Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:46:45 GMT

در پی جنگ اوکراین؛روند صعودی قیمت مواد غذایی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۸۷۶۰

در پی جنگ اوکراین؛روند صعودی قیمت مواد غذایی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری "سی.ان.بی.سی" روند افزایش قیمت مواد غذایی که از چند ماه پیش شدت گرفته همچنان ادامه دارد و ناظران معتقد هستند قیمت برنج به عنوان غذای اصلی در آسیا به زودی سیر صعودی خواهد گرفت و در رتبه بعدی پس از گندم قرار می گیرد.

در ماه های گذشته، قیمت بسیاری از مواد غذایی از گندم و سایر غلات گرفته تا گوشت و روغن، افزایش یافته است و مولفه های بی شماری از جمله افزایش هزینه کود و انرژی در سال گذشته و همچنین جنگ روسیه و اوکراین از دلایل این وضعیت شناخته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممنوعیت صادرات مواد غذایی یا وضع محدودیت ها از جمله از سوی هند به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده گندم، اوکراین به عنوان تولیدکننده بزرگ گندم، جو و شکر و وضع محدودیت ها در صادرات روغن پالم از سوی اندونزی از جمله دیگر مواردی است که به وضعیت کنونی افزایش بهای مواد غذایی دامن زده است.

لذا ناظران پیش بینی می کنند پس از این موارد نوبت برنج است. بر اساس آخرین داده های ماه مه که در هفته گذشته منتشر شد، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نشان می دهد که قیمت جهانی برنج برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده است.

کارشناسان بر این باور هستند اگرچه تولید برنج همچنان پربار است اما افزایش قیمت گندم و هزینه های کشاورزی باعث می شود قیمت برنج دستخوش تغییراتی شود.

«سونال وارما» اقتصاددان ارشد بانک ژاپنی Nomura در این خصوص گفت: ما باید قیمت برنج را زیر نظر داشته باشیم، زیرا افزایش قیمت گندم می‌تواند منجر به جایگزینی آن با برنج و در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش ذخایر موجود شود.

وی تاکید کرد: حمایت گرایی (سیاست اقتصادی جلوگیری از تجارت میان کشورها از طریق وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی، محدودسازی حجم واردات و برخی دیگر از ضوابط دولتی) فشار قیمت ها را در سطح جهانی بدتر می کند. وی با بیان اینکه قیمت جهانی مواد غذایی و کودهای کشاورزی رو به افزایش است، بالا رفتن بهای انرژی را از دیگر عوامل موثر در قیمت نهایی این کالا ارزیابی کرد.   

وی در عین حال خاطرنشان کرد با وجود موجودی قابل توجه جهانی برنج و پیش بینی ها از برداشت خوب این محصول در هند خطرات کمبود این ماده غذایی کم است.

در پی آغاز جنگ در اوکراین قیمت جهانی گندم به عنوان یک ماده اولیه اساسی رو به افزایش یافت. دو کشور روسیه و اوکراین از صادرکنندگان عمده گندم هستند و جنگ جاری در این کشور ضمن بروز اختلال در کشاورزی، راه را برای صادرات غلات از آن مسدود کرده است. بنا بر برآوردهای کنونی، قیمت گندم در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

ناظران در حال حاضر نگران هستند هند علاوه بر وضع محدودیت بر صادرات گندم و شکر، به فکر کاهش فروش برنج هم بیفتد.

«دیوید لابورد» پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات سیاست بین‌المللی غذایی به سی.‌ان.‌بی.‌سی گفت: درحال‌حاضر ما نگران ممنوعیت صادرات برنج توسط هند در هفته‌های آینده هستیم، چراکه آنها پیش از این چنین اقدامی را در خصوص گندم و شکر انجام داده اند.  

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هند و چین دو تولید کننده برتر برنج در جهان هستند که بیش از نیمی از کل تولید جهانی برنج را تشکیل می دهند.

هند در ماه مه ممنوعیت صادرات گندم را به دلیل نیاز به "مدیریت امنیت غذایی کلی کشور" اعمال کرد. این کشور تنها چند روز پس از ممنوعیت صادرات گندم، محدودیت هایی را برای شکر هم اعمال کرد.

«نفیس میه» نماینده منطقه ای جنوب آسیا در موسسه تحقیقات بین المللی برنج هم در این خصوص افزود هزینه های انرژی که در سطح جهانی در حال افزایش است، بخش بزرگی از هزینه های تولید برنج را تشکیل می دهد. لذا بالابردن قیمت برنج تولیدی از سوی کشاورزان در این شرایط امری طبیعی بشمار می رود.

وی در عین حال افزود: اما افزایش قیمت برنج بر جمعیت گسترده ای از مردم قاره آسیا تاثیر می گذارد که بزرگترین مصرف کننده برنج است.

برچسب‌ها اوکراین هند گندم روسیه برنج پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین تازه‌ترین تحولات اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین هند گندم اوکراین هند گندم روسیه برنج ممنوعیت صادرات افزایش قیمت مواد غذایی قیمت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت نیوز، یبوست عارضه‌ای است که با تخلیه نامنظم و غیرمداوم مدفوع یا دشواری در خروج آن از بدن تعریف می‌شود و حدود ۱۵ درصد جمعیت جهان تاکنون با آن مواجه‌ شده‌اند. این مشکل در دختران بیشتر از پسران مشاهده می‌شود و احتمال ابتلای زنان ۶۵ ساله و بالاتر به آن نسبت‌به بقیه گروه‌ها و رده‌های سنی، بیشتر است.

علائم رایج یبوست عبارت‌اند از مدفوع سفت، زور زدن برای دفع، احساس انسداد در ناحیه آئورکتال (دهانه‌ای که مدفوع از آن عبور می‌کند)، دفع ناقص، ناراحتی شکمی و نفخ.

مصرف نکردن مایعات و فیبر به اندازه کافی و همچنین نداشتن تحرک از دلایل یبوست به شمار می‌روند. از جمله علل دیگر می‌توان به برخی اختلالات متابولیک نظیر دیابت و کم‌کاری تیروئید، بعضی داروها، برخی بیماری‌های مغز و اعصاب نظیر پارکینسون، ام‌اس و زوال عقل، بیماری‌های مرتبط با عضلات یا بیماری‌های جدی مانند سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

حرکات منظم روده‌ برای سلامتی دستگاه گوارش ضروری است، زیرا به حذف مواد زائد از بدن و جلوگیری از تجمع سموم کمک می‌کند.

یکی دیگر از عوامل موثر بر یبوست منیزیم است، که وری‌ول‌هلت در گزارشی به آن پرداخته است.

علائم کمبود منیزیم در بدن | مقدار مورد نیاز منیزیم در بدن چقدر است؟

منیزیم چیست؟

منیزیم یک ماده معدنی مغذی است که در بسیاری از فرایندهای بدن نقش مهمی دارد. از جمله اینکه عملکرد عضلات، سلول‌های عصبی، سطح قند خون، فشار خون و همچنین ضربان قلب را تنظیم می‌کند، به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند و پروتئین دی‌ان‌ای و آران‌ای را می‌سازد.

منیزیم در اشکال مختلف مانند اکسید منیزیم، هیدروکسید منیزیم، سولفات منیزیم، سیترات منیزیم، کلرید منیزیم و ترکیبات دیگر موجود است.

این ماده معدنی را می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی هم به بدن رساند و در خوراکی‌هایی مانند دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، اسفناج تازه و اسفناج آب‌پز و بادام هندی وجود دارد.

منیزیم با افزایش میزان آب و حجم مدفوع، مانند یک ملین اسمزی (دارای قابلیت جذب آب و ایجاد فشار اسموتیک) برای رفع یبوست عمل می‌کند و قابلیت منیزیم برای کشیدن آب به روده کمک می‌کند که مدفوع نرم شود و این مدفوع متورم به تحریک روده منجر می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر به منیزیم یا ترکیبات آن حساسیت دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت مواجهه با واکنش آلرژیک شدید مانند خارش، کهیر و تنگی نفس، فورا به پزشک مراجعه کنید. کلیه‌ها تنظیم سطح منیزیم در خون را برعهده دارند. بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید، نیز احتمال دارد با افزایش خطر تجمع منیزیم مواجه می‌شوید.

از طرفی منیزیم با برخی داروها هم تداخل دارد و افراد مبتلا به شرایط پزشکی خاص باید از مصرف آن خودداری کنند یا از قبل از مصرف آن با پزشک و متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

البته متخصصان برای درمان یبوست راهکارها دیگری هم ارائه می‌دهند. افزایش مصرف مایعات، افزایش فعالیت بدنی، واکنش فوری به احساس نیاز به اجابت مزاج از جمله روش‌های مفید برای درمان این مشکل‌اند.

کد خبر 846336 برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم بیماری - یبوست

دیگر خبرها

  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست
  • دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • یک پیش‌بینی جالب درباره عدد دلار در خرداد و تیر/ قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد
  • بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟ / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بازار رمزارز‌ها / قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • اصلاح ژنتیک گیاهان چه ارتباطی با شهرها دارد؟