Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت که وضعیت فعلی مذاکرات برچیدن تحریم ها نشان می‌دهد که توپ در زمین واشنگتن است و بدون تصمیم سیاسی کاخ سفید، رسیدن به توافق دور از انتظار خواهد بود.

از سفر«انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، در روز ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) به تهران که به ابتکار «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه انجام شد، به عنوان آخرین تلاش برای احیای این توافق یاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورل ضمن ترسیم اهداف این دیدار، سفر مورا را به تهران را راهی برای خروج از بن‌بست مذاکرات عنوان کرد.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اروپا بسته ای پیشنهادی را آماده کرده است که بر اساس آن آمریکا با حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه خود موافق است اما تحریم ها علیه این سازمان را حفظ می کند.

«هادی افقهی»، دیپلمات سابق ایرانی، سفر مورا به تهران را حاوی دو پیام دانست: تمایل اروپا برای واردات انرژی از ایران در بحبوحه درگیری ها در اوکراین و پیشنهادهایی در خصوص تعیین وضعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. به گفته افقهی، مورا پیشنهادهایی از طرف آمریکایی به همراه داشت که شامل لغو تحریم‌ برخی نهادها و شرکت‌های ایرانی بود اما در عین حال بر ماندن سپاه پاسدارن و برخی از چهره‌های آن در لیست سیاه آمریکا تاکید می کرد. پاراگراف مهم دیگری در فهرست پیشنهادی طرف آمریکایی به چشم می خورد که از ایران خواسته تا انتقام ترور سردار سلیمانی را در دستورکار قرار ندهد.

شواهد حاکی از آن است که انفعال ایالات متحده در مذاکرات، ابتکار عمل را به ایران باز می گرداند. «علی هاشم»، روزنامه‌نگار مقیم انگلیس در گزارشی گفت که تهران ایده‌های جدیدی را به مورا ارائه کرده است که فراتر از پیشنهاد است و به منظور خروج از بن‌بست مذاکرات مطرح شده است. به گفته این روزنامه نگار مسئله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیشنهاد جدید محوریت ندارد. نه اینکه حذف شده باشد، اما مسائلی با اولویت های بیشتر در این بسته پیشنهادی به چشم می خورد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تشکر از تلاش های سازنده بورل در زمینه مذاکرات برچیدن تحریم ها، به جدیت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق قوی و پایدار در وین اشاره و تاکید کرد تهران حسن نیت و عزم لازم برای دستیابی به توافق را دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر ابتکارات ایران در مذاکرات رفع تحریم تاکید کرد و گفت در مسیر جدیدی برای ادامه گفت‌وگوها و تمرکز بر ارائه راه‌حل‌ها قرار داریم. به گفته این دیپلمات اروپایی، اتحادیه اروپا تلاش‌ خود برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های تهران و واشنگتن انجام می دهد.

کد خبر 5497236

منبع: مهر

کلیدواژه: انریکه مورا جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حسین امیرعبداللهیان علی باقری علی باقری کنی ایالات متحده امریکا مذاکرات هسته ای توافق هسته ای مذاکرات هسته ای ایران توافق هسته ای ایران مذاکرات هسته ای وین توافق هسته ای با ایران مذاکرات وین روزنامه تهران تایمز اوکراین روسیه ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جو بایدن جنگ اوکراین ناتو حمله روسیه به اوکراین عراق فنلاند مسکو آخرین اخبار اوکراین ترکیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • تصمیم ضدایرانی اتحادیه اروپا برای خشنودی صهیونیست‌ها
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا