Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@04:57:20 GMT

مدینه فاضله موهوم؟!

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۲۸۴۲

مدینه فاضله موهوم؟!

در روز شنبه اول خرداد ماه 1401، سایت روزنامه اعتماد (اعتماد آنلاین) یادداشتی را از آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت منتشر کردکه در آن منصوری به فاع از جریان دوم خرداد پرداخته و بااستفاده از کلیشه‌های همیشگی اصلاحات نظیر: آزادی، جامعه مدنی، مردم‌سالاری و… برای مخاطب مدینه فاضله‌ای را ترسیم می‌کند که در 8 سال دولتداری آن‌ها به وقوع پیوسته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او در ابتدا می‌نویسد: «روزی تاریخی که یادآور امید به معنویت و عدالت و آزادی و مردم‌سالاری است. امیدی که در دل خود، روزگاران گذشته و صفی از مبارزان را به یادت می‌‌آورد.» 

بازی کردن در میان مفاهیم سیال و هرچیزی را به چیزی دیگر بدون مبنای نظری مناسب مرتبط کردن، یا کار بی‌سوادان است یا ترفند سیاست‌بازان. این کاری است که آذر منصوری در یادداشت خود درباره دوم خرداد به کار بسته است. کلی گویی و ابهام، انتساب‌های بی‌قاعده و محل مناقشه، مصادره به مطلوب شخصیت‌ها و…

وی دوم خرداد را نماد معنویت و آزادی شمرده است! اینکه چگونه و چرا باید امید به «معنویت»، «عدالت»، «آزادی» و «مردم سالاری»، جملگی را به یک روز مشخص مثل دوم خرداد نسبت داد از همین بازی‌های زبانی و کلی‌گویی‌های رسانه‌ای است که آذر منصوری در یادداشت خود درباره دوم خرداد دقیقاً از همین ترفند بهره برده است.»

دبیر کل حزب اتحاد ملی دقیقاً از کدام معنویت صحبت می‌کند؟ آیا رهاورد معنوی و امید به آن؛ همان مفاهیم روشنفکری دینی است که حاصلش نظریه قبض و بسط شریعت، تفاسیر هرمنوتیکی، علمای ابرار، مسیر پیامبری و… است؟ خوب بود ایشان دقیقاً مقصود و منظور خویش را از این معنویتی که در دوم خرداد جست‌وجویش می‌کنند بیان می‌کردند تا بدانیم این آموزه‌های دینی دقیقاً چه سنخیت و تناسبی با متن و بطن دین دارد. معنویت مطلوب عاشقان دوم خرداد چه رابطه‌ای با چهل حدیث و مصباح‌الهدایه امام خمینی و انسان در اسلام شهید مطهری دارد؟  

آذر منصوری در ادامه از عدالت، آزادی و مردم‌سالاری سخن رانده است.گویی مدینه فاضله نبوی به یُمن اندیشه‌های روشنفکرمآبانه و سیاست لیبرالیزه شده‌ای که حسین بشیریه و دوستانش برای دولتمردان در دانشگاه طراحی می‌کردند، در دوره ۸ ساله آنان به منصه ظهور رسیده و تجلی یافته است. فارغ از بحث‌های تکراری در باب چیستی مردم‌سالاری در اندیشه طیف اصلاحات و مقایسه آن با تعالیم انقلاب اسلامی و امامین آن، تنها یک پرسش مطرح می‌شود و آن این است که با وجود چنین تفسیر مثبت و زیبایی که دبیرکل حزب اتحاد ملت برای دوم خرداد طرح کرده است، چرا اصلاحات ۸ سال بعد از دوم خرداد و در سال ۱۳۸۴ از انتخابات شکست خورد و ردای ریاست‌جمهوری را به رقیب سرسخت خود واگذار کرد؟ مگر نه آنکه این فعال اصلاح‌طلب می‌نویسد: «دوم خرداد، نه روزنه که افقی بود به سوی آنچه در پس همه این مبارزات و مجاهدت‌ها، همه ایرانیان و آزادیخواهان طرفداران گذار در جست‌وجوی آن بودند. خاتمی بدون پیشوند و‌ پسوندهای مرسوم آمد، از صلح، گفت‌وگو، توسعه، مردم‌سالاری و آزادی حق مخالف و رواداری و ایران برای همه ایرانیان گفت.»

یا حقیقتاً عمل و کلام آنها چندان تفاهم و سازگاری باهم نداشته است که مردم، رقیب آنها‌ را برگزیدند که خود در سطور پایانی به این حرف اقرار می‌کند و می‌نویسد: «دوم خرداد فرصتی نیز برای مصلحان دموکراسی‌خواه بود تا با هدف قرار دادن قدرتمندسازی جامعه، مسیر تواناسازی حکمرانی را فراهم‌تر کنند. اما آنها نیز قدر این فرصت را ندانستند.»

یا از دیگر سو جامعه ایرانی، آن هم در گستره عظیمی نمک‌نشناسی به حق اصلاح‌طلبان کرده‌اند. قول اخیر را اگر بپذیرند به شعار و کلیشه همیشگی‌شان در باب «توجه به خواسته مردم» پشت کرد‌ه‌اند: «او‌ [سیدمحمد خاتمی] شاید حرف جدیدی نزد، اما به یاد همه ما آورد که رمز و راز دور کردن همه تهدیدهای درونی و بیرونی توجه به خواست مردم، شنیدن صدای مردم و آشتی و گفت‌وگوی صادقانه با مردم است.» البته که مردم ایران بلوای ۱۳ سال پیش را فراموش نکرده‌اند و بحمدالله معنای احترام به انتخاب مردم را هم از به آشوب کشیدن کشور و امنیتی کردن فضای جامعه به وسیله طیف اصلاحات فهمیدند!

سیاست‌مدار اصلاح‌طلب کشور در بخش‌هایی از این یادداشت خود آورده است: «[دوم خرداد] امیدی که در دل خود، روزگاران گذشته و صفی از مبارزان را به یادت می‌‌آورد. از او که به بهای ‌پیشرفت و اصلاح و استقلال ایران با خون خود حمام فین کاشان را تاریخی کرد تا آن که محصور احمدآباد شد و نشانش را پس از سال‌ها در همانجا می‌جوییم، تا آزادی‌خواه نستوه انقلاب که فریاد مداومش مبارزه با استبداد بود و خمینی کبیر که مردم را ولی‌ نعمت خود نامید و همه زنان و‌ مردانی که تاریخ زندگی آنها سراسر مبارزه در برابر استبداد است و تلاش و تاب‌‌آوری برای آزادی و حصول آنچه صلاح سرزمین ایران و مردم آن است.»
کژتابی دیگر نویسنده در این یادداشت ، ردیف کردن تصریحی و تلویحی تعداد زیادی از رهبران و مبارزان انقلاب اسلامی به عنوان رهبران دوم خردادی است که از همان جنس حرکت در سایه و ابهام برای مصادره به مطلوب کردن نام‌های بزرگ و به خدمت در آوردن آنها در مسیر اهداف خود است.

وی بی‌آنکه خطوط گسل گفتمان دوم خرداد را در مقایسه با مشی و مرام رهبران واقعی جمهوری اسلامی نشان دهد، طیفی غیرمنسجم از شخصیت‌های متفاوت را رهبران دوم خرداد می‌شمارد و در این مسیر حتی از خرج کردن امام خمینی برای تلقین دوم خرداد به عنوان تراز انقلاب اسلامی نیز دریغ نمی‌ورزد. و کیست که نداند گفتمان دوم خرداد و تداوم نظری آن تا کنون که به جریان تجدیدنظرطلبان منتهی شد، چیزی جز انفصال از خط انقلاب و گفتمان امام خمینی و انفکاک نظری و عملی از تراز انقلاب اسلامی نبود. آیا جریانی که تئوریسین آن نظیر اکبر گنجی با وقاحت تمام می‌گوید: «اصلاح طلبان امام را به موزه می‌برند» با مشی و نگرش امام امت سازگاری دارد؟

شهدا؛ که ناموس حضرت امام تلقی می‌شدند در رسانه‌های اصلاحاتی چه جایگاهی دارند؟ از همین منظر است که می‌توان اضطراب فکری اصلاحات را کشف کرد؛ از سویی تئوریسین‌های روشنفکرشان در غرب مثل  صاحب نظریه علمای ابرار ،نظریات علمیشان در تقابل جدی با نظام اسلامی است ، از سویی در ایران عده‌ای از آنها به حفظ و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی مبادرت می‌کنند. تکلیف باید روشن باشد!

منبع: الف

کلیدواژه: انقلاب اسلامی مردم سالاری آذر منصوری دوم خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به اسراییل، بشارتی برای آزادی قدس

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد موحدی دادستان کل کشور در پیامی از اقدام غیورانه و شجاعانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات موفق وعده صادق علیه مواضع رژیم صهیونیستی کودک‌کش قدردانی کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتظارها شب گذشته به سر آمد و هیمنه پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی برای چندمین مرتبه در ماه‌های اخیر با حمله گسترده پهپادی و موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه در عملیات وعده صادق عزیز فرو ریخت.

اقدام تروریستی رژیم غاصب اسرائیل در بمباران کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رسانیدن سردار زاهدی و جمعی از هم‌رزمانش، تجاوز آشکار آن رژیم جنایتکار به خاک وطنمان بود و موضوعی نبود که به سادگی بتوان از کنارش گذشت و تنبیه متجاوز که وعده صادق رهبر مقتدر و حکیم انقلاب اسلامی بود، با عملیات موفقیت‌آمیز و هوشمندانه موشکی و پهپادی سپاه پاسداران محقق شد و چه زیبا دل یاران و دوستان امت حزب الله را شاد کرد و استکبار جهانی را به حاشیه برد.

جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال صلح و ثبات در منطقه است، اما به هیچ عنوان اجازه دست درازی به خاک کشور را به دشمنان ملت نمی‌دهد. این حمله تاریخی که در نوع خود در جهان بی نظیر است تنها بخشی از موج خشم و نفرت آزادی‌خواهان از رژیم متجاوز صهیونیستی است و پیام روشنی برای آن رژیم اشغالگر و حامیانش دارد؛ اینکه ایران اسلامی امروز سرافرازانه با تمام قوا در برابر دشمنان خود ایستاده و هر رژیم نامشروعی بخواهد فکر ماجراجویی در سر بپروراند، پاسخی کوبنده و پشیمان کننده‌تر در انتظارش است.

بی تردید نه تنها ملت بزرگ ایران، بلکه تمام آزادی خواهان جهان و مردم مظلوم فلسطین به ویژه مردم داغ دیده غزه، این شجاعت رزمندگان غیور سپاه را ارج می‌نهند و جبهه مقاومت با بشارت این پیروزی عظیم امیدوارانه‌تر مسیر خود را تا آزادی قدس شریف طی می‌کنند.

اینجانب همسو با مردم و در کنار سایر مسؤولان از اقدامات دلاورمردان سپاه قدردانی نموده و از خداوند متعال آرزوی پیروزی‌های آتی در مقابله با جبهه کفر و نفاق را برای آن شجاعان ذیل الطاف الهی و حرکت در مسیر مهدوی با پیروی از منویات مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای (عزیز) خواستارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزادی ۴ زندانی نیازمند با گلریزان مردم و خیران کوهپایه
  • اعزام بیش ۳ هزار یزدی به سرزمین وحی
  • اعزام بیش سه هزار یزدی به سرزمین وحی
  • آنچه رخ داد خواست و مطالبه مردم بود
  • حمله موشکی به اسراییل، بشارتی برای آزادی قدس
  • اعزام ۳۸۰ زائر چهارمحال و بختیاری به حج تمتع
  • ۳۸۰ زائر از چهارمحال‌ و بختیاری به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • تجمع مردم سنندج در حمایت از پاسخ موشکی ایران به اسرائیل + فیلم
  • خرداد، پایان فرصت بروزرسانی سند آمایش مازندران
  • دیدار نابغه کشتی جهان با عبدالرشید سعدالله‌یف در مدینه+عکس