Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا خورشیدی به تحلیل شاخص"استاندارد بارش، تبخیر و تعرق " (SPEI) در دوره ۱۲ ماهه تا پایان فروردین ۱۴۰۱ پرداخت وگفت: مساحت مناطق درگیر خشکسالی کشاورزی استان نسبت به ماه گذشته ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

نقشه خشکسالی با شاخص SPEI در دوره ۱۲ ماهه مُنتهی به پایان فروردین ۱۴۰۱ بیانگر درجات متفاوتی از خشکسالی کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته او میانگین وزنی بارش فروردین ۱۴۰۱ در استان برابر ۲.۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۹۰.۷ درصد (معادل ۲۸.۷ میلیمتر) کاهش بارش داشته است.

در فروردین امسال در کلیه شهرستان‌های استان نسبت به بلندمدت، کاهش بارش وجود داشته است.

خورشیدی می‌گوید میانگین دمای استان اصفهان در فروردین ۱۴۰۱ به ۱۶.۴ درجه سانتیگراد رسید که در مقایسه با بلندمدت ۱۳.۸ درجه سانتیگراد، ۲.۵ درجه سانتی گراد خُنک‌تر بوده است.

تحلیل شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین امسال بیانگر آن است که کماکان درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت (هیدرولوژیک) بسیاری از مناطق استان را فرا گرفته، به گونه‌ای که ۹۰.۶ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بوده و تنها ۹.۳ درصد از مساحت استان شرایط نُرمال تا ترسالی را داشته است.

او می‌گوید مساحت مناطق درگیر خشکسالی در استان ۴ درصد افزایش داشته است همچنین در پایان فروردین در شهرستان‌های بُرخوار، بویین میاندشت، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، فریدن، فلاورجان، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف‌آباد، مجموع درصد‌های خشکسالی ۱۰۰ درصد بوده است، اما در شهرستان‌های چادگان و فریدونشهر به میزان ناچیزی ترسالی وجود دارد.

از مجموع ۹۰.۶ درصد از مساحت استان که درگیر خشکسالی بوده؛ ۱۵.۳ درصد خشکسالی خفیف، ۱۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۵.۵ درصد خشکسالی شدید و ۴۱.۶ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

خورشیدی به پهنه‌بندی خشکسالی در زیر حوضه گاوخونی بر اساس شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۱۴۰۱ پرداخت وگفت: تحلیل شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۱۴۰۱ بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت بسیاری از مناطق حوضه گاوخونی را فرا گرفته، به گونه‌ای که ۹۱.۷ درصد از مساحت آن درگیر خشکسالی بوده و تنها ۸.۱ درصد از مساحت این حوضه شرایط نرمال و ۰.۲ درصد شرایط ترسالی را دارد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان از درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی بر اساس شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۱۴۰۱ در حوضه گاوخونی خبردادو گفت: از مجموع ۹۱.۷ درصد از مساحت حوضه گاوخونی که درگیر خشکسالی بوده؛ ۲۰.۱ درصد خشکسالی خفیف، ۱۹.۹ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۹ درصد خشکسالی شدید و ۳۶.۸ درصد خشکسالی بسیار شدید داشته است.

خورشیدی معتقد است در زیر حوضه‌های بِن-سامان، بویین- داران، چادگان، دامنه، چهل خانه، لنجانات، مهیار شمالی، نجف آباد و یان چشمه، مجموع درصد‌های خشکسالی، ۱۰۰ درصد است.

استان اصفهان در سال‌های اخیر بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی با مشکلات بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست و حوزه کشاورزی و اقتصادی مواجه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی خشکسالی درصد از مساحت استان حوضه گاوخونی درصد خشکسالی استان اصفهان بسیار شدید ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران /چرا حمله سپاه «مشروع» بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه جام جم در مطلبی به این سوال که «چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع بود؟» فهرستی طولانی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در ۴۵ سال گذشته را ارائه کرده که در ادامه می‌خوانید:

۱- تیر ۱۳۶۱ ربودن احمد متوسلیان
۲- خرداد ۱۳۷۳ انفجار حرم امام‌رضا(ع)
۳- دی ۱۳۸۸ ترور مسعود علیمحمدی
۴- خرداد ۱۳۸۹ حمله ویروس استاکس نت
۵- آذر ۱۳۸۹ ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی
۶- فروردین ۱۳۹۰ حمله ویروس ستارگان
۷- مرداد ۱۳۹۰ ترور داریوش رضایی نژاد
۸- آبان ۱۳۹۰ ترور تهرانی مقدم
۹- آذر ۱۳۹۰ ترور مصطفی احمدی روشن
۱۰- فروردین ۱۳۹۱ ویروس وایپر
۱۱- اردیبهشت ۱۳۹۱ ویروس فیلم
۱۲- آبان ۱۳۹۷ ویروس جدیداستاکس نت
۱۳- اردیبهشت ۱۳۹۹ حمله سایبری
۱۴- تیر ۱۳۹۹ انفجار نطنز
۱۵- آذر ۱۳۹۹ ترور شهید فخری‌زاده
۱۶- فروردین۱۴۰۰ انفجار در نطنز
۱۷- آبان ۱۴۰۰ هک پمپ بنزین‌ها
۱۸- خرداد ۱۴۰۱ ترور احسان قدبیگی
۱۹- خرداد ۱۴۰۱ ترور مهدی عبدوس و علی کمانی
۲۰- بهمن ۱۴۰۱ پهپاد انتحاری
۲۱- فروردین ۱۴۰۳ حمله به کنسولگری ایران

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896624

دیگر خبرها

  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • بهره برداری از ۱۴ پروژه اجرای طرح هادی در رودسر
  • ۲۱ عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران /چرا حمله سپاه «مشروع» بود؟
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • افزایش ۳۳ درصدی واردات قطعات و اجزای خودرو و موتور سیکلت
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • افزایش میزان گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی