Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس جمهوری قزاقستان پس از کسب اکثریت آرا در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی، سوگند یاد کرد اطلاحات دموکراتیک را در کشور اعمال کند.

به گزارش روز سه شنبه ایران اکونومیست از خبرگزاری «رویترز»، کمیسیون انتخابات مرکزی قزاقستان از پیروزی همه پرسی اصلاحات قانون اساسی با ۷۷.۱۸ درصد آرا مردم در این کشور با مشارکت ۶۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۰۶ درصدی خبر داد. این اصلاحات به غیرمتمرکز کردن تصمیم گیری ها در این کشور و پایان دادن به موقعیت «نورسلطان نظربایف» منتهی می شود. 

رویترز افزود: «قاسم جومارت توکایف» رییس جمهوری قزاقستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما نشان دادیم که ملت یکپارچه ای در ساختن مسیرهای جدید هستیم. باید در تدوین و تصویب قانون اساسی که به گروهی کوچک اجازه داده است بر منابع اقتصادی کشور تمرکز کنند و آنها را به دست بگیرند و از موقعیت های امتیازدهنده استفاده کنند؛ بازنگری کنیم.» 

این کشور آسیای میانه که متحد روسیه است، در ماه ژانویه شورش مردمی مرگباری را تجربه کرد که شامل تلاش هایی برای کودتا از سوی مقام های امنیتی این کشور هم بود. 

به گزارش رویترز، کارشناسان معتقدند این همه‌پرسی بخشی از واکنش به ناآرامی هایی بوده که از اعتراض به افزایش قیمت سوخت در این کشور آغاز شد و به ناخوشنودی شهروندانی که خواستار تغییر و اصلاح سیستم سیاسی متمرکز بر منتخبین بود، بسط یافت.

رییس جمهوری این کشور که همچنین خواستار مالیات های بالاتر بر صنایع استخراجی و افراد با حقوق های بالا بود، پس از سرکوب کودتا و از میان برداشتن «نورسلطان نظربایف» و حلقه اطرافیانش از مناصب مهم بخش های دولتی، این همه پرسی را پیشنهاد کرد.

نظربایف مدت ۳ دهه پیش از کناره گیری از قدرت در سال ۲۰۱۹ و برگزیدن توکایف به عنوان جانشین، اداره قزاقستان را در دست داشت. 

با وجود این، در حالی که بسیاری از مردم قزاقستان از رهبری اضطراری توکایف استقبال کردند برخی دیگر به تصمیم او درباره کمک گرفتن از روسیه برای آرام کردن اعتراضات ژانویه انتقاداتی دارند. از نگاه بسیاری از مردم این کشور مدیون بودن رهبر قزاقستان به مسکو، چند هفته پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین قابل قبول نیست. 

گفتنی است تحریم های غرب علیه روسیه بر قزاقستان نیز تاثیر گذاشته است. رئیس جمهوری این کشور نیز روش محافظه کارانه ای در برابر اوکراین در پیش گرفته و درباره بحران اوکراین محتاطانه اظهارنظر می کند. در عین حال وی هر دو طرف را به آرامش و خویشتنداری و حرکت بر مبنای خط مشی سازمان ملل متحد دعوت کرده است. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین ، رفراندوم ، روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین رفراندوم روسیه رییس جمهوری همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در دومین حمله کلامی ظرف دو ماه اخیر به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، او را به دلیل به‌راه انداختن جنگ اوکراین «قصاب» خطاب کرد!

بایدن در جریان سخنرانی در گردهمایی انتخاباتی‌اش در کارولینای شمالی، با دفاع از افزایش متوسط مالیات فدرال برای ثروتمندان آمریکایی از ۸.۲ به ۲۵ درصد، گفت: تصور کنید که با این پول چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: قادریم با این درآمد، کسری بودجه فدرال را به طور ریشه‌ای کاهش دهیم. علاوه بر این، کارهای زیاد دیگری هم قابل انجام است از جمله اینکه می‌توانیم از حفاظت از اوکراین مقابل پوتینِ «قصاب» اطمینان حاصل کنیم.

رییس جمهور آمریکا اواخر فوریه نیز پوتین را «حرامزاده دیوانه» خطاب کرده و به غرب درباره احتمال جنگ هسته‌ای هشدار داده بود!

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آن برهه گفته بود که آمریکایی‌ها باید از داشتن چنین رییس جمهوری که چنین حرف‌هایی را به زبان می‌آورد، شرمنده باشند. وی گفته بود: اینکه رییس جمهور آن کشور، از این ادبیات استفاده می‌کند، شرم‌آور است. بایدن تلاش می‌کند تا از «کابوهای هالیوودی» تقلید و از این طریق مخاطب جذب کند.

پوتین در واکنش به اظهارات بایدن گفته بود که مسکو ترجیح می‌دهد که او دیگر در کاخ سفید نباشد. بایدن پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا شرکت خواهد کرد. در سوی دیگر، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق این کشور نیز نماینده حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال جاری خواهد بود و در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

کد خبر 6063584

دیگر خبرها

  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین: ادعای برنامه ریزی ما برای جنگ با اروپا بی اساس است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو | تصمیم روسیه برای حمله به اروپا پس از اوکراین ؛ بی معنی و مرخرف است
  • بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!