب می‌شد، روند انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالاً به سمت دیگری می‌رفت و شاید تأییدصلاحیت‌ها شکل دیگری می‌گرفت.

فارغ از این تحلیل‌ها، شکی نیست که نتیجه انتخابات آمریکا، بر اقتصاد و سیاست در ایران اثرگذار خواهد بود. ترامپ رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به ایران دارد و پیروزی او می‌تواند فشار تحریم‌ها را بر ایران بیشتر کند و در عرصه سیاسی و رسانه‌ای نیز مخالفان جمهوری اسلامی را تقویت کند. پیروزی ترامپ حتی می‌تواند منجر به پایان جنگ روسیه و اوکراین و پیروزی روسیه در این جنگ شود؛ امری که به‌شکل تناقض‌آمیزی می‌تواند به نفع جناح حاکم در ایران شود.

احتمالا تا پایان سال جاری، نتیجه جنگ‌های روسیه و اوکراین و همچنین اسرائیل و فلسطین روشن شود و تنش میان ایران و اسرائیل به نقطه مشخصی برسد. با مشخص شدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، احتمالاً مناسبات بین‌المللی کاملاً شکلی متفاوت به‌خود بگیرد و ایران هم از این امر متأثر شود.

براساس آنچه گفته شد، جنگ روسیه و اوکراین، جنگ غزه و تنش‌اش میان ایران و اسرائیل، انتخابات آمریکا، بحران‌های اقتصادی و شکاف در میان جریانات حاکم، ۵ عاملی هستند که هر یک می‌توانند سال ۱۴۰۳ را تبدیل به سالی سرنوشت‌ساز کنند. در این میان به‌نظر می‌رسد مسئله سیاست داخلی متغیری وابسته به مناسبات خارجی و شرایط اقتصادی باشد؛ در نتیجه احتمالاً همه تحولات بین‌المللی و اقتصادی، بر سیاست داخلی تأثیرگذار باشد.

این در حالی است که آغاز تغییر نیز از سیاست داخلی است و با تغییر سیاست داخلی، مناسبات بین‌المللی ایران و همچنین شرایط اقتصادی، می‌تواند بهتر یا بدتر شود؛ موضوعی که خودش را در انتخابات ۱۴۰۴ نشان خواهد داد. به‌عبارت بهتر، انتخابات ۱۴۰۴ نقطه‌ای است که در آن تأثیر هر ۵ عامل فوق‌الذکر مشاهده می‌شود و از این جهت آن را باید جدی تلقی کرد.

tags # اصولگرایان ، انتخابات مجلس سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با امیرعبداللهیان
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ارتش‌های قدرتمند منطقه است
  • بررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیان
  • پیام تبریک رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به مناسبت روز ارتش
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • پیام تبریک استاندار آذربایجان غربی به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش
  • چرا اردن به اسرائیل کمک کرد؟
  • نظام ناسالم مناسبات بین‌المللی در برابر اقدامات اسرائیل
  • نظام، تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟