Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@15:27:36 GMT

عملکرد تیم‌هایی آسیایی در ادوار جام‌جهانی فوتبال

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۶۵۳۵

عملکرد تیم‌هایی آسیایی در ادوار جام‌جهانی فوتبال

آفتاب‌‌نیوز :

تیم ملی فوتبال استرالیا در پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ توانست برابر پرو در ضربات پنالتی به پیروزی دست پیدا کند و مسافر جام جهانی شود. با اضافه شدن استرالیا به مسافران جام جهانی شمار نماینده‌های عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در این رقابت‌ها به ۶ تیم افزایش پیدا کرد.

این برای نخستین بار است که در تاریخ جام جهانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا ۶ نماینده در مرحله گروهی این رقابت‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدول عملکرد تیم‌های آسیا در جام جهانی

تیم‌هایی که به دور دوم صعود کردند با رنگ قرمز متمایز شدند.

  بازی برد مساوی باخت زده خورده
کره جنوبی ۳۴ ۶ ۹ ۱۹ ۳۴ ۷۰
ژاپن ۲۱ ۵ ۵ ۱۱ ۲۰ ۲۹
عربستان ۱۶ ۳ ۲ ۱۱ ۱۱ ۳۹
ایران ۱۵ ۲ ۴ ۹ ۹ ۲۴
استرالیا ۱۶ ۲ ۴ ۱۰ ۱۳ ۳۱
کره شمالی ۷ ۱ ۱ ۵ ۶ ۲۱
رژیم صهیونیستی ۳ ۰ ۲ ۱ ۱ ۳
کویت ۳ ۰ ۱ ۲ ۲ ۶
عراق ۳ ۰ ۰ ۳ ۱ ۴
اندونزی ۱ ۰ ۰ ۱ ۰ ۶
امارات ۳ ۰ ۰ ۳ ۲ ۱۱
چین ۳ ۰ ۰ ۳ ۰ ۹

اولین حضور

هلند شرقی که امروز به نام اندونزی مشهور است هشت سال بعد از شروع جام جهانی در سال ۱۹۳۸ اولین تیمی شد که از منطقه آسیا در کنار ۱۴ تیم دیگر در جام جهانی بازی کرد. از آن ۱۴ تیم ۱۲ تیم اروپایی بودند و کوبا و برزیل از قاره آمریکا می آمدند. تیمی که با مربیگری یوهانس ون مستربروک و اغلب با بازیکنان بومی و چند هلندی به فرانسه رفته بود ۶-۰ برابر مجارستان بازنده شد تا کارش در همین تک بازی به پایان برسد. مجارستان در پایان قهرمان شد. این آغاز راه طولانی آسیایی ها در جام جهانی بود.

در سال ۱۹۵۴ تیم‌های ترکیه، کره‌جنوبی و اسکاتلند برای نخستین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند. کره جنوبی در این دوره ۲ بازی کرد و هر دو بازی را باخت. بدون گل زده و ۱۶ گل خورده عملکرد این تیم در جام جهانی بود.

طوفان زرد آسیا

شکست ایتالیا از کره شمالی در جام جهانی ۱۹۶۶ که با حذف این تیم همراه شد نخستین شگفتی تاریخ این رقابت‌ها را رقم زد. کره شمالی واقعاً در آن زمان فوتبال فوق العاده‌ای ارائه می‌داد و به طوفان زرد شهرت یافته بود. آنها توانستند در اولین بازی خود تیم ایتالیا را با یک گل در هم شکنند تا شگفتی آن جام رقم بخورد. تنها گل این دیدار توسط باک دو ایکس به ثمر رسید تا ایتالیا از دور بازی‌ها حذف شود. کره شمالی در مرحله یک چهارم نهایی برابر پرتغال قرار گرفت و شگفتی بزرگتری رخ داد. تا دقیقه ۲۴ بازی، نتیجه ۳ بر صفر به نفع تیم آسیایی بود ولی در نهایت شکست خورد و حذف شد.

اولین حضور ایران

جام جهانی ۱۹۷۴، جام جهانی بدون تیم‌های آسیایی بود. چهار سال بعد در سال ۱۹۷۸ ایران توانست جواز حضور در رقابت‌ها را برای اولین بار به دست بیاورد. ایران پس از یک صعود مقتدرانه به جام جهانی ۱۹۷۸ با برگزاری چند بازی‌ دوستانه به این رقابت ها رسید.

تیم ملی ایران در این دوره با تیم های پرو، هلند و اسکاتلند همگروهی بود و توانست با یک مساوی برابر اسکاتلند و دو باخت برابر تیم‌های هلند و پرو به رقابت خود در این دوره پایان دهد و در اولین دوره حضور خود در این مسابقات عملکرد نسبتا متوسطی را از خود نشان دهد. ایرج دانایی‌فرد توانست با گلزنی در مسابقه ایران و اسکاتلند، اولین بازیکنی باشد که برای تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی گلزنی می کند و اسم خود را در تاریخ تیم ملی ایران جاودانه کرد.

کویت واراد شد

در سال ۱۹۸۰ تنها عنوان قهرمانی خود را در جام ملت‌های آسیا به دست آورد و آن زمانی بود که این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس میزبانی رقابت‌ها را برعهده داشت. کویت ۴ سال پیش از آن قهرمانی در این رقابت‌ها به عنوان دوم رسیده بود و ۴ سال بعد از قهرمانی‌اش هم در مکان سوم برترین تیم‌های فوتبال آسیا نشست. این موفق‌ترین دوران تاریخ فوتبال کویت در آسیا بود. این تیم در جام جهانی ۸۲ حاضر بود و در دور گروهی حذف شد.

اولین حضور عراق

در سال ۱۹۸۶ عراق برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد و مانند خیلی از تیم‌های آسیایی در همان دور اول حذف شد. یک گل زده و دریافت ۴ گل سهم عراق در این جام بود.

اولین جام جهانی امارات

تیم ملی امارات نیز در جام جهانی ۹۰ توانست اولین و تاکنون آخرین حضور در جام جهانی را تجربه کند. این تیم نیز با ۳ باخت، دو گل زده و ۱۱ گل خورده در همان دور اول وداعی زودهنگام داشت.

عربستان به دور دوم رسید

صعود آمریکا و عربستان به دور دوم از شگفتی‌های جام ۹۴ بود. عربستان با گلزنی "سعید العویران" برابر بلژیک که می‌توان آن را بهترین گل جام جهانی ۱۹۹۴ نام برد به این مهم دست یافت.

برد تاریخی ایران برابر آمریکا

تیم ملی فوتبال ایران در این دوره توانست یک برد تاریخی به دست بیاورد و آمریکا را ۲ بر یک شکست دهد. روز چهارشنبه ۳۱ خرداد یک روز ویژه‌ برای فوتبال ایران است چرا که سالگرد اولین برد تاریخ تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در جام‌های جهانی آن هم برابر آمریکا در جام جهانی فرانسه است.

ایران و آمریکا در لیون فرانسه برابر هم به میدان رفتند. تیم‌های آلمان و یوگسلاوی نیز دیگر تیم‌های حاضر در گروه F جام جهانی بودند. آمریکا که در دوره قبل توانسته بود به دور دوم برسد و بازیکنان زیادی در اروپا داشت، برابر تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران قرار گرفت. در طرف مقابل بازیکنانی همچون علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی تنها بازیکنان شناخته شده فوتبال ایران بودند که در لیگ فوتبال آلمان بازی می‌کردند و مابقی بازیکنان ایران در لیگ داخلی بودند.

ایران در اولین بازی عملکرد قابل قبولی برابر یوگسلاوی داشت ولی در آن بازی با یک گل شکست خورد. این در حالی بود که آمریکا در بازی نخست با دو گل به آلمان باخته بود.

ایران در بازی سوم نیز برابر ‌آلمان قرار گرفت و می دانست که با یک برد می‌تواند راهی مرحله بعد شود. تیم جلال طالبی در نیمه نخست برابر آلمان عملکرد خوبی داشت. با این حال قدرت آلمان در نیمه دوم به ایران دیکته شد و آنها توانستند در این بازی دو بار دروازه‌ ایران را باز کنند. ایران از جام جهانی حذف شد ولی بازیکنان ایران با افتخار به کشور بازگشتند.

کره جنوبی، چهارم جهان

تیم ملی فوتبال برزیل با دو گل در دیدار پایانی رقابت‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۰۲، آلمان را شکست داد و برای پنجمین بار برنده‌ جام جهانی شد. در این دوره کره جنوبی شگفتی‌ساز بود و به جمع چهار تیم پایانی راه یافت.

آن یونگ هوان ستاره کره در آن دوره از رقابت ها بود که به خاطر بازی درخشانش به شهرت رسید. او دو گل در جام جهانی ۲۰۰۲ به ثمر رساند و توانست سومین گلش را در جام جهانی ۲۰۰۶ به ثمر برساند و دروازه توگو را باز کند. هوان بهترین گلزن تیم ملی کره در تاریخ جام جهانی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جام جهانی فوتبال تیم هایی آسیایی جام جهانی قطر فوتبال ایران جام جهانی رقابت ها ملی فوتبال دور دوم کره جنوبی کره شمالی تیم ملی حذف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۶۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ۸ تیم برای صعود به جام‌جهانی فوتسال / ایران مهیای غلبه‌ بر قرقیزستان

مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۴ آسیا امروز پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرحله یک‌چهارم نهایی هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا که در ماه‌آپریل سال ۲۰۲۴ به‌میزبانی کشور تایلند درحال برگزاری است، امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با انجام چهار بازی پیگیری می‌شود و هشت تیم برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی و همچنین کسب جواز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۴ مقابل همدیگر سخت تلاش خواهند کرد.

تاجیکستان - افغانستان؛ ساعت ۱۰:۳۰

تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با تیم تاجیکستان روبه‌رو می‌شود. این مسابقه در دور ماقبل نیمه‌نهایی یا رقابت میان هشت تیم برتر آسیا صورت می‌گیرد.

افغانستان روز دوشنبه با شکست دادن سه بر دو مقابل تیم ملی فوتسال بحرین برای اولین‌بار به مرحله حذفی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا راه یافت. تاجیکستان نیز از گروه‌اش توانست به عنوان تیم صدرنشین به دور حذفی صعود کند.

اگرچه افغانستان بتواند تاجیکستان را در مسابقه پیش‌رو شکست بدهد، ضمن اینکه به نیمه‌نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا صعود خواهد کرد، در کنار آن جواز حضور در جام‌جهانی فوتسال را نیز به‌دست می‌آورد.

ایران - قرقیزستان؛ ساعت ۱۲:۳۰

تیم‌های ملی ایران و قرقیزستان از ساعت ۱۲:۳۰ به مصاف هم می‌روند. تیم ملی فوتسال ایران با هدایت وحید شمسایی در مرحله گروهی با سه پیروزی و کسب ۹ امتیاز مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفتند و اکنون امیدوارند با برتری برابر قرقیزستان یک گام دیگر به کسب عنوان قهرمانی نزدیک شوند.

تیم ملی فوتسال قرقیزستان هم که در مرحله گروهی به عنوان یک پدیده ظاهر شد و با برتری سه بر دو در برابر ژاپن نشان داد یکی از پدیده‌های این دوره از مسابقات است امید دارد بتواند برابر ملی‌پوشان ایران نتیجه مطلوب خود را بگیرد. قرقیزستان در مرحله گروهی ۱۰ گل زده و ۹ گل خورده ثبت کرد.

اوج عملکرد قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بود که توانست در هر سه دوره به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کند اما این تیم هیچگاه تجربه حضور در فینال را به دست نیاورده است.

تیم قرقیزستان با شگفتی‌سازی موفق به صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شده است و بدین ترتیب این تیم از ساعت ۱۲:۳۰ امروز با تیم ملی ایران روبه‌رو می‌شود. دو تیم تاکنون ۱۰ بار با همدیگر مصاف داشته‌اند که در تمامی ۱۰ دیدار گذشته تیم ایران به پیروزی رسیده است.

در این دیدارها ایران ۹۹ گل به این تیم زده و باید دید در بازی فردا کدام تیم می‌تواند زننده گل شماره ۱۰۰ باشد. ضمن اینکه تنها ۱۳ بار دروازه ایران در این بازی‌های با تیم ملی فوتسال قرقیزستان باز شده است.

تایلند - عراق؛ ساعت ۱۴:۳۰

همچنین تیم ملی تایلند رودرروی عراق قرار می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند با حذف ژاپن از این رقابت‌ها تایلند مدعی اول رسیدن به دیدار نهایی است و این تیم انگیزه زیادی برای برتری برابر عراق دارد. تایلند در مرحله گروهی توانست با ۹ امتیاز صدرنشین شود و با ۱۰ گل زده و ۲ گل خورده بهترین خط دفاعی مرحله گروهی را از آن خود کرد.

تیم ملی فوتسال تایلند تاکنون هشت‌بار به نیمه‌نهایی راه پیدا کرده و دو بار هم به فینال رسیده است که یک‌مرتبه در برابر ایران و یک‌مرتبه هم در برابر ژاپن مغلوب شده است.

عراقی‌ها نیز تیم دست و پا بسته‌ای ظاهر نشدند و با برتری شش بر دو برابر استرالیا و پیروزی پنج بر یک برابر عربستان نشان دادند به‌همین سادگی دست از رقابت نخواهند کشید و رقیب سرسختی برای تایلندی‌ها خواهند بود.

عراق در گروهی که ازبکستان هم حضور داشت با شش‌امتیاز در رده دوم قرار گرفت. این برابر ازبکستان با نتیجه چهار بر یک مغلوب شد. اوج پیشرفت عراقی‌ها در مسابقات آسیایی هم در سال ۲۰۱۸ بود که توانستند راهی دیدار نیمه‌نهایی شوند اما در این دیدار در ضربات پنالتی مغلوب ازبکستان شدند.

ازبکستان - ویتنام؛ ساعت ۱۷:۳۰

در آخرین بازی نیز تیم‌های ملی ازبکستان و ویتنام رو در روی هم قرار می‌گیرند. ازبکستانی‌ها در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی در فوتسال انجام داده‌اند و در مرحله گروهی هم نشان دادند اهداف بزرگی در این دوره از رقابت‌ها دارند. این تیم که به واسطه میزبانی در جام جهانی ۲۰۲۴ از هم اکنون جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده است امیدوار است بتواند با کسب عنوان قهرمانی این مسابقات تاریخ سازی کند.

این تیم در ۱۶ دوره‌ای که جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود یکی از بهترین تیم‌ها بوده و توانسته است ۱۰ بار به نیمه نهایی برسد چهار بار هم تجربه رسیدن به فینال را داشته است که سه بار برابر ایران و یک بار برابر ژاپن مغلوب شده است.

ویتنام هم در گروهی که تایلند، میانمار و چین حضور داشتند توانست با چهار امتیاز و بعد از تایلند به عنوان تیم دوم صعود کند. در بین تمام تیم‌های حاضر در این مسابقات ویتنام با ۳ گل خورده یکی از بهترین خطوط دفاعی را داشت و از سوی دیگر با تنها سه گل زده ضعیف‌ترین عملکرد را در خط تهاجمی ثبت کرد.

ویتنام فقط یک بار و در سال ۲۰۱۶ توانسته است راهی نیمه نهایی شود که در آن دوره برابر تایلند با نتیجه هشت بر صفر مغلوب شدند

کد خبر 747414

دیگر خبرها

  • تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی
  • تمجید فیفا از تیم ملی فوتسال ایران؛ عملکرد حسن زاده و کریمی خیره‌کننده است
  • برتری قاطع برابر قرقیزستان/ فوتسال ایران مسافر جام جهانی شد
  • هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند
  • تلاش ۸ تیم برای صعود به جام‌جهانی فوتسال / ایران مهیای غلبه‌ بر قرقیزستان
  • غایب بزرگ استقلال برابر تراکتور
  • آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان
  • بازی پرسپولیس و سپاهان جذاب است/کار استقلال برابر تراکتور سخت است
  • انتقاد فان باستن از رشفورد؛ مگه داری با رفیقات فوتبال بازی می‌کنی؟
  • سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است/ فوتسال بچه سرراهی نباشد