Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@06:26:51 GMT

نشست دانشگاه و تجربه امر سیاسی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۶۸۸۷

نشست دانشگاه و تجربه امر سیاسی

نشستی با عنوان «دانشگاه و تجربه امر سیاسی» در خصوص چگونگی سیاسی شدن دانشجویان در سال های منتهی به انقلاب  اسلامی، در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش جماران، عباس خورشید نام طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه تا به حال پژوهش های متعددی در مورد انقلاب ایران انجام شده است، گفت: سه نیروی سیاسی عمده ای که در انقلاب ایران حضور داشتند، چپ گرایان، ملی گرایان و اسلام گرایان بودند و هرکدام بر اساس چشم انداز مطلوبشان به تبیین فراز و فرود انقلاب و چگونگی سقوط رژیم پهلوی پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: با وجود اختلافات متعددی که در تفسیر و تبیین وقایع بین این سه گروه وجود دارد، هر سه در یک مورد با هم توافق دارند؛ و آن اینکه هر سه گروه برای تبیین و علت یابی انقلاب، بر عملکرد دولت، دربار و شاه متمرکز می شوند. هر سه گروه علت اصلی روشن شدن شعله های انقلاب در کشور را عملکرد نادرست این سه عامل می دانند و هریک بر اساس رویکرد تحلیلی خود، رژیم را متهم به همراهی و همدستی با امپریالیسم، عدم التزام به اصول قانون اساسی مشروطه یا زیر پا گذاشتن قوانین و احکام اسلام می کنند.

وی اظهار داشت: اگرچه که تحقیقات پرشمار انجام شده در این زمینه در چهار دهه اخیر، جایی برای تردید در مورد نقش هیأت حاکمه در ایجاد نارضایتی گسترده در جامعه به جا نمی گذارد. اما به نظر می رسد تأکید بر عملکرد حکومت، باعث نادیده گرفته شدن سایر عواملی شده که ممکن است در شکل گیری انقلاب ایران نقش داشته باشند. چرا که شکل گیری فرهنگ اعتراضی در یک جامعه می تواند به عواملی فراتر از عملکرد حکومت ها بستگی داشته باشد و فارغ از عملکرد دولت و دربار، فرهنگ سیاسی حاکم بر جامعه و پویایی حاکم بر آن نیز می تواند در ایجاد نارضایتی جمعی و عمومی نقشی تعیین کننده ایفا کند.

خورشید نام تأکید کرد: نوع مواجهه گروه ها و احزاب با حاکمیت، نوع مطالبه گری آنها، شیوه های مختلف بسیج نیروها و منابع، تصور گروه ها و احزاب از امر سیاسی و راه های مشروع مشارکت سیاسی و نوع تفسیر و تحلیل روابط قدرت از جمله مؤلفه هایی است که مستقل از عملکرد حکومت قابل مطالعه و بررسی است. با توجه به تأکید نسل چهارم نظریه های انقلاب بر مؤلفه های فرهنگی، تأکید بر شناخت فرهنگ سیاسی فعالان انقلابی ضرورتی دوچندان می یابد.

وی افزود: تاکنون در مورد جنبش دانشجویی تحقیقات متعددی انجام شده و مبارزات دانشجویان داخل و خارج از کشور با حکومت پهلوی و فراز و نشیب آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعات جنبش دانشجویی عموما با محوریت مطالبات و موضع گیری ها و کنش گری های سیاسی اش مورد قضاوت قرار می گیرد و به دوره های مختلف تاریخی تقسیم می شود و در هر دوره، نشان داده می شود که نوع انتظارات جنبش دانشجویی از دولت و شیوه تعاملش با آن متناسب با تحولات سیاسی، چه تغییراتی را از سر گذرانده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: نقاط عطفی مانند کودتای 28 مرداد و قیام 15 خرداد از جمله مقاطع تاریخی ای به شمار می روند که فضای سیاسی کشور و به تبع آن جنبش دانشجویی را وارد مرحله جدیدی از فعالیت و مبارزه سیاسی کرده اند. در این سخنرانی عواملی مورد بررسی قرار می گیرند که به نارضایتی و سیاسی شدن بخشی از بدنه انقلاب ایران یعنی دانشجویان دانشگاه های شهر تهران انجامید. اما برای کشف این عوامل بیش از آنکه بر عملکرد غیردموکراتیک و انحصارگرای رژیم تأکید شود، بر مؤلفه های فرهنگی و تاریخی ای تمرکز خواهد شد که به تکوین شکلی از فرهنگ مقاومت در دانشگاه ها یاری رساندند.

وی اظهار داشت: ممکن است این مؤلفه ها در وهله اول لزوما به مقاومت در برابر نظام سیاسی حاکم ارتباطی نداشته باشند؛ اما همنشینی آنها با یکدیگر می تواند به شکل گیری منظومه ای بینجامید که ابعاد مختلفش بازنمایی کننده اشکال متنوع موضع گیری های مخالفت آمیز در برابر دولت و دربار باشد. بنابراین، مجموعه این عوامل را باید بر اساس شکلی از قرابت انتخابی فهم کرد که به موجب آن همنشینی تصادفی مجموعه ای از عوامل به تکوین پدیده فرهنگ مقاومت منجر شده است.

خورشید نام گفت: بر این اساس، سیاست زدگی و استحاله گفتار سیاسی به ژارگون در دانشگاه ها، جدال نیروهای مذهبی با چپ گرایان، مماشات مسئولین دانشگاه با برخوردهای خشن دانشجویان، عدم تساهل در قبال تغییرات فرهنگی و تنوع سبک های زندگی، دوقطبی شدن فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه ها، وابستگی شدید گروهی و سازمانی، فهم مبهم و غیر دقیق غرب زدگی و غرب گرایی، فقدان جامعه پذیری نهادی/سازمانی و توقعات فزاینده از جمله عواملی است که به سیاسی و معترض شدن دانشجویان در دوران پهلوی دوم انجامیده است.  

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا انقلاب شعله شهر تهران فرهنگ سیاسی کودتای ۲۸ مرداد افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جنبش دانشجویی انقلاب ایران دانشگاه ها مؤلفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر حزب اصلاح یمن درگذشت

«شیخ عبدالمجید الزندانی» از روحانیون «سرشناس» یمنی امروز(دوشنبه) در سن ۸۲ سالگی در استانبول درگذشت.

به گزارش مشرق، الزندانی ریاست شورای مشورتی حزب اصلاح طلب التجمع الیمنی را برعهده داشت. این حزب یکی از بزرگترین احزاب سیاسی در یمن بود که امتداد فکری اخوان المسلمین به شمار می رفت.

الزندانی همچنین بنیان گذار دانشگاه اسلامی الایمان در یمن بود و سازمان جهانی اعجاز علمی در قرآن و سنت را در مکه بنیان گذاری کرد.

شیخ عبدالمجید الزندانی سال ۱۹۴۲ در روستای الظهبی در شهرستان الشعر از توابع استان اب در یمن به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در مصر سپری کرد و از دانشگاه الازهر مدرک گرفت و پس از انقلاب ۱۹۶۷ به یمن بازگشت و فعالیت های سیاسی را از سرگرفت.

وی در زمان حضور در مصر با اخوان المسلمین در ارتباط بود و همین موضوع باعث دستگیری، اخراج از دانشگاه و تبعید او از این کشور شد.

الزندانی به دلیل دیدگاههای دینی و سیاسی خود با انتقادهای شدیدی روبرو بود. آمریکا او را در سال ۲۰۰۴ به اتهام «حمایت از تروریسم» در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داد.

الزندانی همچنین از مخالفان حکومت انصارالله یمن بود و سالها در عربستان زندگی کرد. او همچنین توسط مقامات عربستان حضر خانگی شد و پس از آنکه علمای ارشد عربستان، با صدور بیانیه ای اخوان المسلمین را «تروریسم» خواند، مجبور گردید سال ۲۰۲۰ عربستان را به مقصد ترکیه ترک کند.

دیگر خبرها

  • رهبر حزب اصلاح یمن درگذشت
  • حضور اتباع و مهاجرین در قم کنترل و ساماندهی شود
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • فناوری‌های تجربه شده در حوزه فرهنگی اجرا شود
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود
  • اسرائیل سیلی سختی را از ایران تجربه کرد
  • دوم اردیبهشت و روایتی از خانه‌تکانی که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد
  • ابعاد راهبردی -امنیتی عملیات وعده صادق بررسی می شود