Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@03:24:20 GMT

تغذیه سالم برای مقابله با ریزگردها

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۷۷۶۰

شناخت باید و نبایدهای تغذیه در هنگام آلودگی هوا می‌تواند تا حدودی اثرات منفی گرد و غبار بر سلامتی انسان را کاهش دهد. ناطقان: ریزگردها که دیگر نمی‌شود گفت مهمان ناخوانده چرا که مثل ترتیب شب و روز مدام جای هوای سالم و پاک را می‌گیرد و زندگی مردم را دچار اختلال می‌کند.

اثرات و پیامدهای منفی گرد و غبار و آثار آن بر سلامتی و بهداشت افراد جامعه به دلیل افزایش ورود توده‌های گرد و غبار بسیار چشمگیر است اما اینکه چگونه بتوان از خود و عزیزانمان مراقبت و چه مواد غذایی مصرف کنیم از نکات مهم این روزهای مواجهه با ریزگردها هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رویا جابری کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار باعث نفوذ هوا به کیسه‌های هوایی، بی‌نظمی ضربان قلب، حملات قلبی، مشکلات تنفسی و اثرات منفی بر سلامت جسمانی و روانی افراد می‌شود.

وی ادامه داد: تغذیه سالم برای کاهش عوارض منفی ناشی از آلاینده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین خیلی مهم است در شرایطی که هوا سرشار از توده‌های گرد و غبار است ضمن پرهیز از کار در هوای بیرون تا حد امکان از رژیم غذایی مناسب که به آن اشاره می‌شود استفاده کنیم تا نسبت به این شرایط مقاوم‌تر باشیم.

کارشناس تغدیه افزود: در رژیم غذایی روزهای گرد و غبار، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را افزایش دهیم چرا که آنتی اکسیدان‌ها خاصیت خنثی کردن مواد آلوده و سمی در هوا را دارند و سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند؛ از آنتی اکسیدن‌های مهم میتوان به ویتامین A,E,C و سلنیوم اشاره کرد.

وی درباره مواد غذایی ویتامین C گفت: انواع مرکبات، فلفل دلمه سبز، انواع کلم، گوجه فرنگی، کیوی، طالبی، سبزیجات برگ سبز و توت فرنگی و به طور کلی همه میوه‌ها وسبزی‌های تازه و خام دارای مقادیر ویتامین C هستند و لازم است روزانه مصرف شوند.

جابری با اشاره به مواد غذایی حاوی ویتامین A که شامل هویچ، کدوحلوایی، انبه، سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو، اسفناج و جعفری است، گفت: به طور کلی انواع سبزی و میوه‌ها به رنگ زرد و نارنجی، قرمز و سبز تیره حاوی بتاکاروتن(پیش ساز ویتامین A)هستند.

وی درباره مواد غذایی حاوی ویتامین E گفت: روغن‌های گیاهی مایع (ذرت، سویا، آفتابگردان و کلزا) ،روغن جوانه گندم، آووکادو، آجیل و غلات کامل شامل ویتامین E هستند.

جابری خاطرنشان کرد: مصرف انواع لبنیات به ویژه شیر کم چرب توصیه می‌شود چون لبنیات به دلیل داشتن کلسیم، فسفر و منیزیم باعث خنثی کردن سموم می‌شوند.

وی تصریح کرد: نوشیدن آب به میزان کافی در طول شبانه روز به دفع مواد زاید بدن و بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی ناسالم مانند فست فودها، غذاهای حاضری و مواد غذایی حاوی افزودنی که باعث تشدید علائم آسم و آلرژی می‌شود. منبع: فارس برچسب ها: تغذیه سالم ، مقابله ، ریزگردها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تغذیه سالم مقابله ریزگردها مواد غذایی حاوی گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علیمحمد طهماسبی بیرگانی در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی خوزستان در استانداری با اشاره به اینکه اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان در کاهش کانون‌های ریزگرد نقش بسیار مهمی دارد، گفت: در اهواز کار‌های خوبی برای جلوگیری از وقوع گرد و غبار از سال ۹۴ تاکنون انجام شده که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این اقدامات در منطقه اثربخش بوده است.

وی به با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شمال شرق اهواز قرار دارد، افزود: در صورت وقوع خشکسالی، این اراضی به یک کانون بزرگ تولید گرد و غبار تبدیل خواهند شد که برای تاسیسات نفتی این منطقه نیز خطرآفرین می‌شود.

طهماسبی بیرگانی می‌گوید: در حال حاضر ۳۴.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور غبار خیز است که ۱۵ درصد از این میزان مرتع هستند.

آمار بالای شکایت مردم خوزستان در خصوص مالچ پاشی

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور به شکایاتی از مردم به دفتر رییس جمهور در حوزه محیط زیست اشاره و اضافه کرد: بالای ۹۰ درصد این شکایات مربوط به خوزستان و در خصوص استفاده از مالچ نفتی بوده است.

وی با بیان اینکه در ۷ استان کشور طرح "اقدام و عمل" با موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار در شورای برنامه ریزی تصویب شده که خوزستان هشتمین استان است، گفت: آیین نامه‌ای به اتفاق ۶ دستگاه در این طرح برای شرایط اضطرار وقوع گرد و غبار دیده شده که ضروری است در این خصوص مانور‌های منظمی در استان برگزار شود.

داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: خوزستان یکی از استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار است و طرح مقابله با این پدیده در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است.

وی با بیان اینکه نیمی از مساحت استان کانون ریزگرد و یا مناطق مستعد وقوع گرد و غبار است، ادامه داد: ۳ میلیون و ۵۸۳ هکتار از اراضی خوزستان در این بخش قرار دارند و طرح مقابله با گرد و غبار با اهدافی همچون انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع گرد و غبار و توانمندسازی استان برای مقابله با این‌پدیده است.

میرشکار با اشاره به اینکه در گام اول این طرح نقشه مناطق غبار خیز استان ترسیم شده است، گفت: ۶۷ واحد کاری در مناطق مختلف جنگلی، مرتعی و بیابانی بر اساس نقش دستگاه‌های مربوط برای مقابله با پدیده گرد و غبار برای استان مشخص شده است.

مهرداد نیکو، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در ادامه این نشست گفت: پارسال ۱۳۲ مصوبه در شورای برنامه ریزی استان تصویب که ۶۵ درصد مصوبات اجرایی شدند.

وی افزود: سال گذشته ۱۰۷ طرح سرمایه گذاری در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد و ۳۴۶ هکتار زمین به این طرح‌ها اختصاص یافت.

دیگر خبرها

  • اصول تغذیه سالم در خانواده (فیلم)
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن