Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیراً فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌‌دهد یک واحد مرغداری با ادعای کمبود و گرانی نهاده‌های تولید و دان مرغ، اقدام به معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه کرده است.

روزنامه ایران: هر چند تاریخ دقیق این فیلم مشخص نیست ولی نیت اصلی انتشاردهندگان آن افزایش قیمت مرغ و کمبود آن در کشور، به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی بوده، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی طی دو ماه اخیر بیشترین تسهیلات و کمک‌های خود را به مرغداران کرده است تا تولید مرغ و مهم‌تر از آن امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه می‌‌گوید:‌ وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل مرغداران تلاش زیادی کرده از جمله این اقدامات «حذف عوارض صادراتی» و «بالا بردن میزان صادرات» بوده است، همچنین «خریدهای قراردادی با تولیدکنندگان منعقد می‌شود» و به آنها «نهاده‌های مدت‌دار» می‌دهند که همه اینها در جهت حمایت از تولید است.
وی افزود: از طرف دیگر صادرات جوجه و تخم مرغ نطفه‌دار عمدتاً به کشورهای عراق و افغانستان انجام می‌شود.

جوجه‌ کُشی با توجیه اقتصادی حرام است
جدا از تمامی این مسائل معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه از نگاه انسانی و اسلامی، ایراد دارد و نمی‌توان با توجیه اقتصادی، آن را پذیرفت. کارشناسان دینی هم صراحت دارند که نداشتن صرفه اقتصادی، توجیه قابل قبولی برای کشتن جوجه‌های زنده نیست و این کشتار شرعاً حرام است.
در جهان غرب و نظام سرمایه‌داری که سودآوری در اولویت است، اقداماتی همچون کشتن جوجه‌ها یا به دریا ریختن گندم، با منافع اقتصادی، توجیه می‌‌شود اما قطعاً در نظام اسلامی نمی‌توان این توجیهات نظام سرمایه‌داری را پذیرفت. معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه توسط مرغداری‌ها از لحاظ دین اسلام کاملاً محکوم است؛ زیرا در مکتب اسلام، هر جانداری احترام دارد و جانش محترم است. امیرالمؤمنین (ع) به عمال خود نسبت به احترام به درختان و حیوانات هنگام حضور در شهرها برای اخذ مالیات و خراج تذکر می‌‌دادند. ایشان به آنان می‌‌فرمودند: زمانی که برای اخذ زکات می‌‌روید، مراقب باشید شاخه درختی نشکند و حیوانی که در حال آب نوشیدن است، نترسد تا فرار کند و اگر گوسفندی به عنوان زکات دریافت کردید، آرام به مقصد برگردید تا حیوان دچار ترس نشود.
جدا از حرمت معدوم سازی جوجه های یک روزه در این گزارش قصد داریم به اقدامات دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل مرغداران طی یک ماه اخیر بپردازیم.

تخصیص نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی تا پایان خرداد ماه
دولت تمام نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران را تا پایان خردادماه با تخصیص ارز 4200 تومانی به آنها در سامانه بازارگاه عرضه کرد. این در حالی است که با این اقدام دولت، قیمت مرغ نباید تا پایان خردادماه از 31 هزار تومان مصوب ستاد تنظیم بازار بیشتر می‌شد.
با این حال پس از اصلاح قیمت مرغ، نقدینگی بیشتری دراختیار تولیدکنندگان قرار گرفت تا نسبت به تأمین نهاده های مورد نیاز خود اقدام کنند.
طبق اعلام حبیب اسدالله‌نژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در حال حاضر قیمت تمام‌شده هر کیلو گرم مرغ با نهاده‌های دامی که دولت تا پایان خرداد به آنها داده 25 هزار تومان بوده، این در حالی است که هم‌اکنون در بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ 45 هزار تومان بوده و شرکت پشتیبانی نیز مازاد مرغ تولیدی را با قیمت 50 هزار تومان خریداری می‌کند.
به همین دلیل می‌توان گفت مرغداران در وضعیت فعلی به ازای هر کیلو گرم مرغ خود 20 تا 25 هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

خرید مرغ مازاد تولید توسط شرکت پشتیبانی امور دام
بعد از اصلاح ارز ترجیحی در کشور از میزان مصرف مرغ در کشور کمی کاسته شد و بخشی از مصرف‌کنندگان ترجیح دادند به سمت کالاهای جانشین و پروتئینی دیگر از جمله گوشت بوقلمون، قارچ، ماهی، حبوبات و گوشت قرمز بروند.
همین امر سبب شد مقداری از مرغ‌های تولید شده توسط مرغداران مازاد شود اما بلافاصله وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام تمامی مرغ مازاد این واحدها را به‌طور متوسط با قیمت 50 هزار تومان از آنها خرید تا برای ذخایر استراتژیک کشور در سردخانه‌های این شرکت منجمدسازی کند.
از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی رسماً اعلام کرد تا هر زمانی که مرغ مازادی در کشور وجود داشته باشد آن را از مرغداران خریداری می‌کند.


آزاد‌سازی صادرات مرغ و تخم مرغ و حذف عوارض صادراتی
اخیراً دولت ممنوعیت صادرات مرغ به کشورهای دیگر را برداشته و حتی عوارض صادراتی را نیز به صفر رسانده تا از این طریق بتواند از 14 هزار مرغدار کشور حمایت کند، همین امر کافی بود تا موجی از خوشحالی بین مرغداران از حمایت متعدد دولت از این صنعت به وجود آید به‌طوری که گفته می‌شود صادرات مرغ به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و قطر رسماً آغاز شده است و مرغداران می‌توانند تا سقف 25 هزار تن ماهانه مرغ صادر کنند.
حبیب اسدالله‌نژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران در همین خصوص به «ایران» گفت: خوشبختانه صادرات مرغ آزاد شده و مرغداران چون در حال حاضر می‌توانند به راحتی بازار داخل را تأمین کنند، مازاد تولید خود را می‌توانند به دیگر کشورها صادر کنند.
وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر قرار است به عراق، افغانستان و قطر مرغ صادر کنیم چون تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر مرغداران تا 135 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند، خاطرنشان کرد: این اقدام دولت بلاشک کمک زیادی به تنظیم بازار و تولید مرغ در کشور می‌کند و مانع زیاندهی مرغداران در آینده خواهد شد.

تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی دولت برای مرغداران
اخیرا هیأت دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای حمایت از واحدهای مرغداری تصویب کرده که از هفته گذشته پرداخت و اجرای عملیاتی آن آغاز شده است.
در همین خصوص حسین دماوندی‌نژاد، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سیاست‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در کشور گفت: این بسته‌های حمایتی از اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب  تسهیلات ارزان‌قیمت گرفته تا خرید قراردادی و نیز تحویل نهاده‌های مدت دار را شامل می‌شود.
دماوندی‌نژاد گفت: دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده که در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی بانک کشاورزی با کارمزد 10، ۱۲ و ۱۵ درصد بر اساس وسعت مزرعه به تولید کننده پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه برای دریافت این تسهیلات نیاز به وثایق عجیب و غریب نیز نیست، گفت: با اخذ وثایق راحت از جمله چک، سفته و تضامین زنجیره‌ای، تولید‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به بانک کشاورزی این‌گونه تسهیلات را دریافت کنند.

خرید قراردادی مرغ
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه زنجیره‌های بزرگ ما در کشور از جمله اتکا، کوثرو زنجیره خوراک دام همه آمادگی دارند خرید قراردادی را از مرغداران انجام دهند، تصریح کرد: تولیدکنندگان این حوزه هیچ دغدغه‌ای برای فروش محصول و تأمین نهاده نداشته باشند.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: اتحادیه دامداران، انجمن و اتحادیه واردکنندگان، آماده فروش اعتباری برای تأمین نهاده‌های دامی برای مرغداران و دامداران هستند، لذا هیچ‌گونه معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه با این برنامه‌ریزی صورت پذیرفته قابل قبول نیست.


وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: تولیدکنندگان ما تأمین‌کننده غذای مردم کشورهستند و با شرایط و امکاناتی که در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از جمله تسهیلات، خرید قراردادی و آزادسازی صادرات شکل گرفته است حتی معدوم‌سازی یک جوجه هم قابل قبول نیست‌ و در مورد فیلم منتشر شده از معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی باید اذعان داشت که این کار غیر حرفه‌ای بوده و به گفته رئیس‌جمهور کار غیر شرعی است و این مورد معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه از ارزش فعالیت تولیدی آنها کم نمی‌کند.
وی ضمن عذرخواهی از مردم کشورمان به دلیل معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه توسط یکی از تولیدکنندگان، افزود: من اعلام می‌کنم که ما در کنار تولید‌کنندگان کشور هستیم و مثل همیشه حامی آنان بوده و هستیم.

اتخاذ تمهیدات لازم برای جذب جوجه‌های یک‌روزه
ساداتی‌نژاد گفت: تمهیداتی برای جذب جوجه‌های یک‌روزه با رعایت پروتکل‌های سازمان دامپزشکی کشور اتخاذ شده و برنامه‌ریزی با اتحادیه انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور انجام‌ شده است.
وی افزود: به ‌صورت ساعتی تمام ۴۰۰ تولیدکننده مرغ مادری در حال رصد هستند و اطلاعات آنها دریافت می‌شود و اگر عدم جذب در این حوزه وجود داشته باشد با مذاکره در حوزه تولید جذب می‌شود.

مرغداران هیچ بهانه‌ای برای معدوم‌سازی جوجه ها ندارند
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در این باره اظهار کرد: دولت مرغ مازاد تولیدی را می‌خرد، به‌منظور تأمین سرمایه در گردش مرغداران و دامداران ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مناسب‌ تصویب شده و عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ صفر و ممنوعیت صادرات برداشته شد.
وی افزود: با این اوصاف حتی بهانه‌ای هم برای کار خلاف شرع و ضدحقوق حیوانات و جوجه‌کشی نیست.

هشدار دادستانی به اخلالگران بازار مرغ
معاون قضایی دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه به آن دسته انگشت‌شمار که از جنس تولیدکننده واقعی نیستند و با نابودی جوجه یک روزه تشویش اذهان کرده و در نظام تولید و مواد غذایی مردم اخلال می‌کنند، هشدار داد.
سعید عمرانی در این باره افزود: با نابودی جوجه یک روزه و این پدیده مجرمانه قاطعانه برخورد قانونی کرده و اجازه دشمنی با مردم را به هیچ‌کس نخواهیم داد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معدوم سازی جوجه یک روزه ۲۰ هزار میلیارد تومان وزارت جهاد کشاورزی معدوم سازی جوجه ها جوجه های یک روزه نهاده های دامی خرید قراردادی عوارض صادرات هزار تومان صادرات مرغ مرغ مازاد تخم مرغ تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل صادرات بیش از ۶۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد

حبیب اسداله نژاد مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران و کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع میزان جوجه ریزی مورد نیاز کشور با احتساب سرانه مصرف و ذخایر استراتژیک و صادرات و خرید حمایتی مرغ مازاد در راستای حمایت از مرغداران و تعدیل قیمت مرغ در بازار پرداخت.

با توجه به سرانه مصرف ماهانه چه میزان جوجه ریزی مورد نیاز کشور است؟

اسداله نژاد: بنابر آمار روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن معادل ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن گوشت مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوست.

اینکه گفته می شود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدها صورت گرفته، شک برانگیز است چراکه بنابه دلایل متعدداز جمله کمبود جوجه، امکان تامین  این میزان از طریق واردات وجود ندارد و دومین موضوع در صورت تحقق جوجه ریزی ماهانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه، بازاری برای این حجم تولید وجود ندارد.

بعد از سیاست‌های غلط گذشته در خصوص گله‌های اجداد عملا پتانسیل تولید مازاد جوجه به کشور تبدیل به چالش تامین جوجه شد و وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به صدور واردات جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه‌دار برای تامین جوجه و مرغ کشور کرد. با این تفاسیر و به لحاظ واردات تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه، این حجم جوجه در کشور تامین نمی‌شود و حتی با واردات جوجه یکروزه هم این عدد محقق نخواهد شد.

اتخاذ سیاست جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه غیرکارشناسی و ضدتولید است.

در حال حاضر وضعیت قیمت مرغ در بازار چگونه است؟

اسداله نژاد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام شده بالای ۶۸ هزارتومان است، درحالیکه مرغداران با نرخ ۵۲ تا ۵۳ هزارتومان در بازار عرضه می کنند که این موضوع اجحاف در حق تولیدکننده است.

با توجه به زیان مرغداران ناشی از افزایش حجم تولید تقاضا می شود که مرغ مازاد از سطح بازار جمع آوری یا صادرات شود تا مرغداران متحنل زیان نشوند.

آخرین وضعیت صادرات مرغ چگونه است؟

اسداله نژاد: گرچه ممکن است در حد ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزارتن صادرات انجام شده باشد، اما وقتی مرغداران هرکیلو مرغ را ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ واقعی عرضه می کنند، حداقل باید هزارتن مرغ صادر شود.

برای صادرات مرغ باید موارد متعددی رعایت شود. اولین فاکتور برای صادرات نیازمند کاهشی بودن قیمت تمام شده تولید است و همواره  اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و تعرفه صادراتی باید حذف شود تا برنامه ریزی برای صادرات مستمر دچار چالش نشود.

بنابر آمار ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد که اگر از پتانسیل ها بدرستی استفاده شود، امکان صادرات سالانه بیش از ۶۰۰ هزارتن مرغ به بازارهای هدف وجود دارد.

آیا قیمت گذاری دستوری راهکار مناسبی برای تنظیم بازار مرغ است؟

اسداله نژاد: تجربه نشان داده که قیمت گذاری دستوری جواب نداده و جواب نخواهد داد. 

با توجه به هزینه های تولید، قیمت واقعی هرکیلو مرغ ۶۰ تا ۶۵ هزارتومان است که به سبب مازاد تولید کمتر از این نرخ در حال عرضه است که این امر بدان معناست که مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است. بنابراین انتظار می رود دولت در بازار و قیمت گذاری دخالت نکند که تعادل بازار را برهم زند.

سیاست قیمت گذاری دستوری زمانی معنادارد که در زمان کاهش قیمت به کمتر از نرخ مصوب، دولت مابه التفاوت را پرداخت کند که در آن صورت مرغدار حق ندارد بالاتر از قیمت بفروشد. در شرایطی که دولت چنین اقدامی انجام نمی دهد، باید از سیاست گذاری دستوری در قبال حجم تولید و قیمت دست بردارد و اجازه دهد تولید و بازار ساماندهی شود چراکه با رهاکردن سیاست دستوری، شرایط بازار خوب می شود.

آیا نیازی به واردات مرغ برای ذخایر استراتژیک داریم؟

اسداله نژاد: براساس تجارب گذشته مجموع ذخایر استراتژیک سالانه مرغ ۵۰ تا ۷۰ هزارتن است که این میزان ذخایر رقمی کمتر از مصرف یک هفته مرغ کشور است، لذا با جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه امکان تامین این میزان در کشور وجود دارد و قطعا نیازی به واردات نخواهیم داشت.

در بازار فعلی حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزارتن مرغ مازاد وجود دارد که به منظور ذخایر استراتژیک باید از سطح بازار جمع آوری و نگهداری شود و به عبارتی سیاست گذاری تولید برمبنای نیاز کشور و بازار است و ذخایر استراتژیک مبنای سیاست گذاری دستوری نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • معطلی ۲ روزه مسافران در فرودگاه شارجه امارات به روایت شهروند ایرانی + فیلم
  • عرضه جوجه یکروزه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است
  • جوجه یک روزه چرا گران شد؟
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ ابراهیمی: مرغداران با ضرر می‌فروشند
  • آمادگی برای افتتاح ۱۵ هزار میلیارد ریال طرح صنعتی سمنان در سفر دولت سیزدهم
  • کاهش قیمت ها در بازار مرغ | مرغداران با ضرر می‌ فروشند
  • پتانسیل صادرات بیش از ۶۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد