Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: بر اساس اساسنامه بنیاد ایران‌شناسی،‌ شایسته است امور پژوهشی، علمی و فرهنگی که در بنیاد ایران‌شناسی برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود، دانسته و در عمل پیگیری شود، در همین راستا اقدام به برگزاری محافل نقد و بررسی با مراکز علمی شده است.

به گزارش ایران اکونومیست از معاونت اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، نخستین نشست تخصصی بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه آزاد اسلامی (واحد آکسفورد)، با موضوع «نقش و جایگاه ایران‌شناسی در شناسایی مطالعات تمدنی و تقارب فرهنگی»، به مناسبت پاسداشت روز ملی ایران‌شناسی و در راستای گفتگوهای جهانی ایران‌شناسی، عصر روز دوشنبه -دوم خردادماه١۴٠١- به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست شیدا مهنام معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، عبدالمجید میردامادی معاون اداری و مالی بنیاد، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رضا فدای‌وطن سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای امارات و آکسفورد، زهره زرشناس: استاد و مدیر گروه آموزشی بنیاد ایران‌شناسی، والری گنزالس پژوهشگر و مدرس حوزه هنرهای اسلامی واحد تاریخ هنر و باستان شناسی دانشگاه SOAS، پروفسور ادموند هرتزیک استاد مطالعات ایران‌شناسی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه آکسفورد، حسن فاضلی‌نشلی استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و علاقه‌مندان و پژوهشگرانی همچون: گنجی: معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد و آتوسا مؤمنی: باستان‌شناس، حضور داشتند.

در ابتدای این نشست،‌ پیام آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، به‌صورت ویدئو کنفرانس، برای حاضران پخش شد.

در این پیام رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن اظهار خرسندی در برپایی چنین نشست‌هایی که به بزرگداشت، معرفی و شناخت مشاهیر و هویت ایرانی و اسلامی ایرانیان، پرداخته می‌شود- در کنار برگزاری رویدادهای تقویمی همچون روز ملی ایران‌شناسی و هفتة میراث فرهنگی، چنین بیان کرد: بر اساس اساسنامه بنیاد ایران‌شناسی،‌ شایسته است امور پژوهشی، علمی و فرهنگی که در بنیاد ایران‌شناسی برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود، دانسته و در عمل پیگیری شود. همچنین خدماتی که در بنیاد ایران‌شناسی تاکنون انجام شده است، باید معرفی و اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: برگزاری چنین جلسات و محفل‌های علمی که به نقد و بررسی و ارائه راهکار در حوزة شناخت ایران فرهنگی کمک می‌کنند، تداوم یابد و امری موقت نباشد، تا ثمره داشته باشد.

خامنه ای تصریح کرد: بنیاد ایران‌شناسی این توانایی را دارد تا تاریخ این ملت را در وهله نخست به جوانان و ملتش و در وهله بعد به جهانیان معرفی کند. در واقع ملتی که هویت خود را نشناسد و خدماتی که هویت فرهنگیش به تمدن جهانی کرده است، را نداند، رو به افول خواهد گذارد. 

وی توصیه کرد: چنین جلساتی تداوم یابد و ایران فرهنگی و هویت غنی و اصیل ایرانی- اسلامی این سرزمین، بیش از پیش به جهانیان معرفی شود.

مهنام،‌ معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، نیز ضمن تبریک روز ملی ایران‌شناسی و هفته میراث فرهنگی، با اشاره به رسالت بزرگ بنیاد ایرانشناسی در معرفی اصالت و ریشه‌های فرهنگی ایران‌زمین‌ و تحقیق و پژوهش در این حوزه، به شبکه‌سازی و اشتراک‌گذاری این دانش اشاره کرد.

به گفته وی تمدن، هویت و اصالت ایرانی بزرگترین داشته و ظرفیت ایرانیان است که، بنیاد ایران‌شناسی بر اساس رسالت‌هایش وظیفه به‌روزرسانی پژوهش های موجود در این حوزه و کمک به تقویت دیگر مراکز ایران‌َشناسی- چه داخلی و چه خارجی- و ایجاد شبکه‌سازی با آنها در راستای انتقال دانش و تجربیات- به‌صورت دو سویه- را دارد.

مهمان تصریح کرد: این شبکه‌سازی و به اشتراک‌گذاری دانش‌های نوین در زمینة ایران‌شناسی، سبب‌ساز اطلاع‌رسانی و تقویت آگاهی‌سازی در این حوزه شده و باعث می‌شود از نهاد خانواده گرفته تا دانشگاه‌ها به درک بهتر ایران فرهنگی و هویت ایرانی و انتقال آن- چه به‌صورت سینه به سینه و چه به‌صورت علمی و دانشگاهی- کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای کمک به معرفی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بنیاد ایران‌شناسی،‌ با تفاهم‌نامه‌ای با واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی، این شبکه‌سازی شکل گرفته و ضمن برگزاری نخستین هم‌اندیشی در این باره با حضور ایران‌شناسان داخلی و خارجی طی نشست امروز، در نخستین گام قرار به برگزاری نمایشگاه دائمی عکس از عکاسان برتر ایرانی با موضوع جاذبه‌های فرهنگی و تمدنی ایران‌زمین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت- برای ایرانیان خارج از کشور و غیر ایرانیان علاقه‌مند- در حوزه‌های صنایع دستی، هنرهای تجسمی‌، نقالی، معرفی ‌تاریخ، هویت و فرهنگ ایرانی و مشاهیر ایرانی، شده است.  

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه ایران‌شناسی تنها یک مفهوم به معنای شناخت یک کشور و یا ناحیه جغرافیایی خاص نیست، بلکه تمدنی است که می‌تواند کمک‌کار بشر امروز در رویارویی با چالش‌های پیش رویش باشد، ‌

وی ادامه داد: ایران‌شناسی کمک به بشریت برای تمدن‌سازی جدید است. از طریق مرکز مطالعات ایران‌شناسی در آکسفورد و با همیاری بنیاد ایران‌َشناسی این پیشنهاد در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد تا با شبکه‌سازی و برقراری ارتباط میان ایران‌شناسان داخلی و خارجی بتوانیم کمکی در امر پژوهش‌های ایران‌شناسی به محققان داخلی و خارجی باشیم. 

وی افزود: برگزاری جایزه ایران‌شناسی در راستای تقویت این شبکه و تشویق ایران‌شناسان، از دیگر اهداف این طرح است. بر این اساس و در راستای تحقق این امر راه‌اندازی مدارس تابستانه و زمستانه ایران‌َشناسی در واحد آکسفورد و دیگر مراکز خارجی، مثمرثمر ارزیابی می‌شود.

در ادامه، دیگر ایران‌شناسان حاضر در نشست، به ارائه سخنرانی و بیان نقطه‌نظرات خود حول موضوع جلسه پرداختند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: آکسفورد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، محمد مهدی طهرانچی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی محمد مهدی طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامی بنیاد ایران شناسی ایران شناسی اطلاع رسانی ایران شناسی ایران شناسان شبکه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۱۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه علمی، سکوی جهش تولید

  با توجه به اهمیت روز افزون پژوهش‌های کاربردی و فناوری‌های نوین درعصر اقتصاد دانش‌بنیان، ضروری‌است که در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ساله، نقشه جامع علمی و همچنین اجرای برنامه‌های توسعه کشور، ضمن بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه پژوهشگران بر‌جسته و نگهداشت سرمایه‌های انسانی، پژوهشی و جذب پژوهشگران فرهیخته ایرانی مقیم خارج از کشور به داخل، از پژوهش‌های کاربردی که منجر به تولید محصول، ثبت پتنت یا دانش فنی می‌شوند و همچنین از پژوهش‌های پایه که در مرز‌های علم هستند، منطبق با اولویت‌های ملی مورد حمایت قرار بگیرند. در گفت‌وگو با دکتر علی‌محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران و عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری به مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این بنیاد در جهت حمایت از توسعه علم در کشور در سال جدید پرداخته‌ایم. 
ترویج علم وتولید دانش و فناوری درکشورنیازبه سرمایه‌گذاری بر پژوهش و زیرساخت‌های مرتبط با آن به‌خصوص زیرساخت‌های انسانی پژوهش دارد. امروزه توسعه پایدار، پیشرفت و رفاه مردم در گرو کشف، پرورش، حفظ و نگهداری نخبگان و سرمایه‌های علمی این مرز و بوم است، زیرا نخبگان و پژوهشگران با تولید علم و دانش و ترویج علم و فناوری باعث توسعه علمی و فناوری، توسعه متوازن، پایدار و همه‌جانبه و ترقی و تعالی کشور می‌شوند. ازاین‌رو کشف، شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از این قشر نخبه، تقویت انگیزه آنها، جلب مشارکت و همکاری‌های آنان درزمینه‌های گوناگون به منظور تولیدعلم و توسعه علمی و فناوری کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر فراهم ساختن زمینه‌ای مناسب برای بالندگی استعداد و توانمندی این افراد و نیل به این هدف متعالی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنیاد ملی علم ایران محسوب می‌شود. این بنیاد در راستای مأموریت‌های خود برای کمک به توسعه زیرساخت‌های پژوهش و ترویج آن در کشور، برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای برای اعضای هیأت علمی تعریف کرده است تا طرح‌های تحقیقاتی منجر به تولید علم و گسترش مرز‌های دانش شود و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، ترویج و عمومی‌سازی علم در کشور به بخش جدایی‌ناپذیر پژوهش تبدیل گردد. 
 
افزایش ۲۵درصدی سقف حمایتی بنیاد ملی علم
بنیاد ملی علم طی دو دهه فعالیت خود اقدامات مؤثری برای حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده است. این بنیاد امسال نیز مطابق سال‌های گذشته درراستای اجرایی‌سازی اولویت‌های نقشه جامع علمی و کمک به حل مسائل اساسی کشور و توسعه فعالیت‌های پژوهشی، برنامه‌های متعددی در حال اجرا دارد. دکترعلی ‌محمد سلطانی دراین باره می‌گوید: هر ساله اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه‌ها طرح‌های پژوهشی‌شان را اعم از رساله دکتری، پسا دکتری و کرسی پژوهشی به بنیاد ملی علم ارسال می‌کنند و بنیاد نیز این طرح‌ها را پس از بررسی مورد پذیرش و حمایت قرار می‌دهد.خوشبختانه سقف حمایت ما امسال نسبت به سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافته و می‌توانیم طرح‌های بیشتری راموردحمایت قرار دهیم. سال گذشته سقف حمایت بنیاد ملی علم از طرح‌های معمولی و مستمر۲۴۰میلیون تومان بود.امسال این مبلغ به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. وی می‌افزاید: علاوه بر آن درماه‌های مختلف سال نیزفراخوان‌هایی باموضوعات ویژه وموردنیاز کشورکه از سوی سازمان‌های تخصصی دریافت شده، اعلام می‌کنیم. طبیعتا حمایت مالی از پژوهشگران دراین نوع فراخوان‌های خاص از نظر عددی نسبت به طرح‌های پژوهشی مستمر بالاتر است. برای مثال اخیرا ما در حوزه ایمنی، ‌درمانی و موضوع جمعیت و پیشرفت فراخوان‌هایی به اعضای هیأت عملی دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم. به گفته رئیس بنیاد ملی علم ایران، این فراخوان‌ها معمولا براساس اسناد بالادستی وراهبرد‌های ملی ازسوی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) اعلام می‌شوند.سقف حمایتی بنیاد ملی علم از این فراخوان‌ها نیز متفاوت است. سال گذشته ۴.۵میلیارد تومان حمایت در قالب فراخوان داشتیم.
 
تفاهم با ۳۰ دانشگاه برای اجرای برنامه‌های مأموریت‌گرا
همچنین بنیاد ملی علم درراستای حمایت وبهره‌برداری مؤثر ازظرفیت‌های بالقوه پژوهشگران برجسته کشور وحمایت از پژوهش‌های کاربردی و پایه، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌های علم و فناوری کشور منعقد کرده و انجام پژوهش‌های علمی اولویت‌دار و مأموریت‌گرا را در دستورکار خود قرار داده است. دکتر سلطانی دراین خصوص به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر بنیاد ملی علم با برخی سازمان‌های علم و فناوری کشور مانندستاد‌های توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری یا برخی وزارتخانه‌ها به‌منظور حمایت مشترک از طرح‌های پژوهشی تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده است. درقالب این تفاهم‌نامه‌ها به صورت مشترک از طرح‌های پژوهشی حمایت می‌کنیم‌؛ درصدی از حمایت‌ها از سوی بنیاد ملی علم ودرصد دیگری از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد انجام می‌شود.وی می‌افزاید: تفاهم‌نامه‌هایی رانیز برای حمایت ازموسسات دارای مأموریت بادانشگاه‌هاو پژوهشگاه‌ها منعقد کرده‌ایم‌. سال گذشته با ۳۰دانشگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم. هرکدام از این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها براساس سازمان بالادست، محور‌های مأموریت خودراانتخاب واعلام کرده‌اند ودرقالب این طرح‌ها تا ۱.۵برابرسقف بنیادملی علم از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حمایت کرده‌ایم. همچنین برنامه دیگری باعنوان حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرا می‌کنیم. در این برنامه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز‌های خود را اعلام می‌کنند. سپس بنیاد ملی علم این نیاز‌ها را ارزیابی کرده و با اعلام فراخوان پژوهشی از اعضای هیأت علمی برای شرکت و اجرای این طرح‌ها دعوت به عمل می‌آورد. رئیس بنیاد ملی علم ایران تصریح می‌کند: «هم‌اکنون براساس آیین‌نامه‌های بنیاد فقط از اعضای هیأت علمی موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های داخلی و حوزوی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی استفاده می‌کنیم اما در برنامه‌های آینده، بنیاد ملی در نظر دارد از اعضای هیأت علمی ایرانی مقیم دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز حمایت کند و از توانمندی‌های بالقوه این افراد نیز بهره‌مند شود.

جهش تولید با حمایت از پژوهش‌های عمیق 
بنیاد ملی علم همسو با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده، برنامه‌های متنوعی برای ترویج علم و افزایش مشارکت مردم در نظر گرفته است. عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در این باره اظهار می‌کند: هرچند گروه هدف و مخاطبان اصلی بنیاد ملی علم، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی‌اند و کار تولید در شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود و اجرای این شعار در حیطه وظایف سازمان‌ها و مؤسسات تولید‌کننده محصول محسوب می‌شود اما این مرکز نیز سعی دارد برای تحقق شعار سال، نقشی را ایفا کند‌ از این‌رو برنامه حمایت از پژوهش‌های عمیق شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود دارد.  براساس این برنامه شرکت‌هایی که تولید‌کننده هستند، می‌توانند درخواست نسل بعدی محصول‌شان را به‌صورت تقاضانامه به بنیاد ملی علم اعلام کنند.  ما نیز در قالب فراخوان آن نیاز را اعلام و کار پژوهشی‌اش را شروع می‌کنیم. برای تحقق بخش مشارکت مردمی هم بنیاد ملی علم امسال برنامه ترویج علم را در نظر دارد و شب‌های علم را در کشور برگزار خواهد کرد.   

دیگر خبرها

  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • اجرای برنامه های متنوع فرهنگی بنیاد شهید در ایلام قابل تقدیر است
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • حفظ ارزش‌های اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهیم
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • همایش «آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب» در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌شود
  • کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است