Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@11:03:34 GMT

روسیه از تولید ۵۰ موشک اتمی جدید خبر داد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۳۱۹۵

روسیه از تولید ۵۰ موشک اتمی جدید خبر داد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای نشریه آمریکایی نیویورک پست، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی دولتی روسیه معروف به روسکوسموس یکشنبه اعلام کرد که مراحل آماده سازی موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای Sarmat-۲ به زودی به پایان خواهد رسید. این موشک ها به ارتفاع یک ساختمان ۱۴ طبقه هستند.

روگوزین گفت: "من پیشنهاد می کنم متجاوزان با ما مودبانه تر صحبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

او همچنین ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که حفره‌ای به عمق ۸ متر و قطر ۲۰ متر را نشان می‌دهد که توسط موشک سرمت-۲ در محدوده آزمایش موشکی کورا در منطقه کامچاتکا روسیه ایجاد شده است.

روگوزین گفت: این موشک بی شک قوی‌ترین موشک هسته‌ای جهان خواهد بود.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز سرمت ۲ در ماه گذشته، پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این موشک که در روسیه به طور رسمی با نام RS-۲۸ Sarmat شناخته می‌شود، هیچ رقیبی ندارد و دشمنان روسیه را وادار می‌کند قبل از تهدید کردن، دو بار فکر کنند.

رئیس جمهور روسیه همچنین هشدار داد که موشک سرمت ۲ "قادر است بر تمام ابزارهای مدرن دفاع ضد موشکی غلبه کند. "

روگوزین که آژانس او ‌بر ساختمان کارخانه موشک سرمت-۲ نظارت دارد، آزمایش این "ابر سلاح" را به کنایه "هدیه به ناتو" توصیف کرد.

بنا به گزارش نیویورک پست، سرمت-۲ اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و برد تخمینی بین ۶۲۰۰ تا ۱۱۸۰۰ مایل دارد که به سردمداران کرملین اجازه می دهد این موشک را در هر نقطه از جهان پرتاب کنند. اگرچه پنتاگون پیش تر تهدید این موشک اتمی جدید برای آمریکا و متحدانش در ناتو را کم اهمیت جلوه داده بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که روسیه قبل از پرتاب آزمایشی این موشک در فروردین ماه به آمریکا "به درستی اطلاع داده است" و "چنین آزمایشی عادی است و غافلگیرکننده نیست. "

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی فتح خرمشهر روسیه جنگ موشک اتمی موشک بالستیک یارانه ارز 4200 تومانی فتح خرمشهر سرمت ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۳۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبر‌ها حاکی از آن است که دستورکار سفر این هفته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن شامل هشداری است که رابطه چین-روسیه را هدف گرفته است.

سفر سه‌روزه بلینکن به پکن از روز چهارشنبه آغاز می‌شود و ظاهراً درخواست او بر لزوم پایان حمایت فنی چین از ارتش روسیه متمرکز است.

سابقه طرح ادعا از سوی بلینکن

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه نیز در آخرین روز از نشست سه‌روزه وزرای امورخارجه کشور‌های عضو گروه هفت، مدعی شد که چین با ارائه اجزای اصلی تسلیحات به روسیه، نقش بسیاری را در جنگ علیه اوکراین ایفا می‌کند.

وی در ادامه این ادعا گفته بود: «در حال حاضر، وقتی صحبت از پایگاه صنعت دفاعی روسیه می‌شود، سهم اصلی از آن چین است. پکن با تأمین ماشین‌افزارها، نیمه‌هادی‌ها و سایر قطعات کلیدی تسلیحات روسیه، در بروز بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد به این‌سو، نقش بسزایی دارد.»

در جریان نشست گروه هفت، بلینکن خطاب به پکن تهدید کرد: چین نمی‌تواند هر دو طرف را داشته باشد. شما نمی‌توانید روابط مثبت و دوستانه‌ای با کشور‌های اروپایی داشته باشید و درعین‌حال، بزرگ‌ترین تهدید را برای امنیت آن ایجاد می‌کنید.

واشینگتن از مدت‌ها قبل، اتهام تغذیه ماشین جنگی روسیه را متوجه چین کرده، اما بلینکن نخستین مقام رسمی است که به‌صراحت این موضوع را بیان می‌کند.

چه اتهامی علیه چین مطرح است؟

ادعا می‌شود در سطحی که از دوره شوری به این‌سو بی‌سابقه است، چین تجهیزاتی مانند پهپاد، فناوری موشکی، تصاویر ماهواره‌ای و ابزار‌های مکانیکی به روسیه ارائه می‌دهد.

این اتهام از سوی سفارت چین در واشینگتن با این استدلال که یکی از طرفین جنگ اوکراین نیست و برای هیچ‌یک از طرفین دخیل در آن‌هم سلاح تأمین نمی‌کند، رد شده است.

همچنین ادعا می‌شود که کمک‌های نظامی چین به پر کردن خلاء‌های جدی چرخه تولیدات نظامی روسیه کمک می‌کند و قانع کردن پکن به پرهیز از تداوم این روند می‌تواند در برهه‌ای که اوکراین بیش از همیشه به حمایت غرب محتاج است، نتیجه بازی را به نفع کی‌یف بهبود بخشد.

این احتمال مطرح شده که روسیه از ابزار‌های مکانیکی چینی در افزایش تولید موشک‌های بالستیک خود بهره برده است. این در حالی است که ادعا می‌شود در ۲۰۲۳، ۹۰ درصد از محصولات میکروالکترونیکی روسیه از چین وارد شده و برای تولید موشک، تانک و هواپیما مورداستفاده قرار گرفته است.

چین همچنین متهم است که به روسیه موتور توربوجت موشک کروز و موتور پهپاد داده است.

بااین‌حال، سفارت چین در واشینگتن، دولت آمریکا را از اعمال محدودیت یا مداخله در روال معمول تجارت پکن-مسکو بر حذر داشته است.

چه موضوعات دیگری در دستورکار سفر بلینکن است؟

بلینکن برای دومین بار طی کمتر از یک سال راهی چین می‌شود. این سفر در پی تماس تلفنی «جو بایدن» و «شی جین‌پینگ» رؤسای جمهور آمریکا و چین و همچنین دیدار اخیر «ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده انجام می‌شود.

روند اوضاع در خاورمیانه از دیگر موضوعات محوری خواهد بود که در سفر بلیکن به چین مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

به ادعای یک مقام ارشد آمریکایی، ایالات متحده امیدوار است که چین از مناسبات خود با جمهوری اسلامی استفاده و تهران را پس از بالا گرفتن تنش‌ها با اسرائیل به خویشتن‌داری و تنش‌زدایی ترغیب کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی
  • افزایش تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران
  • واکنش انگلیس به پرتاب موشک بالستیک در کره شمالی
  • مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟
  • واکنش وزیر جنجالی اسرائيلی به انتقادها
  • کره شمالی کلاهک فوق بزرگ موشک کروز آزمایش کرد
  • کره شمالی یک موشک جدید ضد هواپیما پرتاب کرد