Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور به کالاهای اساسی خریداری و ذخیره شده است و بنابراین مشکلی برای ذخایر و کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، علیرضا پیمان‌پاک در حاشیه همایش مشترک بازرگانی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران، در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ برخی کالاها، اظهار کرو: قرار نیست ارز یارانه‌دار برای واردات کالاهای لوکس و مصرفی مانند گوشی تلفن همراه آیفون اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از انتشار خبر کذب ممنوعیت واردات گوشی آیفون گفت: حال امسال در دوماه اول دوبرابر بیش از نیاز کل کشور در سال گذشته ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون انجام گرفته است. بنابراین مردم نگران نباشند و به اندازه کافی از این نوع محصول وارد خواهد شد و فریب فضاسازی برخی از دلالان و واردکنندگان مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی آیفون را نخورند.

پیمان‌پاک در مورد اصلاح آئین‌نامه واردات ته‌لنجی نیز گفت: این آئین‌نامه در دولت تهیه شده و به زودی اصلاح می‌شود، اما نباید انتظار داشت همه مواردی که در سالهای گذشته مشکل داشته، ظرف سه ماه در دولت به سرانجام برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین ادامه داد: با توجه به ذخایر استراتژیک محصولات غذایی و واردات مناسب مشکلی در کشور نداریم، البته در کشورهای دنیا در دو سه ماهی که به فصل برداشت مانده است، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، اما در کشور ما با توجه به ذخایر مناسب استراتژیک و واردات به اندازه کافی مشکلی از نظر ذخایر نداریم.

وی گفت: در صورتی که موافقتنامه تعرفه ترجیحی امضا شود، توسعه تجارت بین ایران و روسیه گسترش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور خریداری شده و ذخیره داریم و بنابراین مشکلی برای ذخایر و کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد متصل نبودن سیستم گمرک به سامانه جامع تجارت گفت: این مشکل از قبل وجود داشته، اما وزارت اقتصاد تلاش می‌کند، به زودی سامانه گمرک را به سامانه جامع تجارت متصل کند.

پیمان‌پاک همچنین در مورد سؤالی مبنی بر حجم مبادلات تجاری کشور در دو ماه گذشته گفت: چون سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت متصل نشده، رقم دقیق را نمی‌دانم، اما اگر این سامانه به صورت آنلاین متصل شود، می‌توان رقم دقیق اعلام کرد. در حال حاضر براساس گزارش‌های سه ماهه گمرک، حجم تجارت کشور اعلام می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد حجم تجارت ایران و روسیه گفت: این رقم در حال حاضر ۴.۱ میلیارد دلار است و اگر زیرساخت‌ها و شرایط فراهم شود، ظرف یکی دو سال آینده حجم تجارت ایران و روسیه به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

پیمان‌پاک همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چرایی واردات کالاهای مصرفی مانند مربا به کشور با وجود داشتن نمونه مشابه خارجی گفت: براساس قوانین، واردات کالاهای مصرفی برای تولید داخل ممنوع است، اما در مورد مربا که ارزش ۳ میلیون دلار وارد شده است، در واقع کنسانتره میوه‌های گرمسیری تحت عنوان مربا وارد شده که البته آن هم می‌تواند به عنوان مواد مصرفی سایر صنایع غذایی استفاده شود.

وی افزود: واردات سه میلیون دلار در مقایسه با کل واردات ۵۰ میلیارد دلاری رقم قابل توجهی نیست.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: دولت قبل دیپلماسی اقتصادی را تعطیل کرده بود، اما این دولت دیپلماسی اقتصادی را به صورت همه جانبه آغاز کرده است. در این زمینه رئیس‌جمهور با سفر به روسیه، عمان، قطر و کشورهای همسایه این علامت را به کشورهای دیگر می‌دهد که وقتی مقام اول اجرایی کشور بر توسعه تجارت با کشورها اهمیت می‌دهد، آنها نیز در این زمینه اهمیت خواهند داد و توسعه مبادلات انجام خواهد شد.

وی گفت: وظیفه اتاق‌های بازرگانی است که اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشورهای هدف ایجاد کند و ما به عنوان سازمان توسعه تجارت هم زمینه ارتباط تجاری با کشورهای دیگر را دنبال می‌کنیم و هم پیگیر ایجاد اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشورهای مقصد هستیم، در حالی که این وظیفه اتاق‌های بازرگانی است.

پیمان‌پاک همچنین در مورد واردات کالاهای مصرفی گفت: برخی از واردکنندگان می‌خواهند از جیب ملت و ارز یارانه‌دار به واردات کالاهای مصرفی اقدام کنند و با قیمت دلار آزاد بفروشند، در حالی که ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های تولید و مواد اولیه و ماشین‌آلات باید اختصاص یابد که در این زمینه ۷۰ تا ۸۰ درصد ارز نیمایی هم به این کالاها اختصاص می‌یابد.

منبع: تسنیم

کد خبر 577667

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان توسعه تجارت ایران رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کالای اساسی کالاهای اساسی تامین کالاهای اساسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق واردات کالاهای مصرفی همچنین در مورد کالاهای اساسی ایران و روسیه پیمان پاک ۸۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۸۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، غلامرضا خوانساری با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: بنا داریم خریدهای خارجی را کمرنگ کنیم و در این راستا واردات ۲۵۰ کالا ممنوع اعلام شد.

وی گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در توسعه میادین و احیای چاه‌های نفت استفاده شده است، چنانچه ۳۰ حلقه چاه کم‌بازده را به شرکت‌های دانش بنیان دادیم.

خوانساری خاطرنشان‌کرد: ۸۵ درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و ۱۵ درصد باقی مانده نیز توجیه تجاری سازی ندارد.

این مقام مسوول وزارت نفت ادامه‌داد: در دولت، کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی شکل گرفته و سبب شده که از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شویم و با کشورهای مانند ونزوئلا، روسیه، چین، عراق و سوریه مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفت: در تلاشیم با پتروشیمی ونزوئلا قرارداد همکاری امضا و همچنین نسبت به بازسازی فاز ۲ پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا اقدام کنیم. در سوریه نیز پس از نتیجه رسیدن پالایشگاه «حمص»، دو پالایشگاه دیگر را نیز مد نظر داریم.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت اظهار داشت: همچنین در آفریقای جنوبی و عراق هم منتظر خبرهای خوب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.

کد خبر 6080935 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تخلف است
  • گران شدن این کالاها تخلف است!
  • حقوق و عوارض گمرکی کالا‌های اساسی و ارزش افزوده یک درصد شد
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد