Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سید عباس حسینی نژاد روز سه شنبه در نشست مشترک دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سازمان اتکا وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح که در سالن شهدای این دانشکدگان در کرج برگزار شد، افزود: امروز اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع شرکت های دانش بنیان تاکید دارند و از عقب ماندگی در این حوزه گلایه مند هستند به این دلیل است که بین بخش صنعت و دانشگاه فاصله وجود دارد و شرکت های دانش بنیان می توانند این فاصله را به خوبی از میان بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به تاریخچه فعالیت سازمان اتکا اشاره کرد و اظهار داشت: اتکا از سال ۱۳۳۴ شمسی با نگاه امنیتی خدماتی تاسیس و شروع به کار کرد که در همین راستا اراضی نقاط صفر مرزی به اتکا واگذار شد تا ضمن اینکه امنیت را در حدود مرزی تامین می کند مایحتاجی را هم برای خدمت به نیروهای مسلح به دست بیاورد.

وی گفت: مسیر این سازمان به سمتی رفته که بعد از انقلاب نگاه به این سازمان عوض شد و ریل راه آهنی که به صورت رایگان در اختیار این سازمان قرار می گرفت تا مواد روغنی را به کارخانجات ما برساند دیگر وجود ندارد و معافیات مالیاتی برداشته شد و اکنون به این نقطه رسیده ایم که اتکا روی پای خود بایستد و از ردیف بودجه دولتی استفاد نکند.

حسینی نژاد با بیان اینکه برای این تغییر رویکرد باید نگاه را اقتصادی کرد، افزود: در همین راستا فعالیت ها را شفاف سازی کردیم و چهار حوزه اصلی فعالیت در این سازمان شکل گرفت که یکی از آن ها در حوزه تجارت است.

وی اظهار داشت: اکنون در صنعت مواد اولیه بالای ۹۵ درصد وابستگی داریم بنابراین شرکتی باید داشته باشیم که نهاده ها و مواد اولیه مثل روغن و شکر خام را وارد کند و یا محصولات را صادر کند.

معاون هماهنگ کننده سازمان اتکا با بیان اینکه در حوزه صنایع نیز در صنعت روغن، قند، شکر، نساجی و دیگر صنایع فعال هستیم و مایحتاج نیروهای مسلح را با نگاهی ملی فراهم می کنیم، گفت: در ایامی که برخی ازمواد غذایی مثل روغن بحران شدید پیدا کردیم علاوه بر اینکه فروشگاه های اتکا را اشباع کردیم به فروشگاه های رقیب هم محصول دادیم.

وی افزود: محور فعالیت این سازمان با پیش از انقلاب اسلامی تفاوت زیادی دارد به طوریکه در آن زمان بودجه می دادند تا خدمات ارایه دهیم ولی امروز اتکا در جایی قرار دارد که هم اقتصادی اداره شود وهم نقش ملی ایفا کند.

حسینی نژاد اظهار داشت: توقع از سازمان اتکا بسیار بالاست و چاره ای نداریم که در راهبردهایمان نقش خود را پررنگ کنیم که در همین راستا در برنامه پنج ساله خود افق بلندی برای اتکا دیده شده است.

وی گفت: در نظر داریم تا در حوزه های کشاورزی، تولید گوشت قرمز و سفید و رشد در حوزه صنایع برای رسیدن به امنیت غذایی و صنایع غذایی راهبردی فناورانه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف بایستی فعالیت هایمان را در زمین کشاورزی کیفی کنیم، افزود: امروز نگاه به اتکا از طرف سازمان نیروهای مسلح و همچنین در سطح ملی نگاهی متفاوت از گذشته است به طوریکه نگاهی ویژه در حوزه امنیت غذایی به این سازمان به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید حرکاتی راهبردی توسط این سازمان انجام شود که یکی از این راهبردها کارهای زیربنایی و فناورانه است.

اتکا قطب تحقیقات کشاورزی و نوآوری در سطح نیروهای مسلح بشود

رییس مرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا نیز در این نشست مشترک هدف پژوهش را از نگاه مقام معظم رهبری رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری و همچنین حل مسایل کنونی کشور دانست و گفت: بر همین اساس سازمان اتکا حوزه مدل تحقیقات را برنامه ریزی کرد.

مهدی دلاوری با بیان اینکه اتکا با برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر دارد تا قطب تحقیقات کشاورزی و نوآوری در سطح نیروهای مسلح شود، افزود: اتکا با تحقیق و نوآوری در حوزه های کشاورزی، دامپروری، صنایع غذایی و خرده فروشی به دنبال ایجاد ارزش آفرینی در حوزه های مختلف کسب و کار خود می باشد.

وی به اهداف اتکا در حوزه تحقیق و نوآوری اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه محصولات و فناوری های جدید و نقش آفرین در ارتقای عملکرد و کیفیت در تولید و خدمات، نقش آفرینی در کاهش هزینه های تولید و خدمات، بکارگیری فناوری های جدید در افزایش بهره وری در دارایی ها، افزایش ضریب امنیت غذایی، کسب درآمد از تحقیقات نوآوری  تجاری سازی فناوری ها و کاهش واردات و افزایش صادرات ناشی از توسعه فناوری از جمله این اهداف می باشد.

دلاوری با اشاره به برخی از راهبردهای حوزه تحقیق و نوآوری در اتکا، گفت: از حوزه تحقیق و نوآوری باید تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی حاصل شود تا پاسخگویی چابک و علمی به نیازهای دانش وفناورانه را در نتیجه آن داشته باشیم.

وی افزود: تعریف پروژه های تحقیقاتی و نوآورانه با رویکرد بازار محوری و حل مساله، نوآوری باز و بهره مندی از شبکه دانشگاهی علمی و تحقیقاتی کشور و توسعه مدل های همکاری نوین و پایدار از دیگر راهبردهای حوزه تحقیق و نوآوری در اتکا است.

وی به ایجاد زنجیره نوآوری سازمان اتکا اشاره کرد و اظهارداشت: از مشتریان بازار تا منابع ایده دانش و فناوری که دانشگاه ها هست که در حال شکل گیری است که یا شکل گرفته در حال شکل گیری است که مهمترین حلقه منابع ایده است.

وی یادآور شد: همچنین اطلس همکاری های پژوهشی وفناورانه این سازمان با نهادهای علم وفناوری، نهادهای نوآورانه، موسسات و دانشگاه ها، شبکه متخصصین و شرکای فناورانه در حال شکل گیری است.

رییس مرکز تحقیقات و نوآوری سازمان اتکا به محورهای کلان تحقیقات و نوآوری کسب و کارهای سازمان اتکا اشاره کرد و گفت: این تحقیقات در حوزه مزرعه شامل دام، کشاورزی، طیور و شیلات است.

وی افزود: اتکای آینده از مسیر تحقیق و فناوری شامل ارتقای لاین آرین، هوشمندسازی مدیریت گله، سنجش از راه دور، چندقلوزایی دام سبک،  تولید نهال سالم، کشت هیدروپونیک، کشت بافت و کشاورزی دقیق خواهد بود که بایستی با اولویت بیشتری به این موضوعات بپردازیم.

دلاوری اظهار امیدواری کرد که نشست مشترک امروز درنهایت به عقد قرارداد همکاری، تدوین و اصلاح پیشنهادیه همکاری، برگزاری جلسات فنی، تبیین نیاز مندی ها  و بررسی و ارزیابی پیشنهادها از کمیته های تخصصی و ارسال به مرکز تحقیق و نوآوری سازمان اتکا منجر شود.

در این نشست مشترک دانشکده های مهندسی و فناوری کشاورزی، علوم و مهدسی کشاورزی، منابع طبیعی و دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی آخرین دستاوردهای نوین و فناورانه خود را ارایه کردند.

همچنین واحدهای شاخص صنعتی تولیدی سازمان اتکا همچون شرکت مزارع نوین ایرانیان، شرکت صنایع غذایی شادان، شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی،شرکت مزرعه نمونه گرگان، شرکت قند پانیذ فام، شرکت ارغوان گوشت، شرکت شفارود و شرکت روغن کشی خرمشهر نیز گزارشی از عملکرد و فعالیت های خود ارایه کردند.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان سازمان اتکا استان البرز دانشگاه تهران نوآوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان سازمان اتکا مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان سازمان اتکا استان البرز دانشگاه تهران نوآوری حوزه تحقیق و نوآوری نیروهای مسلح نشست مشترک دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، غلامرضا خوانساری با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: بنا داریم خریدهای خارجی را کمرنگ کنیم و در این راستا واردات ۲۵۰ کالا ممنوع اعلام شد.

وی گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در توسعه میادین و احیای چاه‌های نفت استفاده شده است، چنانچه ۳۰ حلقه چاه کم‌بازده را به شرکت‌های دانش بنیان دادیم.

خوانساری خاطرنشان‌کرد: ۸۵ درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و ۱۵ درصد باقی مانده نیز توجیه تجاری سازی ندارد.

این مقام مسوول وزارت نفت ادامه‌داد: در دولت، کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی شکل گرفته و سبب شده که از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شویم و با کشورهای مانند ونزوئلا، روسیه، چین، عراق و سوریه مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفت: در تلاشیم با پتروشیمی ونزوئلا قرارداد همکاری امضا و همچنین نسبت به بازسازی فاز ۲ پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا اقدام کنیم. در سوریه نیز پس از نتیجه رسیدن پالایشگاه «حمص»، دو پالایشگاه دیگر را نیز مد نظر داریم.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت اظهار داشت: همچنین در آفریقای جنوبی و عراق هم منتظر خبرهای خوب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.

کد خبر 6080935 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان‌های ایرانی در کنیا 
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • تغییر در ترکیب هیئت پذیرش شرکت‌های استارت‌آپی/پذیرش دانش‌بنیان‌ها در حوزه های مختلف