Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-24@12:24:30 GMT

تجلیل ضرغامی از استادکاران مرمت

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۰۹۰۴

تجلیل ضرغامی از استادکاران مرمت

استادکاران برگزیده مرمت، خادمان میراث‌فرهنگی و حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌ها تجلیل شدند.

به‌گزارش ایران اکونومیست به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،  مراسم تجلیل از استادکاران برگزیده مرمت و خادمان میراث‌فرهنگی و حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، همزمان با هفته میراث فرهنگی با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ، علی دارابی ـ معاون میراث‌فرهنگی ـ و هادی احمدی روئینی ـ مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ـ و پویا محمودیان ـ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ـ در وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین کمالی اردکانی از استان یزد، صدرالدین شیردل از استان آذربایجان غربی، رحیم زمانی از استان مرکزی، اعظم‌الله کاظمی از استان فارس، رضا اعظمی از استان اصفهان، حجت‌الاسلام محمد فولادی از استان خراسان رضوی، و مهدی پاکدل از استان اصفهان به عنوان  استاکاران برگزیده تجلیل شدند.

حسین کمالی اردکانی متولد شهر اردکان استان یزد و استاد معماری سنتی است. او در رشته‌های سازه‌های سنتی، کاربندی، یزدی‌بندی، نماکاری، شمشه‌گیری و سفیدکاری و مرمتِ بیش از ۳۰ مجموعه تاریخی و سنتی، از جمله بیت شهید صدوقی، حمام خان، خانه مرتاض، کارخانه اقبال، خانه لاری‌ها، خانه پوست فروش، خانه سیگاری‌ها، سرای رسولیان، خانه احرامیان و خانه آخوندی را برعهده داشته است.

صدرالدین شیردل، متولد شهر ماکو استان آذربایجان غربی استاد معماری سنتی است و در رشته‌های سازه‌های سنتی، طاق‌زنی، کاربندی، رسمی‌بندی، سنگ‌تراش، گنبدهای سنتیِ مرمتِ بیش از ۲۰۰ مجموعه تاریخی و سنتی در سراسیر ایران شامل قره کلیسا، کلیسای زُر زُر، مقبره چالدران، مجموعه شیخ صفی، پل‌های لرستان، موزه مشکین‌شهر، سردارماکو، مسجد جامع ارومیه و بانک ملی را عهده‌دار بوده است.

استاد معماری سنتی، رحیم زمانی متولد شهر اراک استان مرکزی نیز در هنرهای گچ‌بری، ابزار کاری، کشته‌بری، سفیدکاری و آهک‌بری مرمت بیش از ۳۰ مجموعه تاریخی و سنتی از جمله عمارت مسعودیه، کاخ گلستان، حرم شاه‌چراغ، کاخ سردارماکو، مسجدجامع بازار، خانه ملیجک ناصرالدین شاه، ثبت اسناد، سردار اسعد بختیار، مجلس شورای ملی، خانه اتحاد و بانک ملی را انجام داده است.

اعظم‌الله کاظمی از فیروزآباد استان فارس، استاد معماری سنتی است که در رشته‌های معماری سنگی، ساسانی و سنگ‌تراشی مرمت بیش از ۷۰ مجموعه تاریخی و سنتی شامل کاخ و آتشکده بیشابور، کاخ سروستان، قلعه دختر فیروزآباد، مناره شهرگور، پل دختر خرم‌آباد و کاخ خسرو قصر شیرین را عهده‌دار بوده است.

رضا اعظمی استاد معماری سنتی متولد اصفهان نیز در رشته تزئینات وابسته به معماری و تزئینات گچ‌بری، مرمت بیش از ۳۰ مجموعه تاریخی و سنتی از جمله تزئینات گچ‌بری شمعدان‌ها و محراب اولجایتو مسجدجامع اصفهان، تزئینات کشته‌بری کاخ عالی قاپو، محراب مسجد جامع نائین و محراب پیربکران، امامزاده هارون ولایت، مسجد اشترخان و گچبری‌های کلیسای وانک را انجام داده است.

حجت‌السلام محمد فولادی متولد شهر خوسف خراسان جنوبی طراح و استاد معماری سنتی در رشته‌های طراحی و معماری شامل طاق‌زنی، سازه‌های سنتی، اندودکاری نما و شمشه‌گیری طراحی، معماری و مرمت بیش از ۹۰ مجموعه تاریخی و سنتی، از جمله معماری سنتی خانه‌های روستایی، مساجد، حسینیه روستای خور، مرمت بادگیرهای روستای خور را برعهده داشته است.

مهدی پاکدل استاد معماری سنتی شامل هنرهای استادکار و سازنده کاشی‌کاری معرق و هفت‌رنگ، معرق‌کاشی، رسمی‌بندی و مقرنس کاشی مرمت بیش از ۱۵۰ مجموعه تاریخی و سنتی شامل گنبد و بدنه‌های مسجد امام اصفهان، حرم امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، شاه چراغ شیراز، کاشیکاری و مقرنس کاری‌های حرم رضوی را عهده‌دار بوده است.

رضا اعظمی از دیگر استادکاران مرمت نیز به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت و به‌صورت برخط در جلسه حضور یافت و قدردانی شد.

در بخش دیگری از این مراسم، حسین بلالی، شهردار بشرویه از استان خراسان جنوبی، مصطفی اشک، دهیار روستای اله‌آباد از استان یزد و محمود مرادی، شهردار سابق نراق و کمیجان از استان مرکزی به‌ عنوان فعالان و تسهیل‌گران حفاظت، ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی روستای اله‌آباد، بشرویه، نراق و کمیجان مورد تقدیرقرار گرفتند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: میراث فرهنگی ، مرمت ، مرمت بناهای تاریخی ، استادکاران مرمت ، ضرغامی ، مرمت آثار تاریخی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میراث فرهنگی مرمت مرمت بناهای تاریخی استادکاران مرمت ضرغامی مرمت آثار تاریخی مجموعه تاریخی و سنتی استاد معماری سنتی میراث فرهنگی مرمت بیش صنایع دستی متولد شهر بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۰۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مجموعه تاریخی «ریسباف» برای احیاء و عملیات نجات بخشی در اختیار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

حمیدرضا محققیان  افزود: با توجه به توافق بعمل‌آمده میان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، از فروردین امسال، این مجموعه تاریخی و صنعتی بزرگ اصفهان پس از برآورد‌های اولیه و تهیه شرح خدمات، برای انجام عملیات نجات بخشی و ایجاد نمایشگاه فرهنگی و گردشگری در آن در اختیار شهرداری قرار گرفت.

به گفته وی، نمایشگاه فرهنگی و گردشگری شهرداری حداقل در محور‌های جنوبی این مجموعه تاریخی خواهد بود.

محققیان یادآور شد: با توجه به مصوبه هیات وزیران در باره واگذاری این مجموعه عظیم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با پیگیری‌های بعمل‌آمده در استان، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بصورت مستقیم پیگیری این موضوع را انجام داد و با مشارکت نهاد‌های مربوط از جمله اداره کل میراث فرهنگی، این بنای تاریخی در زمستان امسال تحویل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان شد.

او ابزار امیدواری کرد تا با همکاری تمام نهاد‌های ذی‌ربط بتوان گام نخست را در راستای اجرای موزه منطقه‌ای اصفهان در این مجموعه عظیم تاریخی آغاز کرد.

،جموعه تاریخی کارخانه ریسباف از جمله آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان است که در مساحتی در حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی در حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالا اصفهان واقع شده است.

کارخانه ریسباف در شمار زیباترین و مهمترین بنا‌های صنعتی و تاریخی ایران قرار دارد که در دوران پهلوی اول، زمانی که ایران رو بسوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.

این کارخانه در شمار ۹ کارخانه‌ای بود که در حوزه صنایع نساجی اصفهان تاسیس شد؛ در این میان «بافناز» برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شد، «صنایع پشم» (روبه‌روی کارخانه ریسباف) در یک مجتمع تجاری به یک سردر و کوشک میانی محدودیت یافت و «نختاب» حفظ، اما تغییر کاربری پیدا کرد و در این میان، حفظ ریسباف بدلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش (اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ، دوچندان بود.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم به این سو تصمیم بر آن شد که مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده می‌شد، معطل ماند تا اینکه در آذر سال گذشته (۱۴۰۲) برای نجاتِ این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان