Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-16@07:39:28 GMT

آمریکا، مشتری پر و پا قرص کنسانتره انار ایران

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۲۶۳۹

آمریکا، مشتری پر و پا قرص کنسانتره انار ایران

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره گفت که یک بشکه کنسانتره انار به مراتب قیمت بالاتری از یک بشکه نفت دارد و اگر بر صادرات این گونه محصولات که ارزش افزوده بالایی دارند تاکید شود به نفع واحد‌های کشاورزی هم هست. ولی الله داوود آبادی، با اشاره به تعطیلی برخی کارخانجات به دلیل کمبود سرمایه در گردش، اظهار کرد: دولت باید آمار تولید و مصرف را داشته باشد تا ریشه تعطیلی واحد‌ها و کم و زیاد شدن سرانه مصرف را بداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حتی از صادرات هم رقم دقیقی در دسترس نیست. فقط می‌دانیم بیشترین صادرات در بخش کنسانتره است. به طور کلی اکثر کارخانجات برای تولید کنسانتره ایجاد شدند، اما در کنار آن به تولید آبمیوه هم روی آوردند.

وی با بیان اینکه صادرات آبمیوه محدود به کشور‌های اطراف است، تصریح کرد:، اما کنسانتره زمانی به اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا هم صادر می‌شد که بعد از اعمال تحریم‌ها تقریبا محدود شد. در حال حاضر بیشتر ترکیه کنسانتره در ایران را می‌خرد و خودش صادر می‌کند. عراق، پاکستان، روسیه و آلمان نیز به مقدار کمتر، خریدار کنسانتره ایران هستند. اما آبمیوه به افغانستان، عراق و سایر کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

به گفته دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از آن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود.

وی با اشاره به ارزش بالای کنسانتره انار، گفت: یک بشکه کنسانتره انار به مراتب قیمت بالاتری از یک بشکه نفت دارد. برای مثال ممکن است قیمت هر بشکه نفت حدود ۱۰۰ دلار باشد، اما یک بشکه انار ارزش بیشتری دارد. قیمت هر دانه انار در آمریکا حدود سه دلار است که کیفیت انار ایران را هم ندارد. اگر روی صادرات این گونه محصولات که ارزش افزوده بالایی دارند تاکید شود به نفع واحد‌های کشاورزی هم هست.

آمریکا، مشتری پر و پا قرص کنسانتره انار ایران

داوود آبادی ادامه داد: در یک مقطع زمانی آمریکا یکی از مشتریان پر و پا قرص کنسانتره انار ایران بود و در مقاطع دیگری هم ژاپن حتی در داروخانه‌های خود کنسانتره انار می‌فروخت. کره هم از دیگر مشتریان کنسانتره انار ایران بود. اما بعد از سالی که سرما به باغات انار زد برخی از مشتریان از دست رفتند. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در چنین شرایطی باید رسیدگی می‌کرد و به طور کلی باید به دنبال افزایش باغ‌های انار باشد.

به گفته دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره ظرفیت تولید بالاست و صادرات به مشتریان و قوانین کشور بستگی دارد. به طور کلی اگر تمام ظرفیت کارخانجات کشور فعالیت کنند و قوانین ثبات داشته باشند، ظرفیت صادرات خیلی بیشتر از شرایط فعلی است. همچنین افزایش صادرات نیاز به حل مسائل و مشکلات بانکی، امکان استفاده از ال سی و رفع تحریم‌ها دارد. در سال‌های اخیر به دلیل این که پول باید به صرافی یک کشور واسطه می‌رفت، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرد و پول‌های زیادی با این روش از بین رفتند. در سال‌های اخیر به طور کل جابجایی پول مسئله مهمی بوده که باعث شده برخی مشتری‌ها را از دست بدهیم و جایگزین کردن آن‌ها نیز زمان بر است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کارخانجات کمبود سرمایه صادرات کنسانتره کنسانتره انار ایران یک بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران جهان هستیم/ اسپانیا، بزرگترین صادرکننده مجدد زعفران ایرانی

طبق آمارهای جهانی بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اما کشور ما به دلایل مختلف کمتر توانسته از ارزش افزوده این محصول پرسود بهره ببرد و در مقابل اسپانیا توانسته جایگاه بزرگترین صادر کننده مجدد زعفران ایران را برای خود تثبیت کند.

به گزارش ایسنا، معاونت بین‌الملل اتاق ایران با انتشار گزارشی به بررسی تجارت خارجی زعفران اسپانیا پرداخته است. بر اساس این گزارش، حجم تجارت خارجی زعفران اسپانیا در سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۳.۹ میلیون یورو بوده که از این مقدار، ۵۱.۲ میلیون یورو صادرات و ۴۱.۸ میلیون یورو واردات بوده است. بر این اساس صادرات واردات زعفران اسپانیا نسبت به سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱.۷ درصد رشد و ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش پنج کشور اول مبدا واردات زعفران اسپانیا به ترتیب ایران با ۳۶.۵ میلیون یورو، افغانستان با ۳۳.۴ میلیون یورو، یونان با بیش از یک میلیون یورو، امارات با ۲۴۹ هزار  یورو و دانمارک با ۱۲۴ هزار یورو صادرات به اسپانیا، بوده‌اند.

همچنین پنج کشور اول مقصد صادرات زعفران اسپانیا به ترتیب کشورهای آمریکا با ۱۱.۷ میلیون یورو، ایتالیا با ۶.۴ میلیون یورو، سوئد با ۵.۹ میلیون یورو، فرانسه با ۳.۹ میلیون یورو و امارات متحده عربی با ۳.۶ میلیون یورو واردات از اسپانیا، بوده‌اند.

بنابراین ایران در این سال با صادرات بیش از ۴۵ تن زعفران به اسپانیا به ارزش ۳۶ میلیون و ۵۶۵ هزار یورو بزرگ‌ترین تامین‌کننده زعفران اسپانیا بوده و ۸۷.۴ درصد از کل واردات این کشور در زمینه زعفران را به خود اختصاص داده است. اما این آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ که اسپانیا بالغ بر ۴۱ میلیون و ۲۶۵ هزار یورو از ایران زعفران وارد کرده بود، ۱۱.۴ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است طبق آمارهای جهانی بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اما کشور ما به دلایل مختلف کمتر توانسته است از ارزش افزوده این محصول پرسود بهره ببرد. بر این اساس اسپانیا علیرغم تولید ناچیز زعفران توانسته با میزبانی شرکت‌های توانمندی که مالک ایرانی دارند و سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه بازاریابی، بسته‌بندی، برند سازی و مدیریت برند، جایگاه بزرگترین صادر کننده مجدد زعفران ایران را برای خود تثبیت کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران
  • تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
  • تشریح دستاوردهای بانک صادرات در حضور وزیر اقتصاد
  • هشدار افزایش بهای جهانی نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید تنش ها در خاورمیانه
  • تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد
  • نحوه کشت هزاران نهال انار در مزارع و باغات آمریکا (فیلم)
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی است
  • تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران جهان هستیم/ اسپانیا، بزرگترین صادرکننده مجدد زعفران ایرانی
  • پیش‌بینی افزایش حدود ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت
  • افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه‌ای پیش‌بینی برای تقاضای جهانی نفت