Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - ناسا، برای نشان دادن قدرت نمایش جزئیات توسط میری، یک ورژن زوم‌شده از نخستین تصویر ارسالی از آن را در کنار تصویری از تلسکوپ فضایی اسپیتزر (تلسکوپ مادون قرمز پرچمدار قبلی) قرار داده است. تلسکوپ فضایی جیمز وب که در انتهای سال 2021 به فضا پرتاب شد در تابستان سال جاری برای عملیات نهایی خود وارد عمل خواهد شد تا نخستین تصاویر مادون قرمز (فروسرخ) بسیار باکیفیت را به زمین مخابره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزار ایتنا به نقل از اسلش‌گیر، ابزار مادون قرمز میانی، یا اختصارا MIRI، تنها یکی از چهار ابزار جیمز وب در طول موج میانی مادون قرمز است. به این علت است که آشکارسازهایی اندکی متفاوت با سه ابزار دیگر، که در طول موج نزدیک به مادون قرمز کار می‌کنند، دارد. آشکارسازهای سیلیکونی میری در یک دمای فوق‌العاده سرد هفت درجه کلوین کار می‌کنند.
  زوم بر روی ابر ماژلانی بزرگ با میری  ناسا، برای نشان دادن قدرت نمایش جزئیات توسط میری، یک ورژن زوم‌شده از نخستین تصویر ارسالی از آن را در کنار تصویری از تلسکوپ فضایی اسپیتزر (تلسکوپ مادون قرمز پرچمدار قبلی) قرار داده است. اسپیتزر، که در سال 2003 به فضا پرتاب و در سال 2020 بازنشسته شد، نیز از تکنولوژی فوق‌پیشرفته زمان خودش در حوزه مادون قرمز بهره می‌برد، اما با جزئیاتی کمتر از آنچه در توان وب است.
 
در تصویر مقایسه‌ای فوق می‌توانید هدف یکسانی را ببینید که توسط هر دو تلسکوپ گرفته شده است: یک کهکشان اقماری کوچک در همسایگی کهکشان راه شیری که ابر ماژلانی بزرگ نامیده می‌شود. در سمت چپ تصویری که دوربین آرایه مادون قرمز تلسکوپ اسپیتزر، که در 8 میکرون فعالیت می‌کرد گرفته بود نشان داده شده است. در سمت راست تصویر تهیه شده توسط میری، که در 7.7 میکرون فعالیت می‌کند، را می‌بینید.
 
آلیس فیشر از ناسا اینگونه توضیح می‌دهد که: «به عنوان مثال، تصویر میری وب گاز بین‌ستاره‌ای را با جزئیاتی بی‌سابقه نشان می‌دهد. در اینجا می‌توانید گازهای منتشرشده از "هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای" یا مولکول‌های کربن و هیدروژن را ببینید که نقشی مهم در توازن حرارتی و شیمیایی گاز بین‌ستاره‌ای ایفا می‌کنند. وقتی وب برای آغاز رصدهای علمی آماده شود، مطالعاتی همچون این با میری به ستاره‌شناسان برای کسب بینش‌های جدید درباره تولد ستاره‌ها و توده‌های پیش‌ستاره‌ای کمک خواهند کرد».
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا فضا مادون قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده بازگشت فوق‌ستاره به تیم ملی برزیل بسته شد

به گزارش "ورزش سه"، برناردو رزنده سرمربی جدید تیم ملی والیبال برزیل که پس از حدود هشت سال دوباره این سمت را بر عهده گرفته است، با والاس ده سوزا قطر پاسور سابق تیم ملی والیبال برزیل برای بازگشت به تیم صحبت کرد.

اما والاس ده‌سوزا ضمن تشکر از برناردو رزنده درخواست او را برای بازگشت دوباره به تیم ملی والیبال برزیل رد کرده است.

این والیبالیست عنوان‌ها و موفقیت های زیادی هم در والیبال باشگاهی و هم در والیبال ملی داشته است. والاس ده‌سوزا شش بار با باشگاه‌هایی مانند سادا کروزیرو، فونویک قهرمان برزیل شد. او در مسابقات باشگاهی آمریکای جنوبی شش بار بر سکوی برتر ایستاد، سه بار قهرمان جام باشگاه های جهان نیز شد. همچنین پنج بار قهرمان جام حذفی برزیل و دو بار قهرمان سوپرکاپ برزیل هم  شده است.

او با تیم ملی برزیل موفقیت های بزرگ تری داشت.  دو بار مدال نقره مسابقات جهانی و مدال برنز را کسب کرد. او قهرمان لیگ ملت‌ها شد و در بازی‌های المپیک ریو مدال  طلا کسب کرد. والاس ده سوزا پس از قهرمانی جهان 2022 که برزیلی ها در رده سوم قرار گرفتند، به والیبال ملی خود پایان داد.

دیگر خبرها

  • خط و نشان بارسا برای پی‌اس‌جی: با این ستاره می‌آییم!‏
  • جزئیاتی از برکه‌خواری؛ اینبار ۳ هزار میلیارد تومان در گیلان | سند به نام کی خورد؟ | فیلم
  • جشن ویژه هنرمندان انگلیسی برای دکلان رایس؛ جشنی که تا ساعت چهار صبح طول کشید
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • جایزه ویژه به ستاره پرسپولیس پس از تاریخ‌سازی
  • پرونده بازگشت فوق‌ستاره به تیم ملی برزیل بسته شد
  • آندریک؛ یک فوق ستاره برای فوتبال جهان و برزیل متولد شد!
  • یک فوق ستاره در فوتبال جهان متولد می‌شود!
  • هنیه: قطعنامه شورای امنیت نشان‌دهنده انزوای بی‌سابقه رژیم صهیونیستی است
  • دولت‌های اسلامی به شریان اقتصادی صهیونیست‌ها آسیب وارد کنند/ اساتید و دانشجویان جهان سکوت خود را بشکنند