Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@21:00:18 GMT

غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۹۴۰۴

غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

ماجرای انتقال فرودگاه مشهد به بیرون از محدوده شهر قصه امروز و دیروز نیست سال‌هاست مشکلات قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در نزدیکی بافت مسکونی و عبور هواپیما‌ها از آسمان شهر از رسانه‌ها منتشر شده و هر بار سخنی از سوی مسئولان برای حل این مشکلات به خورد مردم داده شده بدون اینکه اقدامی در پی آن باشد!

به بحث انتقال فرودگاه و پروژه دهن پرکنی مثل شهرفرودگاهی کاری نداریم که خود سنگی بزرگ و در شرایط موجود بی‌تردید علامت نزدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه قرار است به آن بپردازیم مشکلات و معضلات پرواز هواپیما‌ها بر فراز آسمان مشهد است که اگر نشود از آن به عنوان فاجعه زیست‌محیطی یاد کرد شاید کمتر از آن هم نباشد.

پرواز و فرود نزدیک به ۲۰۰ هواپیما در شبانه‌روز آلودگی هوایی و صوتی بعضاً مشکل‌آفرینی برای ساکنان شهر مشهد به وجود می‌آورد که تبعات معضلات زیست‌محیطی دیگر شاید به گرد آن هم نرسد.

کارشناسان میزان آلودگی پرواز هواپیما‌ها در آسمان شهر مشهد را همتراز با آلودگی ۶۰۰ هزار خودرو دانسته‌اند این یعنی اگر هواپیما‌ها از آسمان مشهد بروند یک سوم از آلودگی هوا کمتر خواهد شد. (حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در شهر مشهد تردد می‌کنند)

آلودگی صوتی هواپیما‌ها در شرایطی که حد مجاز آلودگی صوتی در هر نقطه شهر نزدیک به ۷۰ دسی‌بل است در برخی از مناطق شهر مشهد به‌ویژه مناطقی که در مسیر خط هوایی هواپیما‌ها قرار دارند این شاخص تا ۱۰۰‌دسی‌بل نیز می‌رسد! بد نیست یادآور شویم آستانه تحمل آلودگی صوتی برای هر انسان ۱۳۰‌دسی‌بل است تا عمق فاجعه خاموشی که عبور هواپیما‌ها از فراز شهر مشهد برای سیستم شنوایی، روحی روانی و عوارض فیزیکی به مرور زمان برای مردم خواهد داشت مشخص شود.

بیشتر بخوانید

پرواز‌های فرودگاه مشهد افزایش یافت

با این تفاسیر، اما همیشه یکی از دغدغه‌مندترین سوژه‌های رسانه‌ها کوچ هواپیما‌ها از آسمان شهر مشهد بوده و هست. دستگاه‌های نظارتی ازجمله برخی مقامات قضایی طی سال‌های گذشته اتمام‌حجت‌هایی در این زمینه کردند، اما هنوز که هنوز است هیچ کدام از آن‌ها اجرایی نشده است!

ساخت فرودگاه جدید یا ایجاد باند سوم که هیچ، اما تغییر مسیر پرواز و فرود هواپیما‌ها در فرودگاه مشهد که به راحتی قابلیت اجرایی دارد متأسفانه از سوی مدیران مرتبط و شرکت‌های هواپیمایی نادیده گرفته می‌شود و کسی توجهی به آن ندارد!

هواپیما‌ها مدت‌هاست از آسمان مشهد رفته‌اند!

مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های خراسان رضوی این موضوع را رد می‌کند و مدعی است خیلی وقت است که دیگر هواپیما‌ها از روی شهر مشهد ترددی ندارند و مسیر پروازیشان عوض شده است.

جعفری همچنین موضوع کوتاه بودن مسیر پروازی بر فراز شهر مشهد برای هواپیما‌های شرکت‌های هوایی و صرفه‌جویی سوختی که این مسیر نسبت به مسیر‌های دیگر دارد را رد کرد و گفت: این موضوع به بحث سوخت ارتباطی ندارد. مسیر پروازی را همکاران ما در برج مراقبت فرودگاه بر مبنای شرایط جوی، ترافیک پروازی و مسائلی از این دست تعیین می‌کنند و ارتباطی به شرکت‌های هواپیمایی ندارد. همکاران ما تا جایی که امکان داشته باشد و مسئله‌ای به وجود نیاید مسیر پروازی را از مسیر‌های دیگری جز آسمان شهر مشهد برای پرواز‌های ورودی و خروجی مشخص می‌کنند.

گلایه‌ها و دلهره‌های مردمی

گرچه ادعای روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های استان را به عنوان یک مرجع باید مورد توجه و استناد قرار داد، اما مشاهده‌های عینی و گزارش‌های مردمی و گلایه‌مندی‌هایی که در مورد پرواز هواپیما‌ها بر فراز شهر مشهد دارند، چیز دیگری می‌گوید.

شهروندی با ابراز گلایه‌مندی از پرواز هواپیما‌ها در آسمان شهر مشهد گفت: علاوه بر خطراتی ازجمله احتمال سقوط هواپیما در منطقه مسکونی که ساکنان مسیر پروازی را تهدید می‌کند مسائلی ازجمله آلودگی هوایی و صوتی خیلی از مردم را کلافه کرده است.

او گفت: پرواز هواپیما‌ها در ساعتی از شب که زمان استراحت مردم است ممنوع شده، اما متأسفانه بدون در نظر گرفتن این موضوع بسیاری از مواقع در زمان‌های ممنوع نیز پرواز هواپیما‌ها آسایش مردم را به هم می‌زند!

با تمام این اوصاف آنچه مسلم است اینکه تعلل متولیان این حوزه در سطح ملی و استانی در جانمایی فرودگاه جدید حداقل در یک دهه گذشته موجب افزایش چندین برابری هزینه‌های اجرای این امر ضروری شده و هر روز تأخیر در عملیاتی کردن این موضوع بر میزان هزینه‌ها می‌افزاید و خسارت‌های زیست‌محیطی پرواز هواپیما‌ها بر فراز شهر، آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلودگی صوتی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد پرواز هواپیما ها آسمان شهر مشهد هواپیما ها هواپیما ها مسیر پروازی آسمان مشهد مسیر پرواز فراز شهر بر فراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه مهم فرودگاه مشهد + جزییات

حسن جعفری اظهار کرد: پرواز‌های ورودی و خروجی شهر‌های «تبریز، اردبیل، ارومیه، کرمانشاه، ایلام، اهواز، آبادان، همدان، شهرکرد و تهران» طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری از صبح امروز تا صبح فردا (٢٧ فروردین ماه) متوقف شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های خراسان رضوی بیان کرد: از این رو پرواز‌های مشهد به این شهر‌ها باطل شد، اما هزینه بلیت به مسافران برگشت داده می‌شود.

وی گفت: بقیه پرواز‌های ورودی و خروجی فرودگاه مشهد بدون مشکل در حال انجام است.

منبع: اقتصاد آنلاین

سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
  • همه مسیرهای هوایی کشور باز است
  • ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان غرب کشور؟
  • برقراری پرواز قشم مشهد از چهارشنبه هفته جاری
  • پرواز مشهد - قشم برقرار شد
  • برقراری مجدد پرواز مسیر مشهد – قشم
  • اطلاعیه مهم فرودگاه مشهد + جزییات
  • فرود اشتباهی هواپیمای ایرباس
  • لغو چند پرواز فرودگاه رشت
  • پرواز‌های فرودگاه مشهد به غرب و جنوب کشور لغو شد