Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مطالعه جدید که توسط مؤسسه ISGlobal بارسلونا در ۳۸ مدرسه این شهر با مشارکت ۲۶۸۰ کودک بین ۷ تا ۱۰ سال انجام شده، نشان داد که سر و صدای ترافیک می‌تواند مانع خواندن و رشد شناختی کودکان در مدارس شود.

دانش‌آموزان چهار آزمون شناختی را برای تجزیه و تحلیل رشد خود طی یک دوره ۱۲ ماهه انجام دادند. محققان در این مطالعه به طور خاص به دو مهارت میزان توجه و حافظه فعال که در دوران پیش از نوجوانی به سرعت رشد می‌کنند توجه نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامنه توجه شامل توجه انتخابی به محرک‌های خاص یا تمرکز بر روی یک کار خاص برای دوره‌های زمانی طولانی است. حافظه فعال نیز که حافظه عملیاتی نیز نامیده می‌شود، اجازه می‌دهد تا اطلاعات در دوره‌های زمانی کوتاه نگهداری و پردازش شوند.

محققان مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون، صدایی را که معمولاً باید در کلاس، حیاط و خارج از هر مدرسه تحمل کنند، اندازه گیری کردند. هنگام تجزیه و تحلیل نتایج، تنوع در سطح صدای ترافیک بین مدارس وجود داشت که پس از یک سال، پیشرفت حافظه فعال، حافظه فعال پیچیده و دامنه توجه در مدارس با آلودگی صوتی بیشتر، کندتر بود.

افزایش ۵ دسی بل در سطوح نویز خارجی منجر به ۱۱.۴ درصد کندتر شدن سطح حافظه فعال و ۲۳.۵ درصد کاهش در سطح توسعه حافظه فعال پیچیده در بین دانش آموزان شد. به طور مشابه، قرار گرفتن در معرض ۵ دسی بل نویز اضافی ناشی از ترافیک بیرونی حاکی از رشد ۴.۸ درصدی کندتر در دامنه توجه نسبت به میانگین بود.

ماریا فورستر، محقق مؤسسه بهداشت جهانی بارسلونا، در مورد رشد شناختی گفت: "به طور کلی، سر و صدا می‌تواند باعث استرس شود و پیامد‌های متفاوتی برای سلامت بزرگسالان داشته باشد.

" فورستر افزود: "این بسیار پیچیده است و در طول سالیان متمادی اتفاق می‌افتد، اما ما تصمیم گرفتیم به توجه و حافظه فعال نگاه کنیم، زیرا آن‌ها در سنین ۷ تا ۱۰ سالگی بسیار افزایش می‌یابند، بنابراین تنها در ۱۲ ماه می‌توانیم تفاوت‌ها را ببینیم. "

تماشاخانه ببینید| چشم و گوش شاه؛ سازمان اطلاعات و امنیت ایران باستان ببینید| واکنش علی دایی به ویدیو وایرال شده عباس بوعذار فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حافظه فعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، افشین ایوانی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز ملی گندم و نان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، گفت: هرچه گندم را در ارقام جدید تولید کنیم و عملکرد آن را بالا ببریم، باز هم ممکن است هنگام برداشت آن توسط کمباین تلفات داشته باشیم و بر افزایش تولید، صرفه جویی در مصرف آب یا افزایش بازدهی گندم مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود، مطرح کرد: در سال ۱۳۹۷ این مؤسسه طرح بزرگی را در ۲۲ استان کشور اجرا کرد تا به میزان تلفات برداشت گندم توسط کمباین‌ها پی ببرد که در نهایت مشخص شد به طور متوسط ۳.۷۵ درصد گندم تلف می‌شود که عدد بزرگی است. این نتایج به وزارت جهاد کشاورزی ارائه و با استقبال خوبی مواجه شد.

معاون بخش تحقیقات ماشین‌های کشاورزی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی عنوان کرد: همواره این بحث مطرح بود که در مواقع خشکسالی که علوفه برای دام وجود ندارد و کشاورزان قصد دارند از کاه به دست آمده پس از برداشت گندم برای تعلیف دام استفاده کنند و کشاورزان نیز اذعان می‌کردند که در کاه بیرون ریخته شده از پشت کمباین گندم وجود دارد.

ایوانی با اشاره به اینکه اما نمی‌توانستیم با روش‌های استاندارد نشان دهیم که کمباین‌ها چقدر گندم را وارد کاه می‌کنند، بیان کرد: با توجه به اینکه یک روش استاندارد برای اندازه گیری تلفات گندم در کمباین کاه کوه وجود نداشت، این تکلیف به مؤسسه داده شد که بررسی و مشخص کنیم که میزان تلفات گندم در کمباین‌های کاه کوه که ۸۰ درصد کمباین‌های کشور هستند، چقدر است.

وی توضیح داد: در همدان با هزینه‌ای حدود سه میلیارد تومان با کمک وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه‌های خصوصی، کمباین سازان و کمباین داران پروژه بزرگی را در کشور راهبری کردیم و متدولوژی جدیدی را در اندازه گیری به دست آوردیم. در این پروژه برای اولین بار در کشور دریافتیم که مقدار زیادی از گندم تولید شده از کمباین خارج می‌شود و به هوا می‌رود.

معاون بخش تحقیقات ماشین‌های کشاورزی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از این تلفات وارد عمل شد و پس از مذاکره و تعامل با مجلس شورای اسلامی، با کمباین سازی های کشور تعامل کرد که دیگر این نوع کمباین‌ها را تولید نکنند تا زمانی که مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی آنها را اصلاح کند.

ایوانی گفت: تفاهم نامه‌ای نیز با برخی کمباین سازهای کشور منعقد و مقرر شد نقشه‌هایی به آنها ارائه شود که کمباین‌های کاه کوه را به گونه‌ای بسازند که نه تنها تلفات نداشته باشیم، بلکه به میزان موردنیاز منطقه کل اوراسیا تولید و حتی صادر شود. امید است طی یک دو سال آینده شاهد کمباین‌هایی باشیم که بدون وارد کردن فشار به منابع نهاده‌ها موجب افزایش تولید شوند.

کد خبر 6081020

دیگر خبرها

  • تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
  • اسراییل صدای گریه نوزاد برای مردم غزه پخش می‌کند
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • لزوم بررسی فنی پل «فرجام» توسط معاونت فنی و عمران شهرداری تهران
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • اگر این علائم را دارید دچار خونریزی دستگاه گوارش شده اید
  • برگزاری سومین رویداد بین المللی نوروتاک