Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@19:01:31 GMT

خط امام، صراطِ مستقیم انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۹۰۳۰

خط امام، صراطِ مستقیم انقلاب

مقام معظم رهبری همواره به توجه به مکتب و اصول امام (ره) و تبیینِ صحیح آن تاکیدات فراوانی داشته اند و در بخشی از بیانات خود در ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ می‌فرمایند: «خوب است برادران، جوانان، اهل فکر و تحقیق، طلاب، دانشجویان، روی مبانی [امام]فکر کنند، روی این‌ها کار کنند. فقط متن باقی نمانَد؛ این متن‌ها درست توضیح داده شود، تبیین شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به بازخوانی گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در این باره پرداخته که در ادامه آمده است:

بیشتربخوانید

بررسی ساختار و مقوله‌های نظام بین الملل از نگاه امام خمینی (ره)

راه رسیدن به حیات طیبه

ما امام را فقط برای افتخار کردنِ به نام او و کار او نمیخواهیم؛ امام را فقط مایه‌ی زینت جمهوری اسلامی نمیدانیم. بالاتر و مهمتر از این‌ها این است که امام ما را به راهی هدایت کرد، هدف‌هایی را برای ما تعریف کرد، شاخص‌هایی را در میانه‌ی راه به ما معرفی کرد تا راه را گم نکنیم. فقط در صورت پیمودن این راه است که ما میتوانیم به حیات طیبه برسیم و طعم آن را بچشیم. ۱۳۸۴/۰۳/۱۴

راز موفقیت امام

عامل مهم تسلیم ناپذیری و ایستادگی ملت ایران در راه پُر افتخار خود، فلسفه‌ی سیاسی و مکتب سیاسی امام است، که ملت ما از بن دندان به آن اعتقاد دارند. دشمنان انقلاب چاره یی ندارند جز این که با فلسفه‌ی امام، با مکتب امام و با شخصیت امام - که همچنان زنده و پایدار است - دشمنی کنند تا بتوانند این ملت را به خیال خود به عقب نشینی و تسلیم در مقابل خودشان وادار کنند... مکتب سیاسی امام نمی‌تواند از شخصیت پُرجاذبه‌ی امام جدا شود. راز موفقیت امام در مکتبی است که عرضه کرد و توانست آن را به طور مجسم و به صورت یک نظام، در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد. ۱۳۸۳/۰۳/۱۴

امام منهای خط امام، امام بی‌هویت است

امام منهای خط امام، آن امامی نیست که ملت ایران به نفس او، به هدایت او جانشان را کف دست گرفتند، فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند، از جان و مالشان دریغ نکردند و بزرگترین حرکت قرن معاصر را در این نقطه‌ی عالم به وجود آوردند. امام منهای خط امام، امام بیهویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست. مبانی امام، مبانی روشنی بود. این مبانی - اگر کسی نخواهد مجامله کند، تعارف کند - در کلمات امام، در بیانات امام، در نامه‌های امام، و بخصوص در وصیتنامه‌ی امام - که کوتاه شده‌ی همه‌ی آن مواضع است - منعکس است. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

صراط مستقیم انقلاب

مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح - همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت - تبیین شود؛ این ملاک راه امام و خط امام و صراط مستقیم انقلاب است. یک نفر صریح میگوید من امام را قبول ندارم - این بحث دیگری است - خیلی خوب، پیروان امام و طرفداران امام با کسی که صریح بگوید من امام را قبول ندارم، راه او را غلط میدانم، حسابشان روشن است؛ اما اگر قرار است در خط امام، با اشاره‌ی انگشت امام، این انقلاب پیش برود، باید معلوم باشد، روشن باشد و مواضع امام بزرگوارمان بدرستی تبیین شود. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

نگذارید یاد امام کهنه شود

امام با شخصیّت خود و با عظمت خود و با خصوصیّاتى که در او بود و بعد از معصومین در هیچ کس جز او ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم، پایه‌ی اصلى و ریشه‌ی این درخت طیّب و شجره‌ی طیّبه است. این ریشه باید همیشه محکم و زنده و تروتازه بماند. یاد امام را زنده کنیم و زنده بداریم؛ با [بیان]ابعاد حقیقى شخصیّت او، بیان افکار او، بیان بخشهایى از وصیّت‌نامه‌ی او، بیان محکمات و مسلّمات فرمایشات او و جهت‌گیری‌هاى او.
۱۳۶۸/۰۵/۱۱

راه جلوگیری از انحرافِ انقلاب

[نگاه به امام از منظر یک شاخص]از این جهت اهمیت پیدا میکند که چالش اصلی همه‌ی تحولات بزرگ اجتماعی - از جمله انقلاب‌ها - صیانت از جهتگیری‌های اصلی این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعی است که هدفهائی دارد و به سمت آن هدف‌ها حرکت و دعوت میکند. این جهتگیری باید حفظ شود. اگر جهتگیری به سمت هدف‌ها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد... برای اینکه این جهتگیری غلط و این انحراف اتفاق نیفتد، احتیاج به شاخص‌های معینی هست... خوب، شاخص در انقلاب ما چیست؟ این خیلی مهم است. بهترین شاخصها، خود امام و خط امام است. امام بهترین شاخص برای ماست. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

تبیین غلط، از کارافتادن قطب‌نماست

خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامه‌ی امام آشکارا همه‌ی مافی‌الضمیر امام را برای آینده‌ی انقلاب تبیین می‌کند. نباید اجازه داد این شاخص‌ها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخص‌ها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب‌نما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطب‌نما از کار بیفتد... اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب‌نما از کار بیفتد، راه گم میشود؛ هر کسی به سلیقه‌ی خود، به میل خود حرفی میزند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده میکنند، راه را جوری تبیین میکنند که ملت به اشتباه بیفتد... خوب است برادران، جوانان، اهل فکر و تحقیق، طلاب، دانشجویان، روی مبانی [امام]فکر کنند، روی این‌ها کار کنند. فقط متن باقی نمانَد؛ این متن‌ها درست توضیح داده شود، تبیین شود. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

اصول امام را در بیانات ایشان می‌شود پیدا کرد

امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است. نمیگویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام مثل زندگی همه‌ی انسان‌های دیگر فرازونشیب‌هایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثه‌ای اقتضائی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض میکنیم، آن چیز‌هایی که قابل انکار نیست، جزو بیّنات امام است، در طول سال‌های متمادی، چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله، چه قبل از آن و چه بعد از آن، این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

به نظرات امام چگونه دست پیدا کنیم؟

می‌پرسند که به نظرات امام چگونه دست پیدا کنیم؟ به نظر من این کاملاً روشن است. نظرات امام یک مجموعه است و خوشبختانه بیانات امام ثبت شده است و همین است که هست. مثل همه‌ى متونى که از آن‌ها می‌شود تفکر گوینده را استنباط کرد؛ منتها با شیوه‌ى درستِ استنباط. شیوه‌ى درستِ استنباط این است که همه حرف‌ها را ببینند، آن‌ها را در کنار هم قرار بدهند؛ توى آن‌ها عام هست، خاص هست؛ مطلق هست، مقید هست. حرف‌ها را باید با همدیگر سنجید، تطبیق کرد؛ مجموع این حرف‌ها، نظر امام است. البته کار خیلى ساده‌اى نیست، اما روشن است که باید چه کار کنیم: یک کار اجتهادى است؛ اجتهادى است که از عهده‌ى شما جوان‌ها برمى‌آید. بنشینند واقعاً گروه‌هاى کارى در زمینه‌هاى مختلف، نظر امام را استنباط کنند، از گفته‌هاى امام به دست بیاورند. ۱۳۸۷/۰۷/۰۷

اینگونه اصول امام را پیدا کنید...

مسئله تحریف شخصیّت امامِ نافذ در دل‌های مردمان زیادی - در کشور و بیرون از کشور - خطر بزرگی محسوب میشود. آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است... هرکسی هر حرفی را که خودش می‌پسندد به امام نسبت ندهد. آنچه را به امام نسبت میدهیم، باید در منابع مربوط به امام موجود باشد، آن هم به شکل مکرّر، به شکل مستمر... از اوّل بیانات امام تا آخر، همین‌طور که انسان مراجعه میکند، در طول سال‌های متمادی... این مطالب را انسان در بیانات امام میبیند، این‌ها میشوند اصول. دیگران هم بگردند با همین شیوه اصول را پیدا کنند. جاذبه و دافعه‌ی امام بر مبنای این اصول بود. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی

اوّلین مطلبی که در [مکتب]امام وجود دارد، اثباتِ اسلام ناب محمدّی و نفی اسلام آمریکایی است. امام، اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد... اسلام ناب از نظر امام بزرگوار، آن اسلام متّکی به کتاب و سنّت است که با فکر روشن، با آشنایی با زمان و مکان، با شیوه و مِتُد علمیِ جاافتاده و تکمیل‌شده‌ی در حوزه‌های علمیّه، استنباط میشود و به دست می‌آید. این‌جور نیست که روش استنباط مورد توجّه نباشد و هرکسی بتواند قرآن را باز کند و اصول حرکت اجتماعی را استنباط بکند؛ نه، این یک مِتُد دارد، این یک روش دارد؛ این روش علمی است، کارشده است، کسانی هستند که می‌توانند این روش را دنبال کنند. اسلام ناب از نظر امام بزرگوار این است... پیرو امام، آن کسی که دنباله‌رو امام است، باید مرزبندی داشته باشد؛ هم با اسلام متحجّر، هم با اسلام سکولار؛ اسلام ناب را شناسایی کند و دنبال کند. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

اعتماد به صدق وعده الهی

یکی از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده‌ی الهی، و نقطه‌ی مقابل، بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی است؛ این یکی از اجزاء مکتب امام است. خدای متعال وعده داده است به مؤمنین؛ و کسانی که این وعده را باور ندارند در کلام خودِ خداوند لعن شده‌اند: وَ لَعنَهُمُ الله، وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم، آن کسانی که «اَلظّآنّینَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوءِ عَلَیهِم دائِرَةُ السَّوءِ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم وَ لَعَنَهُم وَ اَعَدَّ لَهُم جَهَنَّمَ وَ سآءَت مَصیرًا». اعتقاد به وعده‌ی الهی، به صدق وعده‌ی الهی - که فرموده است «اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم» یکی از ارکان تفکّر امام بزرگوار ما است؛ باید به این وعده اعتماد و اتّکال کرد. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

اعتقاد به اراده و نیروی مردم

سوّم؛ اعتقاد به اراده‌ی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکز‌های دولتی؛ این از جمله‌ی خطوط اصلیِ حرکت امام است... مکرّر امام ذکر کردند که این مردم، ولی نعمت ما هستند؛ مواردی خود را خادم ملّت معرّفی کرد؛ میگفت: اگر به من خادم ملّت بگویند بهتر از این است که رهبر بگویند؛ این خیلی حرف بزرگی است، نشان‌دهنده‌ی جایگاه برجسته‌ی مردم و افکار مردم و آراء مردم و حضور مردم در نظر امام است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

حمایت از محرومان و مستضعفان

نکته چهارم در بُعد مسائل داخلی کشور؛ امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این یکی از اصول قطعی امام است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

طرف‌داری جدی از مظلومان جهان

نکته پنجم در بُعد خارجی [است]. امام صریحاً در جبهه‌ی مخالف قلدران بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمیکرد. این است که امام در مقابله‌ی میان قلدران و مستکبران و قدرت‌های زورگوی عالم با مظلومان، در جبهه‌ی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی‌تقیّه این را بیان میکرد. طرف‌دار جدّیِّ مظلومان جهان بود. امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

استقلال کشور و رد سلطه‌پذیری

یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام، مسئله‌ی استقلال کشور، ردّ سلطه‌پذیری [است]... استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملّت؛ این معنای استقلال است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

تکیه بر وحدت ملی

یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها. تفرقه‌افکنی یکی از سیاست‌های قطعی دشمن بود و امام بزرگوار ما از اوّل بر روی وحدت ملّی و اتّحاد آحاد ملّت، یک تکیه‌ی کم‌نظیر داشت که این یکی از خطوط است. امروز ما این خط را هم باید دنبال بکنیم. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

راهنمای نظری و عملی برای عزت و پیشرفت و عدالت

ارادت مردم به امام بزرگوار، به معنی پذیرش مکتب امام به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران است؛ یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت میرساند. در طول این سال [های]گذشته، عملاً هم همین بوده است. یعنی هر جا ما توفیق پیدا کردیم که به توصیه‌های امام جامه‌ی عمل بپوشانیم، هر جا توانستیم خط انگشت اشاره‌ی امام را دنبال کنیم، توفیقات فراوانی نصیب ما شد. مردم با این چشم، به راه امام و خط امام و میراث ماندگار امام نگاه میکنند. در این سال [ها]، ملت ما توانسته است در مقابل سنگین‌ترین توطئه‌ها ایستادگی کند. علیه ملت ایران توطئه‌ی نظامی بود، توطئه‌ی امنیتی بود، توطئه‌ی اقتصادی بود - این تحریم‌های گسترده وجود داشته است - توطئه‌ی تبلیغاتی بود - امپراتوری گسترده‌ی رسانه‌ای و تبلیغات، علیه ملت ایران به طور کامل مشغول کار و تحریک بوده است - توطئه‌ی سیاسی بود. ملت ایران به برکت مکتب امام و راه امام، در مقابل این توطئه‌ها ایستادگی کرد. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴

آبادی و آزادی کشور در دنبال کردن خط امام است

آنچه را که امروز به عنوان اهداف این انقلاب تعیین کرده‌ایم، باید با همان روش امام دنبال کنیم... این ملت اگر بخواهد به آبادی کشور و به پیشرفت علم برسد و اگر بخواهد در قافله‌ی چالش‌های گوناگون مادی دنیا - مسأله‌ی تجارت، مسأله‌ی کشاورزی و دیگر مسائل - پیشرفت کند، راهش این است که خط امام را دنبال کند؛ چون این خط، خط استقلال، بازگشت به هویت خود، استخراج گنجینه‌های پنهانِ درون سینه‌ی انسان‌ها و بالفعل کردن این استعدادهاست... کسی که مؤمن است، تسلیم و خسته نمیشود. این، راه امام بزرگوار است. اگر بخواهیم کشور را آباد و آزاد کنیم، راهش این است که خط امام را دنبال کنیم. ۱۳۸۴/۰۳/۱۰

علاج گرفتاری‌ها و مشکلات کشور

ملت ایران و مسؤولان کشور، توصیه‌های امام را، توصیه‌های بزرگ و راهگشایی برای خودشان میدانند... ما همان سیاست‌هایی را که امام بزرگوار با الهام از متن اسلام و قرآن، به انقلاب اسلامی و به ملت ایران تعلیم داد و آن خطّی را که او ترسیم کرد، دنبال میکنیم و علاج گرفتاری‌ها و مشکلات خودمان را در دنبال کردن این راه میدانیم؛ درست نقطه مقابل آنچه که دشمنان اسلام قصد دارند آن را در ذهن‌ها جا بیندازند و در فضای ذهنی اعلام کنند. ۱۳۷۸/۰۳/۱۲

دفع سلطه شیطان بزرگ

دنیای اسلام، هیچ چاره‌ای جز این ندارد که خطّ ایران اسلامی و راه امام را مشی کند. اگر مسلمانان - در هرجای عالم - و پیروان راستین اسلام، درصدد نجاتند؛ اگر میخواهند سلطه و قدرت شیطان بزرگ را دفع کنند؛ اگر ملت‌های مسلمان بخواهند راه رستگاری خودشان را دنبال کنند و اگر میخواهند خودشان را از فشار تحمیل امریکا و آسیب‌هایی که سلطه‌های جهانی بر ملت‌ها وارد می‌آورند آسوده کنند، راهی جز این ندارند که همان خطّی را که امام در پیش پای ملت ایران گذاشت و خود باقدرت پیمود، بپیمایند؛ همان راهی که ملت ایران، به‌برکت استقامت در پشت سر امام بزرگوار خود پیمود. ۱۳۷۱/۰۳/۱۳

اگر می‌خواهیم امام زنده بماند...

راه امام را باید ادامه داد. این را باید جدّى بگیریم؛ اگر ما امام را دوست داریم و راست میگوییم - که راست هم میگوییم، هیچ کس نمیتواند شک کند که ملّت ایران صادق است در عشق به امام و محبّت به امام - حالا که صادق هستیم، اگر میخواهیم امام زنده بماند، باید راه امام را زنده نگه داریم؛ بُروبَرگرد ندارد. درس امام باید زنده بماند، هدفهاى او بایستى هدفهاى حقیقى و اصلى به حساب بیاید، حرکت ما باید به سمت آن هدف‌ها باشد، هدف دیگرى از خودمان درست نکنیم. هدف امام را بایستى مشخّص کنیم، روشن کنیم... اگر امام به سمتى حرکت میکرد، ما بر سرمان بزنیم و گریه کنیم، امّا از یک سمت دیگر راه را ادامه بدهیم، این محبّتْ صادقانه نیست، این محبّت نیست، این احترام به امام نیست، این وفادارى به امام نیست. وفا این است که ما در آن خط و به سمت همان هدف -عیناً - حرکت کنیم. ۱۳۶۸/۰۳/۱۸

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام خمینی ره رهبر معظم انقلاب ر امام بزرگوار بیانات امام نظرات امام اصول امام اسلام ناب تبیین شود ملت ایران مکتب امام امام و خط نظر امام راه امام شاخص ها ت ایران توطئه ی خط امام ی مردم ت امام ی امام شخصی ت هدف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی  فرهنگی هنری امام رضا(ع) با تشریح برنامه‌های چله رضوی صبح امروز، چهارم اردیبهشت ماه با حضور فرهاد قائمیان ‌مدیر جشنواره، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا و رفاهی مشاور راهبردی و مشاور جشنواره های رضوی ، زمانی دبیر اجرایی بنیاد و دست پروری معاون ارتباطات بنیاد امام رضا در باغ زیبا برگزار شد. 

مرتضی سعیدی‌زاده با تشریح برنامه‌های پیش روی بنیاد گفت: از ماه گذشته تا امروز بالغ بر شش نشست خبری و نشست‌های تخصصی در حوزه‌های شعر، نمایش، سرود و …برگزار کردیم. بنیاد امام رضا(ع) بیست سال سابقه فعالیت فرهنگی دارد و رویکرد ما در سال‌های اخیر هم تربیتی و فرهنگی با بازنمایی فرهنگ و محتوای رضوی است. امسال هم مجموعه سامانه و اپلیکیشن و سایت منظومه رضوان را همزمان با میلاد امام رضا سی و یک اردیبهشت رونمایی خواهیم کرد و ابعاد موضوعی و سیره امام رضا را  اینجا در دسترس هنرمندان قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه تلاش داریم از ظرفیت همه هنرمندان در بنیاد امام رضا(ع) استفاده کنیم، گفت:  شوراهای سیاست گذاری در همین راستا شکل گرفته که اساتید جشنواره را با رویکردهای حرفه‌ای جلو ببرند. نکته دیگر حمایت از هنرمندان در راستای تولیدات است که امسال ما منابع خوبی را برای ارتقای محصولات درنظر گرفتیم بالغ پنج میلیارد اعتبار حمایتی برای تولیدات تزریق به فضاهای هنری می شود. 

سعیدی‌زاده اظهار داشت: توجه به دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای مهارتی داشتیم که چهار دوره آن مثل کارگاهای عکاسی و‌ گرافیک برگزار شد. سایت پنجره را نیز امسال در فضای وب بالا راه اندازی خواهیم کرد. امسال بالغ بر پانصد رویداد فرهنگی هنری در بسیاری از استانها داریم؛ از محافل شعر تا کارگاه و تئاتر و برنامه‌های دیگر... امیدواریم جشنواره امام رضا(ع) در سالیانی نزدیک به عنوان یکی از حرفه‌ای ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. 

تلاش در جهت اشاعه فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره امام رضا(ع) در صحبت‌هایی گفت: در این دوره جشنواره تلاش داریم به فرهنگ رضوی و ترویج آن بیشتر توجه کنیم. ما تلاش کردیم شوراهای سیاست گذاریمان در همه دفاتر را شکل دهیم ، در بخش جشنواره روستایی و عشایری دو بخش داریم که در بخش سرود و تیاتر در استان هرمزگان کار کردیم و واقعا غبطه خوردم .

وی با تاکید براینکه سه جشنواره چاوش‌خوانی و نقالی و پرده خوانی رضوی را هم دوازده و سیزده اردیبهشت در بوشهر خواهند داشت، گفت: تلاش داریم رشد کمی و کیفی را در شعر رضوی داشته باشیم و الان آثار در مرحله انتخاب است. در تئاتر رضوی هم بخش تئاتر کودک ۸ اثر ، بخش خیابانی ۱۷اثر در ۱۵ استان و صحنه ای  ۱۷اثر در استان ها اجرا خواهند رفت. 

وی در ادامه افزود: همیشه اینطور بوده که جشنواره تئاتر نهایت دو اجرا در یک روز جشنواره داشت، اما در شهرهای خودشان اجراها به صحنه نمیرفت، ولی این دوره تلاش کردیم کارها در شهرهای خودشان اجرا بروند. در عرصه تجسمی در مرحله اول داوری ۱۵۰اثر انتخاب و داوری نهایی می‌شود. از جانب دیگر در تدارک برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام هستیم. .جشنواره عکس رضوی هم با حضور شصت عکاس کارگاه در حرم حضرت معصومه(س) با ۶۳عکاس و کارگاه در حرم امام رضا(ع) با حضور ۵۰عکاس برگزار می‌شود بنابراین برای این نمایشگاه هم در حال جمع آوری آثار هستیم.

وی یادآور شد: جشنواره سرود با مشارکت آموزش و پرورش در سه بخش میدانی، رقابتی و همگانی برگزار می‌شود، 
تولید ۸ قطعه سرود ویژه گویش‌های اقوام ایرانی با مضامین رضوی انجام شد، رویداد آوای ارادت رضوی هم در هشت استان کشور در حال برنامه ریزی است . 

سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا)ع) نیز گفت: فعال سازی جشنواره‌های روستایی و عشایری امسال در بخش‌های مختلف پنج گانه برایمان خیلی مهم بود که بیش از ۱۵۰۰اثر از این روستاها داشتیم و برگزیدگان این آثار در روستای کردر رضوی به رقابت پرداختند. جشنواره سیزدهم دانش آموزی هم امسال فعال شد که هشت گروه منتخب در میلاد امام رضا)ع) و در حرم رضوی و اطراف آن اجرای برنامه خواهند داشت.

برگزاری شش محفل شعر عربی در استان خوزستان

وی درباره برنامه‌های چله رضوی گفت: از ۲۵ فروردین ماه اجرای تئاترها را در تهران شروع کردیم. کارگاه عکاسی در تهران و اختتامیه سرود رضوی صورت می‌گیرد و‌ محافل شعری هم در پنج استان داریم. پنج محفل شعر آذری در استان‌ها برپا می شود و در تهران برای اولین بار رویداد بزرگ آذری زبان‌ها را خواهیم داشت. شعر عربی هم شش محفل در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • اساسنامه سپاه پاسداران به امضای کدام چهره شاخص سیاسی رسید؟
  • سپاه‌پاسداران به افتخار و عزت جهان اسلام تبدیل شده است
  • پاسداران در راستای عقیده خود با دشمن مبارزه می‌کنند
  • دنیا متعجب از عملیات موفق «وعده صادق» است
  • ارتش باعث عزت دین و امنیت مردم است
  • ارتش در جمهوری اسلامی باعث عزت دین و امنیت مردم است