Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- غار سنگ‌شکنان جهرم به عنوان بزرگترین غار دست‌ساز جهان این روزها دچار ترک‌ها و شکاف شده که یک خطر بالقوه برای این بنا است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، غار سنگ‌شکنان جهرم که در میان مردم محلی به سنگ اشکن معرف است، بیش از 200 سال پیش به دست سنگ‌شکنان جهرمی ساخته شده و امروز به عنوان یک اثر تاریخی از آن یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار با شماره 10117 ثبت ملی شده و یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهرستان جهرم به حساب می‌آید.این غار فرصت مناسبی برای رونق گردشگری و اقتصاد جهرم است که به دلیل شکل‌پذیری بسیار خوبی که دارد می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد.  

این بنا در طول زمان بارها مورد تخریب و مرمت قرار گرفته است اما امروز خبرهایی از شکاف‌های عمیق بر این غار تاریخی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است. 

علی محمد لطفی‌پور جهرمی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم در این باره در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این غاز با 40 هزار مترمربع بزرگترین غار دستکند است که همیشه در معرض آسیب بوده و از سال‌ها قبل نیز ترک‌هایی در دیواره‌ها و سقف آن ایجاد شده بود. 

وی با بیان اینکه هر تغییر فیزیکی در این غار می‌تواند سبب تخریب و آسیب به بنا شود، گفت: این غار دارای طرح استحکام‌بخشی است که توسط مهندسان مشاور تهیه شده که عمده کار این طرح تقویت ستون‌ها است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی جهرم با بیان اینکه در گذشته عبور و مرور خودرو و موتور در غار انجام و سبب آسیب آن شده بود، افزود: در حال حاضر فنس‌کشی انجام شده و عبور و مرور خودرو ممنوع است و مرمت بنا نیز در چند فاز در حال انجام است. 

غربت بنای تاریخی مشتاقیه در روزهای نوروزی کرمان به روایت تصویرماجرای ساخت یک فیلم در باغ عفیف‌آباد شیراز/ تمام سازه‌های صحنه موقتی است / یک میخ هم به بنای تاریخی زده نشده + فیلموقتی شدت باران به آثار تاریخی آسیب می‌زند/مرمت 40 بنای تاریخی در خراسان جنوبی

لطفی‌پور جهرمی با بیان اینکه 2 میلیارد برآورد ریالی برای مرمت بنا بوده که امروز با تورم ایجاد شده بیشتر خواهد بود، عنوان کرد: در صورتی که اعتبارات به صورت کامل محقق شود مرمت بنا نیز سرعت خواهد گرفت. 

چشم‌انداز زیبا از غار به شهر و باغات مرکبات از جمله جاذبه‌های این غار دستکند است که رئیس اداره میراث فرهنگی جهرم به آن اشاره می‌کند و سبب جذابیت غار شده و باید با حفظ این غار تاریخی این جاذبه گردشگری را حفظ کرد. 

انتهای پیام/424 /ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سنگ شکنان جهرم میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۸۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ مهدی ارباب‌نیا گفت: در مراحل مرمتی انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری بود و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که باعث سنگینی پل شده بود، برداشته شد. او افزود: پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و اکنون قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود. بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است.  این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد.  پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید ؛ گلسنگ ها مفیدند یا مضر؟
  • ماجرای شیوع قارچ و جلبک در تخت جمشید چیست؟
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت