Web Analytics Made Easy - Statcounter

داوجونز در گزارشی تایید نشده نوشت نفتکش روسی که ۷ هفته پیش در آب های یونان توقیف شد حامل نفت ایران بوده است و واشنگتن به بهانه تحریم ها این محموله را در کشتی دیگری تخلیه کرده تا به آمریکا منتقل کند.

به‌گزارش ایران اکونومیست به نقل از داوجونز، داستان نفت‌کش مرموز روسیه امروز شکل دیگری به خود گرفت. محموله نفت این نفت‌کش توسط وزارت دادگستری آمریکا توقیف شده و توسط نفت‌کشی متعلق به آمریکا در راه این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نفت‌کش 7 هفته پیش در یونان با تصور این‌که متعلق به روسیه است و تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد توقیف‌شده بود. اما گروه‌های نظارتی بعدها اعلام کردند این نفت‌کش حامل نفت تحریم شده ایران بوده‌است.

نفت‌کش افرامکس در اوایل آوریل با گزارش مشکلات فنی به یونان رسید و اعلام کرد برای ادامه مسیر خود احتیاج به کمک دارد. این نفت‌کش در جنوب جزیره اویای یونان لنگر انداخت و به‌عنوان نفت‌کش پگاس روسیه شناخته شد. در آن زمان تصور می‌شد محموله نفت این نفت‌کش متعلق به روسیه است.

طبق گفته یکی از مقامات یونان این نفت‌کش با درخواست آمریکا توقیف شده چون هم محموله آن متعلق به یک کشور تحریم شده است و هم خود کشتی تحریم است. محموله نفت به نفت‌کش دیگری برای انتقال به آمریکا منتقل شده است.مقامات آمریکا مدتهاست نفت ایران را به‌خاطر نقض تحریم‌های اعمال‌شده بر تجارت این کشور توقیف می‌کنند.

مقامات یونان در پانزدهم آوریل اعلام کردند این کشتی به‌خاطر تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه روسیه و با تصور این‌که تحت کنترل بانک پی‌اس‌بی روسیه قرار دارد، توقیف‌شده است. این بانک روسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین تحریم شده‌است.

مقامات یونان چند روز بعد این نفت‌کش را آزاد کردند، چون عقیده داشتند حق توقیف آن را ندارند. مالک این نفت‌کش بانک پی‌اس‌بی نبود، بلکه کشتی متعلق به یک شرکت دیگر روسی با نام ترانسمورفلات است. شرایط بعدها پیچیده‌تر شد، این کشتی که از ژوئن 2031 با عنوان پگاس فعالیت می‌کرد، اعلام کرد از اول مارس سال جاری میلادی نام خود را به لانا تغییر داده‌است.

درحالی‌که مقامات ضد پول‌شویی یونان از نگه‌داشتن این نفت‌کش تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا صرف‌نظر کرده بودند، نفت‌کش به‌خاطر گزارش مسائل فنی تحت بازرسی قرار گرفت.

مقامات یونان در 18 آوریل مشکلات این نفت‌کش را قدرت ناکافی موتور اصلی و فرسودگی عرشه اعلام کردند.

گروه های صهیونیستی در همان زمان ضمن تأکید بر ماهیت مرموز این نفت‌کش گزارش دادند این نفت‌کش حاوی 700 هزار بشکه نفت خام ایران بوده که در ماه اوت 2021 بارگیری شده‌ و به‌دنبال بندری برای تخلیه بار خود عازم ترکیه بوده که با مشکل فنی مواجه شده‌است.  این سازمان اعلام کرد این نفت‌کش طی دور قبلی تحریم‌ها در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته‌است.

سفارت روسیه در یونان اعلام کرد در حال بررسی این پرونده است، اما این نفت‌کش در اول ماه مه از مالکیت روسیه به مالکیت ایران درآمده است. گفته شد این نفت‌کش پرچم ایران را حمل می‌کند.

اطلاعات سازمان امنیت دریایی ایکواسیس نشان می‌دهد این نفت‌کش از 2003 تا 2012 با نام مانتیران فعالیت می‌کرده و بعد بارها نام خود را تغییر داده‌است، اول به هرم و بعد در 2012 به تگزاس استار. این نفت‌کش در 2020 نام پرون را داشته و در 2021 با عنوان پگاس شناخته شده‌است. آخرین تغییر نام این نفت‌کش به لانا بوده که یک هفته پس‌از شناسایی آن توسط آمریکا صورت‌گرفته است. این نفت‌کش در 2020 با پرچم روسیه فعالیت می‌کرده و تحت مدیریت شرکت‌های ترنسمارفلات و پی‌اس‌بی بوده‌است.

83

  منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اتحادیه اروپا نفت کش مقامات یونان توقیف شده توقیف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند

 وزیر امور خارجه سوئد طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

بیلستروم پیش از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دور بعدی تحریم‌ها ممکن است شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه و همچنین "اقداماتی برای مهار ناوگان در سایه روسیه" باشد.

روسیه عملاً تمام صادرات انرژی خود را پس از اعمال محدودیت‌های غرب در پی جنگ اوکراین، به سمت آسیا روانه کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این کشور همچنین صادرات نفت خام خود را به "ناوگان در سایه" نفت‌کش‌های فرسوده منتقل کرده است که تحریم‌های بین‌المللی بر آن قدرت محدودی دارد.

اگرچه اتحادیه اروپا واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را ممنوع کرده اما گاز خط لوله و ال‌ان‌جی این کشور هنوز تحت تأثیر این محدودیت ها قرار نگرفته است.

چندین کشور، از جمله سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک، برای تحریم کامل گاز LNG روسیه به اتحادیه اروپا فشار وارد کرده‌اند، اما مجارستان به شدت با این اقدام مخالفت کرده است. ممنوعیت کامل این واردات نیاز به به اجماع نظر در میان اعضای این بلوک دارد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به شدت به گاز ال‌ان‌جی روسیه وابسته هستند.  این کشور به جریان صادرات ال‌ان‌جی به قاره اروپا عمدتاً از طریق بنادر اسپانیا، بلژیک و فرانسه ادامه داده است.

رویترز پیش ز این در ماه جاری میلادی با استناد به آمار تجارت این اتحادیه گزارش داد که در سال 2023، اتحادیه اروپا خرید این گاز را از روسیه افزایش داد، علیرغم اینکه متعهد شده بود واردات سوخت از این کشور را تا سال 2027 متوقف کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا شماری از سیاستمداران روس را تحریم کرد اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را تصویب کرد

دیگر خبرها

  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • حمله اوکراین به قدیمی‌ترین کشتی جنگی روسیه که از جنگ جهانی اول و دوم جان به در برد
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی