Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، با روی کار آمدن دولت جهادی سیزدهم مقوله دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از اولویت های دولت در دستور کار قرار گرفت و در این بین توسعه تبادلات تجاری با کشورهای عضو CIS (کشورهای مستقل یا همسود)در جایگاه بهتری نسبت به سایر مناطق قرار داشت.

در همین راستا و بر اساس اعلام معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از تاریخ دهم تا دوازدهم تیرماه شاهد برگزاری رویداد تجاری و نمایشگاهی اختصاصی جمهوری اسلامی در آلماتی قزاقستان خواهیم بود، نمایشگاهی که قرار است با مشارکت تجار و بازرگانان ایرانی با اولویت فعالان اقتصادی استان های مرزی برگزار شود تا تولیدات این استان ها به  فراخور توانمندی های بومی هر استان در معرض نمایش گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مسوولان ذیربط  تجار و بازرگانان گلستانی هم قرار است در این رویداد مهم تجاری حضور فعالی داشته باشند.

استان مرزی گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

گلستان از نزدیک ترین استان‌های ایران به قزاقستان است که در صورت دست یابی به بازار این کشور می تواند به سبب کمی بعد مسافت و هزینه پایین ترانزیت کالا، محصولات صادراتی خود را با قیمت تمام شده کمتری نسبت به سایر استان ها به قزاقستان عرضه نماید.

ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و ارتباط دریایی از طریق خزر از دیگر مزیت‌ها در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان است، به طور حتم با فعال تر شدن دیپلماسی اقتصادی و حضور در کشورهای مشترک المنافع  بخشی از دغدغه های فعالان اقتصادی  استان های مرزی نظیر گلستان برطرف خواهد شد.

لزوم معرفی همه ظرفیت های گلستان  

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در این نمایشگاه غرفه هایی برای استان‌های مختلف از جمله گلستان در نظر گرفته شد، اضافه کرد: برنامه‌ریزی می کنیم تا حضور پر رنگی در قزاقستان داشته و بتوانیم ظرفیت های استان را معرفی کنیم.

امیر یوسفی ادامه داد: این نمایشگاه که بزرگترین رویداد تجاری و نمایشگاهی اختصاصی ایران در آسیای میانه است با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان و با حمایت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان برگزار می‌شود.

وی گفت: قزاقستان کشوری است که در تولید محصولات غلات سرآمد بوده و حضور در نمایشگاه می تواند به شناسایی ظرفیت ها و افزایش مراودات با این کشور و دیگر کشورها کمک کند.

این عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی گلستان در بخش دیگری تصریح کرد: کشور قزاقستان واردکننده سبزی و صیفی جات است و در کشور و استان گلستان ظرفیت خوبی برای تولید این محصولات وجود دارد و باید کشت‌های گلخانه‌ای را رشد داده و بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان موجود گلستان در بخش های مختلف بویژه کشاورزی بر حضور فعال بازرگانان این استان در این نمایشگاه بین المللی تاکید کرد.

با اقدامات فرهنگی زمینه بهبود فعالیت های تجاری فراهم شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیش از ۱۰ هزار نفر از قزاق ها در نقاط مختلف استان به ویژه گرگان ، بندرترکمن و گنبد زندگی می کنند که اشتراکات فنی بیشماری با  ایرانیان دارند.

غلامرضا منتظری افزود : تلاش می کنیم با اقدامات فرهنگی زمینه بهبود فعالیت های تجاری و اقتصادی را فراهم کنیم و در همین راستا مذاکراتی با سفیر قزاقستان هم انجام شد تا استان گلستان میزبان برگزاری هفته فرهنگی مشترک ایران و قزاقستان باشد.

وی  ادامه داد : مسائل فرهنگی عنصر موثری در تعمیق و گسترش روابط اقتصادی و مالی با قزاقستان است و براحتی می توان از ظرفیت قزاق های ایران برای توسعه روز افزون مناسبات مالی استفاده کنیم.

منتظری ادامه داد: زمینه های صادراتی بالای گلستان و نیاز قزاقستان به محصولات صیفی و سبزیجات ایران از جمله ظرفیت های ارزشمندی است که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات استان به ویژه دغدغه های اقتصادی باشد.

گلستانی ها و ۹۰سال میزبان قزاق های چشم بادامی زرد پوست

استان ۲ میلیون نفر گلستان  قومیت ها و نژادهای مختلفی را در خود جای داده است که قزاق ها به عنوان  یکی از آرام ترین و خوش نام ترین ساکنین این استان جایگاه ویژه ای نزد اهالی این دیار دارند. 

قزاق ها در گلستان به عنوان دومین جمعیت اقوام غیر ایرانی شرایط خاص و ویژه ای دارند، مردمانی آرام، خونگرم ، مهمان نواز و دوست داشتنی که طی سالیان اخیر تبدیل به بخشی از تاریخ گرگان شده اند.

قزاق های گلستان هم از جمله قزاق های ساکن در منطقه منقشلاق (کوه سیاه ) قزاقستان هستند که حدود ۹۰ سال قبل با ادامه خط ساحلی خزر به سوی جنوب پس از عبور از ترکمستان وارد گمیش تپه در شمال غربی گلستان شدند، قزاق ها پس از مدتی کوتاه  وارد بندرترکمن شدند عده ای هم به شهرهایی مانند گرگان و گنبد کوچ کردند.

جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.

نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی ایران ماه آینده در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود که اتاق ایران جلساتی را در این راستا برگزار کرده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برگزاری چنین رویداد اقتصادی فرصتی بسیار مناسبی برای تجار گلستانی است که بتوانند با برنامه ریزی اصولی ظرفیت های موجود مربوط این استان را به آن کشور معرفی کنند.

آنان تاکید کردند که مسوولان اقتصادی این استان باید از هم اکنون نشست های تخصصی اقتصادی برگزار کنند تا بتوانند با نقشه راه اصولی در این نمایشگاه بین المللی نقش آفرینی کنند تا بازرگانان قزاقستانی راغب شوند تا در حاشیه نمایشگاه دیدارهای تخصصی برگزار و بستر توسعه مبادلات تجاری بین گلستان و قزاقستان فراهم شود.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه در همین ارتباط با تاکید بر اینکه ظرفیت تجاری قابل توجه ای در روابط با کشورهای آسیای میانه به ویژه با قزاقستان وجود دارد، شرکت در این رویداد اقتصادی را برای فعالان عرصه اقتصادی کشور مهم توصیف کرد و گفت این نمایشگاه که بزرگترین رویداد تجاری و نمایشگاهی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در آسیای میانه است که از تاریخ دهم تا دوازدهم تیر ماه سال جاری در آلماتی قزاقستان برگزار می شود.

بر اساس اعلام معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این نمایشگاه بین المللی در زمینه های نفت-گاز-پتروشیمی-صنایع و مصالح ساختمانی-خدمات فنی و مهندسی_ انرژی (آب و برق)، کشاورزی- صنعت و ماشین آلات، شوینده، آرایشی بهداشتی- گردشگری- لوازم خانگی- مبلمان و صنایع چوب- فرش و موکت، مواد و صنایع غذایی-دام وطیور، خودرو و قطعات خودرو پذیرای فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها استان گلستان قزاقستان گرگان معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان قزاقستان گرگان استان گلستان قزاقستان گرگان معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی وزارت امور اقتصادی وزارت امور خارجه نمایشگاه بین المللی دیپلماسی اقتصادی هزار هکتار ظرفیت ها استان ها قزاق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»

به گزارش خبرنگار مهر، محمدکاظم منزوی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امسال برای دومین مرتبه استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو» توانمندی‌های صادراتی کشور شرکت می‌کند.

وی افزود: طی پنج روز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از سفرای کشورهای خارجی در قالب سرمایه‌گذار از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نمایشگاه «اکسپو» از روز شنبه کار خود را آغاز خواهد کرد و این استان در سالن ۴۱ میزبان سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهد بود.

منزوی عنوان کرد: تلاش می‌شود تا از فرصت نمایشگاه «اکسپو» برای معرفی توانمندی‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری به‌ویژه ارائه ظرفیت‌هایی که در یک سال گذشته در حوزه زنجیره‌های ارزش بادام و ماهیان سردابی کسب شده، استفاده شود.

کد خبر 6087364

دیگر خبرها

  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • ۸۰ کشور از ایران اکسپو استقبال کردند/ حضور هیات عربستانی
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود
  • دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»
  • معرفی ظرفیت صادراتی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی