Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسوی تبریزی به جزییاتی از جلسه اصلاح‌طلبان در منزل خاتمی که به انتخاب حجت‌الاسلام روحانی منجر شد اشاره می‌کند. او می‌گوید گزینه‌های دیگری مثل جهانگیری و عارف هم داشتیم ولی به روحانی روی آوردیم. اصلاح‌طلبان غالباً می‌گفتند گزینه دیگری نبود. - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- مهدی مشکینی: دوم خرداد ماه سال 1376 در تاریخ سیاسی ایران برجسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزی که سید محمد خاتمی از جریان به اصطلاح چپ سنتی به ریاست‌جمهوری رسید و موج جدیدی در فضای سیاسی کشور به راه افتاد. جریان اصلاح‌طلبی در فضای سیاسی کشور از دوم خرداد متولد شد؛ جریانی که ردپای آن در تحولات دولت اصلاحات، مجلس ششم، حوادث سال 88 و روی کار آمدن دولت روحانی کاملاً مشهود بود و کماکان این جریان که درون خود احزاب متعددی را دارد، نقش آفرینی می‌کند. برای بررسی دوم خرداد و دولت اصلاحات و همچنین وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسینه حوزه گفت‌وگو کردیم. این تشکل، یکی از دو حزب روحانی در جریان اصلاح‌طلب است. موسوی تبریزی در دهه شصت دادستان کل انقلاب و در دوره اول و سوم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود.

حجت‌الاسلام موسوی تبریزی از روحانیون فعال اصلاح‌طلب با سابقه 2 دور نمایندگی مجلس که به مناسبت دوم خرداد با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، گفت‌وگو می‌کرد، درباره ماهیت دوم خرداد می‌گوید که دولت خاتمی در شرایط روی کار آمد که مردم تا حدودی از پیشرفت کشور مایوس شده بودند و مردم برای پیشرفت کشور به خاتمی رای‌ دادند چون او را نماد پیشرفت می‌دانستند.

این نماینده اسبق مجلس در توضیح شکل‌گیری دولت خاتمی و نقش مجمع روحانیون مبارز در روی کار آمدن آن، اینگونه توصیف می‌کند: "چون آقای خاتمی عضو مجمع روحانیون مبارز بود. آقای کروبی هم همین طور. من خودم هیچ وقت نه عضو حزب جمهوری اسلامی بودم و نه مجمع روحانیون مبارز اما با همه آنها رفاقت و رفت و آمد داشتم و افکار این طیف مثل آقای خاتمی را می‌پسندیدم. ممکن است با بعضی از آقایان این گروه  از نظر فکری هم مشکل داشته باشم اما در کل جمع بندی مجمع روحانیون مبارز و آقای خاتمی را قبول داشتم. در انتخابات هم کمک می‌کردیم."

او البته، دولت خاتمی را ادامه دولت سازندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی‌ می‌داند و می‌گوید که هاشمی رفسنجانی هیچ اشکال مبنایی به دولت آقای خاتمی نداشت و اگرچه اشکالاتی بعضاً مطرح می‌شد، فنی و در چارچوب بوده است؛ تبریزی با بیان این جمله که " آقای هاشمی با آقای خاتمی خوب بود و به ایشان کمک هم می‌کرد"، می‌گوید که افراطیون چپ و راست آقای هاشمی را آزار می‌دادند و با این توصیف، اینگونه نتیجه گیری می‌کند که مدیریت افراطی‌ها توسط آقای هاشمی بهتر از خاتمی بوده است چرا که به گفته او، خاتمی روحیه برخورد با افراطیون را به اندازه لازم نداشت و صرفاً به صبر و تحمل اکتفا می‌کرد.

 از آقای موسوی‌تبریزی خواستیم درباره مصادیق افراطیونی که به گفته او دولت و شخص آقای خاتمی را مورد آزار قرار می‌دادند، مصداقی‌تر صحبت کند، او به برخی اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین اشاره کرد و گفت که برخی افراد این تشکل‌ها آقای خاتمی را آزار می‌دادند. وقتی درباره سعید حجاریان پرسیدیم گفت که او بیشتر حرف می‌زده و تئوریک بوده، نه اینکه تئورسین یا فرد موثری در دولت خاتمی باشد چرا که تعبیر وی، کسی برای خاتمی که خودش تئورسین دولتش بود، فکر تولید نمی‌کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در عین حال افزود که خاتمی‌ به افراطیون می‌گفت، که من دنبال پیشرفت هستم و پیشرفت با تندروی حاصل نمی‌شود و ادامه داد: برخی در سیاست‌خارجی حرف‌های می‌زدند تا آقای خاتمی را تضعیف کنند.

از موسوی تبریزی درباره انتخابات 92 و علت حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی نیز پرسیدم؛ آنهم در شرایطی که گزینه‌های مشخصی مثل عارف و جهانگیری در دسترسشان بود. لذا اصلاح‌طلبان بدون گزینه نبودند ولی اینطور وانمود می‌کنند که فرد دیگر نبود! موسوی تبریزی با تاکید بر اینکه، جهانگیری و عارف گزینه‌های ایده‌آلی برای اصلاح‌طلبان در نسبت با روحانی بوده‌اند،  گفت که  کرد: "همان موقع برخی اصلاح طلبان خوب هم در بین گزینه‌ها حضور داشنند مثل آقای عارف یا آقای جهانگیری. صحبت شد و گفتیم نمی‌خواهیم شخصی باشد که صدر در صد تابع ما باشد چون چنین کسی هم وجود نداشت که بتواند رای بیاورد. گفتیم هرکس می‌خواهد بیاید از هر حزبی باشد، هر وقت تاییدش از شورای نگهبان آمد، حتی اگر از ما نبود و مستقل هم بود، اگر افراطی های  طیف راست در مقابلش قرار گرفتند، ما  او را انتخاب می‌کنیم."

دبیرکل مجمع محقیق و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه این مصاحبه درباره چگونگی حمایت از روحانی به جلسه‌ای در منزل رئیس‌جمهور دولت اصلاحات اشاره و درباره جزئیان آن توضیح می‌دهد که: " در زمان انتخابات سال 92 و بعد مشخص شدن کاندیای احراز صلاحیت شده‌. جلسه‌ای مهمی و تعیین کننده‌‌ای در منزل آقای خاتمی برگزار شد که بنده نیز در آن جلسه حضور داشتم؛ تقریباً بزرگان اصلاحات همه بودند. بحث حمایت از کاندیدای ریاست‌جمهوری را مطرح کردند و اعضا علی‌رغم اینکه آقای جهانگیری و عارف گزینه‌های ایده‌آل‌تری از روحانی بودند، ما به این تصمیم رسیدیم که باید از روحانی حمایت کنیم."

از موسوی‌تبریزی پرسیدم که چرا اصلاح‌‌طلبان مسئولیت حمایت از روحانی را هیچگاه به عهده‌نگرفتند که وی گفت: برای ما گزینه بهتری از دیگر گزینه‌ها بود، ما از روی اضطرار حمایت کردیم و بالاخره در نهایت مردم به ایشان رای دادند.

وی در ادامه، با اشاره به رفاقت قدیمی خود با حسن روحانی، "پوست کلفت" بودن را از مزیت‌های وی در نسبت با جهانگیری و خاتمی خوانده و توضیح می‌دهد: از روحانی حمایت کردیم برای اینکه ما باید همه چیز را در کنار ضد آن ببینیم. همیشه انتخاب بین بد و خوب نیست. گاهی بین بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر است. انصاف حکم می‌کند که ما جامعه را ببینیم و خدمت در جامعه را در نظر بگیریم. وقتی می‌توانیم فحش ندهیم و با مذاکرات خیلی از منافع ملت را به دست بیاوریم چرا نکنیم؟

موسوی تبریزی در پایان درباره عملکرد دولت خاتمی، می‌گوید که خاتمی نتوانست همه اهداف خود را محققق کند و درباره چرایی این گفته خود به "نفوذ" و "نفوذی" ها در دولت وی استناد و ماجراهایی چون، "قتل‌های زنجیره‌ای"، "18 تیر" و "حوادث 88" را از جمله دلایل خود می‌خواند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجمع روحانیون مبارز آقای خاتمی موسوی تبریزی اصلاح طلبان دولت خاتمی دوم خرداد گزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۰۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدی نژاد به هر دو منزل بقایی سر می‌زند و هدیه می‌برد

عباس امیری فر معتقد است که محمود احمدی نژاد در مقابل حمید بقایی نقطه ضعف دارد و به طرز عجیبی از او می‌ترسد.

به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از فیلمی که از عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با دیدار نیوز منتشر شده، وی از دوستی محمود احمدی نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم با اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی سخن به میان آورده و گفته است: این سه نفر از اول باهم بودند و در مهمترین جلسات مجامع با هم ناهار می‌خوردند و تصمیمات مهم را در وقت ناهار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: آن‌ها علیه هم حرف نمی‌زدند. همه می‌گفتند مشایی همه را سحر و جادو کرده، ولی من یک روز به مشایی گفتم که بقایی شما را سحر کرده است و شما روی احمدی نژاد تاثیر می‌گذارید. گفت نه اینگونه نیست. گفتم چرا اینگونه است و شما فقط به دهان آقای بقایی نگاه می‌کنید.

امیری فر با انتقاد از بقایی گفت: او نه علم و سواد دارد، نه قیافه و اخلاق. او حتی نمی‌تواند دو کلمه سخنرانی کند و درگیری‌هایی در حد بالا با همکارانش داشت که قابل گفتن نیست.

وی افزود: روزی من مدارکی علیه بقایی جمع کرده و از احمدی نژاد درخواست جلسه خصوصی کردم زنگ تا مدارک را ارائه دهم و تاکید کردم که خود بقایی در جلسه حضور نداشته باشد و ایشان خاطرنشان کرد که حضور نخواهد داشت. وقتی جلسه تشکیل شد و مدارک را یک به یک ارائه دادم احمدی نژاد در کمال ناباوری تایید کرد. من گمان کردم که حتما او را کنار می‌گذارد. اما تنها یک ربع از جلسه گذشته بود که بقایی وارد اتاق شد و علیرغم اعتراض من نشست و با همدیگر درگیری لفظی هم پیدا کردیم. من مشاهده که آقای احمدی نژاد در مقابل او مثل یک آدم ترسو بود.

فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: احمدی نژاد صددرصد درمقابل بقایی نقطه ضعف دارد. رحیم مشایی بقایی را به احمدی نژاد معرفی کرد. بقایی در دوران استانداری احمدی نژاد راننده وی بود و سپس مسئول دفترش شد و به تدریج همه کاره شد.

امیری فر در بخش دیگری از مصاحبه خود اذعان دارد که بقایی احمدی نژاد را نابود کرد و عامل اصلی نابودی او است.

وی معتقد است: هنوز هم احمدی نژاد به هر دوخانه بقایی سر می‌زند و هدایا می‌برد، (بقایی دو همسر و دو خانه دارد). همچنین هر دو هفته یک بار به منزل رحیم مشایی به رامسر سر می‌زند.

او گفت: احمدی نژاد بسیاری از دولتی‌ها را فدای مشایی و بقایی کرد. بعضی‌ها اعلام برائت کردند و برخی نیز سکوت کردند. مثلا محمدرضا فرزین نماینده شخص مشایی و بقایی رئیس بانک مرکزی شده است و ببینید دلار را به کجا رسانده است.

دیگر خبرها

  • احمدی نژاد به هر دو منزل بقایی سر می‌زند و هدیه می‌برد
  • مربی بعدی تراکتور کیست؟؛ گزینه‌های سرشناس به صف شدند
  • یک شایعه جذاب در تبریز: مربی موفق تیم ملی در تراکتور؟
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • بازسازی منزل با حداقل هزینه؛ راهنمای جامع و کاربردی
  • چرا همه چیز از نظر رادیکال‌ها «سیاه» است؟
  • کارآفرینی و درآمدزایی برای ۲ هزار زندانی در خوزستان
  • حجاریان به عنوان سرباز نتانیاهو در ایران اعلام موضع می‌کند / مواضع اخیر حجاریان ترجمه شعار «نه غزه، نه لبنان» است