Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایجاد مرکز جهاد آبرسانی یکی از گام‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای رفع محرومیت آبی از نقاط محروم کشور است و تازه‌ترین گزارش این مرکز بیانگر تلاش بی‌وقفه آن برای رفع محرومیت آبی در استان سیستان و بلوچستان است. آبرسانی به روستا‌های بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و مورد تاکید رئیس‌جمهوری بود و بر همین اساس وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام «شورای جهاد آبرسانی» کاری سترگ برای این مهم را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آبرسانی روستایی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی بوده است، بااین‌حال همچنان ۲۵ درصد از روستا‌های کشور به شبکه آب متصل نیستند و همین امر یکی از دلایل عقب‌ماندگی در برخی روستا‌ها و مناطق محروم شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم البته این موضوع موردتوجه جدی قرار گرفت تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

شروع جهاد آبرسانی

از همین رو «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفته بود که مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهد داد. مرکزی که باتوجه‌به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است.

ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولتی، از توان نیرو‌های جهادی و خیران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستا‌ها و مناطق محروم بهره برده می‌شود.

وزیر نیرو در این زمینه به لزوم مدیریت درست و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به‌ویژه در روستا‌ها و مناطق محروم در دولت عدالت‌محور و مردمی سیزدهم تاکید کرده و گفته که ایجاد یک سازوکار جدید اهمیت مضاعف دارد.

براین‌اساس، شورای جهاد آبرسانی باهدف برنامه‌ریزی هر چه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ستادی و استانی در وزارت نیرو تشکیل شده است.

آبرسانی به روستا‌های سیستان و بلوچستان

در طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو که به همت دولت سیزدهم تشکیل شد، در قالب طرح‌های محرومیت‌زدایی، ملی و مجمع خیرین، آبرسانی و رفع تنش آبی ۲ هزار و ۸۸۳ روستای سیستان و بلوچستان در ۲۶ شهرستان این استان طی بازه زمانی ۳۰ ماهه هدف‌گذاری شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده محرومیت‌زدایی برای آبرسانی به روستا‌های محروم سیستان و بلوچستان برابر با ۱۰ استان است.

«مجید آقازاده» که اخیراً سفری به سیستان و بلوچستان برای بازدید از روند اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی وزارت نیرو در شهرستان‌های زاهدان، تفتان و خاش داشت افزود: شاخص بهره‌مندی روستا‌ها از آب پایدار در کشور ۸۲.۶ و سیستان و بلوچستان ۷۲ درصد و میانگین بهره‌مندی شهر‌های کشور از این مهم ۹۸ و استان ۹۷ درصد است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح محرومیت‌زدایی و جهاد آبرسانی شاخص بهره‌مندی از آب روستایی در سیستان و بلوچستان از ۹۰ درصد خواهد گذشت ادامه داد: قراردادی به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان در راستای محرومیت‌زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن سهم سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد اعتبارات طرح محرومیت‌زدایی (به میزان ۱۰ استان) در حوزه آبرسانی در این استان هزینه می‌شود، گفت: از ۷ هزار روستایی که در کل کشور در این طرح آبرسانی می‌شود، هزار و ۷۵۱ روستا به این استان اختصاص دارد.

این مقام مسئول گفت: همچنین آبرسانی به ۵۰۰ روستا با همکاری خیران و ۶۳۲ روستا از محل منابع ملی انجام می‌شود، با این اقدام‌های خوبی که در حال انجام است، مشکل آب و محرومیت استان در این بخش کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: فقط در سال گذشته ۷۳۶ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که ۵۱۸ میلیارد تومان آن جهت محرومیت‌زدایی و ۱۸۸ میلیارد تومان از منابع ملی بوده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور میزان اعتبارات مصوب از محل اعتبارات استانی به پروژه‌های آبرسانی را ۵۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص‌یافته است، برای اصلاح شبکه نیز باید اعتباراتی از محل منابع استانی در نظر بگیریم که انتظار می‌رود این مهم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها مصوب شود تا بتوان گام‌های بیشتری برداشت.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: آبرسانی دولت سیزدهم رئیس جمهور وزیر نیرو شورای جهاد آبرسانی آبرسانی به روستا ها سیستان و بلوچستان آبرسانی روستایی محرومیت زدایی میلیارد تومان جهاد آبرسانی دولت سیزدهم وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: قرارداد آبرسانی به ۲۱۱ روستای استان در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمد محمدی در دیدار با استاندار ایلام با اشاره به اینکه آبفای استان برنامه‌ها و اقدامات زیادی برای تأمین و توزیع آب شهرها و روستای استان دارد، اظهار کرد: ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه آب شهر ایلام از ۵۴۰ به ۸۰۰ لیتر در ثانیه، ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر مهران و راه‌اندازی آزمایشگاه میکروبیولوژی آب در دره‌شهر از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

وی افزود: بعضی پروژه‌های آبفا به دلایل مختلف زمان‌بر شده که تکمیل پروژه آبرسانی به شهر ملکشاهی و روستاهای مسیر، اتمام طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام، تکمیل شبکه فاضلاب و انشعابات فاضلاب شهر ایوان در سال جاری از جمله این پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به مشکلات حوزه آبرسانی شهر ایلام، خاطرنشان کرد: فرسودگی خطوط و شبکه توزیع و طراحی خط انتقال مربوط به دوره‌های گذشته بوده، که نیازمند نوسازی و طراحی جدید است.

محمدی با بیان اینکه اجرای طرح جهاد آبرسانی فرصت بزرگی برای خدمت به روستاییان است، تصریح کرد: با تلاش‌های جهادی و شبانه‌روزی همکاران، بسیج سازندگی به نمایندگی از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و پیگیری‌های مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در حال حاضر آبرسانی به روستاهای محروم در فاز نخست با سرعت مطلوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: فاز نخست طرح جهاد آبرسانی به ۱۲۸ روستای استان ایلام ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: با توجه به نیاز روستاهای استان به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۲۱۱ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده است و در راستای تأمین نیازهای مالی پروژه‌ها خواستار همکاری استاندار ایلام هستیم.

کد خبر 745314

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۵ هزار روستا در کشور
  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • ۷ هزار روستا به شبکه ملی ارتباطات و اینترنت متصل شدند
  • پیشرفت ۹۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان هزینه شد
  • اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام