Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما گفت: بعد از فوت شجریان دوستان سلبریتی استوری زده بودند که بزرگترین سوگ اجتماعی در ایران بعد از مرگ دکتر مصدق. به دوستان گفتم بایستی سیمرغ بلورین گنجاندن چند دروغ را به این آقا تقدیم کنیم.آنجا بود که متوجه این مهم شدم که ما با جریان خشن سانسور مواجه هستیم.

به گزارش ایران اکونومیست، نخستین جشنواره رادیویی پژواک با شعار صدای واقعیت پژواک حقیقت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که صبح امروز با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی، شاهید مظفری  قائم مقام معاونت صدا، پیشکسوتانی همچون عذرا وکیلی ،محمد اسماعیل براری ، محمد رحمان نظام اسلامی ، مهدی فوادیان و مدیران و برنامه سازان و مستند سازان شبکه های مختلف رادیویی و مراکز استان ها برگزار شد، معاون صدا در ابتدای سخنانش به سالروز آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: در این روز، گرامی می داریم یاد تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس را، همچنین دوم خرداد مصادف است با درگذشت مهران دوستی که تقریبا هفت سال از درگذشت وی در سال ۹۴ می گذرد.

علی بخشی زاده با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره مستند رادیویی، ادامه داد: از میان قالب ها و ساختارهای برنامه سازی ساختارهایی مانند مجله، نمایش ، ترکیبی، گزارش، برنامه های گفتگو محور و مسابقه در رادیوی کشور ما سابقه ای طولانی دارند، اما قالب هایی مانند «مستند» از دیر باز با بی مهری مواجه بوده است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد، رادیو با برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند در عرصه تولید برنامه های مستند نیز نقش به سزایی ایفا کند.البته که رادیو سعی کرده در طول چند سال اخیر، از ساختارهای نوین برنامه سازی بهره ببرد و در این بین، گرچه ساختار مستند، ساختار نوینی در برنامه سازی نیست، اما گونه هایی از این نوع و همین طور رویکردهای نوین به مقوله مستند، در این نخستین جشنواره برنامه های مستند و جشنواره های آینده مورد تاکید خواهد بود.

وی تصریح کرد: انتظار از یک مستند رادیویی بیان واقعیت های جامعه و جهان به شیوه ای جذاب ، مستدل و روایتمند است که آگاهی مخاطب را در مورد یک موضوع ، یا سوژه ، بالا ببرد.


به گفته بخشی زاده معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران با هدف «احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند رادیویی»، «شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند»، «به روز رسانی دانش مستند سازان»، «گسترش و جذب مخاطبان مستندهای رادیویی»، «افزایش جذابیت های ساختار مستند» و همچنین به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار مستند رادیویی در سطح ملی و ایجاد رقابت سازنده بین مستند سازان ، تصمیم گرفت نخستین جشنواره مستندهای رادیویی را با درونمایه امید و همبستگی ملی ، با عنوان «پژواک» برگزار کند که امید است با کمک پروردگار متعال جشنواره پژواک به این مهم کمک کند.

وی تاکید کرد: ما با رویکرد واقع گرایانه ای، شعار جشنواره را «صدای واقعیت ،پژواک حقیقت» انتخاب کرده ایم تا تصویری از جوهره اصلی مستند یعنی بازنمایی حقیقت را در این جشنواره ، شاهد باشیم وشعار جشنواره مبتنی بر سر واژه عنوان «پژواک» انتخاب شد. «پ» بر پژوهش محور بودن ، «ژ» بر ژرف اندیشی و عمیق بودن ، «واو» بر وضوح و شفافیت کیفیت شنیداری ،«الف» بر اصالت محتوای اثر و بدیع بودنش و «کاف» مبتنی بر کارایی و اثر بخشی است.

معاون صدا با اشاره به محورهای جشنواره ادامه داد: این جشنواره در سه بخش «اصلی»،«مردمی» و «مستند نگاری» سامان یافته و سعی شد نقش مردم در این جشنواره پررنگ تر احساس شود.

وی ادامه داد: در بخش اصلی جشنواره نیز ساختارهایی چون «مستند محض»،«مستند بازسازی» ، «مستند داستانی»، «مستند گزارشی» و «مستند چهره نگاری» مورد مداقه و بررسی قرار گرفت.


همچنین در بخش مردمی نیز «مستند گزارشی»، «مستند روایی» و «مستند بازسازی» مورد ارزیابی واقع شد تا ظرفیت های آن در قالب فایل های صوتی و یا پادکست نمایان تر شود. در بخش فرعی جشنواره هم مستند نگاری رادیویی مد نظر قرار گرفت و آثار این بخش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل واقع شدند.

وی در خصوص زمانبندی و اجرای دقیق برگزاری این جشنواره گفت: کمیته های ۷ گانه ای شامل «کمیته اطلاع رسانی» ، تبلیغات و فضای مجازی،«کمیته کارگاه های برنامه سازی»،«کمیته فنی»، «کمیته آموزش»، «کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه»، «کمیته برنامه ریزی و کنترل پروژه » و «کمیته پشتیبانی و امنیت» از ابتدای آذر سال گذشته تشکیل شد تا به رتق و فتق و تمشیت امور محوله بپردازند. با تشکیل کمیته ها و با انتشار فراخوان جشنواره در ۲۰ آذر سال گذشته، رسما جشنواره کار خودش را شروع و در ادامه با دریافت آثار و داوری آثار ادامه داد.

بخشی زاده با اشاره به ملاک های داوری این دوره از جشنواره گفت: پژوهش محور بودن آثار، ژرف اندیشی و عمیق بودن نگاه به مسئله و موضوع ، وضوح و کیفیت شنیداری و همین طور پرداخت هنرمندانه فنی،اصالت محتوای اثر و بدیع بودن آن ، هدف گذاری و انتخاب رویکرد مناسب، محل ارزیابی بود تا در انتها با اعلام برنامه های راه یافته به مرحله نهایی ، امروز در این مراسم خدمت شما باشیم.

وی ادامه داد: به جاست یادآوری شود که مستند شاخه ای بزرگ از صنعت برنامه سازی است که به منظور مستند سازی جنبه هایی از واقعیت تولید می شود .مهمترین کارکرد برنامه های «مستند» آگاهی بخشی است که در این باره رسانه ها سعی می کنند آثاری با کیفیت و با پشتوانه پژوهشی تولید کنند.

وی ادامه داد: ۳۸۷ اثر در بخش های مختلف جشنواره دریافت شد که پس از پالایش اولیه ۲۵۵ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند که از این تعداد ۹۸ اثر در بخش گزارشی ، ۴۶ اثر در بخش مستند محض ، ۴۳ اثر در بخش مستند داستانی ، ۴۲ اثر در بخش مستند چهره نگاری و ۲۶ اثر هم در بخش مستند بازسازی قرار داشت.

معاون صدا تصریح کرد: در بخش موضوعی جشنواره هم در چهار موضوع مدافعین حرم، مدافعین سلامت و دفاع مقدس و محیط زیست با تمرکز بر مسئله آب، زبان فارسی و گردشگری دریافت شد. ۲۲۱ اثر هم در بخش مردمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از پالایش اولیه ۱۱۵ اثر به مرحله نخست داوری ارسال که تعداد ۲۵ اثر آن شایسته حضور در مرحله دوم داوری شناخته شدند. در بخش مستند نگاری رادیویی هم ۲۸ اثر به جشنواره ارسال شد که ۵ اثر آن به مرحله نهایی جشنواره رسیدند.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: علی رغم شرایط و محدودیت هایی که از طرف برگزار کنندگان جشنواره در خصوص تعداد آثار ارسالی از شبکه ها تعیین شده بود شاهد استقبال گسترده برنامه سازان در شبکه های ملی و استانی از جشنواره بوده ایم.

برنامه سازان سربازان میدان جنگ نرم

وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما از دیگر سخنرانان نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی«پژواک» گفت: هنرمند با نگاه زیبای خود می تواند زیبایی ها را حتی در دل سنگ، کشف کند. البته در این بین نگاه های دیگری هم هست که نه تنها زیبایی ها را نمی نوازد بلکه به انکار آن نیز بر می خیزد.

وی به صورت واگویه و درد دل با همکاران سازمانی خودش ادامه داد: بعد از فوت آقای شجریان دوستان سلبریتی استوری زده بودند که بزرگترین سوگ اجتماعی در ایران بعد از مرگ دکتر مصدق. به دوستان گفتم بایستی سیمرغ بلورین گنجاندن چند دروغ را به این آقا تقدیم کنیم. مگر این ها تشییع ۷۲ تن شهید هفت تیر را ندیدند؟ همدلی مردم را در شهادت شهید رجایی ندیدند؟ زیبایی و شکوه تشییع حضرت امام خمینی (قدس سره) و حاج قاسم را ندیدند؟ آنجا بود که متوجه این مهم شدم که ما با جریان خشن سانسور مواجه هستیم. 

وی افزود: همیشه در ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اخبار معطوف بود به تصویر کشیدن چند خیابان اصلی در پایتخت اما امسال در سالروز پاسداشت پیروزی انقلاب اسلامی، اخبار ساعت ۱۴ از روستاها شروع شد. در واقع ایران به چند خیابان در پایتخت خلاصه نمی شود.

جلیلی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما در بزرگ ترین جنگ نرم هستیم .معتقدم شماها سربازان این میدان هستید، میدانی که در آن خصم، ظالمانه ترین رفتارها را برای خودش مباح می داند. این ماییم و این میدان و چیزی برای پیروزی در آن کم نداریم.

وی تاکید کرد: ما دو راه در پیش داریم یک سری امتیاز و مشکلات داریم. با تمام داشته‌ها و نداشته‌هایمان بایستی در جنگ نرمی که دشمن طراحی کرده پیروز میدان باشیم و بر مشکلاتمان غلبه کنیم.

داوران به دلیل محدودیت در معرفی برگزیدگان تعدادی از آثار راه یافته به بخش نهایی را در کنار برندگان شایسته تقدیر دانستند که در آیین افتتاحیه جشنواره پژواک از تهیه کنندگان این آثار تقدیر شد.

اولین اثر که از سوی هیات داوران شایسته تقدیر دانسته شده است مستند متولد بهمن به تهیه کنندگی مونا توسلی از رادیو قرآن بود. 

مستندهای پرونده به تهیه کنندگی کتابچی از رادیو اقتصاد، زمین زیر پای برج به تهیه کنندگی تکتم اعتبار از مرکز خراسان جنوبی، مدال به تهیه کنندگی رقیه آقازاده از رادیو ورزش نیز شایسته تقدیر شناخته شدند. 

آثار جشنواره رادیویی پژواک در سه بخش اصلی، مردمی و مستند بررسی و برگزیدگان ۴ خرداد در مراسم پایانی در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما معرفی خواهند شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: انقلاب اسلامی ایران ، دفاع مقدس ، مقام معظم رهبری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس مقام معظم رهبری قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما نخستین جشنواره تهیه کنندگی مستند رادیویی بخش مستند برنامه سازی اثر در بخش معاون صدا بخشی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه‌برنامه‌های رادیو برای ۸۴ سالگی

شاید به تصور برخی‌ها، رادیو رسانه‌ای ساده است ولی با گرفتن یک موج در همین رسانه ساده می‌توان وارد دنیای رنگارنگی شد؛ دنیایی مملو از صدا‌های مختلف، صدا‌هایی که خاطرات زیبایی را در ذهن زنده می‌کند. درباره این خاطرات می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. کافی است کتاب تاریخچه رادیو در ایران را با هم مرور کنیم و ورق بزنیم، آن‌وقت است که به داستان‌های شیرین و هیجان‌انگیزی می‌رسیم.

اکنون این رسانه روز سه شنبه چهارم اردیبهشت وارد ۸۴ سالگی می‌شود. به همین دلیل شبکه‌های مختلف هم برای این روز برنامه تهیه و روانه آنتن می‌کنند که در ذیل می‌خوانید.

روزی به نام رادیو

 رادیو ایران به مناسبت روز رادیو ویژه برنامه «تن‌ها صداست که می‌ماند» را پخش می‌کند. این برنامه‌ای مراسم اختتامیه جشنواره پژواک هم پوشش می‌دهد.

صدای مردم

رادیو نمایش در روز ملی رادیو ویژه برنامه «صدای مردم» را به روی آنتن می‌برد. این برنامه به نویسندگی سهیلا خدادادی، تهیه کنندگی محسن جواهری، گویندگی حمید یزدانی ابیانه، نازنین مهیمنی و گزارشگری آتنا سادات محمدپناه، ساعت ۷:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

مهربان باشیم

برنامه «مهربان باشیم» رادیو معارف به موضوع روز ملی رادیو می‌پردازد. در این برنامه از مخاطبان درخواست می‌شود به این پرسش که چه معیاری برای انتخاب ایستگاه رادیویی دارند را بگویند. این برنامه هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت ۶ تا ۷:۱۵ پخش خواهد شد.

گفتگو با پیشکسوتان

«شهر آفتاب» کاری از گروه فرهنگ و جامعه رادیو تهران که هر روز از ساعت ۶:۳۰ پخش می‌شود. این برنامه به مناسبت ۸۴ سالگی رادیو، یادی از بزرگان درگذشته رادیو می‌کند. گروه تاریخ و معارف رادیو تهران در این روز گفتگو با پیشکسوتان رادیو و مرور خاطرات را از برنامه «سعادت آباد» ساعت ۱۴:۴۶ پخش می‌کند.
برنامه «تهران من» با مرور برنامه‌های نوستالژیک رادیو از گروه ورزش و تفریحات پخش می‌شود. مخاطبان می‌توانند این برنامه را از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ روی موج رادیو تهران بشنوند.

چه خبر از «کافه رادیو»

برنامه «کافه رادیو» از رادیو جوان به مناسبت سالگرد رادیو از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در گفتگو با نامزد‌های سومین دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک و مدیران پخش می‌شود.

ماجرا در رادیو

«ماجرا» عنوان یکی از برنامه‌های رادیو صباست که در قالب مستند گزارشی با شعار هر نام‌آوری ماجرایی دارد، سه شنبه ساعت ۱۱ به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا‌های معروف می‌پردازد.
مستند ماجرا در قالب گفتگوی مستند با مهدی فوادیان از پیشکسوتان رادیو راهی آنتن صبا می‌شود. فوادیان از گزارشگران رادیو در دوران جنگ است که اجرای و گویندگی برنامه‌های ورزشی، مدیریت در رادیو پیام، آوا و رادیو ایران را در کارنامه کاری خود دارد. مستند ماجرا به تهیه کنندگی و گویندگی الهام حاجی نژاد پخش می‌شود.

از روزیِ نو تا گذر بازار

برنامه «روزیِ نو» با تاکید بر اهمیت رادیو در صنعت رسانه آغاز می‌شود. بخش‌هایی از برنامه به مرور تاریخچه رادیو اختصاص دارد. بررسی ویژگی برنامه‌های رادیویی و تفاوت‌های آن با دیگر رسانه‌ها از دیگر محور‌های گفتگو‌های کارشناسانه در این برنامه خواهد بود. «روزیِ نو» از ۶:۳۰ روی آنتن رادیو اقتصاد می‌رود.

برنامه عصرگاهی «گذر بازار» در این روز با حضور پیشکسوتان گویندگی و با موضوع شغل گویندگی در رادیو از ساعت ۱۶ پخش می‌شود. گفتگو درباره جذابیت‌های شغل گویندگی، تحلیل بازار کار این شغل، بازار کلاس‌های آموزش فن بیان و گویندگی از محور‌های این برنامه است. همچنین تاثیر فن بیان و خوب صحبت کردن برای پیشرفت در سایر مشاغل به عنوان مهارت فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیشکسوتان گویندگی در رادیو مهمانان این برنامه خواهند بود که لیلا یگانه تهیه کنندگی را به عهده دارد.

صدای اردیبهشت

نشاط و شادی در یک روز زیبای بهاری را در روز رادیو از ساعت ۱۰ با ویژه برنامه «صدای اردیبهشت» از رادیو سلامت تجربه کنید.
این برنامه دارای بخش‌های متنوع و مختلفی همچون از «دیروز تا امروز» که به سیر تحولی رادیو، برنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی اختصاص دارد. در بخش «جعبه خیال» مروری بر برنامه‌های قصه محور در رادیو می‌شود. «یاد باد» بازگویی خاطرات رادیو از زبان مردم است.
از دیگر بخش‌های ویژه برنامه صدای اردیبهشت می‌توان به «بوی اردیبهشت» اشاره کرد که بسته‌های حسی کوتاه درباره رادیوست. «رسانه امروز» به نقش رادیو سلامت به عنوان رسانه‌ای تاثیر گذار در حوزه سلامت و «سلامت در نگاه مردم» هم نقش رادیو سلامت در زندگی مردم را بررسی می‌کند. این برنامه به تهیه کنندگی سارا شریفی پخش می‌شود.

بازگویی خاطرات

برنامه «سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که در این روز از ساعت ۱۳ به بازگویی خاطرات پیشکسوتان رادیو، حسن خجسته از معاونان سابق رادیو و همچنین برنامه سازان قدیمی همچون رضا خضرایی، مریم نشیبا و... اختصاص یافته است.

در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» ساعت۶:۳۰ از گروه کتاب و جامعه رادیو فرهنگ بخشی به معرفی پیشکسوتان صدا می‌پردازد. در «هفت کوچه» با هنرمندی منوچهر آذری و عباس محبی از ساعت ۹ درباره برنامه‌های قدیمی رادیو صحبت می‌شود. همچنین گروه ادب وهنر ویژه برنامه «ققنوس» را ساعت ۱۵ به روز رادیو اختصاص داده و در بخشی به شاعرانی که با رادیو همکاری داشتند می‌پردازد. برنامه «هفت اقلیم» نیز با موضوع هنر و رادیو، از ساعت ۱۶ روانه آنتن رادیو فرهنگ می‌شود.

زبان آدمیزاد کتاب گویا شد

ایرانصدا همزمان با روز رادیو کتاب صوتی مستند رادیویی «به زبان آدمیزاد» که راهنمای عملیاتی صفر تا صد تهیه گزارش و مصاحبه برای تولید مستند رادیویی را تهیه و منتشر کرد. این کتاب گویا به نگارش، تحقیق و ترجمه مهدی آذری و زهرا صفائیان و ویرایش فاطمه رحیمی منتشر شده است. این کتاب به پرسش‌هایی مانند «روایت چیست؟» موضوع مستندم را از کجا پیدا کنم؟ «گونه شناسی انواع مستند رادیویی» و ... پاسخ می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ببینید | فراخوان ارسال آثار عملیات تنبیهی وعده صادق به جشنواره پژواک اعلام شد
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • گزارش تصویری | سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • ویژه‌برنامه‌های رادیو برای ۸۴ سالگی
  • تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
  • دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی
  • ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی