Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان با بررسی تصاویر تلسکوپ‌های فضایی به این نتیجه رسیدند که وجود متان و تفاوت ضخامت لایه‌های متان منشاء رنگ آبی و تفاوت رنگ‌ در دو سیاره نپتون و اورانوس است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از نیویورک تایمز، سیاره نپتون رنگ آبی تیره تری دارد. اکنون دانشمندان در این اندیشه هستند که چرا اورانوس نیز به این رنگ نیست؟ این سوال جالبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورانوس و نپتون دو سیاره‌ای که در دورترین فاصله در منظومه شمسی ما قرار دارند، هر دو غول‌های یخی هستند؛ جهان‌های سردی که بخشی از آنها را گاز و بخشی دیگر را یخ با ترکیبات شیمیایی مشابه تشکیل داده است.

این دو سیاره از لحاظ جرم نیز خیلی تفاوتی ندارند؛ اورانوس ۱۵ برابر زمین و نپتون ۱۷ برابر زمین جرم دارد. هر دو آنها از لحاظ اندازه نیز در حدود چهار برابر اندازه زمین هستند هر چند اورانوس اندکی بزرگتر است.

با این وجود این دو جهان مسلما تفاوت‌هایی با هم دارند. اورانوس آنطور که اولین بار توسط فضاپیمای «وویجر-۲» سازمان ناسا در سال ۱۹۸۶ شناسایی شد، یک حباب (blob) آبی کمرنگ و بدون ویژگی خاص است. زمانی که همین فضاپیما در سال ۱۹۸۹ با نپتون رو به رو شد، جهانی را با قوی‌ترین بادها در یک اتمسفر آبی مایل به ارغوانی در منظومه شمسی آشکار کرد.

اما این تفاوت‌ها از چیست؟

«پاتریک اروین» فیزیکدان و ستاره‌شناس در دانشگاه آکسفورد و همکاران او اکنون به پاسخی دست یافته‌اند. آنها با استفاده از تلسکوپ «جمینی نورث» (Gemini North) در هاوایی، تلسکوپ فضایی هابل و سایر مشاهدات، به شناخت مبسوطی از اتمسفر هر کدام از این جهان‌ها رسیده‌اند.

هر دو جهان، آبی رنگ دیده می شوند زیرا در اتمسفر خود حاوی متان هستند و متان رنگ سرخ را از نور خورشید جذب می‌کند. اما یک لایه میانی از بخار متان در اورانوس ظاهرا ضخامتی دو برابر این لایه در نپتون دارد. حضور این بخار اضافی است که به سیمای متفاوت دو سیاره منجر می‌شود.

اروین می‌گوید: این بخار در ظاهر سفید رنگ است و به همین علت اورانوس رنگ‌پریده‌تر از نپتون به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد که این مطالعه همچنین ممکن است توضیحی برای منشاء نقاط مرموز وسیع و تاریک سیاره نپتون ارائه دهد که به نظر می‌رسد این مساله ناشی از تاریک شدن ذرات بخار احتمالا بر اثر تبخیر یخ سولفید هیدروژن باشد.

ماموریت آینده فضاپیما در مدار اورانوس یکی از اولویت‌های ناسا است که قرار است در دهه ۲۰۳۰ راه‌اندازی شود و این ماموریت به دانسته‌های دانشمندان درباره لایه‌های بخار این سیاره بیافزاید.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اورانوس ، فضاپیما ، رخداد نجومی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اورانوس فضاپیما رخداد نجومی دو سیاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

زهرا رفیعی در همشهری آنلاین نوشت: سگ‌سانان زیرراسته‌ای از گوشتخواران هستند. گرگ، روباه و شغال هر سه شبیه سگ هستند یعنی پوزه‌ای دراز، باریک و استوانه‌ای شکل دارند. تعداد دندان‌ها ۴۲ عدد است. گوش‌های سیخ و مثلثی شکل، دم پرمو، دست و پایی بلند دارند و حیواناتی پنجه رو هستند. حس بویایی آنها بسیار قوی و شنوایی و بینایی‌شان قوی است.

دارای غده‌های تولید بو در سطح زیرین دم هستند. آنها قلمرو خود را به‌وسیله ادرار مشخص می‌کنند. در مقایسه با اغلب گوشت‌خواران دونده‌های خوبی هستند. اکثر آنها طعمه خود را تعقیب و شکار می‌کنند. این گونه‌ها در گسترش هاری در جوامع انسانی نقش مهمی دارند در نتیجه در صورت گزش حتما باید به مراکز درمانی برای دریافت واکسن هاری فوری اقدام کرد.

تصاویر برگرفته از کتاب راهنمای صحرایی پستانداران نوشته مهندس هوشنگ ضیایی است

گرگ

بزرگترین سگ‌سان وحشی، گرگ است. در ایران از خانواده گرگ‌ها گونه گرگ خاکستری Canis lupus زیست می‌کند. گرگ علارغم شباهت به سگ، سری پهن‌تر، گردنی کلفت‌تر، چشمانی مورب‌تر دارد. دم قدری افتاده و صاف است و گوش‌هایش بر خلاف سگ‌سانان، نوک تیز نیست. رنگ بدنش از خاکستری تا زرد است. توله گرگ‌ها بیشتر سیاه‌رنگ‌اند و با بالا رفتن سن، رنگ پوست آنها کم‌رنگ‌تر می‌شود.

رژیم غذایی: گرگ خاکستری از علف‌خواران بزرگی مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو، مرال، شوکا، مهره داران کوچک و پرندگان تغذیه می‌کند.

زادآوری: گرگ ماده در فصل زمستان و اوایل بهار، بچه می‌زاید. پس از دو ماه ۲ تا ۱۰ بچه می‌زایند. عمر گرگ در طبیعت ۱۲ سال و در اسارت ۱۶ سال است.

وضعیت حفاظتی: جمعیت این گونه در اکثر نقاط کشور به شدت کاهش یافته و در برخی مناطق به‌طور کلی از بین رفته است.

شغال

شغال طلایی یا آسیایی در سراسر ایران وجود دارد. شغال‌ها تا ۱۳ سال در طبیعت زندگی می‌کنند. آنها هم در روز و هم شب فعال هستند، اگرچه در جایی که با انسان در تماس هستند تمایل به شبگردی دارند.

رژیم غذایی: شغال جانوری همه چیزخوار است و غذای آن با توجه به فصل و منطقه زندگی تفاوت می‌کند. از جانوارنی که در حاشیه جاده کشته شده‌اند تا مارمولک، میوه‌های باغات، جوندگان کوچک، خربزه، ازگیل و ... مصرف می‌کند.

زادآوری: در ایران از مهر تا بهمن ماه جفت‌گیری می‌کنند و۶ -۵ توله پس از ۶۳ روز حاملگی به دنیا می‌آورند و به مدت ۸ تا ۱۰ هفته به آنها شیر می‌دهند.

وضعیت حفاظتی: این جانور از سوی IUCN اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، به عنوان موجودی با کمترین نگرانی طبقه‌بندی شده‌است.

روباه معمولی

در بین روباه‌های ایران، روباه معمولی بیشتر خود را به شهر‌ها نزدیک کرده است. دسترسی به زباله‌های شهری و روستایی باعث شده آنها به محیط‌های انسانی راه یابند. با تغییر کاربری زمین‌های اطراف شهر‌ها از مناطق جنگلی و مراتع به زمین‌های کشاورزی، پارک‌های جنگلی و یا مناطق شهری، حضور حیات وحش در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای معمول شده است.

رژیم غذایی: روباه معمولی از پستانداران کوچک مانند موش و خرگوش، پرندگان و جوجه‌ی آنها، قورباغه، حلزون، ماهی و خرچنگ، حشره‌ها و سایر بی مهرگان تغذیه می‌کند و غذا‌های گیاهی در حکم غذا‌های مکمل برای آن است.

زادآوری: روباه نر از بوی ادرار نوع ماده وی را پیدا می‌کند. روباه ماده ممکن است با چند نر نیز جفت گیری کند. روباه ماده در زمستان بچه می‌زاید. دوران آبستنی این روباه معمولاً بین ۵۱ تا ۶۳ روز است و تعداد توله‌ها بین ۳ تا ۸ عدد است و معمولاً ۴ عدد است. در ۱۰ ماهگی توانایی تولید مثل پیدا کرده و ۱۰ سال عمر می‌کنند.

وضعیت حفاظتی: این گونه وضعیت بدی ندارد و حمایت شده نیست.

tags # حیوانات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • میزان رطوبت هوا در خانه چقدر باید باشد؟
  • جزییات فروش دایون Y7 با اقساط ۴۸ ماهه
  • رقیب چینی تویوتا لندکروزر با قدرت ۶۷۰ اسب بخار معرفی شد + عکس
  • (تصاویر) بلو مانتین؛ شاسی بلند جدید با یخچال و تلویزیون دربازار
  • بازگشت واحد‌های بخار نیروگاه طرشت به مدار تولید
  • آیا سیاره‌ای کشف نشده در منظومه شمسی ما وجود دارد؟
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ + دانلود جدول
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ 1403 + دانلود جدول