Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع بررسی ساختمان‌های متروپل گونه در قم به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم و با حضور مسئولین شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع بررسی ساختمان‌های متروپل گونه در قم به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم و با حضور سعید کاویانی نماینده دادستان قم، روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قم، امین مقومی رئیس نظام مهندسی قم و عباس جعفری مدیرعامل آتش‌نشانی قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: ۱۰ هزار حکم قطعی قلع و قمع بنای ساختمان در کمیسیون ماده صد قم صادر شده که قابل تجدیدنظر نیست و هیچ کدام از این ساختمان‌ها نه مجوز پایان کار گرفته اند و نه ضوابط ایمنی سازه و حریق در آن‌ها به درستی اجرا شده است.

روح الله امراللهی در خصوص ساختمان‌های ناایمن قم بیان کرد: این قبیل از ساختمان‌های فاقد ایمنی سازه و حریق نوعا بصورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید جریمه تخلفات ساختمانی در قم به اندازه‌ای افزایش یابد که هیچ فردی تمایل به تخلف پیدا نکند، گفت: پرونده‌های ورودی با پرونده طراحی و بدون پرونده طراحی در کمیسیون ماده صد بشدت زیاد است.

وی با بیان اینکه وجود ساختمان‌های ناایمن و عدم نظارت بر ساخت و ساز درد و رنج صنعت ساختمان است، اظهار کرد: طمع اضافه و خودخواهی یک مالک مجتمع و پاساژ می‌تواند سبب مرگ ده‌ها نفر شود.

امراللهی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز باید جلوی طمع مالکان و به خصوص طراحان و دلالان صنعت ساختمان گرفته شود، اذعان داشت:  ۴۰۰ هزار ساختمان و پلاک ثبت شده در شهر قم وجود دارد؛ شرایط کنونی شهر قم نگران کننده نیست، اما مجتمع و ساختمان‌هایی وجود دارد که وضعیت ایمنی آن‌ها نگران کننده است و در صورت بروز حادثه‌ای اتفاقات تلخی رخ خواهد داد.

امراللهی همچنین عنوان کرد: بعد از حادثه پلاسکو مصوبات مربوط به بررسی و ارتقای ایمنی بازار و پاساژ‌های قم به محاق رفته است.

شورای اسلامی شهر قم نسبت به نوع برخورد فیزیکی شهرداری با تخلفات ساخت و ساز حساسیت بالایی دارد و به همین منظور لازم است تا شهروندان نسبت به پایبندی به اصل مقررات اهتمام بیشتری داشته باشند.



مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز در این جلسه، بیان کرد:  یک سوم کالبد شهر قم بافت فرسوده و بخش زیادی از جمعیت این استان ساکن این بافت‌های ناکارآمد هستند؛ قم در مباحث مربوط به ساخت و ساز دچار آسیب‌های جدی است.

سعید کاویانی افزود: در مساله بررسی ایمنی ساختمان‌های شهر قم تکالیف و وظایف هر کدام از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتاق اصناف، شهرداری، نظام مهندسی، و دادستانی به درستی بررسی شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایمنی پاساژ‌های هسته مرکزی شهر گفت: پاساژ ملت قم یکی از عجیب‌ترین و پرچالش‌ترین پرونده‌های معماری و طراحی است.

عباس جعفری مدیرعامل آتش‌نشانی قم اذعان داشت: در شهر قم مانند شهر تهران بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌ها غیرایمن هستند، برخی از ساختمان‌های تازه ساخت قم نیز فاقد مقررات ایمنی لازم هستند؛ بسیاری از پاساژ‌های تجاری مرکز شهر با قدمت بالای ۴۰ سال دارای کمترین میزان رعایت مباحث ایمنی از نظر سازه، مقاومت و ایمنی حریق هستند.

وی بیان کرد: در بحث ایمنی ساختمان‌ها چندین رشته علمی و فنی رسالت و وظیفه ذاتی دارند، بعد از سال ۸۲ و زلزله ویرانگر بم تدوین آیین نامه مقررات ملی ساختمان مانند آیین نامه ۲۸۰۰، وضعیت ساخت و ساز در کشور وضعیت بهتری گرفته است؛ با این وجود در شهر قم ساختمان‌های قدیمی زیادی وجود دارد که یا آیین نامه‌های ایمنی در آن‌ها رعایت نشده یا صرفا دارای برخی استاندارد‌های لازم است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: بر فرض اینکه در ساختمان‌های تازه تاسیس قم مقررات ایمنی ساختمان رعایت شود، ولی موارد مربوط به ایمنی حریق در آن‌ها دیده نشود همان اتفاق پلاسکو تکرار می‌شود؛ در صورت دیده نشدن موارد ایمنی حریق هر ساختمان به هر اندازه هم که مقاوم باشد در عرض یکی دو ساعت ذوب شده و ریزش می‌کند مانند فاجعه‌ای که در پلاسکو اتفاق افتاد.

به باور وی، ذهنیت کنونی معماران، مالکان و هیات امناء بر زیبایی و مبلمان شهری است و کمترین توجه ممکن به مبحث ایمنی می‌شود.

وی ادامه داد: قم از معدود کلانشهر‌های کشور است که از نظر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و همچنین تجهیزات به استاندارد‌های جهانی نزدیک شده است. قم جزء ۵ شهر بلندمرتبه ساز کشور است و برای ایمن سازی و خدمات ایمنی در این ساختمان‌های بلند مرتبه باید تجهیزات مورد نیاز همیشه بروزرسانی شود.



مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان داشت: پاساژ‌هایی مانند ملت، کویتی ها، موسی بن جعفر، حجت، ایران یدک، صفا و سایر پاساژ‌های هسته مرکزی شهر از نظر مباحث ایمنی حریق و سازه هیچ گونه ایمنی ندارند و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای در یکی از آنها، تعداد تلفات دست کم ۱۰۰ نفر خواهد بود.

به باور وی، نگرانی از بیکاری و ایجاد مشکلات معیشتی برای کسبه و احتمال بروز برخی مسائل اجتماعی از مباحثی است که سبب می‌شود مسئولان نسبت به پلمب پاساژ‌های ناایمن مماشات بخرج دهند.

جعفری اظهار داشت: علاوه بر پاساژها، بسیاری از بیمارستان‌ها و بانک‌های قم نیز فاقد ایمنی‌های لازم است و در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله، آتش سوزی و ... وضعیت فوق بحرانی و بغرنجی ایجاد خواهد شد.

جعفری خاطرنشان کرد: وجود خلاء‌های قانونی در تخلفات ساختمانی و حل مشکلات آن در قالب کمیسیون ماده صد از رنج‌ها و درد‌های آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم است.

وی بیان داشت: سازمان آتش‌نشانی قم نسبت به موارد ناایمنی به خصوص در زمینه حریق در حرم مطهر و مسجد جمکران بصورت قاطع وارد شده است؛ ساختمان حرم مطهر و مسجد جمکران دو ساختمان با قدمت بسیار بالاست و اجرای برخی مجوز‌های ایمنی مانند اطفاء بدلیل نوع سازه و معماری غیرقابل انجام است.

وی با بیان اینکه برخی ضوابط مهم ایمنی حریق مانند اعلام در پارکینگ طبقاتی حرم مطهر بکار رفته است، گفت: مشکل اصلی و بزرگ این پارکینگ عدم امکان ورود ماشین آلات و تجهیزات سنگین آتش‌نشانی در صورت بروز آتش سوزی است؛ از همان ابتدا اجازه نظارت به سازمان آتش‌نشانی در احداث این پارکینگ به سازمان خدمات ایمنی شهرداری قم داده نشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قم متروپل شهرسازی آتش نشانی خدمات ایمنی شهرداری قم سازمان آتش نشانی خدمات ایمنی صورت بروز تخلفات ساخت ایمنی حریق ساختمان ها ساخت و ساز شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۷۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: آتش‌سوزی یک واحد تولیدی در شهرک شکوهیه پس از چند ساعت تلاش آتش‌نشانان اطفا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، وحید آشتیانی اظهار داشت: بامداد امروز چهارم اردیبهشت با اعلام یک حادثه حریق در واحد صنعتی شکوهیه عوامل آتش‌نشانی شهرک در کمتر از پنج دقیقه در محل حاضر و به دنبال آن عوامل آتش‌نشانی شهر قم نیز به این شهرک اعزام شدند.

وی با بیان اینکه با پنج واحد خودرویی به استعداد 19 نفر و 5 واحد از شهر قم با 20 نفر و یک واحد از شهرک صنعتی محمودآباد ، عملیات اطفاء حریق و جلوگیری از توسعه آن به اتمام رسیده تصریح کرد: اصل حریق، اطفا و کنترل شده و صرفاً مقداری مواد اولیه تحت کنترل در حال سوختن است که عوامل آتش‌نشانی برای لکه‌گیری و ایمن‌سازی در محل حضور دارند.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی قم، با بیان اینکه آتش‌سوزی یک واحد تولیدی در شهرک شکوهیه پس از چند ساعت تلاش آتش‌نشانان اطفا شد، گفت: این آتش‌سوزی در زمان تعطیلی واحد در شیفت شب اتفاق افتاده و علت آن در دست بررسی است.

وی بیان کرد: طی یک ماه اخیر با همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان در استان و تهران موفق شدیم سه خودرو آتش‌نشان به ظرفیت امکانات آتش‌نشانی شهرک صنعتی شکوهیه اضافه کنیم.

آشتیانی گفت: در حال حاضر ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرک صنعتی شکوهیه از یک‌به‌2 واحد افزایش‌یافته و یک واحد به‌عنوان پیشرو و دیگری پشتیبان اقدام می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش واحد Hsee شهرک‌های صنعتی استان و همکاری واحدهای تولیدی در تامین، تجهیز و آموزش عوامل خود در مرحله اول پیشگیری و سپس مقابله با حادثه را در کمترین زمان داشته باشیم.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی قم تاکید کرد: خوشبختانه در این حادثه مصدومی نداشت.

به گزارش تسنیم، شهرک صنعتی شکوهیه در ابتدای محور قدیم قم - تهران واقع شده و از زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های تولیدی برخوردار است، آمارها نشان می‌دهد بیش از یک‌هزار واحد تولیدی دارای مجوز با اشتغالزایی برای 24 هزار نفر در شهرک صنعتی شکوهیه قم مشغول فعالیت هستند. ‌

در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نجات ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم
  • نجات جان ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر
  • اطفای حریق در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • مصدوم شدن آتش‌نشان تهرانی در حریق کارگاه آهنگری + عکس
  • آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • مغازه تشک فروشی در آتش سوخت
  • جزئیات حریق مغازه تولید رنگ در خیابان معراج / لزوم رعایت اصول ایمنی در مراکز تجاری و بازار
  • انجام ۶۵ مورد ماموریت آتش نشانی در فروردین ماه