Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد اربعین با تاکید بر لزوم پایداری آب و برق در گذرگاه‌های مرزی، گفت: یکی از تهدیدات زائران اربعین، گرمای هوا است.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجید میر احمدی در جلسه ستاد اربعین، افزود: حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین به عنوان مشاور ستاد اربعین انتخاب می‌شود و مسئولیت‌هایی برای به کارگیری و استفاده از ظرفیت‌های ملی را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: استانداران فرض را بر این بگذارند که تمام مسئولیت مدیریت اربعین به شخص استاندار برمی‌گردد و منتظر افراد دیگر نباشند چراکه استانداران فرماندهان عملیاتی این فریضه هستند.

معاون وزیر کشور افزود: اولویت بندی‌ها در انجام این سفر نباید فراموش شود، یکی از تهدیدات مهم گرما است و مدیریت این مسئله که چگونه در ایران زائران را مدیریت کنیم که از لحاظ گرمازدگی دچار مشکل نشوند، نیاز به برنامه ریزی دارد.

میراحمدی گفت: مدیریت جمعیت را باید انتظامی کل کشور مدیریت کند و سایر موارد با کمیته‌های مشخص شده است.

رئیس ستاد اربعین گفت: کمیته‌ها مسئول پشتیبانی کلی از استان‌ها را به عهده دارند و تصمیمات کلی مثل تعیین قیمت بلیت را در ستاد مطرح و به نتیجه می‌رسانند، اما برخی تصمیمات که استانی است را باید با استانداران مطرح کنند.

وی ادامه داد: استان‌های معین صرفاً در موضوعات عمرانی و پروژه‌های زیرساختی مسئولیت دارند و بحث‌های دیگر را باید کمیته‌ها عهده دار شوند.

میراحمدی اظهار کرد: باید برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های ملی مثل آستان قدس، شهرداری تهران و مشهد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، اوقاف و… استفاده شود و برنامه ریزی و نحوه گرفتن کمک از این افراد هم بر عهده حسن پلارک قرار می‌گیرد.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: خوزستان هیچ استان معینی ندارد و استاندار باید خودش برنامه ریزی کند و البته با مشورت از سایر اعضای ستاد از ظرفیت‌های کشور هم استفاده کند.

وی ادامه داد: فرمانده ستاد اربعین در عراق، سفیر ایران در عراق است و باید هرچه سریع‌تر ستاد خودش را تشکیل دهد و مشکلات را در عراق هرچه سریع‌تر حل و فصل کند.

میر احمدی بیان کرد: کمیته‌ها ظرف یک هفته تمامی مسائلی که باید سفیر در عراق پیگیری کند را اعلام کنند تا ما با سفیر صحبت کنیم و مشکلات را به مرور زمان حل و فصل کنیم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: ما باید برای سفر اربعین امسال پیوست رسانه‌ای قوی داشته باشیم تا زائر شرایط خاص سفر امسال را از قبل بداند و در عمل انجام شده قرار نگیرید.

وی گفت: تصمیمات مالی باید به نحوه‌ای اتخاذ شود که هم به نفع مردم باشد و هم به نفع افراد و نهاد‌های خدمت رسان تا در زمان اربعین دیگر نیاز به مداخله نباشد.

میراحمدی تاکید کرد: توسعه پارکینگ‌های شخصی باید در اولویت کاری استانداران قرار بگیرد چراکه هرچه زائران با وسیله نقلیه خود در کشور سفر کنند مدیریتشان راحت‌تر است.

رئیس ستاد اربعین گفت: پایداری آب و برق در سه گذرگاه مرزی بسیار مهم است، پایداری آب برای ۳۰۰ هزار نفر فراهم شده و برای پایداری برق هم باید تدبیر لازم انجام شود.

وی افزود: در سال ۹۸ تعداد ۱۰ درصد زائران اتباع خارجی بودند که در همین راستا امسال هم خواهش می‌کنیم هر تصمیمی که برای زائران اتباع خارجی قرار است گرفته شود با کمیته اتبال خارجی هماهنگ شود تا کرامت این افراد حفظ شود.

میراحمدی در پایان گفت: کمیته‌ها جلسات را فعال تشکیل بدهند و مصوبات را به ستاد اربعین ارسال کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زائران اربعین ستاد اربعین اربعین حسینی ستاد اربعین کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۹۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای گرم چگونه سیستم ایمنی را مختل می کند؟

ایسنا/خراسان رضوی تحقیقی که به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به هوای گرم پرداخته است، بینش جدیدی را در مورد آنچه که هنگام افزایش جیوه رخ می‌دهد، ارائه می‌کند.

محققان ارتباطی بین هوای گرم و اندازه‌گیری پاسخ ایمنی بدن، ازجمله سطوح سلول‌های خونی خاص و شاخص‌های التهاب پیدا کردند و گامی به سوی یافتن درمان‌هایی است که می‌تواند به محافظت از افراد در برابر دمای بسیار بالای مرتبط با افزایش میزان حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی، کمک کند.

این تحقیق در کنفرانس همه‌گیرشناسی، پیشگیری، سبک زندگی و سلامت قلبی متابولیک انجمن قلب آمریکا در شیکاگو ارائه شد.

دکتر دانیل دبلیو ریگز، اپیدمیولوژیست و استادیار بخش پزشکی محیطی در دانشکده پزشکی دانشگاه لوئیزویل در کنتاکی آمریکا، گفت که مطالعات قبلی دما و التهاب را به هم مرتبط کرده بودند.

التهاب که با خطر بیماری قلبی مرتبط است، بخشی از پاسخ بدن به عفونت یا آسیب است. انواع مختلف گلبول‌های سفید نیز بخشی از این پاسخ ایمنی هستند. برخی از این سلول‌ها پروتئین ‌هایی به‌نام سیتوکین‌ها را آزاد می‌کنند که التهاب را تنظیم می‌کند. سایر سلول‌های ایمنی به‌طور مستقیم به مهاجمانی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها حمله می‌کنند.

سیتوکین‌ها و سلول‌های ایمنی را می‌توان به‌عنوان نشانگرهایی اندازه‌گیری کرد که نشان می‌دهد بدن چقدر در پاسخ به تهدید درک شده، دفاع خود را افزایش داده است.

ریگز ابراز کرد: نتایج تحقیقات قبلی در مورد گرما و التهاب تنها به چند سیگنال از نحوه واکنش بدن پرداخته بودند.

وی و همکارانش می‌خواستند تصویر کامل‌تری از رابطه با دماهای بالاتر و این نشانگرها به‌دست آورند

این گروه نمونه‌های خون گرفته شده از ۶۲۴ نفر را که بخشی از پروژه قلب سبز بودند، بررسی کردند، پروژه‌ای که در حال مطالعه چگونگی تاثیر کاشت سبزه در محله لوئیزویل بر بهبود کیفیت هوا و کاهش بیماری قلبی است.

شرکت‌کنندگان تحقیق در محدوده سنی ۲۰ تا ۷۰ سال، با میانگین سنی ۵۰ سال قرار داشتند. حدود ۷۷ درصد سفیدپوست، ۱۸ درصد سیاه پوست و ۵۹ درصد زن بودند. هر فرد در تابستان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ یک نمونه خون داد.

محققان ۱۱ نوع سیتوکین و ۹ نوع سلول ایمنی را در هر نمونه اندازه‌گیری کردند. آب‌وهوا در روز هر خون‌گیری با استفاده از شاخص جهانی آب‌وهوای گرمایی، نشان‌دهنده چگونگی تأثیر دما، رطوبت و سرعت باد بر سطح راحتی بدن انسان ارزیابی شد. میانگین شاخص جهانی آب‌وهوای گرمایی ۲۴ ساعته طی اندازه‌گیری‌ها ۷۸ درجه فارنهایت بود سپس اندازه‌گیری خون با ارقام آب‌وهوا مطابقت داده شد و نتایج برای تفاوت در عوامل جمعیت‌شناختی مانند جنس، سن، نژاد و تحصیلات تنظیم شد. نتایج همچنین برای شاخص توده بدن (معیار چاقی)، آلودگی هوا و اینکه آیا فرد سیگار می‌کشید یا داروهای ضد التهابی مصرف می‌کرد، تنظیم شد.

نتایج ارتباطی بین هوای گرم و افزایش سطوح چندین سیتوکین نشان داد. ریگز خاطرنشان کرد که یکی از سیتوکین‌ها به نام TNF-alpha، یکی از نشانگرهای التهابی اصلی است و نقش مهمی در بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می‌کند.

ریگز توضیح داد: در عین حال، هوای گرم با سطوح بالاتر برخی از دسته‌های گلبول‌های سفید خون به‌نام مونوسیت‌ها همراه بود که می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که گرما موجب التهاب یا واکنش ایمنی می‌شود.

وی افزود: گرما همچنین با کاهش سطح دسته دیگری از مونوسیت‌ها، معروف به غیرکلاسیک که التهاب را کاهش می‌دهد، همراه بود و گرما هم چنین با سطوح پایین‌تری از گلبول‌های سفید خونی که به‌عنوان سلول‌های B شناخته می‌شوند، در مبارزه با عفونت و پاک‌سازی خون مرتبط است. سطوح پایین این سلول‌ها می‌تواند به این معنی باشد که فرد مستعد ابتلا به عفونت است.                                                                              

ریگز از دیدن این همه نوع سلول با قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض هوای گرم متعجب شد. این تحقیق به علت این امر توجهی نکرد، اما وی ادامه داد که سازگاری با گرما می‌تواند منجر به افزایش پروتئین‌های شوک حرارتی شود که در پاسخ‌های ایمنی و التهابی نقش دارند.

دکتر جودیت لیچتمن، رئیس بخش اپیدمیولوژی بیماری‌های مزمن در دانشکده بهداشت عمومی ییل در نیوهون، کانکتیکات که تحقیقاتی در مورد چگونگی تأثیر دما بر میزان سکته مغزی انجام داده اما در کار جدید شرکت نداشته است، اظهار کرد: من فکر می‌کنم این مورد تحقیق مهم است.

وی بیان کرد: بسیاری از تحقیقات قبلی به این موضوع پرداخته‌اند که آیا امواج گرما منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بیشتر می‌شود. آنچه در مورد این تحقیق بسیار ارزشمند است این است که محققان به‌راستی در حال تلاش برای درک مکانیسم‌هایی در سطح بدن هستند که ممکن است در این افزایش خطر نقش داشته باشند.

لیچتمن گفت که این تحقیق فقط به یک محله توجه می‌کند، بنابراین یافته‌ها باید به‌طور گسترده‌تری تکرار شوند و در چنین مطالعاتی، مشخص نیست که در واقع چقدر مردم در معرض گرمای بیرون هستند. مردم می‌توانند در خانه با تهویه مطبوع بمانند.

لیختمن افزود: اما به‌طور کلی، این تحقیق حوزه جدیدی از تحقیقات را باز می‌کند. درک اثرات گرما بر بدن با تغییرات اقلیمی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اگر محققان بتوانند چگونگی تأثیر جنبه‌های محیطی بر سلامتی را درک کنند، شاید بتوانیم راه‌های جدیدی برای کاهش خطرات قلبی عروقی خود نیز ارائه دهیم.

ریگز بیان کرد: انتظار می‌رود تغییرات آب‌وهوایی تعداد رویدادهای گرمای شدید را افزایش دهد. تحقیقات آتی ما بر اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض رویدادهای گرمای شدید بر پاسخ‌های ایمنی و التهاب و چگونگی ارتباط  این امر با پیشرفت بیماری قلبی عروقی، تمرکز خواهد کرد.

وی گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا کاشت درخت به‌راستی می‌تواند اثرات روی سیستم ایمنی و التهاب شما را کاهش دهد یا خیر. سایر تحقیقات در حال انجام شامل جمع‌آوری نمونه‌های خون اضافی است. محدودیت اصلی این تحقیق این است که فقط مربوط به یک نقطه زمانی است و نمونه‌های اضافی نشان می‌دهد که آیا یافته‌ها ثابت می‌مانند یا خیر. هرچه بیشتر مکانیسم را درک کنید، بیشتر می‌توانید روی پیشگیری و درمان کار کنید.

منابع:

https://medicalxpress.com

https://tulsaworld.com

https://japantoday.com

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیفلو؛ تسکین درد زانو در کمتر از 15 دقیقه (+فیلم و عکس)
  • اسکان حدود یک میلیون مسافر و گردشگر در نصف جهان
  • جاده الفت ناژوان یک‌طرفه شد
  • هوای گرم چگونه سیستم ایمنی را مختل می‌کند؟
  • کشف بیش از ۹ هزار کیلوگرم گوشت و مرغ غیربهداشتی در یک سردخانه/ عکس
  • معاون وزیر دفاع بریتانیا تهدید به زندان شد
  • هوای گرم چگونه سیستم ایمنی را مختل می کند؟
  • کشف ۹۲۹۰ کیلوگرم گوشت و مرغ غیربهداشتی در یک سردخانه در شهر درگهان
  • اسکان ۱۰۲ هزار مسافر نوروزی در استان سمنان ثبت شد
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین