Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:38:28 GMT

افزایش سه برابر تولید نهال توت اصلاح شده در کشور

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۰۸۰۳

افزایش سه برابر تولید نهال توت اصلاح شده در کشور

عدیل سروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته، ۳۶۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید و توزیع شد این درحالیست که قبل از آن در مدت ۱۵ سال به طور میانگین سالی ۲۰۰ هزار اصله نهال توت در کشور تولید شده‌است.

وی با بیان اینکه در سال جاری با تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده شاهد رشد خوبی در این بخش بوده‌ایم، افزود: در زمان حاضر گیلان، مازندران، گلستان، تهران، خراسان‌رضوی و شمالی از استان‌های تولیدکننده نهال توت در کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به تولید نهال توت در قالب تفاهمنامه بین وزارت جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: نهال‌های توت تولید شده سال گذشته در ۱۹ استان کشور توزیع شد، امسال نیز جزء ایلام، در بقیه استان‌ها توزیع خواهد شد.

سروی در ادامه به توزیع تخم نوغان در استان‌های مختلف کشور از فروردین امسال اشاره و اضافه کرد: توزیع تخم نوغان در برخی از استان‌ها "گرمسیری" به اتمام رسیده و در مناطق سردسیری ادامه دارد، تاکنون نیز ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شده.

وی با بیان اینکه تولید تخم نوغان داخلی امسال نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده‌است، اظهار داشت: امسال ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان تولید کرده‌ایم.

افزایش قیمت فروش پیله‌تر ابریشم

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه برداشت پیله‌تر ابریشم در مناطق گرمسیری نیز آغاز شده اظهار داشت: میزان برداشت پیله ابریشم در سال جاری رضایت‌بخش است اغلب نوغانداران بیش از ۴۰ کیلو به ازای هر جعبه برداشت می‌کنند که این میزان دریافت، قابل قبول است.

سروی با اشاره به افزایش قیمت هر کیلو پیله‌ تر ابریشم در سال جاری نسبت به پارسال اظهار داشت: امسال قیمت پیله‌تر ابریشم با توجه به کیفیت هر کیلو بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه پارسال ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

وی به فعالیت نوغانداری در فصل پاییز اشاره و افزود: استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، خراسان رضوی و شمالی به دلیل برخورداری از شرایط مساعدتر، پرورش پاییزه تخم نوغان را انجام می‌دهند که سهم گیلان ۴۵ درصد از پرورش است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه توزیع تخم نوغان در گیلان تا فردا دهم خرداد ادامه دارد، اظهار داشت: تاکنون ۱۴ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان در گیلان توزیع شد که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته‌است.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می‌شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر نیز پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود، استان‌های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و مازندران به ترتیب رتبه اول تا پنجم تولید پیله ابریشم کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بیش از ۲۷ هزار خانوار به نوغانداری می‌پردازند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی رشت گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی رشت گیلان وزارت جهاد کشاورزی رشت گیلان جعبه تخم نوغان پیله تر ابریشم تخم نوغان توزیع شد نهال توت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز «محمد رستگاری» در حاشیه سفر به شهرستان بهاباد و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در این سفر یک روزه از کلیه راه‌های استحفاظی شهرستان بهاباد بازدید شد و مسائل با حضور معاونان و کارشناسان حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد تقاطع روستای پرک و دو بانده شدن این مسیر از سه‌چاهون تا بافق نیز گفت: تقاطع روستای پرک یکی از نقاط حادثه‌خیز استان براساس پایش سال ۱۳۹۴ کشور تعیین و در کنار ۱۰ نقطه حادثه‌خیز استان براساس این پایش در اولویت اصلاح قرار گرفته است که امیدواریم در این مورد خاص تا یکی دو ماه آینده شاهد اصلاح کامل این تقاطع باشیم.

رستگاری ابراز امیدواری کرد: با اصلاح این تقاطع در قالب یک میدان استاندارد با دسترسی‌های کافی، بار ترافیکی معادن منطقه از روستای پرک خارج و به سمت کوشک و روستاهای اطراف نیز کاهش یابد.

وی در مورد دو بانده شدن مسیر بهاباد به چادرملو نیز اظهار کرد: این مسیر خطرناک و پرحادثه که از مشکلات اصلی مردم بهاباد و هزاران کارگری است که در این مسیر تردد دارند، یک محور اختصاصی بوده که در گذشته جهت ایجاد راه دسترسی توسط خود مجتمع معدنی چادرملو ایجاد شده است ولی اداره کل راهداری آماده تحویل گرفتن این محور برای تامین اعتبار جهت رفع نواقص آن و با توافق مسئولان چادرملو، دو بانده سازی آن هستیم.

مدیر کل راهداری استان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در بهاباد راجع به آسفالت برخی راه‌های روستایی بهاباد مانند راه‌های روستایی درند، ندن، بموئیه، خرمتک و تنگل و کمکوئیه، گفت: راه روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار امکان آسفالت دارند و هم اکنون نیز تمام روستایی با این شرایط در استان دارای راه آسفالت هستند.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1228097 برچسب‌ها سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای تردد جاده ها ترددهای جاده ای

دیگر خبرها

  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • اصلاح ۱۰۰ متر شبکه آبرسانی روستای یزدکان شهرستان خوی
  • توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است