Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار دفتر پژوهش آموزش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در این مراسم از چهار عنوان کتاب،‌ شامل سه نمایش‌نامه در دو جلد و با عناوین «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل‌اللهی،‌ «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی و دو کتاب پژوهشی با عناوین «سایه‌بازی» نوشته‌ روبرتو بایتی و ماشا لوچی با تألیف و ترجمه آیرین غریب‌پور و «نمایش‌نامه‌نویسان ایران، ۱۳۵۷-۱۳۷۸» که حاصل پژوهش حسین فرخی است رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش، بهروز غریب‌پور، سیدمحسن حسن‌زاده، محمدحسین ناصربخت، احمد کامیابی مسک، حسین فضل‌اللهی، پژمان دادخواه، آزاده فرخی، مهدی یوسفی‌کیا، بهرام شادان‌فر و نیز سایر علاقه‌مندان عرصه تئاتر حضور داشتند.
سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور در جایگاه ضمن خیرمقدم به حاضران، از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کرد و درباره کتاب‌های منتشرشده گفت: تمام تلاش ما در دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش این است که تئاتر گسترش و توسعه پیدا کند. یکی از مؤلفه‌های مهم کار ما پرداختن به تئاتر و نمایش کشور و البته توجه به تولید متون نمایشی فارسی که در حوزه فرهنگ و اجتماعی ایران است.

او در ادامه درباره کتاب «سایه‌بازی» تصریح کرد: این کتاب فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان را آیرین غریب‌پور ترجمه و منتشر کرده‌است. پیشنهاد می‌شود که حتی مدارس یا مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان از این کتاب استفاده کنند چون در آن به شکلی ساده، روان و پویا به نمایش سایه‌ای پرداخته‌است. همچنین این کتاب درباره استفاده مجدد از لوازم دورریختنی و ساخت عروسک تأکید شده‌است.
دیگر کتاب منتشرشده و حاصل پژوهش حسین فرخی، جلد سوم کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» نام دارد که گام بسیار خوبی برای گردآوری نمایشنامه‌هاست. این کتاب از محدوده ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۸ را در بر می‌گیرد و برای پژوهشگران و دانشجویانِ رشته‌های تئاتر، خوب و مفید است.
انتشارات نمایش دو نمایش‌نامه نیز منتشر کرده که یکی از آن‌ها «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی‌ست که اقتباس اصیلی از ادبیات کهن ایران را جلوه می‌دهد. و دو نمایش‌نامه در یک کتاب که نوشته حسین فضل‌اللهی با نام‌های «جل پشت‌ها» و «کشتی‌گیرنده با خرس» است. هرکدام از این نمایش‌نامه‌ها اجراهای خوبی داشته‌اند اما هیچ‌وقت به دست مخاطبان نرسیده بود.

سعید اسدی در پایان ضمن قدردانی از همکارانش در انتشارات نمایش از رونمایی کتاب‌های دیگر خبر داد.

در ادامه مراسم پژمان دادخواه پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره کتاب «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» بیان کرد: از ویژگی‌های آثار این نویسنده توجه به فرهنگ بومی ایران مخصوصاً گفتارها، ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها و... است که با توجه به این‌که بسیاری از این فرهنگ‌ها در حال فراموشی‌ست، انتشار این آثار اتفاق خوب و مبارکی در حوزه فرهنگ، تئاتر و ادبیات ایران قلمداد می‌شود.

احمد کامیابی مسک نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری و انتشار کتاب‌های جدید توسط انتشارات نمایش، درباره کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» گفت: پژوهش حسین فرخی کمک بسزایی در ماندگار بودن نمایش در ایران کرد و از سختی جمع‌آوری حدود ۵۰۰ عنوان نمایش‌نامه در یک کتاب گفت.

کامیابی مسک بیان کرد: می‌دانم که دختران حسین فرخی (آزاده و آرزو) در جمع‌آوری و تحقیق درباره نمایش‌نامه‌ها کمک‌های فراوانی می‌کنند. نکته مهم دیگر در این کتاب ارزشمند این است که می‌توان خلاصه‌نویسی را در این کتاب آموخت که بسیار برای دانشجویان و پژوهشگران هنر مهم و خواندنی است.

در ادامه مراسم، آزاده فرخی، فرزند حسین فرخی، متنی را به قلم پدرش قرائت کرد.

حسین فضل‌اللهی، نویسنده کتاب‌ «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نیز در این‌باره گفت: این نمایش‌نامه‌ها را من از حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و بر مبنای آن تئاترهای بسیاری هم روی صحنه رفته‌اند. من ۴۰ سال است کار تئاتر انجام می‌دهم. اولین نمایش‌نامه‌ای که نوشتم، «کشتی‌گیرنده با خرس» بود و دو سال بعد، «جل پشت‌ها» را نوشتم. خوشحالم بعد از ۲۶ سال هنوز این نمایش‌نامه‌ها مورد استقبال قرار گرفته و توسط انتشاراتی معتبر، منتشر شده‌است.
فضل‌اللهی تأکید کرد: چند سال اخیر که مرتب تئاترها را تماشا می‌کنم از این‌که در اکثر نمایش‌ها، درام وجود ندارد ناراحتم. بیشتر آثار خاطره‌گویی‌ست، درحالی‌که تئاتر باید بر پایه درام استوار باشد.

سخنران پایانی این مراسم بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاترهای عروسکی بود، گفت: من از ۱۴ سالگی وارد تئاتر شدم و هم‌اکنون در آستانه ۷۲ سالگی هنوز هم خود را شاگرد تئاتر می‌دانم. هیچ‌گاه نگفتم ای‌کاش شغل دیگری را انتخاب می‌کردم، البته سختی‌های فراوانی جلویم قرار داشت ولی همیشه صحنه به من انگیزه و قدرت حرکت می‌داد. «سایه‌بازی» قدمتی چند هزارساله دارد. یعنی از زمانی که نور وجود داشته، سایه‌بازی نیز بوده‌است. در میان بزرگان ما نیز عطار و خیام اشاراتی مستقیم به سایه‌بازی دارند. همچنین افلاطون نیز به این هنر توجه کرده‌است. از کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم از سایه‌بازی، تعزیه و... حمایت کنند، چون اگر در این‌باره پشتیبانی وجود نداشته‌ باشد، این هنرها از بین خواهد رفت.
در پایان این برنامه و با همراهی کاظم نظری، بهروز غریب‌پور، سعید اسدی و احمد کامیابی مسک، از چهار کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» نوشته حسین فرخی، «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی، «سایه‌بازی» نوشته آیرین غریب‌پور و «جل پشت‌ها  - کشتی‌گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل‌اللهی رونمایی شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: کتاب سایه‌بازی ، کتاب دل آتش است ، کتاب جل پشت‌ها کشتی‌گیرنده با خرس ، کتاب نمایش‌نامه‌نویسان ایران، 1357 1378 ، چیستا یثربی ، حسین فضل‌اللهی ، بهروز غریب‌پور ، حسین فرخی ، آیرین غریب‌پور ، انتشارات نمایش

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کتاب سایه بازی چیستا یثربی بهروز غریب پور حسین فرخی انتشارات نمایش نمایش نامه نویسان ایران بهروز غریب پور هنرهای نمایشی نمایش نامه ها چیستا یثربی کامیابی مسک درباره کتاب دفتر پژوهش نوشته حسین دل آتش سایه بازی حسین فرخی سعید اسدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۴۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید

فیلم «مست عشق» با جذب ۵۰ هزار و ۶۵۸ مخاطب در نخستین روز اکران خود موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۰,۶۵۸ مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.

مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳,۵۸۵,۵۲۰,۰۰۰ ریال بوده است و باید به این نکته توجه داشت که این فیلم در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است.

اکران مست عشق از روز چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ آغاز شد و تمامی سانس‌های فوق‌العاده اثر نیز تا پیش از ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه ترتیب داده شد تا این فیلم بتواند در این بازه، با جذب نزدیک به ۵۱۰۰۰ مخاطب، رکورد پرمخاطب‌ترین فیلم در اکران روز نخست را از آن خود کند.

طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بوده‌اند که آمار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند: فروشنده در روز نخست اکران خود ۲۵۰۰۰ مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱۰۰۰ مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹۰۰۰ مخاطب، هزارپا ۲۷۰۰۰ مخاطب، مطرب ۳۵۰۰۰ مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵۰۰۰ مخاطب داشته است، دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸۰۰۰ و ۳۱۰۰۰ مخاطب را به سینما کشاندند.‌

نکته قابل توجه در این رکوردشکنی آن است که تا پیش از این، جایگاه صدر جدول و رکوردها به فیلم‌های کمدی محدود می‌شد اما با اکران این فیلم این موضوع به اثبات رسید که دیگر موضوعات نیز برای مردم جذب و قابل توجه است و این امر نشان‌دهنده آن است که مست عشق طی روزهای آتی نیز با استقبال بسیار خوبی همراه خواهد بود و احتمالاً که بتواند یک رکوردشکنی خوب را در جدول فروش امسال سینمای ایران به جای بگذارد.

استقبال ۵۱۰۰۰ نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، نزدیک ۲۰۰۰۰ مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷۰۰۰ مخاطب جذب کند.

کد خبر 747748

دیگر خبرها

  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟