Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-همزمانی سفر امیر قطر با حضور انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نقش هماهنگ‌کنندگی وی در مذاکرات وین این امکان‌ ایجاد شده رایزنی‌های برجامی هم از اهداف اصلی این دیدارها بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز، سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی چند هفته پس از سفر رئیس جمهور ایران به دوحه صورت گرفت و به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران سران این دو کشورهمسایه همکاری‌های دوجانبه در مورد موازنه‌های منطقه‌ای، تقویت روابط دوجانبه و چند جانبه و همچنین همکاری در راستای جام جهانی فوتبال که چند ماه دیگر به میزبانی قطر برگزار می‌شود را در این سفر یک‌روزه دنبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
روابط حسنه تهران و دوحه از یکسو و بن‌بست به‌وجود آمده در مذاکرات هسته‌ای وین و روابط مناسب قطر به‌ویژه با آمریکا موجب شده تا برخی از ناظران نقش میانجی‌گرانه و واسطه‌ای که دوحه می‌تواند در به‌سرانجام رسیدن این مذاکرات داشته باشد را تقویت کند. رویترز چند روز پیش در گزارشی با اشاره به سفر اروپایی امیر قطر هدف اصلی وی را به نتیجه رساندن برجام عنوان کرده بود. فرصت ایجاد شده ناشی از تاثیر تحریم‌های غرب علیه کرملین بر بازار نفت موجب شده تا قطر بتواند در این مذاکرات خاصه در برابر کشورهای اروپایی که بشدت در پی جایگزین کردن نفت و گاز روسیه هستند دست بالا را داشته باشد

رایزنی وزای خارجه ایران و قطر در مورد مذاکرات وین
در تماس معاون‌ نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با وزیر امور خارجه ایران، آخرین توافقات سران دو کشور که در جریان سفر اخیر امیر دولت قطر به تهران انجام شد، مورد پیگیری طرفین قرار گرفت.
 وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر  در این گفت‌وگوی تلفنی، همچنین آخرین مباحث مربوط به مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات دوجانبه بین تهران و دوحه و همچنین مذاکرات برای رفع تحریم ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی بر تداوم رایزنی مستمر برای پیگیری موضوعات در دستور کار  روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام‌ مشترک در عرصه منطقه ای و بین‌المللی تاکید کردند.

امیر قطر: ایران همسایه ماست و می‌خواهیم همه به میز مذاکره برگردند
امیر دولت قطر در نشست داووس گفت که دوحه به طرف‌های مذاکرات وین حول محور ایران برای بازگشت به این مذاکرات کمک می‌کند.
 «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر گفت که کشورش طرف‌های مذاکرات وین را به بازگشت به از سرگیری مذاکرات تشویق می‌کند.
امیر قطر که بعد از ظهر امروز دوشنبه در نشست اقتصادی داووس سخنرانی می‌کرد، گفت که کشورش مدعی ایفای وساطت بین غرب و ایران نیست ولی «ایران همسایه ماست و ما تلاش می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم به مذاکرات توافق هسته‌ای برگردند.»
امیر قطر به جنگ روسیه علیه اوکراین نیز اشاره کرد و گفت این جنگ بحران انرژی در دنیا را عمیق‌تر کرده است و روابط کشورش با چین خوب بوده و دوست ندارد که دنیا در وضیعت بلوک‌بندی بین دو کشور به سر برد.
او گفت که این کشور با همه طرف‌های بحران اوکراین در تماس بوده و آماده است برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز تلاش کند.
تمیم بن حمد همچنین با بیان اینکه از نزدیک با متحدانش در آمریکا و اروپا در راستای مقابله با تروریسم  همکاری می‌کند، گفت که «دولت قطر در تلاش است درگیری‌ها از جمله درگیری در افغانستان را مدیریت، حل کرده و این درگیری‌ها را کاهش دهد.»

قطر:در حال برنامه‌ریزی برای گفتگوی ایران و کشورهای منطقه و آمریکا هستیم
وزیر خارجه قطر در جریان سفر به عراق و در گفت و گو با تلویزیون العهد در پاسخ به پرسشی درباره "اقدام های مثبت و ایجابی دولت جدید آمریکا" برای بازگشت به توافق هسته ای گفت: ما اقدام عملی (از آمریکا) درباره بازگشت به توافق هسته ای ندیده ایم.
 محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر عصر چهارشنبه در گفت وگو  با شبکه تلویزیونی العهد ا فزود: با این وجود قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته ای هستند.
وزیر خارجه قطر درباره موضوع های مهم منطقه از جمله ایران سخن گفت و از مسایل مهمی همچون گفت و گوی تهران با کشورهای منطقه و نقش قطر پرده برداشت.
ایران؛ عنصری مهم در منطقه که خواهان گفت و گو است 
محمد آل ثانی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره برخی اخبار منتشره پیرامون هدایت مذاکره ایران و آمریکا به رهبری قطر تاکید کرد که  "تا به امروز هیچ تلاشی در این باره  از سوی دولت دوحه شکل نگرفته است" اما این نکته را هم بیان کرد که بالاگرفتن تنش ها بین ایران و آمریکا به نفع هیچ کس مخصوصا کشورهای منطقه نبوده و قطر نیز خواهان این اتفاق نیست.
وزیر امور خارجه قطر اما در ادامه، از تمایل کشورش به بازگشت آمریکا به برجام گفت و همچنین از تلاش این کشور برای ایجاد یک گفت و گو بین "ایران و کشورهای منطقه" خبر داد و ا دادمه داد: ما درحال پایه ریزی این گفت و گو هستیم و امیر قطر نیز چند مرتبه در مجامع جهانی از آن سخن گفته و جمهوری اسلامی ایران نیز به گفت و گوی منطقه ای پاسخ مثبت داده است.
وی تصریح کرد که نقش ایران در پرونده های منطقه بسیار مهم است و به همین خاطر قطر به طور مداوم در تعامل و ارتباط با تهران  است و تلاش دارد تا زیربنا و فضایی مثبت برای گفت و گو و مذاکره، چه گفت و گوی منطقه ای و چه مذاکره با آمریکا ایجاد کند اما اکنون زمینه های سیاسی موجود برای گفت و گو آماده به نظر نمی رسند.
مجری برنامه با توجه به این سخنان وزیر خارجه قطر از او "درباره اقدام های مثبت و ایجابی دولت آمریکا با روی کار آمدن دولت بایدن" سوال کرد که محمد آل ثانی پاسخ داد: ما اقدام عملی درباره بازگشت به توافق هسته ای ندیده ایم اما در هرحال قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته ای هستند.

قطر: ایران آماده پذیرش راه حل میانه درباره پرونده هسته ای است
همچنین وزیر خارجه قطر در تازه ترین اظهارات خود گفت: مقامات ایران به ما اطلاع داده اند که آماده پذیرش راه حل میانه درباره پرونده هسته ای هستند.
به گزارش الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر گفت: مقامات ایرانی به ما اطلاع داده‌اند که آماده پذیرفتن راهکار میانه برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران هستند.
وزیر خارجه قطر تأکید کرد: تزریق مقادیر بیشتری از نفت ایران به بازارها به ثبات قیمت نفت خام و کاهش تورم کمک می‌کند.
این اظهارات وزیر قطری در حالی است که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور نیز چند روز پیش در دیدار با صدر اعظم آلمان در برلین درباره دستیابی ایران و طرف غربی به توافق ابراز خوش بینی کرده بود.

امیر قطردر دیدار با صدر اعظم آلمان: به دستیابی ایران به توافق با طرف غربی خوشبین هستیم
تمیم بن حمد آل ثانی در نشست خبری مشترک با اولاف شولتز، نسبت به تحقق توافق هسته ای میان ایران و کشورهای غربی ابراز امیدواری کرد.
به گزارش الجزیره، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که به آلمان سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدر اعظم این کشور گفت: ما در این دیدار درباره روابط دو جانبه بین دو کشور در همه عرصه‌ها بحث و تبادل نظر کردیم. ما همچنین درباره آماده سازی قطر برای برگزاری جام جهانی فوتبال گفتگو کردیم و فوتبال دوستان آلمانی تا کنون برای دریافت 600 هزار بلیط درخواست داده اند. ما از ورود هیچ کسی به قطر برای لذت بردن از فوتبال جلوگیری نمی‌کنیم و در عوض از همه انتظار داریم که به فرهنگ قطر احترام بگذارند.
وی در ادامه با اشاره به تحولات افغانستان گفت: با طرف آلمانی درباره تلاش‌های قطر در افغانستان رایزنی و توافق کردیم که چالش‌های کنونی در افغانستان مستلزم تلاش‌های بین المللی مشترک است.
شیخ تمیم به موضوع برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین هم پرداخت و گفت: با شولتز درباره حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران تأکید کردیم. ما به ضرورت توافق ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا پرداختیم و در این خصوص خوشبین هستیم. امیدواریم دو طرف به توافق دست یابند و قطر آماده مشارکت در حل و فصل این پرونده است.

رایزنی وزیر خارجه قطر با جوزپ بورل درباره توافق هسته‌ای ایران
وزیر خارجه قطر پس از رایزنی با رابرت مالی، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره ایران به صورت تلفنی رایزنی کرد.
 در ادامه رایزنیهای طرف قطری با کشورهای غربی درباره مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌ای ایران، منابع قطری از رایزنی تلفنی «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده‌اند.
براساس گزارش رسانه‌های قطری، محور این مذاکرات روابط دوجانبه میان دوحه و بروکسل و همچنین آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و برخی مسائل دوجانبه مشترک بوده است.
وزارت امور خارجه قطر، بامداد روز (شنبه)، همچنین اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.
به دنبال سفر امیر قطر به ایران برخی منابع خبری از رایزنی وی با سران کشورمان درباره روند فعلی مذاکرات وین خبر داده بودند. 
پیش از این اندیشکده آمریکایی واشنگتن درگزارشی به تحلیل سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که به ایران سفر کرده بود، اشاره کرد و نوشت که احتمالاً وی به دنبال ایفای نقش در احیای توافق هسته‌ای و جلب کمک ایران برای پذیرایی از طرفداران جام جهانی در اواخر سال جاری خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه : نیازی به واسطه نیست
پس از آنکه خبر سفر امیر قطر به تهران منتشر شد، 18 اردیبهشت ماه نیز خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت که هدف سفر امیر قطر به تهران، تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی با توجه به نبرد روسیه و اوکراین است. 
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران این سفر را تأیید کرد و درباره مباحث مطرح شده مبنی بر وساطت امیر قطر بین ایران و آمریکا گفت: این سفر در دستورکار است و بزودی انجام می‌شود و در پاسخ به سفر دکتر رئیسی انجام می‌شود و حاکی از روابط بسیار نزدیک ایران و همسایگان است و این رفت و آمدها حاکی از سیاست حسن همسایگی ایران است. دستورکار سفر امیر قطر قطعا دستورکار دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات بین‌المللی است. ایران و 1+4 در یک طرف جوی قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر جوی و شاید احتیاج به وساطت بین ایران و 1+4 نباشد. ضمن این‌که قطر همواره همراه جمهوری اسلامی ایران در راستای احقاق حقوقش بوده است. 

اندیشکده آمریکایی: سفر امیر قطر به ایران می‌تواند در احیای برجام مؤثر باشد
یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید که سفر امیر قطر به ایران، حکایت از پیشرفت‌های سیاسی دارد و می‌تواند در احیای برجام نیز نقش مؤثری را ایفا کند.
 اندیشکده آمریکایی واشنگتن درگزارشی به تحلیل سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که امروز وارد ایران شد، اشاره کرد و نوشت که احتمالاً وی به دنبال ایفای نقش در احیای توافق هسته‌ای و جلب کمک ایران برای پذیرایی از طرفداران جام جهانی در اواخر سال جاری خواهد بود.
این گزارش ادامه داد، برخی از فعالان فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که دوحه می‌تواند در برخی مقدمات برای آزادسازی دارایی‌های ایران نقش داشته باشد. سفیر قطر در تهران حدود سه سال پیش با مدیرعامل بانک مرکزی ایران دیدار کرد.
در این گزارش ادعا شده است که دوحه در حال مذاکره با ایران برای تأمین محل اقامت احتیاطی برای هواداران فوتبالی است که در جام جهانی نوامبر شرکت خواهند کرد. در حال حاضر، فضای محدود هتل قطر با کشتی‌های کروز در تأسیسات بندری تکمیل می‌شود، اما یکی از طرح‌های پیشنهادی جایگزین، استفاده از هتل‌های ایرانی در جزیره کیش است که با پرواز حدود سی و پنج دقیقه تا دوحه فاصله دارد.
این اندیشکده ادامه داد، این حقیقت که قطر به دنبال کمک ایران برای پذیرایی از طرفداران جام جهانی اواخر امسال است، ناشی از مشکلات مستمر قطر با بحرین و امارات عربی متحده است که به عربستان سعودی و مصر پیوستند و از سال 2017 تا سال گذشته، محاصره اقتصادی و دیپلماتیک را به این کشور تحمیل کردند.
این گزارش در پایان با اشاره به این موارد نوشت، اینکه آیا تهران روابط دوحه با واشنگتن را به عنوان یک اهرم مفید در مذاکرات هسته‌ای می‌داند یا خیر، هنوز مشخص نیست. در ژانویه، امیر تمیم با بایدن در کاخ سفید دیدار کرد و بدون شک عکس های آن دیدار با تصاویر دیدار این هفته با رهبران ایران در کنار هم قرار می‌گیرد. حداقل، سفر امیر قطر یادآور این است که قطر ایران را کشوری می‌بیند که باید به جای مقابله باید با آن وارد تعامل شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران قطر آمریکا توافق هسته ای تمیم بن حمد آل ثانی اندیشکده آمریکایی کشورهای اروپایی توافق هسته ای وزیر امور خارجه سفر امیر قطر امور خارجه قطر وزیر خارجه قطر پرونده هسته ای کشورهای منطقه هسته ای ایران احیای برجام مذاکرات وین امیر قطر جام جهانی روابط دو داده اند منطقه ای گفت و گو دو کشور محمد بن طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۲۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیر عبداللهیان و وزیر خارجه اردن در نیویورک

امیرعبداللهیان در این دیدار تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و عدم اراده این کشور برای پایان جنگ در کنار جنگ طلبی نتانیاهو را دلیل اصلی ادامه نسل‌کُشی علیه فلسطینیان دانست و بر لزوم تداوم تلاش جامعه جهانی بویژه کشور‌های اسلامی برای پایان نسل‌کُشی تاکید کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این گفتگو ضمن تشریح ضرورت و ابعاد اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دفاع مشروع و هشدار و پاسخ تنبیهی به حمله گستاخانه رژیم اسراییل به سفارت کشورمان در دمشق، تاکید کرد، اقدام نظامی ایران علیه پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی مبدأ حمله به مکان دیپلماتیک کشورمان در دمشق بسیار دقیق و حساب شده بود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه افزود، پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هر گونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی رژیم اسرائیل، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت بحرانی در فلسطین اشغالی و نوار غزه و تداوم جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی، خواستار اقدام قاطع جامعه بین المللی و بویژه سازمان همکاری اسلامی و کشور‌های عضو در مقابله با این رژیم و توقف جنایات آن شد.

وزیر امور خارجه اردن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان برای توقف جنگ علیه غزه، گفت، قضیه فلسطین برای اردن از اولویت بسیاری برخوردار است و ما به تلاش‌های خود برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهیم داد.

ایمن الصفدی شرایط فلسطین را سخت و پیچیده خواند و با تبیین تلاش‌های سیاسی جاری افزود، اردن با تمام امکانات، تلاش خود را برای توقف جنگ علیه غزه ادامه خواهد داد.

وی دیدگاه‌های کشورش در خصوص راه حل سیاسی بحران فلسطین را تشریح کرد و مخالفت قاطع اردن با هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان به کشور‌های همجوار را مورد تاکید قرار داد.

الصفدی گفت که، اردن و ایران درباره لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن دیدگاه و مواضع مشترک دارند و خواستار تداوم تلاش‌های در این مسیر شد.

در این دیدار همچنین برخی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • فرانسه: به درخواست اردن پهپادهای ایران را رهگیری کردیم
  • دیدار امیر عبداللهیان و وزیر خارجه اردن در نیویورک
  • آمریکا باز هم قطعنامه عضویت فلسطین را وتو می‌کند
  • سخنگوی وزارت خارجه : تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی
  • واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز ارتش
  • چین: آمریکا بزرگترین منبع حملات سایبری در جهان است