Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز اول ذی القعده میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)  و آغاز دهه کرامت است.

از سال ۱۳۸۶  روز ولادت حضرت مصومه (س) به عنوان روز ملی دختر در تقویم ایران نام گرفت؛ انگیزه و بهانه ای برای رقم خوردن یک روز با احساس در ایران...

به بهانه ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر گزارشی از زندگی ایشان  تهیه کرده ایم که در ادامه با هم می خوانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تولد حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) در روز یکم ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه و ۲۵ سال بعد از تولد برادرش امام رضا (ع) به دنیا آمد.

پدرش امام موسی کاظم (ع) و مادرش نجمه خاتون نام داشت؛ ۱۰ ساله بود که پدرش در زندان هارون الرشید به شهادت رسید و از آن پس امام رضا(ع) مسئولیت نگهداری از حضرت معصومه (س) را برعهده گرفت.

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم

حدودا ۱۷ سال پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع) به دعوت مأمون به خراسان سفر کرد؛ یک سال پس از هجرت تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو خواهرش فاطمه معصومه برای دیدن او راهی خراسان شد؛ اما در میانه راه و در شهر ساوه کاروانشان مورد حمله فرستاده های حکومت قرار گرفت و تقریبا همه مردانی که همراه آن حضرت بودند به شهادت رسیدند.

حتی  نقل شده که حضرت معصومه (س) را نیز مسموم کردند؛ به هر حال یا بر اثر  غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت معصومه (س) بیمار شدند و از آنجایی که دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود، راهی قم شدند.

حدوداً در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت وارد قم شده  و پس از ۱۷ روز زندگی در این شهر رحلت کردند.

مردم با تجلیل فراوان پیکر پاک این بانوی بزرگ اسلام را به سوی محلی به نام باغ بابلان  تشییع کردند.

پس از سال‌ها حضرت زینب (س) دختر امام جواد (ع) اولین گنبد را بر فراز قبر عمه بزرگوارش بنا کرد و تربت پاک آن بانوی بزرگ، قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهل بیت (ع) و دارالشفای عاشقان ولایت شد.

حضرت فاطمه معصومه (س)  از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر (س) بعد از برادرش، علی بن موسی‌الرضا علیه السّلام در والاترین مقام جای دارد و این در حالی است که  فرزندان دختر امام کاظم علیه السّلام حداقل هجده تن بوده‌اند و فاطمه در بین این‌همه بانوی مکرمه سرآمد بوده است.

حاج شیخ عباس قمی درباره دختران موسی بن جعفر می‌نویسد:  برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آن‌ها سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی علیه السّلام معروف به حضرت معصومه است.

اما شیخ محمدتقی تستری در  قاموسی الرجال فضیلت آن حضرت را نه تنها در بین دختران، بلکه پسران حضرت غیر از امام رضا علیه السّلام بی‌نظیر می‌داند و می گوید:  در میان فرزندان امام کاظم (ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا ع() کسی مثل حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیست.

بی شک این  نگرش ها به شخصیت فاطمه معصومه  بر برداشت‌هایی استوار است که از متن روایات وارده از ائمه به دست آمده است.

روایاتی که مقام‌هایی را برای فاطمه معصومه (س) برشمرده‌اند مقامی که نظیر آن را برای دیگر برادران و خواهران او ذکر نکرده‌اند و به این ترتیب نام فاطمه معصومه سلام‌الله علیها را در شمار زنان برتر جهان قرار داده‌اند.

حضرت معصومه در ولایتمداری، همچون فاطمه زهرا (س) است

کارشناس مذهبی حسینیه اعظم زنجان گفت: ولایت‌مداری، همچون دیگر مباحث اعتقادی، از مباحث مهمی است که زنان در طول تاریخ همپای مردان در آن نقش‌آفرین بوده‌اند.

او می‌ گوید: حضرت معصومه (س) یک شخصیت ولایتمدار در تاریخ شیعه است که به تأسی از  حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س)، در دفاع از ولایت قدم برداشته و با هجرتی آگاهانه و از روی بصیرت، توانستند در این زمینه نقش‌آفرینی کرده و به عنوان الگویی شایسته برای زنان شیعه شناخته شوند.

به گفته این کارشناس مذهبی  حضرت فاطمه معصومه (س) در موضوع همراهی با امام زمان خود، بسیار موفق ظاهر شده و در زمانی که مأمون، در صدد کمرنگ کردن مقام و جایگاه اهل بیت (ع) بود، حضرت معصومه (س) با برقراری جلسات علمی از حریم امامت و ولایت دفاع می‌کرد.

او می گوید: این بانوی بزرگوار، با بصیرت خود توانست، امام زمان خود را بشناسد و به منظور حمایت از ولایت، هجرت و جان خود را نثار کرد، البته حضرت معصومه (س) با این حرکت خود، فقط از امام رضا (ع) دفاع نکرد، بلکه از مقام ولایت که تجلی بخش نماد خداپرستی و دین است، دفاع کردند و درس ولایت‌مداری را به ما آموزش دادند.

کلام آخر

سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر نامگذاری شده است؛روزی که خوب است در آن نگاهی تازه به دختران انداخته و برای شنیدن حرفهایشان وقت بگذاریم؛ روزی که می‌توان پای درد و دل دختران  نشست و به فکر راه چاره‌ای برای رفع مشکلات آن ها بود.

فراموش نکنیم که  این دختران، مادران فردای این مرز و بوم هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز دختر ولادت حضرت معصومه امام رضا معصومه سلام الله علیها فاطمه معصومه علیه الس لام حضرت معصومه حضرت فاطمه امام رضا معصومه س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار البرز به مناسبت روز ارتش

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز طی پیامی روز ارتش جمهوری اسلامی را تبریک و تهنیت گفت. متن این پیام به شرح ذیل است:

۲۹ فروردین در تقویم و تاریخ حماسه آفرینی‌های ملت ایران اسلامی، روزی بزرگ، پرافتخار و همیشه جاودان است چرا که به نام ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی یکی از ارکان نیروهای مسلح نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

ارتش جمهوری اسلامی کماکان در بالاترین حد از توانمندی و خودکفایی نظامی تحت رهبری‌ها و منویات خردمندانه و داهیانه فرمانده معظم کل قوا، حضرت امام خامنه ای همه توان خود را در راه حفاظت و حراست از دستاوردهای نظام و دفاع از کیان ایران اسلامی و آرمان‌های انقلاب، امام شهیدان و شهدای والامقام و گلگون کفن ایران اسلامی به کار می‌بندد و تا پای جان برای ثبات و تقویت اقتدار نظام ایستاده است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام ایران اسلامی به ویژه شهدای گرانقدر ارتش جمهوری اسلامی، ۲۹ فروردین را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، فرماندهان، آحاد ارتشیان عزیز ایران اسلامی و خانواده‌های شهدای ارتش، جانبازان، ایثارگران و تمامی دلاورمردان حماسه آفرین تبریک می گویم و از آستان خدای بزرگ در سایه عنایات حضرت ولی عصر (عج) توفیق و اقتدار روزافزون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ارتش پرافتخار ایران اسلامی را مسئلت می‌کنم.

کد خبر 6081226

دیگر خبرها

  • کلام حضرت علی(ع) برای منتظران حضرت مهدی (عج)
  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • نمایشگاه گروهی «وعده صادق» با محوریت «کودک، جنگ، غزه» در فرهنگسرای اندیشه
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • پیام استاندار البرز به مناسبت روز ارتش
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است