Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-25@01:10:35 GMT

مقایسه ps5 با xbox series x بصورت جامع - کدام بهتر است ؟

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۵۷۰۱

مقایسه ps5 با xbox series x را به صورت دقیق در این مقاله بخوانید. اگر از طرفداران کنسول های بازی باشید می دانید که انتخاب بین پلی استیشن و ایکس باکس بسیار سخت است. ما این دو رغیب جذاب را بصورت کامل از لحاظ فنی، ظاهری و گرافیکی مورد بررسی قرار داده ایم تا انتخاب را برای شما آسان کنیم.

مقایسه اجمالی Xbox Series X با PS5   پلی استیشن ۵ ایکس باکس سری ایکس قیمت ۵۰۰ دلار استاندارد – ۴۰۰ دلار دیجیتال ۵۰۰ دلار عناوین اختصاصی مهم

Spider-Man Miles Morales

Horizon II: Forbidden West

Gran Turismo 7

God of War Ragnarok

Demon’s Souls

Halo Infinite

Senua’s Saga: Hellblade 2

Forza Horizon 5

State of Decay 3

S.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

T.A.L.K.E.R 2

سازگاری با نسل قبل تقریباً تمامی بازی‌های PS4 شامل عناوین بهینه شده PS4 Pro

تمام بازی‌های ایکس باکس وان

برخی بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و نسل اول ایکس‌باکس

پردازنده (CPU) ۸ هسته‌ای ۳.۵ گیگاهرتزی AMD Zen 2 ۸ هسته‌ای ۳.۸ گیگاهرتزی AMD Zen 2 گرافیک (GPU) ۱۰.۳ ترافلاپس AMD RDNA2 ۱۲.۰ ترافلاپس AMD RDNA2 حافظه رم گرافیکی (VRAM) ۱۶ گیگابایت GDDR6 ۱۶ گیگابایت GDDR6 حافظه ذخیره‌سازی ۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی یک ترابایت NVMe SSD سرعت حافظه

۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (غیرفشرده)

۸تا۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

۲.۴ گیگابایت بر ثانیه (غیرفشرده)

۴.۸ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

رزولوشن (وضوح) تا 8K تا 8K نرخ فریم تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه پهنای باند HDMI ۳۲ گیگابیت بر ثانیه ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دیسک نوری فقط نسخه استاندارد 4K UHD BluRay 4K UHD BluRay وزن

۳.۶ کیلوگرم (دیجیتال)*

۴.۵ کیلوگرم (استاندارد)

۴.۴۵ کیلوگرم مقایسه ps5 با xbox series x | سخت افزار

وقتی صحبت از قدرت خالص می‌شود، تفاوت هایPS5  باXbox Series X  تقریباً ناچیز است. هر دو سیستم از لحاظ عملکرد با یکدیگر برابر هستند، اما تفاوت‌های جزئی‌ای نیز در بر دارند.

همان‌طور که گفته شد، هردو سیستم قادر به پخش تصاویر ( فیلم‌ها و محتوای ویدیویی) با وضوح 8K و با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثاینه هستند.

در مقایسه بین پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هیچ تفاوت بزرگی برای اجرای بهتر یک بازی دیده نشده است، حتی اگر این برتری را در نظر بگیریم که پردازنده و هسته گرافیکی کنسول نسل نهمی مایکروسافت کمی بهتر است.

در حال حاضر کنسول ایکس باکس سری ایکس یک مزیت بهتر نسبت به سیستم رقیب دارد و آن موضوع فضای ذخیره‌سازی‌ای است که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که نسبت به فضای ۸۲۵ گیگابایتی پلی‌استیشن ۵، عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است.

با توجه به این موضوع که کمپانی سونی تاکنون به‌روزرسانی‌های متعددی را برای کنسول نسل نهمی خود عرضه کرده و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با افزودن محصولات ثانویه، فضای ذخیره‌سازی سیستم خود را ارتقاء دهند، باید گفت که این مشکل بزرگ رفع شده و حالا می‌توانیم با خیال راحت‌تری به استقبال بازی‌های سنگین نظیر Call of Duty: Warzone و حتی Red Dead Redemption 2 برویم.

بیشتر بخوانید: آشنایی گام به گام با مراحل گرفتن گواهینامه

در مقایسه ps5 با  xbox series x به این نکته برخوردم که بازی‌های خودم را در کنسول نسل نهمی کمپانی سونی باید زودتر از ایکس باکس سری ایکس حذف کنم.

بیایید واقع بین باشیم؛ چراکه ممکن است خیلی از بازیکنان نسبت به تهیه یک محصول ثانویه که بتواند فضای ذخیره‌سازی آن‌ها را ارتقاء دهد، مشتاق نباشند. چیزی حدود ۱۷۵ گیگابایت فضای محدود شده در دسترس هواداران پلی‌استیشن نیست و این به اندازه یک بازی بروز و جدید تلقی می‌شود.

از نظر من، میزان گیگابایت‌های اضافی و باقی مانده در کنسول‌ها برای نصب یا ذخیره فایل‌های یک بازی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و تفاوت‌های زیادی را هم شامل می‌شوند؛ پس با این حساب کنسول ایکس باکس سری ایکس می‌تواند به‌راحتی مورد استفاده مخاطبان در این زمینه قرار گیرد.

جدا از فضای ذخیره‌سازی ۱۰۰٪ ‌ای که مایکروسافت برای کاربران در اختیار گذاشته است، معادلات روی کاغذ در مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس به نفع محصول اختصاصی مایکروسافت است ( به همان دلایلی که بالاتر توضیح دادیم)، اما تاکنون محصولی عرضه نشده تا تفاوت‌های فاحشی بین این دو محصول شاهد باشیم. در نسل هشتم چنین معادله‌ای برای کنسول پلی‌استیشن ۴ وجود داشت که در اجرای برخی از بازی‌های میان نسلی به وضوح دیده می‌شد.

برای مثال بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag یکی از بازی‌هایی بود که در کنسول ایکس باکس وان با وضوح تصویری 900p و در کنسول پلی‌استیشن ۴ با وضوح 1080p به نمایش درآمد که از این لحاظ ما متوجه شدیم که ممکن است قضیه در ادامه نسل برای کنسول ایکس باکس وان مشکل‌ساز شود، اما خوشبختانه بعدها متوجه شدیم که با توجه به بهینه‌سازی‌های درست و حسابی‌ای که سازندگان برای کنسول‌های خانگی در نظر گرفته بودند، تفاوت‌ها از بین رفت و دیگر به این موضوع پرداخته نشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنم که برای من فضای ذخیره‌سازی واقعاً یکی از جنبه‌هایی است که در سال‌های گذشته برای من مشکلات متعددی ایجاد کرده و با توجه به بروز شدن تکنولوژی‌های ساخت بازی‌های رایانه‌ای و افزایش چشمگیر میزان وسعت‌ آن‌ها، باید به فکر خرید یک هارد اکسترنال حداقل ۲ ترابایت باشیم.

مقایسه پلی استیشن  و ایکس باکس سری X از نظر طراحی

تا حد زیادی این که شما طراحی کدام کنسول را ترجیح می‌دهید به سلیقه شخصی شما برمی‌گردد و نمی‌توان در مورد آن با قطعیت صحبت کرد. کنسول جدید سونی PS5 طراحی جدید و البته عجیبی دارد و زمانی که به صورت عمودی آن را به روی میز قرار دهید فضای زیادی را اشغال می‌کند.

در کنسول سونی دو لبه سفید رنگ در کنارها قرار گرفته‌اند و خود کنسول در بین این دو لبه سفید رنگ به رنگ مشکی دیده می‌شود. بخش مشکی رنگ بسیار مستعد جذب اثر انگشت است و به نوعی سریع کثیف می‌شود.

در طرف دیگر کنسول مایکروسافت یا Xbox series X طراحی شبیه به یک استوانه مستطیلی دارد و با وجود بزرگ بودن فضای کمتری را اشغال می‌کند. با نگاه کردن به این کنسول شما یک برج کوچک مشکی مات را مشاهده می‌کنید که دکمه پاور آن در بالا و جایگاه ورود DVD در پایین قرار گرفته است.

مزیت PS5 در این بخش را می‌توانیم وجود درگاه Type C در نظر بگیریم باتوجه به این که استفاده از این درگاه روز به روز بیشتر می‌شود و دستگاه‌های متنوع‌تری از USB-C استفاده می‌کنند. به طور کلی در نهایت در بخش طراحی برنده‌ای نداریم و باید طبق سلیقه شخصی خود یکی از دو کنسول را برای خرید انتخاب کنید، هرچند که از نظر اندازه و اشغال فضا کنسول Xbox series x را برتر می‌دانیم.

مقایسه دسته ps5 با xbox series x

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یک کنسول بازی دسته آن است. این دسته باید بتواند هنگام در دست گرفتن حس خوبی را به شما انتقال دهد و در استفاده طولانی نیز شما را خسته نکند. به علاوه دسته باید دکمه‌های خوبی از نظر میزان فشار وارد شده برای عمل کردن و همچنین طول عمر داشته باشد و بتواند با ویبره و موارد مشابه در بهترین حالت ممکن حس بازی را به شما منتقل کند.

به همین جهت مقایسه دسته ps5 با xbox series x از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت بالایی دارد که شما بدانید کدام دسته اولا ارگونومی بهتری در طراحی دارد و ثانیا در استفاده از جهات مختلف بهتر عمل می‌کند.

در این زمینه مایکروسافت ترجیح داده تا از نقطه امن خود خارج نشود و از دسته بسیار شبیهی به نسل قبل استفاده کند. درواقع تغییرات این دسته بازی نسبت به دسته Xbox one به بافت محصول، اضافه شدن دکمه Share به مرکز دسته و D-pad بهتر محدود می‌شود.

این بروزرسانی را می‌توانیم کاملا هوشمندانه بدانیم؛ چرا که دسته کنسول نسل قبلی مایکروسافت یکی از بهترین‌ دسته‌های ساخته شده بود و دلیلی وجود ندارد که سازنده آمریکایی بخواهد این طراحی خوب را با تغییرات گسترده مواجه کند. این دسته‌ها برای منبع انرژی همچنان از باتری‌های قلمی استفاده می‌کنند و شما با خرید باتری‌های قابل شارژ می‌توانید با خیال آسوده‌ها ساعت‌ها بدون نیاز به شارژ با دسته بازی کنید.

دسته PS5 اما برخلاف رقیب نسبت به نسل قبل تغییرات زیادی داشته و حالا از طراحی دو رنگ بهره می‌برد و همچنین بسیار بزرگ‌تر شده است. این دسته حالا از قابلیتی به نام adaptive triggers and haptic feedback بهره می‌برد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا مثلا هنگام شلیک کردن با تریگرها ویبره‌ای شبیه به لگد اسلحه را حس کرده و بیش از پیش وارد فضای بازی شوید.

دسته DualSense سونی حالا از میکروفون داخلی نیز بهره‌مند است. البته قابلیت گفته شده برای تریگرها می‌تواند برای دسته‌ای از کاربران آزار دهنده باشد و به گفته خود آن‌ها باعث شود تا حواس آن‌ها از بازی پرت شده و درگیر این ویبره جدید شوند (این قابلیت را می‌توانید خاموش کنید).

در این بخش هم واقعا نمی‌توان در مقایسه ی ps5 با xbox series x از نظر دسته بازی یک کنسول را برتر دانست؛ زیرا هر دو دسته بیش از هر زمان دیگری به بلوغ رسیده‌اند و سامورایی‌ها و آمریکایی‌ها با تجربه چندین ساله خود تلاش کرده‌اند تا کامل‌ترین نسخه ممکن را به بازار عرضه کنند.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر بازی

شما به روی کنسول بازی پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس می‌توانید دو دسته بازی کلی را اجر کنید. دسته اول بازی‌هایی است که به صورت مشترک به روی هر دوی این کنسول‌ها و همچنین PC قابل اجرا است و دسته دوم بازی‌ها به صورت انحصاری به روی هر یک از کنسول‌ها قابل اجرا هستند.

بازی‌های انحصاری Xbox series x با PS5 کاملا متفاوت است و شما پیش از خرید یکی از این دو کنسول باید مشخص کنید که عناوین اختصاصی کدام کنسول برای شما جذاب‌تر بوده و بهتر با سلیقه شخصی شما سازگاری دارد.

مشهور‌ترین بازی‌های انحصاری سونی را می‌توانیم سری God of war، سری Uncharted، Ghost of Tsushima، سری Spider man، Deathloop، Sackboy: A Big Adventure، Returnal، Demon’s Souls، Horizon Forbidden West، سری The Last of Us و موارد دیگر بدانیم.

در طرف مقابل مشهورترین بازی‌های انحصاری مایکروسافتMicrosoft Flight Simulator، سری Halo، Quantum Break، سری Forza Horizon، سری Gears of war، سری Forza Motorsport و موارد دیگر اشاره کرد.

در مورد بازی‌های انحصاری این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام عناوین برای شما جذاب‌تر است. مثلا اهل بازی‌های Racing و ماشینی مثل Forza و بازی‌هایی مثل Halo هستید یا این که ماجراجویی در دنیای Uncharted و Last of us را ترجیح می‌دهید و می‌خواهید خدای جنگ باشید.

به طور کلی به شخصه در حال حاضر عناوین انحصاری PS5 را مقداری بهتر و بیشتر می‌دانم اما این نکته را فراموش نکنیم که همین چندی پیش مایکروسافت با مبلغ باورنکردنی حدود 95 میلیارد دلار Activision Blizzard را خریداری کرد، شرکت بازی‌‌سازی که عناوین بسیار محبوبی مثل Call of duty، sekiro، Doom، Destiny، Crash و عناوین دیگر را تولید کرده است.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مایکروسافت در حال صرف هزینه هنگفت در زمینه بازی سازی است و این موضوع آینده این شرکت و کنسول‌های Xbox را بسیار روشن نشان می‌دهد. همچنین سرویس Xbox Game Pass Ultimate یک سرویس بسیار جذاب از سوی مایکروسافت است که سونی برای آن جواب خیلی خوبی در چنته ندارد.

به کمک این سرویس شما با پرداخت 15 دلار به صورت ماهیانه (در ایران می‌توانید این سرویس را ماهیانه با حدود 60 هزار تومان خریداری کنید و ارزش خرید آن بی‌نهایت زیاد است) می‌توانید بیشتر از 100 بازی در نسل‌های مختلف را بازی کنید.

سونی در طرف دیگر به تازگی سرویس PS Plus Collection را معرفی کرده ولی این سرویس نمی‌تواند آن طور که باید و شاید حریفی برای Xbox Game Pass Ultimate باشد.

در نهایت برنده این بخش را در حال حاضر PS5 می‌دانیم، هرچند که این موضوع به سلیقه شخصی شما نیز بستگی دارد، ولی به طور کلی فراموش نکنید که با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد مایکروسافت در زمینه بازی سازی آینده بسیار روشنی در حوزه ساخت بازی‌های انحصاری در انتظار غول آمریکایی است.

مقایسه گرافیکی ps5 با xbox series x

در این بخش قصد داریم به سراغ مقایسه ی ps5 با xbox series x از نظر قدرت سخت افزاری و اجرای بازی‌ها برویم و ببینیم که در مقایسه کیفیت ps5 با xbox series x کدام کنسول نسل نهمی بهتر عمل می‌کند و سامورایی‌ها برنده می‌شوند یا آمریکایی‌ها.

باتوجه به این که هر دو شرکت می‌دانند که رقابت تنگاتگی با هم در زمینه‌های مختلف دارند پس طبیعتا از سخت افزار بسیار خوبی استفاده کرده‌اند. به طور کلی می‌توانیم قدرت سخت افزاری Xbox series x را بیشتر از رقیب بدانیم اما این الزاما به معنای عملکرد بهتر در دنیای واقعی نیست.

از طرفی PS5 حافظه SSD سریع‌تری دارد ولی این موضوع نیز در دنیای واقعی اختلاف قابل توجهی را به وجود نمی‌آورد. اجرای بازی‌های اختصاصی سونی به روی PS5 واقعا عالی است و عنوانی مثل Horizon Forbidden West به صورتی بسیار چشم‌نواز با گرافیک فوق‌العاده به نمایش درمی‌آید.

در طرف مقابل در صورت اجرای بازی مثلForza Horizon 5 به روی Xbox series X به معنای واقعی از کیفیت و گرافیک شگفت‌زده خواهید شد. عنوانی مثل Halo Infinite ممکن است به کیفیت Forza Horizon 5 نباشد اما در عوض در حالت 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود، نکته‌ای که در بسیاری از بازی‌های اختصاصی سونی شاهد آن نیستیم.

درواقع انحصاری‌های هر شرکت با توجه به سازگاری عالی با کنسول خود به صورت عالی به اجرا در می‌آیند و در مقایسه گرافیکی ps5 با xbox series x باید بگوییم هر دو فوق‌العاده عمل می‌کنند.

در زمینه بازی‌های مشترک و غیر انحصاری نیز برخی از عناوین به روی کنسول مایکروسافت بهتر اجرا می‌شود و برخی دیگر به روی کنسل سونی و به همین دلیل دشوار است که بخواهیم این دو محصول را از نظر سخت افزاری از هم متمایز کنیم.

پس در نهایت برنده‌ای در این بخش نخواهیم داشت و هر دو کنسول عملکردی کاملا شایسته دارند و می‌توانند بازی‌ها را در نهایت کیفیت 4k و در حالت 120 فریم بر ثانیه به اجرا دربیاورند. البته که ممکن است در آینده نزدیک قدرت سخت افزاری بیشتر Xbox series x باعث شود تا مایکروسافت بتواند بازی‌های جدیدتر را بهتر اجرا کند.

مقایسه ps5 با xbox series x |‌ ارزش در دراز مدت

در گذشته زمانی که بحث مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس به میان می‌آمد، گفتگوها به نفع کمپانی سونی و برند پلی‌استیشن ختم می‌شد. چه چیزی باعث پیروزی سونی می‌شد؟

بازی‌های انحصاری. وقتی سونی کلکسیونی از بازی‌های بزرگ و سرگرم کننده را در اختیار دارد،‌ چگونه می‌توان ایکس باکس را در مقابل پلی‌استیشن برتر بدانیم؟

درست آنجا بود که مایکروسافت تمام اسکریپت‌ها را به طرز مبتکرانه‌ای بازنویسی کرد و عقیده مردم را در خصوص عملکرد یک کنسول خانگی که وظیفه‌اش ارائه محتوای سرگرم‌ کننده است، تغییر داد. این اسکریپت محبوب و سیاست قدرتمند مایکروسافت، سرویس Xbox Game Pass نام دارد که در مقاله‌ای جداگانه به بررسی ۰ تا ۱۰۰ آن پرداختیم.

در واقع این سرویس محبوب و پرطرفدار تمام آزمون‌ و خطاهای خود را در نسل هشتم پس داد و اکنون که در نسل نهم به سر می‌بریم، به یکی از ارزشمندترین و قوی‌ترین دلایل خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس تبدیل شده است.

همه بازی‌های انحصاری مایکروسافت در روز اول انتشار برای این سرویس هم منتشر خواهند شد که این موضوع باعث می‌شود تا بازیکنان به جای پرداخت هزینه‌های گزاف، فقط با تهیه یک اشتراک ۱۰ الی ۱۵ دلاری ( بسته به نوع اشتراک) به تجربه تمام بازی‌های جدید و بروز بپردازند.

چه کسی از این موضوع متنفر است که با پرداخت یک سوم مبلغ فقط یک بازی بتوان برای مدت‌ها سرگرم شد و به کلکسیونی از بازی‌های جدید و قدیمی دسترسی داشته باشد؟ بدون اغراق این یک موضوع حیاتی و بزرگ برای طرفداران کنسول ایکس باکس و خانواده مایکروسافت است. خبر خوب آن است که بازی Halo Infinite هم در ماه آینده به صورت رایگان برای مشترکین این سرویس عرضه خواهد شد.

مشترکین این سرویس محبوب فقط از تجربه بازی‌های انحصاری در روز اول انتشار و بدون پرداخت هیچ مبلفی سود نمی‌برند، بلکه مایکروسافت نشان داده است که Xbox Game Pass در دراز مدت برای کسانی که از بازی‌های مولتی پلتفرم هم استفاده می‌کنند مفید و کارآمد خواهد بود.

برای مثال بازی‌هایی چون Outriders، MLB The Show 21، Scarlet Nexus و It Takes Two از برترین عناوین مولتی پلتفرمی بودند که کاربران سرویس ایکس باکس گیم پس، بدون پرداختن یک وجه کوچک، به تجربه آن‌ها پرداختند. جمع ارزش همه بازی‌های فوق به بیش از ۲۰۰ دلار می‌رسد که با خرید یک اشتراک ۱۰ دلاری به همه آن‌ها می‌رسید.

تمام این مباحث فقط در حد نوک یک کوه یخی است که در دریای قطب جنوب شناور است که اگر می‌خواهید عظمت این کوه یخی را تماشا کنید، باید به زیر آب بروید. بنابراین خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس در کنار اشتراک ایکس باکس گیم پس یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است که در دراز مدت قطعاً به کمک شما خواهد آمد و نمی‌گذارد که دستان شما از تجربه بازی‌های جدید دور بماند.

در آن طرف میز، همان‌طور که کمی پیش‌تر به آن اشاره کردیم، کنسول پلی‌استیشن ۵ قرار دارد و به لطف بازی‌های انحصاری که عرضه می‌کند، برنامه جذب مخاطب و بازاریابی خود را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت، اما اکوسیستم این فرایند قطعاً پایدار نیست.

کمپانی سونی برای مقابله با سرویس گیم پس هیچ برنامه‌ای ندارد و با توجه به این موضوع که کاربران سرویس PlayStation Plus هر ماه دو باز رایگان دریافت می‌کنند، اما این عناوین مخاطبان را راضی نگه نمی‌دارد.

سونی با معرفی سرویس PlayStation Plus Collection وتمرکز حداقلی روی سروی PlayStation Now در تلاش بود تا روند روبه‌رشد سرویس گیم پس ایکس باکس را ساقط کند، اما با توجه به عدم استقبال کاربران نسبت به دو سرویس فوق، شاهد شکست سنگین سونی در زمینه سرویس‌های ابری هستیم.

در مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس باید توجه داشته باشید که سرویس گیم پس می‌تواند از لحاظ اقتصادی کاملاً مقرون‌به‌صرفه باشد، اما بهتر است بدانید که بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن هم می‌تواند ارزش خرید جداگانه را داشته باشد.

اصلاً نمی‌خوایم به این موضوع اشاره کنیم که بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن و ایکس باکس با اختلاف زمانی نسبتاً زیاد برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز عرضه می‌شود، چرا که از حوصله این مقاله خارج است، اما اگر بودجه خوبی برای تهیه بازی‌‌های رایانه‌ای ندارید، شاید بتوان گفت که بهترین گزینه برای شما در حال حاضر کنسول ایکس باکس سری ایکس است.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر سازگاری با بازی‌های نسل قبل

هر دو کنسول سازگاری بسیار عالی با بازی‌های نسل قبلی دارند و مایکروسافت در این زمینه بهتر از سونی عمل کرده است؛ چرا که ایکس باکس سری X نه تنها می‌تواند همه بازی‌های Xbox One را بدون هیچ مشکلی اجرا کند بلکه شما می‌توانید بسیاری از بازی‌های ایکس باکس 360 را نیز به روی کنسول جدید به اجرا در بیاورید و عناوین قدیمی‌تر را نیز تجربه کنید.

پلی استیشن 5 هم می‌تواند تمام بازی‌های PS4 را بدون هیچ مشکلی اجرا کند ولی این موضوع در مورد بازی‌های PS3 برقرار نیست و شما نمی‌توانید بازی‌های قدیمی‌تر این کنسول را به روی PS5 خود تجربه کنید.

در نهایت در زمینه سازگاری این دو کنسول با بازی‌های نسل‌های قبل ایکس باکس سری ایکس را برنده می‌دانیم؛ زیرا این محصول می‌تواند حتی بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ را نیز اجرا کند.

مقایسه ی ps5 با xbox series x از نظر Cloud gaming

بازی‌های ابری یا Cloud gaming برای هر دو کنسول در دسترس قرار دارد و شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید عناوین مختف را بازی کنید. کنسول PS5 از PlayStation Now استفاده می‌کند، سرویسی که به شما امکان می‌دهد بسیاری از بازی‌های PS3 و PS4 را به روی PS5 یا کامپیوتر استریم کنید. این سرویس در ماه حداقل 8 دلار هزینه دارد و با پلتفورم گوشی‌های هوشمند نیز سازگار نیست.

در طرف دیگر شما Xbox Game Pass Ultimate که در بالا آن را معرفی کردیم از این قابلیت نیز بهره‌مند می‌شوید. در این سرویس شما می‌توانید بازی‌ها را به روی اندروید، PC، لپ تاپ‌های اپل، ایفون، ایپد، ایکس باکس سری ایکس و اس و خود ایکس باکس وان استریم کنید.

به همین دلیل برنده این بخش را نیز Xbox series X می‌دانیم و در این زمینه نیز آمریکایی‌ها بهتر از سامورایی‌های ژاپنی عمل کرده‌اند.

ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵؟ بالاخره کدام را بخریم؟

متأسفانه در انتها قصد نداریم یک برنده نهایی برایتان تعیین کنیم. با این‌حال اگر تا این‌جای مطلب را خوانده باشید احتمالاً بسته به نیازهایتان یک کنسول برایتان جذاب‌تر باشد. در مجموع در یک جمع‌بندی می‌توان گفت:

پلی استیشن ۵ را بخرید اگر: به بازی‌های اختصاصی آن بیشتر علاقه دارید یک کنترلر جذاب‌تر با تجربه متفاوت می‌خواهید سرعت بارگذاری بازی‌ها برایتان اهمیت ویژه دارد قصد اجرای بازی‌های PS4‌ را دارید ایکس باکس سری ایکس را بخرید اگر: به بازی‌های اختصاصی آن بیشتر علاقه دارید بودجه کمتری برای خرید کنسول دارید می‌خواهید بازی‌ها را با نرخ فریم بالای ۱۲۰ هرتزی بازی کنید قصد تهیه اشتراک ماهانه گیم‌پس و استفاده از بازی‌ها را دارید

لیست تلویزیون‌های پیشنهادی برای بازی گیمینگ

برای این که بتوانید از کنسول خود به بهترین شکل استفاده کنید به طور حتم به یک تلویزیون برای بازی کردن نیاز خواهید داشت. در این بخش بهترین تلویزیون‌هایی که می‌توانید در هر دسته بندی خریداری کنید را عنوان می‌کنیم ولی به طور کلی با کنترل کردن برخی فاکتورها می‌توانید به گزینه مورد نظر خود برسید.

بهترین تلویزیون OLED برای بازی کردن

الجی C1 یکی از بهترین تلویزیون‌های مناسب بازی OLED بازار است. این تلویزیون سرعت تغییر یا Response time مناسبی دارد و در هنگام مشاهده محتوا یا بازی کردن هیچ بلری به جا نمی‌گذارد و شما بسیار روان محتوا را مشاهده می‌کنید و سرعت تغییر محتوا واقعا بالا است.

همچنین این تلویزیون نرخ تأخیر پایینی هم دارد و به همین دلیل کوچک‌ترین تغییرات در سریع‌ترین حالت ممکن در تلویزیون نمایش داده می‌شوند. الجی C1 رزولوشن 4K دارد و همچنین برای آن قابلیت‌های متنوع مناسب بازی نیز در نظر گرفته شده که می‌تواند تنظیمات را برای بازی بهینه کند و نرخ نوسازی را به روی بهترین حالت ممکن قرار دهد.

کیفیت این تلویزیون واقعا تحسین برانگیز است و محتوا بسیار واضح، شفاف و با کنتراست بالا نمایش داده می‌شود و رنگ مشکی نیز مطابق انتظار عمقی بینهایت دارد. در این تلویزیون هیچ هاله‌ای اطراف اشیاء روشن دیده نمی‌شود که این می‌تواند یکی از مهم‌ترین موارد برای قرار دادن تلویزیون در اتاق‌های تاریک به حساب بیاید.

زاویه دید این تلویزیون هم بسیار خوب است و شما می‌توانید با خیال راحت به انجام بازی‌های گروهی بپردازید و مطمئن باشید که همه پلیرها زاویه دید مناسبی دارند. الجی C1 درگاه HDMI با پهنای باند ۲.۱ دارد که این باعث می‌شود شما بتواند از تمام قابلیت‌های Xbox X یا PS5 از جمله 4K@120 Fps بهره مند شوید.

اشکال این تلویزیون را می‌توان ریسک Burn-in شدن در صورت نمایش المنت‌های ثابت دانست. مثلا در برخی بازی‌ها که بخشی‌هایی همواره ثابت هستند می‌تواند منجر به Burn-in شدن این تلویزیون شود. البته این اتفاق در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد و اگر المنت‌های ثابت تغییر کنند بعید است با این مشکل مواجه شوید.

بهترین تلویزیون QLED برای بازی کردن

یکی از بهترین تلویزیون‌های QLED بازار برای بازی کردن سامسونگ QN90A است. کیفیت این تلویزیون واقعا خوب است و به علاوه برخی قابلیت‌های مفید نیز برای بازی کردن در اختیارتان می‌گذارد.

این تلویزیون یک درگاه HDMI با پهنای باند 2.1 دارد که باعث می‌شود شما بتوانید به راحتی Xbox X یا PS5 خود را به آن متصل کرده و از قابلیت‌های موجود بهره ببرید. این درگاه HDMI 2.1 تنها یک عدد است اگر به تعداد بیشتری برای متصل کردن دستگاه‌های خود نیاز دارید باید یک مبدل تهیه کنید.

این تلویزیون با تلویزیون OLED الجی که در بالا معرفی کردیم قیمت تقریبا برابری دارد. یکی از برتری‌های این تلویزیون نسبت به مدل بالا این است که دیگر Burn-in اتفاق نمی‌افتد و شما با خیال راحت و بدون نگرانی از این موضوع می‌توانید بازی‌های مورد نظر خود را اجرا کنید.

برتری دیگر همان طور که در مطلب نیز عنوان کردیم روشنایی بسیار عالی این پنل است و همچنین عدم ایجاد هاله در اطراف اشیاء بسیار روشن که باعث می‌شود شما در محیط‌های تاریک نیز بتوانید از این تلویزیون استفاده کنید.

زمانی که شما حالت بازی این تلویزیون را مورد استفاده قرار می‌دهید تنظیمات سطح رنگ مشکی را افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود کیفیت نهایی تصاویر در حالت بازی کمتر از حالت عادی شود ولی در عوض به لطف نرخ تأخیر و تأخیر کم لذت بازی کردن بیشتر می‌شود.

به طور کلی برتری‌های تلویزیون بالا را نسبت به این مدل می‌توانید رنگ مشکی بسیار بهتر، کنتراست بهتر و کیفیت کلی بهتر بدانیم.

بهترین تلویزیون LED برای بازی کردن

یکی از بهترین تلویزیون‌های LED برای بازی کردن هایسنس U8G است که قیمت کمتری نیز نسبت به دو مدل بالا دارد. این تلویزیون به نسبت مدل‌های بالا زاویه دید کمتری دارد ولی در عوض کنتراست آن از نماینده سامسونگ بهتر است.

این تلویزیون گزینه بسیار خوبی برای بازی کردن است؛ چرا که سرعت پاسخگویی بالایی دارد و تأخیر آن نیز کم است و به علاوه قابلیت‌های مختلفی مثل FreeSync برای تنظیم نرخ نوسازی و HDMI 2.1 برای کنسول‌های بازی و نمایش 4K@120Fps در نظر گرفته شده است.

این تلویزیون کیفیت بسیار مناسبی دارد و روشنایی زیاد را در کنار کنتراست عالی به نمایش درمی‌آورد. این تلویزیون مانند مدل‌های بالا از HDR نیز پشتیبانی می‌کند تا گستره رنگی بسیار وسیعی را در بربگیرد. مشکل این تلویزیون را می‌توان به جا ماندن حالت روح مانند قرمز رنگ عنوان کرد که در مطلب آن را توضیح دادیم. البته همه افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند و ممکن است این موضوع برای شما چندان مهم نباشد.

پس اگر تلویزیون عالی برای بازی کردن می‌خواهید و همچنین دوست ندارید که به اندازه دو تلویزیون بالا هزینه کنید این مدل یکی از بهترین انتخاب‌های موجود برای شما است.

بهترین تلویزیون اقتصادی برای بازی کردن

همه ما قصد نداریم برای بازی کردن خیلی زیاد هزینه کنیم و می‌خواهیم یک تلویزیون خوش قیمت بخریم که بتواند بازی‌ها را نیز با کیفیت بهتری به اجرا دربیاورد و در اینجا مدل هایسنس U6G به کمک ما می‌آید و با بودجه بسیار کمتری نسبت به مدل‌های بالا امکانات خوبی را در اختیارمان می‌گذارد.

این تلویزیون کیفیت تصویر خوبی دارد و می‌تواند محتوایی مناسب را چه در محیط‌های تاریک و چه در محیط‌های روشن به نمایش دربیاورد. شما در نهایت می‌توانید با این تلویزیون به روی حالت 4K@60Fps بازی کنید و دیگر 4K@120Fps یا HDMI 2.1 در دسترس قرار ندارد.

البته به غیر از این موارد برای یک تلویزیون مناسب بازی سرعت پاسخگویی و نرخ تأخیر اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه در این دو مورد این تلویزیون عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و بدون مشکل و به خوبی می‌تواند بازی‌ها را به نمایش دربیاورد.

ایراد این تلویزیون را می‌توانیم زاویه دید نه چندان خوب آن عنوان کرد که باعث می‌شود رنگ‌ها از کناره‌ها رنگ پریده به نظر برسند و رنگ مشکی شبیه به خاکستری نمایش داده شود. پس اگر برای بازی گروهی می‌خواهید تلویزیون خریداری کنید یا خودتان ممکن است بخواهید کنار تلویزیون بنشینید و بازی کنید شاید انتخاب این مدل چندان مناسب نباشد.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ایکس باکس بازی پلی استیشن ۵ پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس کنسول ایکس باکس سری ایکس بهترین تلویزیون مقایسه ps5 با xbox series x ps5 با xbox series x از نظر بازی های ایکس باکس گیگابایت بر ثانیه مقایسه پلی استیشن بازی های اختصاصی بازی های انحصاری فضای ذخیره سازی برای بازی کردن بازی های جدید ایکس باکس وان یکی از بهترین فریم بر ثانیه پلی استیشن ۵ کمپانی سونی ایکس باکس حال حاضر باعث می شود برای کنسول ۵ گیگابایت سلیقه شخصی اجرای بازی سخت افزاری طور کلی بازی ها بازی ها دسته بازی بازی کنید زاویه دید بازی هایی برای شما برنده ای تفاوت ها یک کنسول رنگ مشکی دو کنسول کنسول ها جذاب تر X از نظر یک بازی نسل قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۵۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ دیدار کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries

تین نیوز

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی هماهنگی این اداره کل با دستگاه دیپلماسی کشور، امروز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفی MCS Aries در بندرعباس دیدار و گفت و گو کرد.

 به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، «حسین عباس نژاد» با اشاره به حضور «ای. کی. سودهاکاران» بر روی شناور توقیف شده با پرچم پرتغال در تنگه هرمز و دیدار و گفت و گو با 16 نفر از خدمه های هندی این شناور اظهار کرد : این اقدام در راستای پایبندی  جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون های بین المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی (MLC) صورت گرفته است.

 وی ادامه داد : کنسول هند نیز در این دیدار از روابط انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن مقدمات دیدار و گفت و گو با خدمه های این کشتی ابراز رضایت کرد.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی منبعث از دین مبین اسلام، یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل داده شد.

 عباس نژاد ادامه داد: در دیدار خدمه های هندی این کشتی انتظاراتی از جمله خدمات پزشکی در کشتی، برقراری تماس با خانواده هایشان و بازگشت به وطن خود داشتند که به آنها اطمینان لازم مبنی بر تحقق انتظارات و خواسته های به حق آنان در کم ترین زمان ممکن و رعایت اصول ایمنی کشتی داده شد.

 وی خاطرنشان کرد : پس از هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور هندوستان این اقدامات انسان دوستانه برای سایر خدمه های کشتی یاد شده (فلیپین، پاکستان، روسیه و استونی) نیز قابل اجرا خواهد بود و تمامی این خدمه ها پس از طی شدن فرآیند قانونی  می توانند به کشورشان بازگردند.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان؛ قبل از حضور سر کنسول هند روز پیش نیز طی دو مرحله ارتباط تلفنی وی با فرمانده کشتی یادشده برقرار شده بود.

 عباس نژاد یادآور شد : اگر چه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه همواره کوشیده تا ثبات و تسهیل تجارت دریایی در منطقه را در تراز قابل قبولی حفظ کند؛ اما ممانعت با انجام عملی مغایر با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق دریایی را بر اساس مسئولیت های حاکمیتی، حقوق حقه خود دانسته و امور مربوط را تا حوصله نتیجه در مجامع بین المللی دریایی دنبال خواهد کرد.

 لازم به ذکر است ؛ کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال روز شنبه 25 فروردین ماه 1403 با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کروس: باید بارسلونا را ۴-۰ می‌بردیم
  • زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند
  • آرسنال ۵-۰ چلسی: تحقیر آبی‌ها و صدرنشینی، بهتر از این نمی‌شد!
  • ◄ دیدار کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • تیم اوسمار بهتر از تیم یحیی بازی می‌کند/ با احترام به بیرانوند، حق رفیعی است فیکس پرسپولیس باشد
  • اسنپ شاپ یا دیجی استایل؟ کدام برای خرید لباس بهتر است؟
  • پوچتینو: نیکولاس جکسون را با دروگبا مقایسه نمی کنیم اما کاملا از او راضی هستم
  • جمشیدیان: رضا فتاحی سرمربی بود، سپاهان بهتر نتیجه می‌گرفت!
  • تیم اوسمار بهتر از یحیی گل محمدی بازی می‌کند!
  • ژاپن حریفی برای فوتسال ایران نیست/ از حریفان آسیایی ترس نداریم