Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ایران»، یوزپلنگ ماده‌ای که پس از ماه‌ها انتظار بالاخره در ۱۱ اردیبهشت‌ماه در پارک ملی توران سزارین صحرایی شد و سه توله به دنیا آوردکه متاسفانه  تاکنون دو توله آن از دست رفته‌اند و تمام امید‌ها به تنها توله باقیمانده معطوف شده است.

تلف شدن یکی از یوزپلنگ‌های تازه متولدشده در پارک ملی توران و اشتباه در تعیین جنسیت یوز‌ها و شایعه سزارین توله‌ها بدون دستکش، در روز‌های نخست حاشیه‌ساز شد و این مسائل، واکنش‌های مختلفی را در محافل تخصصی و رسانه‌ای به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل تلف شدن توله اول مشکل مادرزادی گزارش شد و سکوت قابل‌تأمل سازمان محیط‌زیست در این زمینه ادامه یافت تا اینکه توله یوزپلنگ دوم «ایران» هم بعد از چند روز به علت آنچه شیر بی‌کیفیت اعلام شد، جان خود را از دست داد.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، دامپزشک تیمارگر توله یوز‌ها متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها شده بوده و به‌فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات‌وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوز‌ها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام کرده بوده است.

چه خبر از کالبدشکافی توله «ایران»؟

نتایج کالبدشکافی یوز تلف‌شده «ایران» اعلام شد و معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عامل اصلی مرگ این یوز را «نبود شیر مناسب و تحریم‌ها» اعلام کرد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: شیر باکیفیت برای این گونه خاص در کشور وجود ندارد و شیر مخصوص هم به علت «تحریم» به‌طور مستقیم قابل خرید نیست.

آقای اکبری با پذیرش خطای سازمان حفاظت محیط‌زیست در تلف شدن توله دوم گفت: تجربه این کار در کشور وجود نداشته و از ظرفیت‌های موجود استفاده شده است.

به گفته معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کالبدگشایی‌هایی که انجام‌شده، نشان می‌دهد یبوست زیادی در دستگاه گوارش توله یوزپلنگ تلف‌شده وجود دارد و توده یا لخته‌ای از شیر‌هایی که مصرف کرده بود هم در دستگاه گوارش آن دیده شده است.

آقای اکبری می گوید: فرضیه‌های اول دامپزشکان این است که شیر کیفیت مناسبی نداشته و البته اقدامات تکمیلی برای کار‌های تشخیصی در حال انجام است.

محیط‌زیست برای حفاظت از تنها توله «ایران» بالاخره دست بکار شد

حالا سازمان حفاظت محیط‌زیست بعد از این همه مدت و تلف شدن دو توله یوزپلنگ «ایران»، دست به کار شده و گویا قرار است اتفاقاتی برای حفاظت از تنها توله «ایران» رخ دهد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پی بردن به دلایل تلف شدن دو توله یوزپلنگ «ایران»، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است تا هرگونه قصوری در زمینه تلفات رخ داده برای یوزها، بررسی شود.

آقای سلاجقه می‌گوید: یک دامپزشک اندونزیایی در حال ورود به کشور است تا در این راستا از توله یوز‌های ایران مراقبت کنند.

پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت در پارک ملی توران نیازمند برنامه‌ریزی، امکانات و تجهیزات، پشتیبانی و تیم‌های قوی بود که بسیاری از فعالان زیست‌محیطی عقیده دارند سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه کوتاهی کرده است.

جفتگیری یوز آسیایی در اسارت یک دستاورد بزرگ علمی تاریخی است

در پی اتفاقات اخیر خبرنگار ما با آقای عبدوس کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان سمنان که نقش موثری برای وقوع این دستاورد بزرگ تاریخی داشتند گفتگو کرد.

کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: جفتگیری یوزپلنگ آسیایی در اسارت یک دستاورد بزرگ علمی تاریخی برای کشورمان محسوب می شود که تا کنون بی سابقه بوده است و ما طی دو سال موفق شدیم ایران، تنها یوزپلنگ آسیایی زادآور باقیمانده در اسارت را بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی باردار نماییم.

آقای عبدوس می‌گوید: برای اینکه به اهمیت و دشواری این دستاورد بزرگ پی ببریم کافیست نگاهی به مقالات منتشره از شانس موفقیت زادآوری در مراکز مشابه تکثیر در اسارت یوزپلنگ‌های آفریفایی داشته باشیم، اسناد معتبر علمی در این خصوص نشان میدهند که شانس زادآوری یوزپلنگ‌های آفریقایی در اسارت فقط ۱۵ درصد بوده است آن هم در شرایطی که آن‌ها ده‌ها یوزپلنگ از هر دو جنس نر و ماده در هر یک از مراکز تکثیر در اختیار داشته‌اند.

کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ما فقط یک فرد ماده زادآور در اختیار داشتیم و حتی برای بارور نمودن آن یوزپلنگ نر زادآور هم نداشتیم و مجبور به زنده‌گیری یوزپلنگ نر وحشی از طبیعت و صرف زمان زیادی برای پذیرش شرایط اسارت توسط وی بودیم.

آقای عبدوس می‌گوید: به هر وجه با توکل به عنایت الهی و اتکاء به دانش بومی تیمی از مجرب‌ترین اکولوژیست‌ها و دامپزشکانی با تخصص‌های مختلف از دانشگاه سمنان و سایر دانشگاه‌های کشور، کار را با موفقیت به سرانجام رسانده و شاهد جفتگیری موفق و نتایج آزمایشاتی که احتمال بارداری را قطعی می‌نمود، بودیم.

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: هر چند نقد‌هایی بر نحوه اقدامات و برنامه ریزی تیم ، پیش از زایمان، حین زایمان و پس از زایمان ایران وجود دارد که طبیعی است و به مرور مورد اصلاح قرار گرفته و خواهند گرفت، لکن وقایع پیش آمده به هیچ وجه نمی تواند دستاورد بزرگ این اقدام که دستیابی به تکنیک زادآوری یوزپلنگ آسیایی در اسارت است را نادیده گرفت و یا به هر دلیل آن را متوقف کرد.

آقای عبدوس گفت: از تمام دوستداران طبیعت و حیات وحش ایران و علاقمندانی که به سرنوشت این گونه محبوب اهمیت قائلند تقاضا دارم نیمه پر لیوان که تجارب ارزشمند حاصله برای باروری مجدد ایران در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران است را ارج نهاده تا افق روشنی برای ایجاد یک جمعیت پشتیبان و حفظ ژن‌های این گونه در کشورمان ترسیم گردد.

گرچه اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات جان تنها یوز باقیمانده از فرزندان «ایران» بسیار دیرهنگام انجام می‌شود؛ اما امید است با ورود دامپزشک اندونزیایی برای مراقبت از توله یوز ایران، این گونه باارزش مثل برادران خود از دست نرود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از زینب حیدری 

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یوزپلنگ آسیایی حیات وحش حفاظت محیط زیست استان سمنان سازمان حفاظت محیط زیست کارشناس محیط زیست آسیایی در اسارت یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران دستاورد بزرگ توله یوزپلنگ توله یوز تلف شدن یوز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روز جهانی زمین پاک یکی از رویداد مهم جهانی به شمار می‌رود که هر ساله در تمام کشور‌ها برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسایل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین برگزار می‌شود.

روز جهانی زمین پاک را که هر ساله در ایران در دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، باید یک جنبش محیط زیستی تلقی کرد تا همگان از اهمیت زمین و مزایای بی بدیل آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند. البته مردم دیگر نقاط جهان این روز را هر ساله در ۲۲ آوریل گرامی می‌دارند.
این روز، روزی برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسایل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین است در حقیقت یکی از دلایل نامگذاری چنین روزی در پاسخ به بحران محیط زیست صورت گرفت و نتایج بسیار خوبی در پی داشت. در پی برگزاری نخستین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط زیستی به راه افتاد در حقیقت از جمله اهدافی که برای نام گذاری این روز بر شمرده شده است می‌توان به کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی، حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض و تشویق جنبش‌های محیط زیستی اشاره کرد. این روز که بعد از گذشت ۵۰ سال همچنان یک رویداد مهم جهانی محسوب می‌شود و هر ساله برگزاری برنامه‌ها و رویداد‌های متعددی را در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد، گاهی به یک روز ختم نشده و هفته‌ای به نام هفته زمین را به خود اختصاص می‌دهد، در ایران این هفته به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است و در این مدت اقدامات مهمی برای بالا بردن آگاهی مردم و حفاظت از محیط زیست صورت می‌گیرد.

نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب‌های محیط زیست
با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب‌ها و آلاینده‌های رو به گسترش در شهر‌ها بسیار مهم است و می‌تواند در نهادینه ساختن باور، پاک بودن و پاک زیستن نقشی انکار ناپذیر ایفا کند. بسیاری از کارشناسان به نقش سازمان‌های مردم نهاد و نیز آحاد مردم در قالب انجمن‌های زیست محیطی تاکید می‌کنند.
یک فعال محیط زیست در این خصوص گفت: خودخواهی‌های انسانی باعث شده تا محیط زیست مورد تهدید قرار گیرد. فرهنگ سازی می‌بایست از اجتماعات کوچکتر آغاز شود به عنوان مثال در اردو‌های دانش آموزی که در طبیعت برگزار می‌شود، نیاز است تا کودکان و نوجوانان را با نحوه حفاظت از این سیاره آبی و دوستی با محیط زیست آشنا کرد. افرادی مانند دانش آموزان، کشاورزان، زنان و کوهنوردان می‌توانند به خوبی دوستی با محیط زیست را به دیگران آموزش داده و در جهت پاکسازی سیاره آبی تلاش کنند. از بین رفتن انرژی تنها قسمت کوچکی از پیامد‌ها و مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی و رها کردن زباله در طبیعت است که در روز جهانی زمین پاک در سطح جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد. لازم است، بدانیم که هر یک از ما با فعالیت‌هایی به ظاهر کوچک می‌توانیم دوستی خود را با این سیاره آبی اثبات کرده و این احساس را در روز جهانی زمین پاک به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین در مرحله نخست باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم، زیرا با کار‌های کوچک نیز می‌توان باعث شد تا زمین بتواند نفس بکشد. به عنوان مثال با مصرف کمتر کاغذ می‌توانیم باعث کاهش قطع درختان شویم و این همان چیزی است که در روز جهانی زمین پاک در مورد دوستی با این سیاره آبی بیان می‌شود. از طرف دیگر با کاهش مصرف کاغذ به طور مستقیم زباله کمتری نیز تولید خواهد شد. یکی دیگر از توصیه‌های کارشناسان محیط زیست درباره دوستی با این سیاره آبی در روز جهانی زمین پاک این است که در مصرف آب صرفه جویی کنیم، زیرا که آبادانی زمین و رشد و نمو گیاهی وابسته به آب است.
همچنین با گسترش فرهنگ سازی‌ها می‌توان از انداختن زباله در داخل رودخانه ها، جوی‌ها و آب راه‌ها جلوگیری کرد. استفاده نکردن از کیسه نایلونی و جایگزین کردن کیسه پارچه‌ای به جای آن، اهمیت دادن به بازیافت زباله و حرکت در کمک به این حرکت مفید زیست محیطی، انجام دادن حرکت‌های اجتماعی مانند پاک سازی کوهستان، رودخانه‌ها و جنگل‌ها به منظور پاک سازی آنها از زباله و ... از دیگر اقداماتی به شمار می‌روند که می‌توان برای حفاظت از زمین انجام داد؛ و چه خوش گفت سهراب سپهری که …
یادم باشد کاری نکنم که به قانون زمین بر بخورد.

مهدی حسن پور و گزارشی از روز زمین پاک:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • کشف توله شیر در خانه‌باغی در ساری
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • محیط زیست روی مدار "رهاورد"
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • اضافه شدن ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ
  • ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ اضافه شده است