Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، جلسه اول از سلسله نشست‌های «اختلاف‌نظر» شب گذشته شنبه ۲۱ خرداد به همت مدرسه مطالعات دیالوگ در باشگاه اندیشه برگزار شد. سخنران این نشست غزاله حجتی پژوهشگر فلسفه دین، بود.

حجتی در ابتدای جلسه مسأله اختلاف‌نظر را در ایران نوپا خواند و نوید داد که ترمینولوژی این بحث را در این جلسه توضیح دهد و در جلسه‌ای دیگر اختلاف‌نظر دینی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجتی ادامه داد: اولاً باید توجه کرد، رواداری و تسامح پیامدهای اختلاف‌نظر بوده و در محدوده اخلاق و نه معرفت‌شناسی بررسی می‌شود. ثانیاً مهم‌ترین پرسش در موضوع اختلاف‌نظر را باید درست مطرح کرد؛ یعنی کدام اختلاف‌نظرها شایستگی بررسی معرفت‌شناسانه را دارند؟ 

وی با یک مثال فرضی، سؤالش را این‌طور ترسیم کرد: فردی با بررسی مجموعه‌ای از شواهد، به صدق P رسیده و فردی دیگر و هم‌شأن او طی گفتگو براساس همان شواهد، به کذب P رسیده است. اگر شرایط ایزوله باشد و این دو نفر هم‌تراز نباشند، به دلیل ترجیح نظر کارشناس بر غیرکارشناس به مشکلی برنمی‌خوریم، ولی در شرایطی که دو نفر هم‌تراز و همتا داریم، نقض شدن آن باور را شاهد خواهیم بود. 

این پژوهشگر فلسفه دین در توضیح شرایط همتایی معرفتی گفت: همتایی در جایی است که طرفین، در تحصیلات، مطالعه و وزن شواهدشان نسبتاً برابر باشند؛ مثل «دان کیوپیت» و «کیث وارد»، دو عضو دپارتمان فلسفه کمبریج که بر سر ناواقع‌گرایی و واقع‌گرایی دینی با هم اختلاف‌نظر دارند. در مقابل، مثال‌نقض آن، اختلاف یک خداباور با یک خداناباور است که یکی دیگری را کاملاً متوهم می‌داند.

حجتی وارد موضوع توجیه معرفتی اختلاف‌نظر به‌مثابه اختلاف بر سر باور به گزاره‌ها شد که باعث می‌شود در وهله اول، مواجهه با گزاره‌ها مهم باشد. وی توضیح داد: در برابر هر گزاره سه واکنش می‌تواند در کار باشد؛ یا شخص باور دارد نظر مخالفش صادق است یا باور دارد آن نظر کاذب است یا به نتیجه نمی‌رسد. اما در رویکرد دیگر که حجتی آن را مدرّج نامید، می‌توان بی‌نهایت حالت را برای صدق یا کذب یک باور فرض کرد. 

وی سپس به موضوع حل اختلاف‌نظر با مراجعه به کارشناس پرداخت و گفت: کارشناسان و متخصصانی که به آنان رجوع می‌شود، چون نظرشان به تقویت یا تضعیفِ شواهد مرتبه اول منجر می‌شود، خودشان در حکم شاهد مرتبه بالاترند. 

این پژوهشگر فلسفه دین با بیان اینکه چند مسأله در خصوص نظر کارشناسان باید مطرح شود، توضیح داد: در شرایطی که دو کارشناس همتا نباشند، پذیرش نظر یکدیگر موجه نیست و باید به تعلیق باور روی آورد که نوعی احتیاط در اظهارنظر است، ولی اگر دو طرف همتا باشند، موضوع شاهد مرتبه بالاتر مطرح می‌شود که می‌تواند قوت توجیه نظر یک کارشناس را افزایش دهد.

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اندیشه اخلاق اختلاف پژوهشگر فلسفه اختلاف نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگن های متروی چینی در سالجاری وارد می شوند

تین نیوز

شهردار تهران گفت: با رفع اختلاف نظرها واگن های مترو در سال جاری از چین وارد کشور می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: همانطور که در دور اول انتخابات از همه ظرفیت شهرداری برای مشارکت حداکثری مردم استفاده کردیم و از دستگاه های مجری، پشتیبانی کردیم در مرحله دوم نیز همین کار را ادامه می دهیم.
وی با اشاره به نصب دوربین بر روی البسه حریم بان ها، ادامه داد: این اقدام در جهت سامان یافتن و ایجاد شرایط، امری کلی است تا دستگاه های مسوول بتوانند ثبت و ضبط کنند.
زاکانی با اشاره به واردات واگن مترو از چین در سال جاری، گفت: کارفرمای واردات مترو برای 2000 واگن وزارت کشور بود. برای واردات 1071 دستگاه طی دو قرارداد زحمت های اولیه کشیده شده بود، اما اختلاف نظرهایی برای واردات از چین به وجود آمد و اعتراض رییس شورای شهر هم به رعایت نشدن زمان 10 روزه تعیین شده در قرارداد بود که اختلاف نظرها رفع شده و واگن ها در سالجاری وارد کشور می شود.
شهردار تهران از واگذاری فروشگاه شهروند از طریق بورس خبر داد و گفت: بناست که این چنین شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد
  • پرسپولیس بالاخره با اختلاف سه گل برد!
  • حسن روشن: اختلاف خطیر و نکونام؟ نه می‌فهمیم این چه می‌گوید، نه آن! / فیلم
  • عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • کسب رتبه اول دادگستری ایلام در کاهش موجودی پرونده و تکریم ارباب رجوع
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • جبلی: عملیات «وعده صادق» پُر از دستاورد بود؛ ضربه‌پذیر بودن اسرائیل ثابت شد
  • واگن های متروی چینی در سالجاری وارد می شوند
  • استاندار خراسان رضوی: رژیم صهیونیستی بسیار آسیب پذیر است