Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، همتی که در حدود ۳۳ ماه با اختیارات بی‌سابقه از سران قوا، در رأس سیستم بانکی قرار گرفت و امکان پیشبرد اصلاح نظام پولی و ارزی کشور را داشت، در عمل نه‌تنها اقدامی برای بهبود اقتصاد انجام نداد، بلکه با بسنده کردن به اجرای نمایش‌های رسانه‌ای، رها کردن امور و سوءتدبیر، زمینه تضعیف مقاومت اقتصادی ایران را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله محورهای عملکرد مخرب او، موضوع تضعیف ارزش پول ملی است که آن را از متوسط نرخ ۸۵۰۰ تومان در مردادماه ۱۳۹۷ تحویل گرفت و با نرخ بیش از ۲۴ هزارتومان تحویل داد، در واقع او رکورددار بیشترین تضعیف ارزش پول ملی و ایجاد تورم در اقتصاد است. واکنش او به تضعیف مکرر پول ملی طی دوران مدیریتش، نمایش‌ها و خنده‌های رسانه‌ای به مردم ایران و پست‌های اینستاگرامی بود، حال آن‌که معیشت مردم در حال تخریب بود.

عملکرد مخرب او در حوزه نرخ ارز به حدی است که فشار اصلی تورم ناشی از اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، به سوءمدیریت بانک مرکزی در زمان ریاست همتی برمی‌گردد.

در صورتی که همتی به جای پیشبرد خواسته‌های برخی تجار و بانک‌ها برای گرانی نرخ ارز، تلاش خود را بر حفظ ارزش پولی ملی معطوف می‌کرد، فاصله نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و بازار آزاد به مراتب در سطح کمتری قرار می‌گرفت و عملاً تغییر قیمت کمتری نیز در اقتصاد رخ می‌داد. بنابراین دلیل اصلی گرانی کالاها در زمان کنونی، نه به علت اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰، بلکه به علت گرانی بی‌سابقه نرخ ارز است که همتی آن را انجام داد. اما اکنون خود را در مقام دلسوزی ملت ایران نشان می‌دهد.

متاسفانه او در زمانی که نرخ ارز آزاد به ارقام بالای کنونی نرسیده بود، نه‌تنها برای ساماندهی بازار رها شده ارز و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ گام برنداشت، بلکه با خرید ارز با نرخ آزاد و تخصیص آن به قیمت ۴۲۰۰، عملاً زمینه تشدید تورم و وخامت اوضاع را ایجاد کرد.

جالب توجه آن‌که همتی در زمان مسئولیت، ضمن حضور در رسانه ملی و در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر خرید ارز از نیما و تخصیص آن به قیمت ۴۲۰۰، صریحاً بیان داشت که این گزاره دروغ است.

اما با تغییر دولت و آشکار شدن نحوه عملکرد بانک مرکزی در زمان ریاست همتی، دکتر علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی در گفتگویی تلویزیونی بیان کرد که بانک مرکزی در زمان ریاست عبدالناصر همتی به خرید ارز با نرخ نیمایی و تخصیص آن با نرخ ۴۲۰۰ اقدام کرده و عملاً زمینه وخامت اوضاع نقدینگی و تورم را فراهم کرده است.

هرچند که همان‌موقع همتی در واکنش به این موضوع، مجدداً بر گفته‌های قبلی خود تاکید کرد و بیان داشت که اسنادی در رد گفته‌های رئیس کنونی بانک مرکزی منتشر خواهد کرد، اما هیچ‌گاه برای اثبات ادعای خود سندی ارائه نداد و صرفاً به اجرای شوآف بسنده کرد.

به نظر می‌رسد همانطور که همتی طی ۳۳ ماه مدیریت خود بر سیستم بانکی، با اجرای شوآف و پروپاگاندای رسانه‌ای در حال تحکیم موقعیت خود بود و در عمل اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصاد کلان انجام نمی‌داد، اکنون نیز برای تبرئه خود و حفظ وجهه علمی، به پیشبرد همان روش ادامه می‌دهد؛ به نحوی که برای ادعاهای خود، صرفاً گزاره‌های رسانه‌ای و فاقد مستندات بیان می‌کند.

همچنین پیمان قربانی - معاون اقتصادی فعلی بانک مرکزی- که در زمان ریاست دکتر همتی نیز عهده‌دار این سمت بود، بیان کرده که بانک مرکزی در زمان ریاست همتی، اقدام به خرید ارز از سامانه نیما و تخصیص آن با نرخ ۴۲۰۰ کرده است. بدین ترتیب با تائید این موضوع توسط فردی که در هر دو دوره ریاست بانک مرکزی (همتی و دکتر صالح‌آبادی) نقشی فعال داشته است، عملاً گزاره‌های عبدالناصر همتی باطل شد.

پر واضح است که اجرای نمایش‌های رسانه‌ای توسط آقای شوآف که فاقد اسناد معتبر است، به روزهای پایانی خود نزدیک شده است.

برچسب‌ها دلار 4200 تومانی عبدالناصر همتی نقدینگی تورم نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار 4200 تومانی عبدالناصر همتی نقدینگی دلار 4200 تومانی عبدالناصر همتی نقدینگی تورم نرخ تورم بانک مرکزی در زمان ریاست رسانه ای تخصیص آن ارز ۴۲۰۰ خرید ارز ارزش پول نرخ ارز پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۴۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار

وحید شقاقی شهری مسیر طی شده توسط بانک مرکزی را نادرست دانست و اظهار داشت: با توجه به موفق نبودن تجربیات گذشته در قیمت‌گذاری دستوری، در نهایت نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد می‌شکند.

به گزارش ایلنا، وی درباره تکرار خطای بازگرداندن ارز ترجیحی به اقتصاد ایران علیرغم اجرای پرهزینه جراحی اقتصادی دولت سیزدهم، اظهار داشت: معتقدم در حال حاضر سه دسته اقتصاددان وجود دارد، دسته اول معتقدند بازار آزادی برای ارز وجود ندارد و بازار آزاد فعلی مصنوعی و غیر واقعی است و با ادبیاتی مثل بازار تلگرامی از بازار آزاد ارز یاد می‌کنند. رئیس کل بانک مرکزی هم جزو این دسته از اقتصاددان‌ها قرار می‌گیرد و طبق اظهاراتش می‌بینیم که به‌هیچ وجه حاضر نیست که بازار آزاد را به رسمیت بشناسد.

وی ادامه داد: رییس کل بانک مرکزی در مصاحبه اخیر هم حتی بحث افزایش قیمت بازار آزاد را موکول به گزارشگر صدا و سیما می‌کند و می‌گوید باید به مردم آگاهی بدهید و اطلاع‌رسانی کنید که قیمت‌های بازار این‌هایی نیستند که مردم با آن قیمت خرید و فروش می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در دسته اول، برخی اقتصاددانان به دلیل شرایط تحریمی تشکیل بازار آزاد ارز را غیر ممکن می‌دانند. حتی در درون دولت هم‌اکنون برخی اشخاص هستند که در گذشته نظر می‌دادند و مدام تاکید می‌کردند که با ارز پاشی به میزان اندک، می‌توانیم قیمت دلار را بسیار پایین آورده و تعیین کنیم. حتی در بین اقتصاددانان نهادگرا همچنان می‌گویند تعیین نرخ دلار در اختیار بانک مرکزی است و خود بانک مرکزی گران فروشی می‌کند.

شقاقی شهری با اشاره به گروه دوم و سوم از اقتصاددان‌ها گفت: دسته دوم، اقتصاددان‌هایی هستند که بازار آزاد را قبول دارند، اما سهم بازار آزاد را در ایران، بسیار اندک می‌دانند و دسته سوم هم اقتصاددان‌هایی هستند که بازار آزاد ارز را در اقتصاد ایران قبول دارند.

وی با بیان اینکه فارغ از صحت و سقم نظریات دیگران، به بازار آزاد ارز اعتقاد دارم، اظهار داشت: معتقدم یکی ازوظایف مهم دولت‌ها این است که شرایط بازار را فراهم کنند و تا حد امکان تلاش کنند شرایط بازار برای همه کالا‌ها فراهم شود. در ذهنیتم چند اصل موضوع در اقتصاد وجود دارد؛ مبتنی بر شرایط اقتصاد ایران هم بازار آزاد ارز را می‌پذیرم و هم سهم این بازار را اندک نمی‌دانم. حداقل بیش از ۳۰ درصد مبادلات تجاری و بحث حفظ قدرت خرید مردم به بازار آزاد وابسته است. ارز حاصل برای مبادلات تجاری به ویژه در واردات غیر رسمی از این بازار تامین می‌شود و حفظ قدرت خرید با این بازار مرتبط است.

این کارشناس اقتصادی گفت: از آنجایی که اتفاقا بازار آزاد سهم بزرگی در اقتصاد دارد، علامت هم صادر می‌کند. برای مثال روزانه ممکن است در تهران و سطح کشور طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری تعداد زیادی زلزله نیم تا یک و نیم ریشتری رخ دهد که احساس نمی‌شوند، اما معمولا زلزله‌های بالای چهار تا پنج ریشتر شوک برانگیز، نگران کننده و علامت دهنده است.

وی ادامه داد: به گروه دوم اقتصاددانان که سهم بازار آزاد را اندک می‌دانند، می‌گویم که اگر این سهم اندک بود، طبیعتا بازار مانند زلزله‌های کم ریشتر باید هیچ علامتی از آن نمی‌گرفت، اما از آنجایی که کالا‌ها و خدمات مختلف از بازار آزاد ارز علامت می‌گیرند، نمی‌توان اثر بازار آزاد را نادیده بگیریم.

زایش چهار درصد تورم با ۱۰ درصد افزایش قیمت دلار بازار آزاد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بر اساس مطالعاتم در ۱۲ سال گذشته، هر ۱۰ درصد افزایش پایدار سه ماهه در قیمت دلار بازار آزاد، منجر به چهار درصد تورم شده است، تاکید کرد: اگر افزایش نرخ بازار آزاد سه ماه ماندگاری داشته باشد، با فرض ثابت بودن سایر عوامل چهار درصد به تورم نقطه به نقطه اضافه می‌کند. در یک تا دو ماه اخیر، حدود بیش از ۲۰ درصد ارزش پول ملی کاهش یافته و قیمت دلار بالا رفته است. نرخ بازار آزاد از حدود ۵۰ هزار تومان، اکنون به بیش از ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان رسیده یعنی عملا بیش از ۲۰ درصد کاهش ارزش پول ملی داشتیم و هشت درصد به تورم نقطه به نقطه اسفند ماه اضافه خواهد کرد.

شقاقی شهری گفت: بنابراین، همان‌طور که گفته شد، درطول ۱۲ سال گذشته قیمت کالا و خدمات کاملا از بازار آزاد ارز تاثیر پذیرفته‌اند و ما نمی‌توانیم این واقعیت را کتمان کنیم.

وی با اشاره به تجربه‌های شکست خورده قیمت‌گذاری دستوری و تخصیص ارز ترجیحی بیان کرد: این تصمیمات سرشار از رانت بود و ما این تجربه‌های منفی را هم داریم و همین اخیرا چای دبش یک تجربه علنی است که درباره اختلاف قیمت دلار مرکز مبادله و بازار آزاد چای رخ داد.

شقاقی شهری گفت: هم‌اکنون در حوزه واردات فساد بزرگی در حال رخ دادن است. اکنون قیمت دلار در مرکز مبادله حدود ۴۱ هزار تومان است، در بازار آزاد بالای ۶۰ هزار تومان است. این دو نرخ بیش از ۵۰ درصد اختلاف دارند و فاصله آن‌ها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خیلی زیاد است.

وی توضیح داد: وقتی کالا‌هایی که ارز ترجیحی گرفته‌اند را نگاه می‌کنیم، انگار که اصلا ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت نکرده‌اند واگر از مرکز مبادله یا بازار آزاد ارز می‌گرفتند، عملا نرخ یکسانی برای این کالا‌ها تعیین می‌شد. انگار نه انگار که ارز ارزان برای برخی کالا‌ها داده شده است.

رانت بزرگ واردکنندگان با افزایش شکاف قیمتی

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود نظام سه نرخی برای ارز، گفت: اختلاف قیمت‌ها در این سه نرخ در حال افزایش است و یک رانت بزرگ درکشور برای واردکننده در حال شکل گرفتن است، به این ترتیب عطش واردات رو به افزایش است.

وی افزود: هر کس برای واردات ارز دریافت کند، رانت بزرگی نصیبش خواهد شد. برای هر دلار حداقل ۲۰ هزار تومان رانت نصیب واردکننده می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان دهنده روند افزاینده این رانت است. واردکننده می‌تواند کالا وارد کند و چند ما آن را نگه دارد و رانت بیشتری نصیبش شود.

شقاقی شهری با بیان اینکه با ارز ترجیحی، رانت بزرگی نصیب واردکننده می‌شود، اظهار داشت: این تجربه را درباره ارز ۴۲۰۰ دولت گذشته داشتیم، اما اصرار به تکرار این موضوع داریم. اخیرا برای ارز مسافرتی دیدیم که چه فاجعه‌ای رخ داد. مردم به سفر خارجی هجوم بردند و دلیلش این بود که با این ارز ارزان حداقل بخش عمده‌ای از هزینه سفرشان رایگان حساب می‌شد.

وی افزود: به همین دلیل امسال یکی از سال‌هایی بود که بسیاری از مردم تلاش کردند که به کشور‌های همسایه بروند و یک خروج شدید ارز رخ داد. همچنین خود بانک مرکزی وقتی حراج سکه را برگزار کرد، با قیمت‌های بسیار بالا این کالار را ارزشگذاری می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مجموعه مسایل تشریخ شده نشان می‌دهد که نظام سه نرخی ارز پایدار نمی‌ماند و به نفع بازار آزادشکسته خواهد شد. اصرار بیش از حد بانک مرکزی، جز اتلاف منابع، رانت و انحراف منابع، چیزی عاید کشور نخواهد کرد.

وی یادآور شد: ما این تجربه را بار‌ها و بار‌ها شاهد بودیم. بانک مرکزی باید تلاش کند که در محدوده و کرانه بازار آزاد مداخله کند. مانند همان اتفاقی که آقای همتی رییس کل قبلی بانک مرکزی همین کار را انجام داد. او هم اوایل مقاومت می‌کرد، اما با مشورت اقتصاددان‌ها دریافت که تجربه اندوخت که در کرانه بالا و پایین بازار آزاد مداخله کند.

شقاقی شهری بیان کرد: آقای همتی در یک شرایط بسیار سخت کشور یعنی در دوران ریاست جمهوری ترامپ، نفت زیر ۳۵ دلار و کرونا توانست یک آرامش نسبی به بازار ارز دهد. با وجود اینکه نرخ ارز روند صعودی خود را طی می‌کرد، اما با تلاطم اندک و شیب ملایم این مسیر طی و فضای رانت و انحراف منابع کم شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی با مسیری که طی می‌کند تبعات بسیار سنگین‌تری بر اقتصاد ایران وارد می‌شود، تاکید کرد: ما کارشناس‌های اقتصادی مدام هشدار می‌دهیم و گوشزد می‌کنیم که راهبرد بانک مرکزی اشتباه است. قرار بود مرکز مبادله بتواند با آزادی عمل قیمت‌گذاری را انجام دهد، اما اکنون می‌بینیم که عملا این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع روشن است. واردات غیر رسمی زیادی داریم، خروج سرمایه بالایی داریم. بخشی از مردم دلار را به‌عنوان یک ابزار حفظ قدرت خرید می‌دانند، این سه عامل موجب شده است که همچنان تقاضای ارز در بازار آزاد بیشتر باشد و تمام رخداد‌های بین‌المللی و داخلی اتفاقا روی بازار آزاد اثرگذار هستند.

وی یادآور شد: دوستانی که فکر می‌کنند این بازار تلگرامی است، پاسخ دهند که چرا از خرداد تا بهمن سال گذشته این بازار هیچ گونه افزایشی نداشت و حدود همان ۵۰ هزار تومان در نوسان بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: پاسخ این پرسش نشان می‌دهد برخی استدلال‌ها درست نیست و ما همچنان به دلیل عدم فهم درست در اقتصاد ایران و تجربیات کشور، مسیر اشتباهی را طی می‌کنیم که تبعاتش مدام خود را به اشکال و انحای مختلف نشان می‌دهد و اتلاف منابع سنگینی در کشور در کنار رانت‌های بزرگی به اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست