Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@12:41:00 GMT

خشکسالی و کم‌آبی؛ تهدیدی برای زندگی عشایری

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۱۵۶۵

خشکسالی و کم‌آبی؛ تهدیدی برای زندگی عشایری

تغییر مکان و مهاجرت گروه‌های انسانی دو خصیصه بارز زندگی عشایری است؛ عشایر در کوچ‌های سالیانه یا فصلی به همراه دام‌های خود از اقامتگاه‌های موقت زمستانی به سوی چراگاه‌های تابستانی می‌روند و هنگامی که هوا سرد می شود، دوباره به اقامتگاه‌های زمستانی باز می‌گردند.

به گزارش ایران آنلاین،سابقه تاریخی جامعه عشایری کشور و در رأس آن عشایر استان اردبیل، به عنوان قشری مولد در تأمین امنیت مرزها و کوهستان‌ها و همینطور تأمین زنجیره غذایی کشور، نشان از آن دارد که این قشر سختکوش، علیرغم تحلیل جمعیتشان، پیشگام عرصه اقتصاد مقاومتی هستند اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته و تجهیز ایل راه‌ها و توزیع امکانات درمانی، بهداشتی، آموزشی و رفاهی برای کوچ‌نشینان، همچنان این قشر مولد با تنگناهایی مواجه هستند که بخشی از آنها ناشی از عوامل طبیعی همچون خشکسالی و کم‌آبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ناصر گلمرادی از عشایر زحمتکش بخش اصلاندوز اردبیل است؛ وی با ۴۰۰رأس گوسفند و ۲۰۰رأس گاو به همراه خانواده، نیازهای مهم منطقه را در کوه‌ها و دشت‌های این سرزمین تأمین می‌کند.
وی در گفت و گو با ایران آنلاین ضمن اشاره به روند افزایشی خشکسالی و کم‌آبی می‌گوید: معیشت جامعه عشایر بر مبنای فعالیت‌های کشاورزی و دامی استوار است اما متأسفانه، خشکسالی‌ و بحران کم‌آبی طی سال‌های اخیر، منجر به کاهش وسعت عرصه‌های مرتعی و پوشش گیاهی مناطق کوچ‌نشین و همینطور تلف شدن بخشی از دام‌ها و به دنبال آن کاهش فعالیت‌های کشاورزی شده است.
وی ادامه می‌دهد: اقتصاد و معیشت جامعه عشایری علاوه بر عوامل طبیعی همچون خشکسالی و کم آبی به دلیل افزایش هزینه نهاده‌های دامی با مشکلاتی مواجه شده که در صورت تداوم آن امکان مهاجرت بیشتر جامعه عشایری بویژه نسل جوان به شهرها دور از ذهن نیست.
به گفته گلمرادی، حتی 10 درصد نهاده‌های دامی که سازمان جهاد کشاورزی و امور عشایر برای ما در نظر می‌گیرد، به دست ما نمی‌رسد.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر، نهاده را کیلویی ۱۰ هزار تومن خریداری می‌کنیم اما چون نهاده‌های دامی تا حدودی کمیاب شده‌اند، به ناچار گاهی باید از بازار آزاد خریداری کنیم که آن هم میسر نیست؛ هر چند اقداماتی اخیراً از سوی جهاد کشاورزی برای تأمین بموقع نیاز نهاده های دامی صورت گرفته اما به نظر باید روند کار شتاب بگیرد.
این فرد عشایر از مسئولان می‌خواهد که ضمن تسریع در پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای جبران خسارات ناشی از عوامل طبیعی همچون سیل و خشکسالی و ... به دام‌ها و مزارعشان آنها را در ادامه فعالیت‌هایشان یاری کنند.
گلمرادی، ایجاد بستری مناسب برای فروش محصولات فرآورده‌های گوشتی و لبنی و صنایع دستی را از دیگر نیازهای عشایر استان می‌داند و ادامه می‌دهد: نبود شرایط لازم برای فروش گوشت و دام زنده مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرده است.

 

لزوم ایجاد بستری برای ماندگاری جوانان عشایر


گلناز یکی از زنان عشایر این منطقه است. وی ۵۵ سال در این کوه‌ها و زمین‌ها زحمات زیادی کشیده است اما دغدغه فردا را دارد.
این زن عشایر در گفت و گو با ایران آنلاین با بیان اینکه برای افزایش جمعیت عشایری باید بستر لازم برای ماندگاری جوانان مهیا شود، می گوید زوج‌های تازه عروسی کرده عشایری، زمین و مکانی برای نگه‌داری دام‌هایشان ندارند و از منابع طبیعی و محیط زیست می خواهیم، زمین و مرتع لازم را برای نگهداری دام های جوانانمان فراهم کنند تا آنها برای امرار معاش ناچار نشوند مناطق عشایری و روستایی را ترک کنند و برای یافتن شغلی راهی شهر شوند.
وی تصریح می‌کند: عشایری که هم ‌اکنون خانه و محلی برای نگهداری دام دارند آیا سندی برای مالکیت آن منطقه و زمین دارند؟! خیر! هیچ عشایری زمینی با سند مالکیت در اختیار ندارد و از زمین‌های ملی استفاده می‌کند، شاید این ماهیت زندگی عشایری باشد اما با توجه به تغییر سبک و سیاق زندگی، می‌تواند به عنوان دغدغه‌ای برای ما مطرح باشد.
این بانوی عشایر با اشاره به اینکه زنان عشایر همواره در کنار مردان عشایر، سختکوشانه کار و تلاش می‌کنند، یادآور می‌شود: به جرات می‌توان گفت که ۸۰درصد کارهای عشایری بر عهده زنان عشایر است در حالیکه عموماً از مزایای بیمه‌ای، حقوق و مستمره مشخصی برخوردار نبوده‌ایم.
زرین تاج، بانوی جوان عشایر است که تا مقطع دیپلم نیز تحصیل کرده است، وی در گفت و گو با ایران آنلاین درباره زندگی عشایری اینچنین می‌گوید: هر چند زندگی در چادر عشایر را هرگز با زندگی در شهر عوض نمی‌کنم اما اینجا نیز با همه زیبایی‌ها و سبک و سیاق خاصش و از همه مهتر علیرغم تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت رفاهی و امکانات کوچ‌نشینیان، با مشکلاتی مواجه هستیم.به عنوان مثال، خشکسالی در سال‌های اخیر، گذران زندگی را برای ما سخت کرده، بحدی که ۱۲ رأس از گوسفندانمان طی روزهای اخیر بخاطر تشنگی و کمبود آب و نهاده تلف شدند.
وی ادامه می‌دهد: دام های ما بیمه هستند اما برای استفاده از امکانات بیمه شرایط سختی را در نظر گرفته‌اند؛ بطوریکه مثلا، دریافت تسهیلات خسارات ناشی از تلف شدن دام ها به تعداد دام ها بستگی دارد یعنی اگر کمتر از 12 رأس از گوسفندانمان تلف شود، مشمول دریافت تسهیلات بیمه خسارت خواهیم بود.
این بانوی عشایر از مسئولان می خواهد که با توجه به تشدید خشکسالی‌ها در سال جاری دیرکرد تسهیلات عشایر بخشیده و زمان بازپرداخت تسهیلات تمدید شود.
مدیر کل امور عشایر استان اردبیل نیز در گفت و گو با ایران آنلاین در رابطه با خدماتی که به عشایر استان می شود، می‌گوید: اداره امور عشایر تمام سعی خود را می‌کند تا به این قشر مولد که تأمین کننده اصلی مواد پروتئینی و لبنی استان است، خدمات ضروری برساند.
حاتم طهماسپور در ادامه می‌افزاید: قشر عشایر استان نقش و تاثیر بسزایی در تولید محصولات دامی، لبنی و صنایع دستی دارند به طوریکه سالانه عشایر استان اردبیل، ۱۵۰تن گوشت، 3 هزار و 500 تن شیر، 5 هزار و 400 تن پنیر، یکهزار و 500 تن پشم، 8 هزار و 100 تن محصولات باغی و 92 هزار تن محصولات زراعتی تولید می‌کنند.
وی با بیان اینکه عشایر در مجموع ۶ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند، می‌افزاید: محصولات تولیدی عشایر نقش اساسی و مهمی در تأمین مایحتاج زندگی در سطح بازار دارند و با توجه به اینکه عمده تولیدات استان در خصوص تأمین پروتئین بر عهده عشایر است، لذا ضرورت دارد برای حمایت و پایداری این قشر تولید کننده، اقدامات اساسی صورت گیرد که اداره امور عشایر استان اردبیل با همکاری کارکنان و اعتبارات در حد توان نسبت به ایفای خدمات اقدام می‌کند.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از ارائه تسهیلات اشتغالزایی در مناطق عشایری خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: این تسهیلات اشتغالزایی از محل صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری استان ارائه می‌شود که انتظار می‌رود بتوانیم از این فرصت در راستای توسعه اشتغال در این مناطق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه عشایر استان اردبیل با 5/1 میلیون واحد دامی، در ۶۵۱هزار و ۷۵۰ هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی استان سکونت می کنند، یادآور می‌شود: عشایر استان علاوه بر تأمین گوشت و لبنیات مورد نیاز بازارهای استان، سالانه  ۱.۵ تن پشم و ۱۴هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می کنند که در تلاش هستیم با برپایی نمایشگاه های عشایر در سطح استان، بستر لازم را برای عرضه و فروش محصولات آنها فراهم کنیم.
به گفته این مسئول، در حال حاضر عشایر استان اردبیل دربین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد ویکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گفت و گو با ایران آنلاین عشایر استان اردبیل خشکسالی و کم آبی نهاده های دامی زندگی عشایری ادامه می دهد جامعه عشایر امور عشایر برای ما دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۱۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • تهدیدی به نام سندروم «ددی ایشو»!
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان
  • پنل خورشیدی بین همه عشایر استان بوشهر توزیع می شود