Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ ـ امین رحیمی: ناصرالدین قاجار در نخستین سفر فرنگش در فرانسه با یکی از افراد خاندان روچیلد و به‌قول خودش «روچیلد معروف یهودی» دیدار داشته و در سفرنامه‌اش نوشته است: «روچیلد معروف یهودی هم که بسیار بادولت [ثروتمند] است به حضور آمد، صحبت شد، حمایت یهودی‌ها را زیاد می‌کرد و از یهود ایران عرض می‌کرد که باید آسوده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به او گفتم شنیده‌ام شما برادرها هزار کرور پول دارید. من بهتر می‌دانم که پنجاه کرور به یک دولت کوچک یا بزرگی بدهید، مملکتی را بخرید و آنچه یهود در دنیا هست آنجا جمع بکنید و خودتان رئیس آنها بشوید و همه را آسوده راه ببرید و این طور متفرق نباشید. بسیار خندیدم و جواب نداشت به ما بدهد و به او حالی کردم که من به جمیع ملل خارجه که در ایران هستند، حامی هستم».

جالب اینکه همین روچیلدها که خاندانی ثروتمند با قدمت بیش از ۳۰۰ سال در سراسر اروپا هستند در قرن بیستم برای تأسیس رژیم صهیونیستی پیشقدم شدند و اصلا «اعلامیه بالفور» که به تشکیل رژیم صهیونیست‌ها در فلسطین منجر شد خطاب به «والتر روچیلد» بانکدار یهودی و سیاستمدار انگلیسی و یکی از افراد پرنفوذ همین خاندان بود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ناصرالدین قاجار دوره قاجار اسراییل صهیونیست ها خاندان روچیلد سفر فرنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشانک را ناصرالدین شاه به عوض حکمرانی یک شهر به سوگلی‌اش هدیه کرد

همشهری آنلاین - صفورا صادقی: محله کاشانک در شمال شهر تهران و در منطقه یک شهرداری واقع شده است. محله‌ای که با داشتن آب و هوای خوش و باغات و قنات‌های زیاد مورد توجه خاندان قاجار بود. کاشانک از شمال به اراضی رحمان آباد، از جنوب به اقدسیه و صاحبقرانیه، از شرق به دارآباد و از غرب به کاخ نیاوران و حصار بوعلی و محله کامرانیه محدود می شود. از طوایف اولیه که در محله کاشانک بودند میتوان از دو طایفه با نام ‌های طایفه طائفی و طایفه امینیان نام برد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محله کاشانک با قدمت ۲۰۰ ساله‌ای که دارد در گذشته دارای بافت فرسوده‌ بود ولی با گذشت زمان و در دوران پهلوی دوم بیشتر مردمان این محله شروع به بازسازی بافت‌های فرسوده کاشانک کردند، کم‌کم باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این منطقه به خانه‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه تبدیل شدند و کم‌کم از تعداد باغات کاسته شد. در سال‌های اخیر همچنان محله محبوب برای پایتخت نشینان است و رشد بی رویه ساخت و سازها در این منطقه دیگر از شکل و شمایل بافت سنتی درآمده است و بیشتر برجها و سازه های جدید بلند دیده می شود.

هدیه ناصرالدین شاه به سوگلی

شکل گیری این محله داستان جالبی دارد که از زبان نصرالله حدادی تهران پژوه می‌شنویم. «انیس الدوله از زنان محبوب ناصرالدین شاه بود. این روایت در مورد محله کاشانک وجود دارد که گفته می‌شود انیس الدوله خواهان حکمرانی کاشان بوده ولی چون حکومت زنان در آن مقطع زمانی رسم نبوده شاه این اراضی را به سوگلی‌اش می‌بخشد و نام آن را کاشانک یعنی کاشان کوچک می‌گذارند. »

عشق و تقابل سوگلی با شاه

گفته می‌شود انیس الدوله تنها کسی بود که می توانست در مقابل شاه بایستد و با او مخالفت کند؛ طوری که بعد از اعلام فتوای حرمت تنباکو از آوردن قلیان برای شاه خودداری و برخلاف نظر شاه دستور داد همه قلیان ها را از حرم شاهی جمع آوری کرد. او که دست پروده «جیران» زن مورد علاقه ناصرالدین شاه بود پس از مرگش در زمره زنان حرمسرا قرار گرفت. با اینکه فرزندی از شاه نداشت ولی به شدت مورد حمایت و ملاطفت شاه بود.

او بعد از ازدواجش پله های ترقی را به سرعت در حرمسرای شاهی طی کرد و به نوعی ملکه غیررسمی ایران بود. انیس الدوله به کارهای خیریه علاقه داشت او کل اراضی کاشانک را وقف کرد. یک نیمتاج طلا به آستان حضرت رضا(ع) و یک پرده مرواریددوزی شده به حرم امام حسین(ع) بخشیده بود. با اینکه انیس الدوله با معیارهای زیبایی شناسانه امروز، خیلی فاصله دارد وحتی نمره قبول را هم نمی آورد، اما شاه قاجارآنچنان دلباخته او بود که انیس الدوله می توانست هر مقامی را عزل یا نصب کند.

در عین حال می‌گویند بسیار دلبسته و وابسته شاه بود و او را عاشقانه دوست داشت به طوری که بعد از ترور ناصرالدین شاه وقتی مقرری او را آوردند با دیدن عکس ناصرالدین شاه، از فرط گریه و شیون بر روی اسکناس ها از حال رفت و پس ازآن بیمارشد و درگذشت.

در محله کاشانک دو موسسه مهم فرهنگی وجود دارد به نام‌های «مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی» و «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران».

کد خبر 844301 برچسب‌ها منطقه ۱ شهرداری

دیگر خبرها

  • تعابیر عجیب خاخام صهیونیست درباره ایران
  • دفاع جمهوری اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی مایه خرسندی برای تمامی منصفان عالم بود
  • پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا برای استحاله اراده ملت ایران/ روزنامه شرق: ایران در عملیات وعده صادق صهیونیست‌ها را پشت خط ترس نگاه داشت
  • کاشانک را ناصرالدین شاه به عوض حکمرانی یک شهر به سوگلی‌اش هدیه کرد
  • عجیب ترین نتیجه تاریخ فوتبال جهان (فیلم)
  • سبک زندگی خواندنی و عجیب مه لقا خانم!
  • رفتار دوگانه پلیس انگلیس با هواداران فلسطین و صهیونیست ها
  • عجیب ترین ترور تاریخ؛ تصادف و گلوله اثر نکرد!
  • جزئیاتی عجیب درباره سریال پربیننده حشاشیش، روایت ناشیانه تاریخ
  • روایت ناشیانه تاریخ؛ جزئیاتی عجیب درباره سریال پربیننده حشاشین