Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش روز چهارشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی، احمد حمزه زاده گفت: با توجه به ارائه شواهد و مطالعات صورت گرفته و مدارک مبنی بر وجود برخی نقوش تاریخی صخره ای در شهرستان ورزقان، تیم تخصصی متشکل از اداره میراث‌فرهنگی شهرستان، باستان شناسان و دبیر موسسه مردم نهاد سفیران قره‌داغ که مطالعات باستان شناسی خود را در راستای شناسایی استقرارهای دوره‌های مختلف تاریخی در شهرستان ورزقان آغاز کرده است؛ برای بازدید و شناسایی به بخش مرکزی شهرستان ورزقان عازم شدند که در بازدید از این محل‌ها به کشف ده‌ها نقوش صخره‌ای که در اصطلاح باستان‌شناسی نگار کند خوانده می شود دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: بررسی‌های صورت‌گرفته اولیه نشان می‌دهد، این سنگ نگاره‌ها در پهنه فرهنگی قاراداغ قرار گرفته‌اند و از نظر نقش مایه مشابه سنگ‌نگاره های قوشا داش سونگون که در ۸ کیلومتری و شمال‌غربی سنگ نگاره‌های تازه کشف شده قرارگرفته، هستند.

حمزه زاده با اشاره به اینکه گاه‌نگاری نسبی و اولیه این نقش مایه‌ها، خبر از قدمت دوران پیش از تاریخ آن‌ها را می‌دهد، گفت: در راستای تکمیل اطلاعات، مطالعات لازم توسط متخصصان انجام می شود.

ماقبل تاریخ به دوره ای از تاریخ بشر گفته می شود که از حدود ۳٫۳ میلیون سال پیش و با شروع استفاده از اولین ابزارهای سنگی توسط انسان های نخستین آغاز می شود و تا دوره اختراع سیستم نوشتن ادامه می یابد.

ورزقان در ۶۵ کیلومتری شهر تبریز و ۱۳۵ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد.

برچسب‌ها ورزقان آذربایجان شرقی میراث فرهنگی باستان شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزقان آذربایجان شرقی میراث فرهنگی ورزقان آذربایجان شرقی میراث فرهنگی باستان شناسی شهرستان ورزقان میراث فرهنگی سنگ نگاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی عسگری گفت: هفتمین سال بزرگداشت روز مراغه، با هدف شناساندن این شهرستان از ۱۲ اردیبهشت آغاز و به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: همایش بزرگداشت روز مراغه ۱۶ اردیبهشت با حضور استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان شهرستان برگزار می شود.

به گفته دبیر روز مراغه، در طول این هفته مسابقات هنری در زمینه نقاشی، عکس، روزنامه نگاری، خوشنویسی و برنامه‌های جنگ شادی و موسیقی اجرا خواهد شد.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر مراغه افزود: هم‌زمان با این هفته ۲ طرح عمرانی شهرداری مراغه افتتاح و به بهره برداری رسیده و از فعالان علمی، فرهنگی، ورزشی، صنعتی و علمی تجلیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تور رایگان مراغه گردی برای آشنایی با آثار تاریخی برای شهروندان راه اندازی و ۲۱ اردیبهشت برنامه بازدید از گوجه قلعه برپا شده و ور کشاپ مجسمه‌های آجری در پارک ملت مراغه برگزار خواهد شد.

عسکری، همچنین از ایجاد غرفه‌های صنایع دستی، عرضه با تخفیف تولیدات و توانمدی‌های مراغه و استان‌های مختلف خبر داد.

وی افزود: همزمان با روز مراغه، اردوی تیم ملی والیبال بنگلادش و مسابقات والیبال ساحلی کشور در مراغه برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم
  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • پیشرفت ۹۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی
  • ۵۸۰ روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است
  • آبرسانی به ۵۸۰ روستا در اولویت مدیریت آذربایجان‌شرقی
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • تحویل سه قطعه شی تاریخی به میراث فرهنگی
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل