Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@03:33:13 GMT

قوچان، مهد ورزش زورخانه‌ای خراسان

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۲۶۹۹

قوچان، مهد ورزش زورخانه‌ای خراسان

به گزارش ایرنا، هفدهم شوال بر اساس واقعه جنگ خندق و نبرد تن‌به‌تن امام علی (ع) در دوران جوانی با پهلوان کفار "عمرو بن عبدود" به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام‌گذاری شده است تا بار دیگر در این روز منش‌ها و مرام‌های پهلوانی و جوانمردی در جامعه احیا شود.

کنار گذاشته شدن منیّت و تقویت افتادگی و صداقت در گود ورزش زورخانه‌ای و باستانی راهی برای رسیدن به منشی است که پهلوانی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریشه آیین پهلوانی شاید به زمان اشکانیان بازگردد و اسطوره‌های پهلوانی در فرهنگ ایرانی، پهلوانان شاهنامه باشند، از طرفی نیز آنچه از تاریخ به دست می‌آید سابقه بسیار این ورزش و انجام حرکات پهلوانی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های روزانه ایرانیان باستان بوده است تا جایی که ورزشکاران در ایام باستان با تقویت نیروی بدنی از طریق این ورزش هنگام نیاز به دفاع از خانواده و سرزمینشان می‌پرداختند.

یکی از زیبایی‌های ورزش باستانی و زورخانه‌ای وجود آداب و سنن خاص در آن بوده است که ورزشکاران با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای و تأسی از امام اول شیعیان در وسط گود زورخانه به انجام حرکات زیبای گروهی و فردی می‌پردازند.

قوچان نیز از دیرباز به مهد پهلوان پروری و پهلوان خیزی شهره بوده است و بسیاری از ورزشکاران و پهلوانان بنام از گودهای باستانی این شهر در عرصه پهلوانی و دلاوری قدم نهاده‌اند.

اولین ورزشخانه قوچان به دستور عبدالرضا خان شجاع الدوله حاکم وقت قوچان در کنار حمام سرکاری این شهر ایجاد شد اما مشهورترین و باسابقه‌ترین گود زورخانه‌ای که از گذشته تاکنون فعالیتش متوقف نشده است باشگاه پهلوانی است.

این سالن ورزشی در سال ۱۳۴۱ به دلیل آتش سوزی، دوباره بازسازی‌شده و به‌عنوان تنها سالن تمرین کشتی قوچان در آن زمان نام‌آورانی همچون قربان محمد بهادری، مهدی شایسته زرین، خسروخان بهرامی، محمدعلی صحرایی، غدیر نخودچی، ابراهیم آزمون، حسین مهرافروزیان، احمد شکفته و ... را تقدیم ورزش پهلوانی کشور کرد.

ابراهیم آزمون که ورزش خود را از گود زورخانه‌ای قوچان و با ورزش باستانی آغاز کرده است و امروز یکی از قهرمانان و پیشکسوتان کشتی خراسان و ایران محسوب می‌شود از پرداختن به ورزش به عنوان نوعی مبارزه با فساد یاد کرد و گفت: ورزش جوانان را از انحراف بازمی دارد و اگر در جامعه ورزش فعال باشد جوانان به دنبال فساد و تباهی نخواهند رفت.

رییس کمیته پیشکسوتان انجمن کشتی با چوخه ایران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه در عرصه ورزش مهم است مدال‌آوری نیست، بلکه رفتار و منش پهلوانی باید اولویت ورزشکار باشد که گود باستانی، زندگی برای مردم و خانواده و نیز مهربانی، همبستگی، صداقت و افتادگی را به انسان می‌آموزد.

وی تأکید کرد: زورخانه یا همان گود باستانی خانه امام علی (ع) یا مسجد تلقی می‌شود و بسیاری از ورزشکاران معتقدند هنگام ورود به زورخانه باید پاک بوده و با وضو وارد آن شوند.

آزمون ادامه داد: ضرب زورخانه و فرستادن صلوات و تمام آداب پهلوانی در گود برگرفته از مکتب و دین است و هر کس با این ورزش آشنا شده و به آن اعتقاد پیدا کند در زندگی و کسب‌وکار نیز آنرا به کار خواهد بست.

پایه و اساس ورزش کشتی که به اعتقاد برخی، خاستگاه آن خطه قوچان بوده، گودهای زورخانه و ورزش باستانی است و پهلوانان بنامی که از این سرزمین به قهرمانی‌های ملی و بین‌المللی در کشتی رسیده‌اند خاک خوردگان و تربیت‌شدگان گودهای باستانی و زورخانه‌ای این شهر بوده‌اند.

سیدحسن چمنی یکی از پیشکسوتان این ورزش ملی و آیینی با اشاره به جایگاه قوچان در ورزش پهلوانی و پرورش بزرگان کشتی تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که زمانی در مسابقات مختلف کشتی از هفت وزن، پنج وزن را کشتی‌گیران قوچانی به خود اختصاص می‌دادند و در بسیاری از مسابقات سکوهای برتر را تنها با ضربه‌فنی حریفان تسخیر می‌کردند.  

وی گذشت، جوانمردی و رسیدن به حال افراد گرفتار را ویژگی اصلی منش پهلوانی در زورخانه دانست و یادآور شد: مردم در گذشته اعتقاد خاصی به پهلوانان داشته و حتی از آنان می‌خواستند که برایشان دعا کنند.

چمنی با تأکید بر اینکه پهلوان و هرکه وارد زورخانه می‌شود باید منیّت های خود را کنار بگذارد تا روح و جسمش در کنار هم جلا یابد، گفت: باید اخلاق، کردار و منشور زندگی پهلوانانی که در کنار پرورش جسم در گود زورخانه، آموزه‌های معنوی را پیاده کرده‌اند برای نسل‌های امروز بیان شود تا بدانند قدرت تنها در جسم نیست بلکه روح نیز قدرتی بی‌اندازه دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه امروز ورزش باستانی، به‌عنوان تنها رشته ورزشی در دنیا که می‌تواند ورزش را هم‌زمان با مبانی مذهبی و اخلاقیات آموزش دهد، برخلاف گذشته کمتر مورد اقبال جوانان است، افزود: به نظر می‌رسد که مسوولان و دستگاه های مرتبط باید برای شناساندن این رشته قدیمی و ریشه دار به نسل جدید، برنامه‌های مدونی داشته باشند.

از نوجوانی باید شروع کرد

یکی از خاک خوردگان قدیمی‌ترین گود باستانی و زورخانه‌ای قوچان که از سال ۱۳۳۵ با میل، کباده و... همنشین بوده است، گفت: امروزه این ورزش کمی از حالت سنتی خارج و به سمت استفاده از تکنیک رفته است تا جوانان و حتی نونهالان به این رشته علاقه بیشتری پیدا کنند.

محمد ستوده تکنیکی شدن این ورزش کهن را امری مطلوب خواند و ادامه داد: البته باید اصالت‌ پیشین این رشته همچون فراگیری منش پهلوانی و جوانمردی حفظ شود و یک ورزش نوین باستانی برای جوانان باشد.

وی یکی از دلایل علاقه مند شدن خود به این رشته را آن دانست که در دوران تحصیل ابتدایی پس از تعطیلی مدرسه، برای تماشای ورزشکاران به زورخانه رو به روی مدرسه می رفته است، تأکید کرد: سن نوجوانی بهترین پایه برای فراگیری ورزش باستانی است تا همین نوجوانان با تربیت در زورخانه‌ها به پهلوانانی صادق و متواضع برای کشور تبدیل شوند.

ساماندهی ۶۰ باستانی‌کار در قوچان

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و باستانی قوچان به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس شیوه نامه فدراسیون ورزش باستانی و زورخانه‌ای، ورزشکاران این رشته باید سازماندهی، رتبه‌بندی و ثبت در سایت فدراسیون شوند که تاکنون ۶۰ ورزشکار قوچانی در این رشته رتبه‌بندی شده‌اند.

حمید مکانیک اضافه کرد: این شهرستان دارای ۴ فضای زورخانه‌ای است که ۷ گروه در باشگاه‌های بانک ملی، فرهنگیان، شهرداری و پهلوانی مشغول فعالیت هستند و باشگاه پهلوانی با سابقه بیش از ۸۰ سال، قدیمی‌ترین باشگاه این شهرستان شناخته می‌شود.

وی تأکید کرد: قوچان در ورزش کشتی نامدار بوده و بسیاری از پهلوانان بنام در باشگاه پهلوانی و زیر نظر مربیانی همچون قربان محمد بهادری پا به عرصه های ملی و جهانی گذاشته اند.

 رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و باستانی قوچان ادامه داد: امروز باستانی‌کاران قوچان در استان حرف برای گفتن دارند به‌طوری‌که در رشته چرخ چمنی رتبه اول استانی از آن این شهرستان است و در رشته‌های دیگری همچون کباده نیز عناوین برتر در اختیار ورزشکاران قوچانی است .

مکانیک با اشاره به مشکلات پیش روی این ورزش کهن در قوچان گفت: باشگاه پهلوانی دارای قدمت و سابقه زیادی است که باید مسوولان به‌منظور حفظ و نگهداری از این میراث پای‌کار باشند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین نیازهای باستانی‌کاران در قوچان تهیه ادوات ورزشی استاندارد است زیرا امروز ورزش باستانی سنتی تبدیل به ورزش نوین باستانی شده که در زمینه ادوات با آن تفاوت دارد.

شهرستان قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها فدراسیون های ورزشی قوچان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون های ورزشی قوچان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی فدراسیون های ورزشی قوچان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی باستانی و زورخانه ای ورزش زورخانه ای باشگاه پهلوانی ورزش باستانی گود زورخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، بر همین اساس مسئولان عالی و متولیان ورزش استان در دوره جدید با هدف ایجاد شرایط و بسترسازی برای کشف و شناسایی استعدادهای ورزش استان اردبیل برگزاری مسابقات ورزشی در قالب جام صفوی را در دستور کار قرار داده اند.نکته قابل تامل اینکه در پیگیری این مهم نوعی اجماع و اهتمام بین مسئولین استانی وجود دارد.
به گفته مسئولان محلی، با مشاهده اراده مسئولان و متولیان ورزش استان برای برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد ورزشی، علاقه روسای فدراسیون‌های ورزشی برای برگزاری جام صفوی افزایش یافته به طوری که در حال حاضر هشت فدراسیون کشتی، فوتسال، وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده و نامزد برگزاری مسابقات در این جام هستند.
بر این اساس علاوه بر کشتی، برگزاری مسابقات بین المللی فوتسال با حضور تیم ملی کشورمان و سه کشور خارجی در اردبیل در قالب جام صفوی در سال جاری قطعی شده و مسئولان استان در حال رایزنی برای برگزاری مسابقات در رشته‌های وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت هستند.
آغازگر مسابقات جام صفوی در استان اردبیل کشتی فرنگی نوجوانان است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم اردیبهشت ماه امسال به مدت ۲ روز تحت عنوان گرامی داشت «رحیم علی آبادی» کشتی‌گیر نامی اردبیلی عضو اسبق تیم ملی کشورمان در ورزشگاه ۶ هزار نفری جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.
بدیهی است برگزاری شایسته این مسابقات نیازمند همراهی و اجماع نخبگان ورزشی، رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی استان است و در شرایطی که مسئولان آستین همت بالا زده اند، تمامی آحاد مردم استان باید احساس مسئولیت کنند تا جام صفویدر اردبیل نهادینه شده و به اصطلاح برای استان آورده و ارزش افزوده اقتصادی و ورزشی به همراه داشته باشد
علاوه بر این با توجه به اینکه جام صفوی یک رویداد ملی و بین‌المللی است، باید علاوه بر برگزاری باشکوه و پرشور از نظر کمی و کیفی نیز این جام نسبت به جام‌های دیگر متفاوت و بیانگر ارزش‌های هویتی و فکری استان باشد.

دیگر خبرها

  • انتخاب رییس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان
  • انتخاب رییس هیات ورزش زورخانه‌ای خوزستان
  • خادم سیدالشهدا رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان شد
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل
  • استقبال از کشتی گیر در گتوند برگزار شد
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین
  • زیر دو خم هفته با چند خبر و گزارش از ورزش مازندران
  • ماجرای کشتی ابراهیم هادی با قهرمان جهان | هدایت گنده لات‌ها به هیئت و زورخانه
  • تجلیل از خانواده شهدای ورزشکار فارس
  • ورزش پهلوانی در مازندران عمومی شود